K100 RS driewielplannen

Is ook precies wat Ed Pols mij (en anderen) altijd verteld heeft. Hij had het ook niet zo op Ural-achtige bakken omdat als die mooie ronde neus de grond raakt je daar prachtig op door kunt rollen. Vooral als de neus wat hoger staat komt dan ook het achterwiel hoger als het mis gaat en dan is er geen houden meer aan.
Dat vind ik een beetje rare redenatie.
Dat zou er dus voor pleiten om bakken lang en laag te maken zodat je een stop hebt als je over de kop gaat. Dan zeker ook nog een stalen plaat onder de hoek ook?
Een Ural bak heeft juist veel ruimte, voordat hij de grond raakt ben je al reddeloos verloren.
 
De voorloop is ook te klein bij die dingen. Ooit eens iemand gezien die een rolschaats onder de punt zette. Ging daarna altijd goed ;)
 
Laatst bewerkt:
lekker ontopic allemaal......ik heb me ook niet aan mijn belofte gehouden...
zei enige dagen geleden nog dat ik me eerst op andere wielen wil concentreren....
maar toen ik vandaag terug van mijn werk thuis kwam, kwam er iets anders in me op....


foto;s volgen nog
 
Dat vind ik een beetje rare redenatie.
Dat zou er dus voor pleiten om bakken lang en laag te maken zodat je een stop hebt als je over de kop gaat. Dan zeker ook nog een stalen plaat onder de hoek ook?
Een Ural bak heeft juist veel ruimte, voordat hij de grond raakt ben je al reddeloos verloren.


ik vinnut juist helemaal geen rare redenatie... dat is ook de reden dat ik de framebuizen bewust onder de bak door heb laten lopen.

en verder vinnik sowieso hoe lager hoe beter... niet alleen qua rijstijl, om het zwaarte punt laag te hebben, maar het ziet er ook nog eens beter uit..... (tenzij je een sahararacer wilt bouwen)

en kom nu maar eens op met je fotootjes Gijs, want zolang jij niets spannenders laat zien waar we op kunnen reageren, is de kans op off topic gelul best wel groot....
 
Helemaal mee eens, een lage neus werkt als een omgekeerde wheelie-bar. Als hij de grond raakt voorkomt hij veel grotere ellende. Je moet er uiteraard wel voor zorgen dat hij schuift en niet "pakt"zoals kwastert het uitdrukt. Dus geen scherpe hoeken maar een stevige buis of plaat.
 
hier dan de beloofde pics....
allemaal niet erg netjes gedaan, (boeit me ook niet zo, de zaag gaat er toch in)
maar is maar dat het er nu net ff iets leuker uit ziet...

zie ook de rechthoekige koplamp....


004-5.jpg

003-5.jpg

005-5.jpg
 
Laatst bewerkt:
ziet er leuk uit, zeker mooi hoe je het rood van de schokbreker in de shelby striping hebt laten terugkomen ;)
 
Nou heb ik ooit eens iets gezegd over bakkie zwart en klaar, maar ik moet toegeven dat het bakkie wel wat verloren oogt op dat grote frame ja.
Aan de andere kant, ik hou wel van die no-nonsense uitstraling die het span nu heeft.

@ Halflive: als Gijs nou gewoon stopt met mooier maken en lekker blijft rijden komt dat ratbike gehalte vanzelf weer goed


Groet Dennis
 
Ziet er netjes uit! Maar als je die bak nu gaat verbreden krijg je een hele brede rode streep :+.
 
de koplamp moet nog iets lager, dan kan ie ook naar achteren, dat zou er denk ik ook al een stuk beter uitzien.

verder is de zwarte kleur ook maar heel snel snel ff gespoten,

Zit er wel over te denken dat dit de uiteindelijke combi wel eens kon worden,
en dan ook rode wielen.

maar kan ook dat het rood antraciet word,
of combi van mat en glanzend zwart
 
zo als ie op de laatste foto's staat heb ik een tijdje rondgereden.
Echter twee en halve week geleden stond ie opeens met een platte voorband.

Achter was de band ook al echt op, dus ging me meer en meer verdiepen in wat voro banden en velgen nu.

Eerst wilde ik smartvelgen,
Bij nader inzien vond ik dat toch wel erg klein uitzien.
Maar 17"velgen en dan banden brengt veel meer kosten met zich mee...
en aangezien ik gewoon erg weinig te besteden heb, zijn t toch smartvelgen geworden.

Ik had al her en der geinformeerd,
en was al maanden marktplaats in de gaten aan het houden.
Slopers vroegen 20 euro per velg...
Maar nu heb ik voor minder dan de prijs voor twee velgen VIER velgen met banden, bouten kapjes,
Een achterband is echt helemaal op.
eentje vrij slecht, en de voorbanden nog wel goed voor een paar duizend km....
124.jpg


Dus deze komen er onder.
ik denk dat ik een voor en achterband gebruik voor winterbanden, en een voor en achterband voor zomerband.

Het is een 4J voorvelg met een 145 band.

Nu flink aan het passen en meten hoe en wat het moet worden.

voor de velg achter zal ook de uitlaat aangepast moeten worden (dat was wel bekend)

voor wil ik eigenlijk een originele BMW schijf gebruiken met twee originele BMW brembo's
dat gaat redelijk krap worden om in de velg te krijgen maar moet lukken.
De schijf gaat misschien net buiten de velg vallen, maar dat komt dan wel de koeling ten goede.

Verder gaat er voor dus gelijk een schommelvork in komen.
net het geheel al op hoogte gebracht.
en het gaat lekker laag worden.
Het zijspanframe zal zo'n 10cm boven het wegdek komen (ik had er vanaf het begin al rekening mee gehouden dat er smartwielen onder zouden komen)
125.jpg


Verder had ik laatst al een ander veer aangeschaft voor het span.
Een mooie ZX9R veer.
Die wat stugger moet zijn dan die ik nu had. (te slap)
127.jpg


Ik wil als de motor op kleine wielen staat, de spanwielophanging ook aanpassen,
het geheel moet compacter.
zodat de bak straks dichter naar het wiel geplaast kan worden.
 
Neem eens contact op met scout70.
Die heeft een BMW K100RS met smartvelgen,
hoeft je het wiel niet 2 keer uit te vinden.
 
Neem eens contact op met scout70.
Die heeft een BMW K100RS met smartvelgen,
hoeft je het wiel niet 2 keer uit te vinden.

het wiel is al door meneer smart uitgevonden (zoals een wijs forummer elders al zei...)

Maar idd. zijn tips nooit weg.

al met al, blijft het toch veel zelf meten, en kijken aan welk materiaal ik kan komen enz...

Ik heb al aardig in mijn hoofd zitten hoe en wat het moet gaan worden.
Ben ook al wat aan het schetsen en zo.

gaat vast allemaal wel goed komen.
 
Doe jezelf niet te kort en koop er een smart naaf bij. Dat is zeker voor het voorwiel een makkie. Je hebt dan gelijk een schijfdrager en als je besluit om 2 van die lompe Bosch klauwen te nemen (Smart eigen) dan doen die het best op de remklauw van de Beemer!
Het enige wat je nu nog moet maken zijn 2 bussen om de naaf op z'n plek te houden en 'n rem ankerplaat.

Op mijn GS was één klauw niet in verhouding met de pomp opbrengst en 2 perfect. Ik krijg 'm nu gewoon aan het gillen!

full

full
 
Doe jezelf niet te kort en koop er een smart naaf bij. Dat is zeker voor het voorwiel een makkie. Je hebt dan gelijk een schijfdrager en als je besluit om 2 van die lompe Bosch klauwen te nemen (Smart eigen) dan doen die het best op de remklauw van de Beemer!
Het enige wat je nu nog moet maken zijn 2 bussen om de naaf op z'n plek te houden en 'n rem ankerplaat.

Op mijn GS was één klauw niet in verhouding met de pomp opbrengst en 2 perfect. Ik krijg 'm nu gewoon aan het gillen!

[afbeelding]
[afbeelding]

jij schrijft hier: als je besluit om 2 van die lompe Bosch klauwen te nemen (Smart eigen) dan doen die het best op de remklauw van de Beemer!

bedoel je hier schijf van de beemer? (anders snap ik je zin niet)


Ik heb zeker overwogen om hier voor te gaan,
had in eerste instantie in gedachte, een smartnaaf, met schijf, en daar ori smartklauwen op.
Echter dan moet ik een naaf kopen, incl schijf en klauwen.
Het voordeel is dan wel dat de schijf veel meer i nhet wiel kan vallen, omdat de schijf met klauwen dan compacter zijn) dus de vork ook smaller kan blijven

Of de smart naaf kopen, en de opname voor de schijf aanpassen voor de BMW schijf en mijn ori schijf en klauwen gebruiken, maar dan nog zit er dus draaiwerk aan.

Nu hoef ik maar wat materiaal te regelen, en een nieuwe naaf (te laten draaien), waarop ik gelijk mijn originele schijf op kwijt kan, en gelijk mijn originele klauwen kan gebruiken,
Ik denk dat ik dan veel goedkoper (en misschien ook wel mooier) uit ben

Ik ben nu wat bezig met schetsen en tekenen,
Zal het resultaat vandaag of morgen eens posten.

(by the way thanks voor meedenken! (van ieder)
 
Laatst bewerkt:
ik ben wat aan het tekenen geweest.

Dit is de basis. belangrijke uitgangsmaten voor de voornaaf!:
basisvoorwielnaafsmartBMW.jpg



dit is dezelfde basis met opname voor het lager links ter hoogte van de velgopname:
basisvoorwielnaafsmartBMWlagerbijvelg.jpg


dit is hetzelfde maar dan wat verlengd, aan dekant van de velg.
dus de lageropame verder naar buiten, zodat het symetrisch blijft:
basisvoorwielnaafsmartBMWverlengdsymetrisch.jpg



deze tekening toont de korte variant, maar dan samengesteld uit een bus, en daar dus twee flenzen op gelast.: (mijn voorkeur)
basisvoorwielnaafsmartBMWsamengesteld.jpg


de volgende tekening is de symetrische variant maar de samenstelling.
dus met twee flenzen:
basisvoorwielnaafsmartBMWverlengssymetrischsamengesteld.jpg


de laatste tekening is de koste variant, maar dna met extra lassen, en daarna weer afgedraaid,
dus iets wat een kamer voor de las gedraaid , die vol lassen en dan afdraaien:"
basisvoorwielnaafsmartBMWsamengesteldextralassen.jpg


Laat maar komen dat commentaar!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Voor mij ziet dat er prima uit, lijkt erg veel op de naaf die ik in mijn Guzzi had. Lijkt ook wel wat op de naaf voor mijn Dnepr bak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan