Probleem honda XR600

Dennis the Menace

Die hard MF'er
26 feb 2003
270
0
Belgie
Bij m'n honda Xr 600 van het jaar 1990, moet je de olie in het kader gieten!!!
Wel nu, er is vuil in het kader gekomen waar de olie in moet, kan dit kwaad voor m'n motor.

Onderaan het kader, aan de zuig zogezegd, zit er een filter waar de olie door moet, maar gaat diezelfde olie ook door de oliefilter van de motor zelf voor de olie in de motor komt.

Of dient die oliefilter voor iets anders???

Graag hulp bij deze :?
 
Aftappen die zooi. Die olie gaat door een zeefje onderaan je frame door je oliepomp naar je filter. jij wil niet dat je oliepomp vuil te verwerken krijgt, want dan krijg je speling en daardoor een lagere olie opbrengst van de pomp.
 
Wel het zit zo, ik heb m'n kader laten zandstralen en poederlakken, maar er zijn een deel van die staalkogeltjes in m'n kader gekomen, juist waar de olie in moet.

Er zei iemand tegen mij, niet achter kijken, je olie(papier) filter van je motorblok houd dat wel tegen, en dat zeefje ook natuurlijk.

Maar als de olie eerst door het zeefje gaat, dan door de oliepomp en dan pas door de oliefilter, dan is dat toch niet zo echt ok hé, of is die volgorde niet ok...
 
Het kader is droog nu vanbinnen, alles is gedemonteerd.
Der zitten van die kogeltjes in van de stralen, hoe haal ik die er best uit???

Het als geprobeerd met ontvetter, water, benzine enzo... maar er blijven er maar inzitten...

Iemand een beter idee
 
Hoe haal ik die kogeltjes er het best uit???

spoelen

En hoe weet je zeker dat ze er dan allemaal uit zijn???

Dat weet je niet. Straal gruis is de grootste vijand die je maar kan hebben. Neem er geen risico mee. Spoel alles wat je kan spoelen door met diesel oid. Ook de leiding onder de framepijp en haal het zeefje eruit en maak dat ook schhon.

Vergeet niet na montage je oliepomp te ontluchten!!!!!!!!!!!!!!
 
Straalzand is zeer scherp, maak hoe dan ook je frame schoon!!
Zot heeft gelijk dat de oliepomp het (in 't begin) 't meest te verduren krijgt, daarna gaat 't zootje naar 't oliefilter, en als daar eea verstopt begint te raken, gaat de bypass klep hierin open, en worden alle kostbare onderdelen in no-time van wat extra speling voorzien.......
 
hoe ontlucht je dan die oliepomp???

Het gaat vooral om de leiding die onderaan het frame vast zit. Die is te nauw om een luchtbel langs de olie te laten. Het makkelijkst ontluchten is dus olie in je frame gieten, de leiding bij je blok een stukje loshalen tot er flink olie uit stroomt en dan vastzetten.

Controleren of ie goed ontlucht is doe je door de leiding die naar je kop gaat tijdens stationair draaien ietsje te lossen. Komt daar direct een golf olie uit, dan is het goed.

Als het niet goed is, moet je op de moeilijke manier ontluchten. Daarvoor moet je met olie in je frame en alles aangesloten je oliepomp even een stukje loshalen, tot daar de olie achter vandaan begint te stromen. Dan de oliepomp even tegen de klok in draaien en kijken of er olie gepompt wordt. Nog beter gaat het door eerst de losse oliepomp te vullen met olie. gelukkig werkt de eerste methode in 9 van de 10 gevallen al.
 
Terug
Bovenaan Onderaan