GPZ1000RX hoog verbruik?

Quark

MF veteraan
3 mrt 2007
6.715
9
Geldrop
heren, en dames.

ik wil jullie vragen om advies, aangezien alle zaken die gerelateerd staan tot carbs mij vaak tot enorme twijfel brengen. doel van dit topic is dan ook om met wat meer zekerheid de schroevendraaier ter hand te nemen :+

wat heb ik gedaan:
-bougies vervangen
-luchtfilter vervangen
-vlotternaald vervangen
-vlottterniveau`s bijgesteld tot 3 a 4 mm volgens WPHB.
-carbs gesyncroniseerd

voordat ik dit alles had gedaan had kon ik ongeveer 220km rijden voordat ik hem op reserve moest zetten. ondanks het feit dat er een vlotter lekte, de niveaus behoorlijk afweken, en het vaccuum ook nogal verschilde.







nu alles goed staat kan ik nog maar 180km rijden op een tank.
hij loopt prima, op een punt na, onder de 3k toeren volgas levert even licht gepruttel op alvorens ie oppakt.

staat de boel dan tóch te rijk? ik heb het vlotterniveau toch echt netjes volgens wphb 3 a 4 mm boven het pasvlak gesteld.... (óf ik heb de aanwijzingen verkeerd geinterpreteerd, mijn duits is wat roestig B| )

ik zou wel ff de bougies er uit willen trekken, maar dan moet ik eerst even een sleutel daarvoor lenen, de tunnel in de kop is nl zo verdomt smal dat mijn eigen gereedschap daar niet in past. (ik heb een sleutel geleend voor het wisselen van de bougies een 2 weken terug.)

ik dacht zelf nog de luchtmengschroeven een kwartslag open te zetten om te zien of dat een stap in de goede richting is, maar met carbs ben ik altijd een beetje huiverig voor het verklooien van een redelijke afstelling.

iemand ideeen die mijn gedachtes kunnen bevestigen of me anderzinds op een goed spoor zetten?

de motor rijdt verder prima, alleen, hij verbruikt erg veel, en pakt onderin nog niet helemaal goed op.

tips and tricks zijn zeker welkom.




edit!!!

hóó húú halt!...

nu breekt mijn klomp...
even wat verduidelijking.. het wphb van een gpz1000rx bestaat uit een aanvulling op het basisboek van de gpz900r

alles wat afwijkt van de 900r staat vermeld in het aanvullende boekwerk...

nu staat er in de tabel van de 1000rx:
kraftstoffstand: -2,0mm
swimmerhohe: 17mm

in het basisboek staat er dus als vergelijking:
fuel level: -0,5mm
float height 17mm

de carbs zouding in basis verder hetzelfde moeten zijn.
de 900 moet dus "0,5mm above bottem edge carburator body, +/- 1mm"

en de 1000 dus 2mm erboven.. met een marge van 1mm...

zou dit het probleem zijn?

die verschillende niveau`s bij eenzelfde vlotterhoogte snap ik niet zo.. :?
 
Laatst bewerkt:
wat is nu het meest verstandige om te stellen, de vlotterhoogte? of het brandstofniveau?

vlotterhoogte is heel eenvoudig af te stellen,
brandstofnivea is behoorlijk lastig aangezien je de carbs steeds moet assembleren om te zien hoe hoog de benzine in de bakjes komt te staan...

wat ik me nog wel herrinner is dat bij een vlotterhoogte van 17mm het niveau bijna 6mm bedroeg! als ik me goed herrinner is het vlotterniveau momenteel ongeveer 20mm nu...


erg omslachtig...

ik ben een beetje bang nu dat ik iets over het hoofd zie, en wil ff alles op een rijtje zien te krijgen voordat ik die carbs er weer onderuit jong. aangezien het gedoe met die rubber een teringklusje is...
 
wat is nu het meest verstandige om te stellen, de vlotterhoogte? of het brandstofniveau?

vlotterhoogte is heel eenvoudig af te stellen,
brandstofnivea is behoorlijk lastig aangezien je de carbs steeds moet assembleren om te zien hoe hoog de benzine in de bakjes komt te staan...

wat ik me nog wel herrinner is dat bij een vlotterhoogte van 17mm het niveau bijna 6mm bedroeg! als ik me goed herrinner is het vlotterniveau momenteel ongeveer 20mm nu...


erg omslachtig...

ik ben een beetje bang nu dat ik iets over het hoofd zie, en wil ff alles op een rijtje zien te krijgen voordat ik die carbs er weer onderuit jong. aangezien het gedoe met die rubber een teringklusje is...
Als je nu een transparant slangetje aan het aftapbuisje onde aan de vlotterkamer steekt.
Je houd het slangetje omhoog en je draait de aftapschroef iets los.
Het niveau is dan af te lezen in het slangetje want dat staat dan even hoog als het niveau in de vlotterkamer.
 
:Y

dat weet ik.

ziehier een paar piccies van mijn vorige onderneming:

2 vlotterbakjes er af...
Foto-3LHTA66W.jpg


en het door jou voorgestelde slangetje... dat is precies de mmethode die ik had gebruikt om ze de eerste keer te stellen... beetje onscherp, maar kwam hier net 1 hand te kort :+
Foto-UYJKX6VD.jpg

overigens de originele kawatrool hervoor is een plastic buisje met schaalverdeling.. heel simpel.. :P


alleen is het ongelofelijk omslagtig omdat je na het minimaal bijstelllen van de vlotters, steeds weer alle 4 de carbs in elkaar moet steken en er benzine in moet laten lopen...

ik meette dus eerst alle 4 de niveaus, demonteerde de vlotterbakjes, stelde de vlotters een beetje op de gok af, monteerde weer alle bakjes, en meette weer alle 4 de niveaus...
intussen notities makende mbt vlotterhoogte en brandstofniveau...

dit herhalende todat alle niveaus ongeveer 3 a 4mm waren, (3 uur werk!!!!)en toen vond ik het wel welletjes, en dacht dat het binnen spec was, al was het aan de hoge kant...

al met al een zeeeer tijdrovend en arbeidsintensief gedoe...
liever deed ik ze 1 voor 1.... maar aangezien de carbs qua brandstoftoevoer aan elkaar gekoppeld zijn moet ik ze steeds alle 4 van brandstof voorzien en meten.... en weer aftappen want ander zeikt alles eruit wanneer ik ze omdraai...

als hier een andere methode voor is graag!!

maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag? kan een niveau van 1 a 2 mm te hoog een dergelijk verschil maken?... nog afgezien van het feit dat het niveau in het slangteje "hol staat" waardoor je al makkelijk1 hele mm ernaast kan zitten met aflezen...

ook zeker erop letttende dat de motor helemaal niet verkeerd loopt en goed doortrekt... het enigste wat er opvalt is het hoge verbruik en onder de 2k een klein beetje pruttelen bij volgas voordat ie wegschiet.
 
Laatst bewerkt:
redelijk rijdbaar... als je hem op toeren hield.

niveaus varieerden vóór het afstellen van -1mm tot +6mm
maar het meten van het niveau gaat een beetje houterig, dus durf ik mn hand er niet voor in het vuur te steken of ik het goed doe...

om maar een voorbeeld te noemen? mogen de carbs gekanteld zijn terwijl je meet? in de rubbers hangt ie ook wat gekanteld... maar vlak in de bankschroef natuurlijk niet....

ook liep er een carb over voor het stellen.....

en een dip rond de 3k toeren....

dat is nu na het opnieuw stellen en syncen vrijwel verdwenen... alleen is het verbruik nu sterk gestegen....

oh indicatie qua verbruik: vóór het stellen c.a. 220km op een tank, ná het stellen heb ik 180km op een tank gereden...

ik verwachtte dat ie zuiniger was geworden.. :( helaas is er dus ergens wat verkeerd gegaan.
 
Laatst bewerkt:
update, bijna lege tank, tot nu toe 140km op de dagteller.... :(

lijkt erop dat we weer met de 180 op reserve gaan moeten.... ipv de gebruikelijke 230km

kan die 2mm (denk ik)te hoge brandstofniveau écht voor een dergelijk verschil zorgen?
weet niemand dat?
 
Laatst bewerkt:
die deelbare box is dr... :Y

zal binnekort fotos maken :+

1 van de carbs stond volledig fout... een niveau van 6mm! gelijk even alle 4 de stelschroeven volgens het boekkie op 1,75 turns open gezet...

hopelijk verklaard dit het verbruik... we zullen het zien, ik heb hem vandaag volgegooid, en zal volgende week weten hoeveel ik haal op een tank... , laten we duimen :+

edit:
piccas:

de box zoals ie in elkaar zit.. die dingen op de zijkant zijn 2 stukken rubber van 3mm dik.
Foto-4PZQV74F.jpg


deze behoeft wat uitleg, je ziet het losse stuk, waarin ik 2 gaatjes heb geboord waarin pinnetje gedrukt zitten, deze passen in het achteste deel, zodat de delen altijd goed aansluiten op elkaar..
Foto-MXDVBZAK.jpg



hier zie je dan hoe het monteren van de carbs dan gaat...
Foto-IZ3KQS4F.jpg


ik vindt het 100x beter werken.... :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me herinneren bij de carbs van m'n Fazer dat je de carbs moest kantelen tot het punt waar de vlotters nét niet in beweging kwamen, dus tegen de aanslag aan zaten.
Misschien heb je d'r wat aan?
 
dat klopt... das voor het opmeten van de vlotterhoogte

alleen is die vlotterhoogte dus bedoeld om het brandstofniveau te regelen... en zeker bij wat oudere gebakjes zoals de mijne wijkt het een en ander wel eens af...

de 17mm vlotterhoogte betekend dan niet automatisch dat de brandstof ongeveer 2mm boven het pasvlak komt zoals de bedoeling is...

overigens staat dat ook in het wphb, wat op zich overigens al een kunst is om te begrijpen....
bijvoorbeeld:
voor de gpz900r moet de vlotterhoogte 17mm zijn en het brandstofniveau 0,5mm
voor de 1000rx, moet de vlotterhoogte ook 17mm zijn, maar toch tegelijkertijd het brandstofniveau van 2,0 mm hebben... dat ken nie....

edit.. voor de oplettende lezer...
als het verbuik niet beter word moet ik nóg een keer het brandstofniveau in carb nr 3 checken... mocht dat alweer verkeerd staan.... dan is klaarblijkelijk de naald toch aan het verslijten.... wat niet zo fijn zou zijn....

we zullen zien

p.s.
weet iemand wat er nu feitelijk met het mengsel gebeurd als ik de co schroef uitdraai? dan word hij toch armer???
 
Laatst bewerkt:
Okee, ik dacht dat het een vraag van je was.
Controleer in ieder geval ook de vlotters zelf. Daar wil nog wel eens meuk aan vastkoeken en dan klopt het allemaal ook niet.

Blijft een tákkeklus, dat uit- en inbouwen van carbs. Hangt ook wel van het type blok af, bij mij moest zo'n beetje alles los om alleen maar wat "schuifruimte" te krijgen. En dan dat gewurm met die rubbers......

De tip om 'm efkes op een Dyno te zetten is niet zo'n gekke. Je kunt je lens zoeken naar de afstellingen, waar die op een bank al heel snel helder wordt, met name bij een goeie operator.
Maar dan is het inderdaad wel handig dat je de vlotterhoogte etc. alvast goed hebt staan.
 
@ janb:
ja... i know.... een run zou het snelste uitkomst bieden....
zou alleen zo 123 geen bank in de buurt weten... (eindhoven)
een hoop motorzaken in mijn omgeving kom ik niet graag.. of ze draaien je een poot uit, of ze lijken enorm geirriteerd zodra je over "zelf doen" begint..
begin verdraaid handig te worden in het in en uitbouwen ondertussen :+

ben en blijf er lol in hebben om een probleem eigenhandig uit de wereld te helpen :P

@bananeman
hmm goed dat ze nu "volgens het boekje" staan dan...

zoek nu nog een speciale schroevendraaier om de stelschroeven te kunnen verstellen zonder de carbs uit te moeten bouwen...

dat zou er eentje moeten zijn met een overbrenging onder een hoek van 90graden... zodat ik "om het hoekje" kan schroeven....
 
Laatst bewerkt:
zo hee... 35 euries is niet weinig... maar ook niet zo heel veel.....

maar het is wel helemaal datgene wat ik nodig heb om die stomme scroeffies te kunnen stellen... :Y
tnx voor de link

verkopen ze dat spul ook bij de betere automaterialenzaak?
kep zoiets wel het liefste een keer in mn vingers voordat ik er 40 euro aan uitgeef :+
 
Laatst bewerkt:
je hebt helemaal gelijk... (ben een kniepert :+ koop niet voor niks een oudje.........vooruit, ik vindt sleutelen ook best leuk...)

maar zon ding moet ik gewoon hebben.... feit blijft wel dat ik niet zo graag via het net gereedschap koop... maar dat zit meer een beetje tussen mijn oren geloof ik...

nu alleen nog ff het vrouwtje overtuigen dat ik echt (relatief)zoveel uit moet geven voor een schroevendraaier.... :+

alles zal goekomen...
 
Laatst bewerkt:
hij lijkt er wel erg veel op.

moet wel zeggen dat ik denk dat de duurdere iets beter zijn.
die van 35euro heb ik zelf ook en daarmee is het wat lastig om precies aan te voelen hoeveel je de mengschroef nu verdraaid.
 
Laatst bewerkt:
hij lijkt er wel erg veel op.

moet wel zeggen dat ik denk dat de duurdere iets beter zijn.
die van 35euro heb ik zelf ook en daarmee is het wat lastig om precies aan te voelen hoeveel je de mengschroef nu verdraaid.

Klopt, die Carbtune ziet er op zich wel goed uit, de vertanding lijkt secuur gedaan en dan voel je inderdaad beter wat ie doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan