hoog verbruik

Viccie

MF veteraan
Donateur
8 mrt 2003
45.304
42
Breda
UPDATE 30-6: de carbs zijn vervangen door anderen exemplaren en daarmee zijn de problemen ook opgelost *O*
Catje loopt nu weer rond de 1 op 20, maar wat nou het probleem was.. geen idee -O-



mijn lieve trouwe thundercatje die mij nooit in de steek laat O-) heeft de vervelende eigenschap dat ze nog wel een slokje lust. Als ik het zo eens bijhoud kom ik op een verbruik van rond de 1:15, terwijl mijn collega-thundercatrijders ruim boven de 1:20 zitten :?

Ter illustratie: we zijn een paar weken terug naar zuid-frankrijk geweest waarbij er nog een andere cat meereed. Tot aan luxemburg was 291km en die benzinepomp heb ik op de laatste druppels gehaald. Bij het tanken ging er 18,3 liter in de tank, terwijl de andere catter er maar 14 liter inkreeg na die 291 km (en ja, we hadden tegelijk getankt toen we wegreden :P ). Een verschil van ruim 4 liter!

Iemand die enig idee heeft waar ik dat hoge verbruik zou moeten zoeken en wat er aan te doen valt? Het is geen standaard catje, ik heb een Bos uitlaat, een K&N luchtfilter en een Factory-kit. Maar volgens mij moet dat niet zoveel uitmaken?

Wie weet hoe ik mijn verbruik wat kan terugdringen? (Minder rijden is geen optie :P )



Zie mijn update:
schopje *D


Ik heb laatst de cat op de bank gehad bij Paul Ritzen en hij blijkt dus rijkelijk te rijk te lopen. How come? De sproeiers zijn een beetje uitgesleten door het gebruik. Volkomen normaal na dik 45.000 km :P Het vervangen van de sproeiers is echter een prijzig geintje aangezien er dan én nieuwe sproeiers in moeten én de cat moet terug op de bank om af te stellen. Zou het mogelijk zijn om de hele carburateurs eraf te halen en er een andere set carburateurs (met originele naalden en sproeiers) erop te zetten? (En uiteraard ff synchroniseren).



ik heb hier nog een set originele carburateurs liggen van een cat, vandaar ;)
 
Laatst bewerkt:
en het was natte cake, erg natte cake :+

Maar dus vrijdag even naar motorxtra gereden om de cat op de testbank te zetten en meteen maar ff kennis gemaakt met zot :P
Eenmaal op de testbank bleek ie "ietsjes" rijk te lopen O-) Zot trekt het gas open en het hele hok hing vol zwarte rook :X Hij knalde wel lekker bij gas los. Uit de meting bleek dat de benzine/luchtverhouding rond de 1:12 schommelde (meer eronder dan erboven). Dus op aanraden van Zot ga ik eerst eens proberen het luchtfilter een keer goed schoon te maken, waarschijnlijk zou dat een deel van het verbruik kunnen verklaren. De rest lag gewoon aan mijn rijstijl zei hij B| :P

Overigens heeft ie ook nog ff aan m'n fiets staan schudden, trekken en duwen met de conclusie dat ie niet helemaal goed afgesteld staat qua demping. Heeft ie meteen maar ff goed afgesteld en wonderbaarlijk, het rijdt beter *D Ik kan nu vol in m'n remmen hangen zonder dat m'n achterwiel begint te stuiteren.

Zot is zo gek nog niet :}
 
en de uitdraai:

full



edit: fok, heb ik die schaalverdeling eraf gehaald met fotoshop :P
Nou ja, een ieder snapt het zo ook wel :P
 
Die van mij heb ik een paar maanden geleden op de testbank gehad.

Bleek dat ie ook wat ruim afgesteld stond. Tot 9000 tpm zit ie ook onder de 1:12. Had toen 91,7HP op het achterwiel. Op aanraden van hun een K&N filter gemonteerd. Dat merkte ik meteen in het oppakken in de lage toeren. Moet hem eigenlijk nog eens op de bank zetten om de verschillen te zien.
 
vanmiddag even het luchtfilter schoongemaakt met zo'n setje van K&N en opnieuw geolied. Schoonmaken was wel redelijk nodig denk ik, d'r kwam een hoop bruin water uit met het uitspoelen :X

Zodra ik weer een keer getankt heb laat ik weten hoe het er nu voor staat :)
 
vanmiddag even het luchtfilter schoongemaakt met zo'n setje van K&N en opnieuw geolied. Schoonmaken was wel redelijk nodig denk ik, d'r kwam een hoop bruin water uit met het uitspoelen :X

Zodra ik weer een keer getankt heb laat ik weten hoe het er nu voor staat :)

Je kan hem ook nog een keer op de bank zetten :)
We hebben de aanbieding verlengt, speciaal voor jouw 8-)
 
Je kan hem ook nog een keer op de bank zetten :)
We hebben de aanbieding verlengt, speciaal voor jouw 8-)
Waar zitten jullie precies? Was toevallig vandaag ff opzoek naar je nick.
Ik wil mijn ace ff een run laten maken om te kijken of i nog afgesteld moet worden :)

Edit: ik heb het inmiddels helemaal bijna zelf gevonden met een beetje hulp van viccie.
Ik wil ook ff een rondje op de testbank. Maar ik bel je dr morgen ff over op
Mocht ik het morgen vergeten, je krijgt de groeten van vic
 
Laatst bewerkt:
Ok, een nieuw luchtfilter helpt dus niet echt. Ik heb er nu 230km mee gereden en m'n benzinelamp brandt weer als vanouds.

Nu zat ik te denken, de vorige eigenaar heeft er een factorykit in laten zetten (soort dynojetkit maar dan ander merk). Nu heb ik ook nog een set carburateurs liggen met gewone naalden enzo. Zou het verschil kunnen maken als ik mijn carburateurs eraf haal en eens met die andere (standaard) carburateurs ga rijden :?
 
Ok, een nieuw luchtfilter helpt dus niet echt. Ik heb er nu 230km mee gereden en m'n benzinelamp brandt weer als vanouds.

Nu zat ik te denken, de vorige eigenaar heeft er een factorykit in laten zetten (soort dynojetkit maar dan ander merk). Nu heb ik ook nog een set carburateurs liggen met gewone naalden enzo. Zou het verschil kunnen maken als ik mijn carburateurs eraf haal en eens met die andere (standaard) carburateurs ga rijden :?
Geen idee, maar dat zou volgens mij ook bij de testbank naar voren zijn gekomen?

Al eens van die toevoegingen aan de benzine gedaan (forte motorpower) oid?
Brandstof systeem reiniger?
 
Geen idee, maar dat zou volgens mij ook bij de testbank naar voren zijn gekomen?

Al eens van die toevoegingen aan de benzine gedaan (forte motorpower) oid?
Brandstof systeem reiniger?

er staat me ergens iets bij dat jij ooit een keer iets in je tank hebt gegooid van die middeltjes. Welke was dat ook al weer?
 
Je hebt diverse middelen (bij benzinepomp tot automaterialenzaak te verkrijgen). Je hebt dit van merken als WYNNS en TUNE APP, etc.
Als je toch je carbs eraf hebt kun je ze ook met een spray of badje volledig schoonmaken.

Zelf heb ik een verbruik van 1:13 maximaal! O-)
Suc6
 
Ok, een nieuw luchtfilter helpt dus niet echt. Ik heb er nu 230km mee gereden en m'n benzinelamp brandt weer als vanouds.

Nu zat ik te denken, de vorige eigenaar heeft er een factorykit in laten zetten (soort dynojetkit maar dan ander merk). Nu heb ik ook nog een set carburateurs liggen met gewone naalden enzo. Zou het verschil kunnen maken als ik mijn carburateurs eraf haal en eens met die andere (standaard) carburateurs ga rijden :?

Wie niet waagt .....

Wat je op een ongeremde testbank niet kan zien is de afstelling tijdens gewoon relaxed rijden op 1 vast toerental. Dus misschien kun je daar wat pakken.

Gewoon proberen in ieder geval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan