Alleen door Oost-Europa

Yahonduci

God van dienst
29 mei 2010
42.276
1
Hallo Reizigers!

Ik ben momenteel aan het afstuderen, en hierna is het wel tijd om wat bijzonders te doen. Iets dat niet iedereen gedaan heeft die nog jong genoeg is om mee op zuipvakantie te gaan zoals de rest. :P

Ik heb al een tijdje de ambitie te gaan reizen en kamperen de motor en heb het mezelf in mijn hoofd gehaald deze zomer te beginnen met in juli/augustus een trip naar Oost Europa te gaan rijden (indien het weer het toe gaat laten, mochten de langetermijnvoorspellingen voordat ik wegga echt ongunstig zijn, plan ik een andere reis in). Ik weet nog niet precies welke dingen ik onderweg wil zien, ik weet wel dat ik veel verschillende landen wil zien, en heb heel erg uit de grove pols de volgende route uitgezet met de landen die ik wil aandoen: Sorry voor de absolute topkwaliteit van het plaatje, Google kon een deel van de route niet uitrekenen. :')

Oost%20europa.JPG

Google Maps


Dit komt dus neer als ik snelwegen vermijd op iets meer dan 6000 km, dit zal waarschijnlijk dus eerder 7000 km worden, omdat ik wellicht als ik verderga met plannen dingen net buiten de route tegenkom die ik wil zien. :)

Omdat het mijn eerste echte trip is (enkel een keer Zuid-Frankrijk gedaan, met duo, aan 1 stuk erheen gereden via Duitsland) is het natuurlijk wel spannend zo in mijn eentje en heb ik wat vragen.

-Ik heb zojuist een Fazer 1000 '03 gekocht, is die geschikt hiervoor, en komt ie heel en onbeschadigd terug?
-Zijn de wegen in bovenstaande landen een beetje normaal te rijden?
-Heb ik aan een week of 3 genoeg om deze trip te maken?
-Is het klimaat in maand juli/augustus doorgaans geschikt voor een dergelijke trip, en wat voor motorkleding kan ik het best gebruiken (leren overall goed? textiel nodig? doorwaaispul nodig?)
-Heb ik voor bepaalde landen op deze route papieren (vignet oid) nodig?
-Zijn er dingen die ik echt moet zien, op of rondom deze route? Tips om mijn route aan te vullen/verbeteren zijn welkom. :)

Alvast bedankt mensen! :)
 
Laatst bewerkt:
Het wordt overigens waarschijnlijk niet constant van de snelwegen af. Ik verwacht bijvoorbeeld niet dat er in Duitsland heel bijzondere dingen te vinden zijn, en daar zal ik dus wat sneller via de snelweg doorheen gaan.
 
1 antwoord heb ik voor je...


De fazer is perfect om te toeren! :Y .. Of ie heel terug komt, ligt eraan wat je gaat doen!.. Wheelie's?! :+

Nee maar als je niet op je muil gaat, gaat ie dat makkelijk redden!


Wel vette shit btw Maiky! :}
 
Wat je in gedachten hebt is goed te doen in drie weken. Of je heelhuids thuis komt is volgens mij altijd de vraag als je de woning verlaat. In principe denk ik niet dat je onverantwoorde dingen gaat doen en je motor lijkt me ook redelijk geschikt. Het is toch een kwestie van goed opletten en je aanpassen aan de lokale gebruiken en het lokale verkeer. Zo zijn in Polen de binnenwegen op sommige plekken slecht en rijden ze als gekken. Je zult dan nog meer defensief moeten gaan rijden. In Kroatië zijn de wegen soms glad (ik spreek uit ervaring) en zo zul je meer dingen tegen komen.
Het klimaat is goed in die maanden, sterker nog het zal in sommige landen zelfs aan de hete kant zijn. Ik ben vorig jaar in juni in Kroatië geweest en toen was het er al bloedheet. Luchtige kleding lijkt me een aanrader, met de mogelijkheid om je warmer te kleden. Bijvoorbeeld in de berggebieden kan het op hoogte kouder zijn. Persoonlijk rijd ik het liefst in het leer, maar dat is voor iedereen anders.
Als suggestie wil ik Krakow (Polen) aandragen, want dat is een erg mooie stad en als je er dan toch bent dan zou ik zeker naar Auschwitz gaan. Niet iets om even lekker te ontspannen, maar wel erg indrukwekkend. In Bosnië is wellicht Mostar nog aan te bevelen.
Vergis je trouwens niet in Duitsland. Jij presenteert het als een saai land, maar ik heb toch echt andere ervaringen. Als je je een beetje oriënteert dan kun je ook daar verschrikkelijk mooi motorrijden.
 
Ziet er goed uit en moet goed te doen zijn echter een vraag, waarom sla je Transfagaran Roemenië wegnummer 7c over hoort bij de mooiste passen van Europa en je bent er redelijk dicht in de buurt. Misschien is het ook mogelijk om in de Dolomieten en Süd-Tirol wat extra KM's te maken is super om daar te rijden. Ik zie dat de Stelvio ook in de route staat deze is op de zaterdag en zondag bij goed weer zeer druk. Met betrekking tot de wegen Duitsland, Polen, Tsjechië, Hongarije, Slovenie, Italie en Swiss zijn goed te doen, de rest heb ik helaas nog geen ervaring mee. Ps je moet er wel rekening mee houden dat er in het voormalige Oostblok erg agressief word gereden. Suc6
 
Wat je in gedachten hebt is goed te doen in drie weken. Of je heelhuids thuis komt is volgens mij altijd de vraag als je de woning verlaat. In principe denk ik niet dat je onverantwoorde dingen gaat doen en je motor lijkt me ook redelijk geschikt. Het is toch een kwestie van goed opletten en je aanpassen aan de lokale gebruiken en het lokale verkeer. Zo zijn in Polen de binnenwegen op sommige plekken slecht en rijden ze als gekken. Je zult dan nog meer defensief moeten gaan rijden. In Kroatië zijn de wegen soms glad (ik spreek uit ervaring) en zo zul je meer dingen tegen komen.
Het klimaat is goed in die maanden, sterker nog het zal in sommige landen zelfs aan de hete kant zijn. Ik ben vorig jaar in juni in Kroatië geweest en toen was het er al bloedheet. Luchtige kleding lijkt me een aanrader, met de mogelijkheid om je warmer te kleden. Bijvoorbeeld in de berggebieden kan het op hoogte kouder zijn. Persoonlijk rijd ik het liefst in het leer, maar dat is voor iedereen anders.
Als suggestie wil ik Krakow (Polen) aandragen, want dat is een erg mooie stad en als je er dan toch bent dan zou ik zeker naar Auschwitz gaan. Niet iets om even lekker te ontspannen, maar wel erg indrukwekkend. In Bosnië is wellicht Mostar nog aan te bevelen.
Vergis je trouwens niet in Duitsland. Jij presenteert het als een saai land, maar ik heb toch echt andere ervaringen. Als je je een beetje oriënteert dan kun je ook daar verschrikkelijk mooi motorrijden.
Bedankt! Vooral de bevestiging over de wegen en het klimaat zijn belangrijk voor mij. Ik ben inderdaad eens in Krakow en Auschwitz geweest, een paar jaar terug. Was alleen niet met de motor. Het stelt me wel gerust dat het niet echt aan bizar slechte wegen zal liggen als het moeilijk wordt; ervaring heb ik namelijk al wel een km of 40.000, enkel in NL met een keer Duitsland en Frankrijk erbij.

Duitsland sla ik een soort van over omdat ik daar al geweest ben, en het dichter bij huis is. Stel ik heb een keer bij wijze van spreke een weekend vrij kan ik daar heen, Roemenie bijvoorbeeld niet, dus spendeer ik daar liever wat tijd. :)

Ziet er goed uit en moet goed te doen zijn echter een vraag, waarom sla je Transfagaran Roemenië wegnummer 7c over hoort bij de mooiste passen van Europa en je bent er redelijk dicht in de buurt. Misschien is het ook mogelijk om in de Dolomieten en Süd-Tirol wat extra KM's te maken is super om daar te rijden. Ik zie dat de Stelvio ook in de route staat deze is op de zaterdag en zondag bij goed weer zeer druk. Met betrekking tot de wegen Duitsland, Polen, Tsjechië, Hongarije, Slovenie, Italie en Swiss zijn goed te doen, de rest heb ik helaas nog geen ervaring mee. Ps je moet er wel rekening mee houden dat er in het voormalige Oostblok erg agressief word gereden. Suc6

De 7c heb je gelijk in! En heb meer positieve dingen gehoord over Roemenie, ik ga deze dus toevoegen aan de route. (Om eerlijk te zijn stond ie al op het lijstje en had ik een verkeerde link uit mijn email gepakt, waar het rondje iets korter is. :$ ). :+

Nogmaals blij bevestigd te krijgen dat de wegen die kant uit goed te doen zijn! :Y

Is het overigens een idee in mn leren overall te gaan, mijn protectoren uit mijn jas te halen en die er eventueel bij bergen en in de ochtend overheen aan te trekken? (Jas is ruim :P ) Of zal een leren overall te warm zijn (heb nog nooit leer aangehad, heb het pas besteld en word over 3 weken geleverd).
 
Mijn leren combi (Alpinestars) is voorzien van allerlei ventilatie openingen en dan is het wel te doen, ten minste als je blijft rijden. Als je een stad gaat bezoeken en dan in je leren pak rond moet lopen, of in de stad rijdt dan wordt het al snel erg warm en gaat dan knellen. Trouwens je protectoren uit je kleding halen zou ik zelf niet snel doen. Ze zitten er namelijk niet voor niets in en kunnen het verschil betekenen tussen wat blauwe plekken en een breuk.
Roemenië is inderdaad een aanrader, maar dan moet je de binnenwegen nemen. De doorgaande wegen (aangelegd met Europese subsidie) zijn saait, druk en gevaarlijk. De binnenwegen zijn geweldig, dan lijkt de klok 50 jaar terug in de tijd te worden gezet. Hou er wel rekening mee dat je soms onverhard zult moeten rijden. ik ben twee jaar geleden in Roemenië geweest en was aangenaam verrast door de schoonheid van het land.
 
Dat ziet eruit als een bijzondere reis, ga ik vanavond eens lezen! :)

Hee, die heb ik toevallig gister gelezen. :) Jij was de man die met zn GS een klappertje maakte op t eind vanwege oververmoeidheid, toch? Les die ik eruit trok was; goed in je hoofd stampen dat als je moe bent je moet rusten, anders loop je het risico dat je het eind van je rit niet haald...

Heb trouwens erg genoten van je foto's, en heb er ook goed van geleerd. Ze stelden me wel een beetje gerust; als je met een GS daar kunt rijden, dan kan t ook met mijn fazer. (ongeveer zelfde type motor, alleen een stuk groter en met kuip). :)

Jij was ook alleen toch? Vond je dat goed te doen? Tips om jezelf te vermaken s'avonds, do's, dont's?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vorig jaar met m'n kawasaki Z750 via Oostenrijk, Kroatie, Servie, Bulgarije naar Istanbul gereden en via Griekenland, Macedonië, Albanië, Montenegro, Kroatië,.. weer naar huis.
Bijzonder mooie trip ! Dus, zeker geen probleem met een fazer. Hier en daar wel zeer slechte wegen maar dan rijdt je gewoon een beetje trager hé.
Servië en Albanië zijn m'n 2 "highlights".
Gewoon genieten van je trip. Je vindt overal voldoende benzine, eet- en slaapplaatsen,...
En in de zomermaanden zal het zeker wel zweten worden, maar beter nat van het zweet dan nat van de regen hé :)

have fun !!!
 
Ik zou overigens niet stoppen in Brno, maar nog even doorrijden naar Bratislava (Slowakije). Veel leukere/mooiere stad (maar ik ben bevooroordeeld ;) )
 
Hee, die heb ik toevallig gister gelezen. :) Jij was de man die met zn GS een klappertje maakte op t eind vanwege oververmoeidheid, toch? Les die ik eruit trok was; goed in je hoofd stampen dat als je moe bent je moet rusten, anders loop je het risico dat je het eind van je rit niet haald...

Heb trouwens erg genoten van je foto's, en heb er ook goed van geleerd. Ze stelden me wel een beetje gerust; als je met een GS daar kunt rijden, dan kan t ook met mijn fazer. (ongeveer zelfde type motor, alleen een stuk groter en met kuip). :)

Jij was ook alleen toch? Vond je dat goed te doen? Tips om jezelf te vermaken s'avonds, do's, dont's?

over die oververmoeidheid voedsel tekort enz. dat kan je lang heel lang oprekken _O- probleem was het "wakker worden" keek naar de berm in plaats van de middenlijn. wou nog even tot Servië rijden.

kwa wegen. het eerste stukje in Albanië (grens tot sköder) was het beroerdste. en verder geen klachten over de wegen.

in Oostenrijk en Italië stond ik op campings dus ging ik naar het cafetje in het hoofdgebouw meestal. vaak andere motorrijders en avonturiers.

Kroatië ben ik een rondje door het stadje gelopen na het eten.

daarna werd ik na 3 uur slapen wakker en ging ik weer door :] ja er zat een dag van 24 uur tussen :X

s nachts effe snel op de camping staan in me stoeltje. strand model lekker achterover. of gewoon op me gsje gaan liggen. _O-


en al kom je een bord met next camping 146km geloof dat dan maar _O- dat was het verschil tussen op tijd stoppen of doorrijden. dus ik kwam rond een uur of 0:00 bij de camping terecht. 3:00 was ik weer klaar wakker en ben weer vertrokken. waardoor ik met zonsopgang bij de grens van Albanië was waar een groot natuurpark ligt. wat even later toen de zon opkwam tot leven kwam :}

ga wel op tijd te tanken het kan nog weleens voorkomen dat er benzine stations gesloten zijn die in je navigatie staan. gelukkig kan je extreem zuinig rijden langs de kust van Kroatië een lange voorrangsweg van noord naar zuid. met max 10 punten waar je moet stoppen of voorrang moet verlenen. in iedergeval ik begon hem behoorlijk te knijpen met 346km op de dagteller ( normaals 225km over naar reserve en 275-300 raakt hij toch erg leeg.) maar gelukkig stond hij nog niet op reserve *O*

en voor de temperatuur. overdag warm. reed met me leren combi met wat extra ritsen open. maar zolang je rijd is er weinig aan de hand. ( duik dus NIET een turks stadje in) aangezien je gps daar ook 1 km afwijkt.

als je meer wil weten roep je maar.

had trouwens ook een 12v>230v converter om me digitale camera te laden tijdens het rijden :}
 
Ik ben vorig jaar met m'n kawasaki Z750 via Oostenrijk, Kroatie, Servie, Bulgarije naar Istanbul gereden en via Griekenland, Macedonië, Albanië, Montenegro, Kroatië,.. weer naar huis.
Bijzonder mooie trip ! Dus, zeker geen probleem met een fazer. Hier en daar wel zeer slechte wegen maar dan rijdt je gewoon een beetje trager hé.
Servië en Albanië zijn m'n 2 "highlights".
Gewoon genieten van je trip. Je vindt overal voldoende benzine, eet- en slaapplaatsen,...
En in de zomermaanden zal het zeker wel zweten worden, maar beter nat van het zweet dan nat van de regen hé :)

have fun !!!
Thx! :) Was het de cultuur of de wegen in Servie en Albanie die zo mooi waren? :)

Ik zou overigens niet stoppen in Brno, maar nog even doorrijden naar Bratislava (Slowakije). Veel leukere/mooiere stad (maar ik ben bevooroordeeld ;) )

Puur om de domme reden dat ik wel van Bratislava heb gehoord en nog niets over Brno was ik dat al van plan. :P Zijn er bijzondere dingen te zien?
Hee, die heb ik toevallig gister gelezen. :) Jij was de man die met zn GS een klappertje maakte op t eind vanwege oververmoeidheid, toch? Les die ik eruit trok was; goed in je hoofd stampen dat als je moe bent je moet rusten, anders loop je het risico dat je het eind van je rit niet haald...

Heb trouwens erg genoten van je foto's, en heb er ook goed van geleerd. Ze stelden me wel een beetje gerust; als je met een GS daar kunt rijden, dan kan t ook met mijn fazer. (ongeveer zelfde type motor, alleen een stuk groter en met kuip). :)

Jij was ook alleen toch? Vond je dat goed te doen? Tips om jezelf te vermaken s'avonds, do's, dont's?

over die oververmoeidheid voedsel tekort enz. dat kan je lang heel lang oprekken _O- probleem was het "wakker worden" keek naar de berm in plaats van de middenlijn. wou nog even tot Servië rijden.

kwa wegen. het eerste stukje in Albanië (grens tot sköder) was het beroerdste. en verder geen klachten over de wegen.

in Oostenrijk en Italië stond ik op campings dus ging ik naar het cafetje in het hoofdgebouw meestal. vaak andere motorrijders en avonturiers.

Kroatië ben ik een rondje door het stadje gelopen na het eten.

daarna werd ik na 3 uur slapen wakker en ging ik weer door :] ja er zat een dag van 24 uur tussen :X

s nachts effe snel op de camping staan in me stoeltje. strand model lekker achterover. of gewoon op me gsje gaan liggen. _O-


en al kom je een bord met next camping 146km geloof dat dan maar _O- dat was het verschil tussen op tijd stoppen of doorrijden. dus ik kwam rond een uur of 0:00 bij de camping terecht. 3:00 was ik weer klaar wakker en ben weer vertrokken. waardoor ik met zonsopgang bij de grens van Albanië was waar een groot natuurpark ligt. wat even later toen de zon opkwam tot leven kwam :}

ga wel op tijd te tanken het kan nog weleens voorkomen dat er benzine stations gesloten zijn die in je navigatie staan. gelukkig kan je extreem zuinig rijden langs de kust van Kroatië een lange voorrangsweg van noord naar zuid. met max 10 punten waar je moet stoppen of voorrang moet verlenen. in iedergeval ik begon hem behoorlijk te knijpen met 346km op de dagteller ( normaals 225km over naar reserve en 275-300 raakt hij toch erg leeg.) maar gelukkig stond hij nog niet op reserve *O*

en voor de temperatuur. overdag warm. reed met me leren combi met wat extra ritsen open. maar zolang je rijd is er weinig aan de hand. ( duik dus NIET een turks stadje in) aangezien je gps daar ook 1 km afwijkt.

als je meer wil weten roep je maar.

had trouwens ook een 12v>230v converter om me digitale camera te laden tijdens het rijden :}

Ah ok, shotjes burn energy in de tanktas dus? :+

Maar nuttige info allemaal zeg! In je leren combi, was het niet erg koud sochtends/snachts, of bijvoorbeeld op bergen? En zo'n stoeltje, dat moet ik echt kopen! Anders kan ik 3 weken niet zitten. :P

Dat je GPS 1 km afwijkt vind ik trouwens ook maar frapant. Kaart meenemen dus.. En zo te horen is een 5L jerrycan ook geen overbodige luxe, ik zou niet weten wat ik moest doen als ik geen benzine had en de pomp is dicht/heeft geen benzine. :X

Trouwens er komt zojuist een vraag bij me op. Jouw crash; je werd daarna opgehaald door de service van Unive? Ik ben ook verzekerd bij Unive, met WA+ is dat allemaal gewoon gedekt, of zaten er verder nog kosten aan verbonden? En had je nog een reisverzekering oid?

12V naar 230 is erg slim ja. Even kijken waar ik dat kan kopen. De digicam gaat dat natuurlijk nooit halen, ik ben een echte fotoschieter.
 
Weet iemand trouwens of het is toegestaan wild te kamperen in Oost Europa?
 
Nee ik wil echt wildkamperen, eerst schiet ik wat wilde beesten die ik vil en opzet, onder de karkassen en huiden ga ik staan schreeuwen en rennen en als ik moet slapen doe ik dat stuiptrekkend. :Y

:+
 
Ah ok, shotjes burn energy in de tanktas dus? :+

Maar nuttige info allemaal zeg! In je leren combi, was het niet erg koud sochtends/snachts, of bijvoorbeeld op bergen? En zo'n stoeltje, dat moet ik echt kopen! Anders kan ik 3 weken niet zitten. :P

Dat je GPS 1 km afwijkt vind ik trouwens ook maar frapant. Kaart meenemen dus.. En zo te horen is een 5L jerrycan ook geen overbodige luxe, ik zou niet weten wat ik moest doen als ik geen benzine had en de pomp is dicht/heeft geen benzine. :X

Trouwens er komt zojuist een vraag bij me op. Jouw crash; je werd daarna opgehaald door de service van Unive? Ik ben ook verzekerd bij Unive, met WA+ is dat allemaal gewoon gedekt, of zaten er verder nog kosten aan verbonden? En had je nog een reisverzekering oid?

12V naar 230 is erg slim ja. Even kijken waar ik dat kan kopen. De digicam gaat dat natuurlijk nooit halen, ik ben een echte fotoschieter.

shotjes helpt goed op de saaie heenweg. daarna niet meer. zou dan eerder een pak sultana's of iets in die richting meenemen.

koud? snachts is het weleens wat frisser. alleen in turkije heb ik echt last van de kou gehad maar kwam dat door de kou buiten of vanwege me lijf die zijn eerste weigeringen begon te vertonen :X maar had een regenpak mee zodat de ventilatie die niet dicht kan afgedekt werd.

gps wijkt echt pas bij de grens van turkije af. alle andere landen geen enkel probleem. en daarna is het gewoon berekenen hoever je ernaast zit. lekker in centrum istanbul _O- rondje filerijden voor gevorderde inclusief bloemen verkopende obstakels. _O-

en een bereik van minimaal 300 km is aan te raden. maar een 5l tankje mee kan ook.

heb me zorg reis en me motor wa+ verzekeringen bij unive. het was 9:30 ongeveer gebeurd. en na een hoop wachten enz. is mijn motor afgesleept naar een dorpje in de buurt vanwaar hij uiteindelijk richting nl zou gaan incl. deel bagage. tanktas had ik de belangerijke dingen ingedaan en als handbagage mee. s avonds in een hotel gezeten en de volgende ochtend terug gevlogen naar schiphol. :} 9:00 was ik weer in nl. 2 weken later kwam me motor. helaas zonder me stoeltje ;( en geen vervanger kunnen vinden ;( verder alles vergoed gekregen zelfs me helm :}

in eerste instantie zou ik 2 dagen later terug vliegen zodat ik nog de stad kon verkennen enz. oja en hoe moet ik dat doen als ik zo stijf ben als een plank :? heb je voor morgen niet iets. gelukkig lang moeten wachten op de auto ambu. dus uiteindelijk hadden ze ook een reis voor de volgende morgen :}
 
shotjes helpt goed op de saaie heenweg. daarna niet meer. zou dan eerder een pak sultana's of iets in die richting meenemen.

koud? snachts is het weleens wat frisser. alleen in turkije heb ik echt last van de kou gehad maar kwam dat door de kou buiten of vanwege me lijf die zijn eerste weigeringen begon te vertonen :X maar had een regenpak mee zodat de ventilatie die niet dicht kan afgedekt werd.

gps wijkt echt pas bij de grens van turkije af. alle andere landen geen enkel probleem. en daarna is het gewoon berekenen hoever je ernaast zit. lekker in centrum istanbul _O- rondje filerijden voor gevorderde inclusief bloemen verkopende obstakels. _O-

en een bereik van minimaal 300 km is aan te raden. maar een 5l tankje mee kan ook.

heb me zorg reis en me motor wa+ verzekeringen bij unive. het was 9:30 ongeveer gebeurd. en na een hoop wachten enz. is mijn motor afgesleept naar een dorpje in de buurt vanwaar hij uiteindelijk richting nl zou gaan incl. deel bagage. tanktas had ik de belangerijke dingen ingedaan en als handbagage mee. s avonds in een hotel gezeten en de volgende ochtend terug gevlogen naar schiphol. :} 9:00 was ik weer in nl. 2 weken later kwam me motor. helaas zonder me stoeltje ;( en geen vervanger kunnen vinden ;( verder alles vergoed gekregen zelfs me helm :}

in eerste instantie zou ik 2 dagen later terug vliegen zodat ik nog de stad kon verkennen enz. oja en hoe moet ik dat doen als ik zo stijf ben als een plank :? heb je voor morgen niet iets. gelukkig lang moeten wachten op de auto ambu. dus uiteindelijk hadden ze ook een reis voor de volgende morgen :}
Ohja, mijn regenoverall kan me natuurlijk ook al wat warmer houden. :) En die WA+ verzekering bij unive moet ik ook maar nemen, heb nu de normale WA, volgens mij scheelt dat niet zo veel. En dan ook de reisverzekering erbij. Rijdt toch een stuk lekkerder, als je weet dat je zo weer thuisgeholpen kunt worden.
 
Ik heb wegenwachthulp met Europese dekking en dat geeft een veilig gevoel. Daarnaast is het aan te raden om een creditcard mee te nemen, zodat je altijd over geld kunt beschikken.
Denk trouwens niet alleen aan jezelf, maar vooral ook aan je motor. Neem wat spullen mee om een noodreparatie uit te kunnen voeren, bijvoorbeeld kneedbaar aluminium, bandenreparatiemateriaal en wat gereedschap.
 
Dat wordt een mooi ritje zo te zien.

de weg naar Hamburg heb ik een paar keer gereden en een saaiere weg kan ik me bijna niet voorstellen. Ik zou liever via Berlijn gaan, is als stad ook interessanter.

verder las ik iets over een 12 naar 230V adapter... Niet Doen!
koop liever een adapter waarmee de digicam rechtstreeks op 12V kan, dat geldt ook voor de mobiele telefoon en laptop (als die mee gaat)
 
Ohja, mijn regenoverall kan me natuurlijk ook al wat warmer houden. :) En die WA+ verzekering bij unive moet ik ook maar nemen, heb nu de normale WA, volgens mij scheelt dat niet zo veel. En dan ook de reisverzekering erbij. Rijdt toch een stuk lekkerder, als je weet dat je zo weer thuisgeholpen kunt worden.
Die auto(motor)pechverzekering zit niet in het WA+ pakket. Dat is een aanvullende verzekering op een doorlopende reisverzekering van Univé.
Reisverzekering vanaf € 1,37 p.m. – Bereken uw premie

En je doet Duitsland echt te kort als je er alleen maar over de snelwegen blaast. Het scheelt je hooguit een dag, maar dan heb je alles over mooie doorgaande provinciale wegen gereden. Een feest voor motorrijders!

Neem een netboekje mee en als je 's avonds niets te doen hebt hou je een blog bij. Heb ik ook gedaan vorig jaar en daar heb ik nog iedere dag plezier van.

Goeie reis!

:]
 
Ik heb wegenwachthulp met Europese dekking en dat geeft een veilig gevoel. Daarnaast is het aan te raden om een creditcard mee te nemen, zodat je altijd over geld kunt beschikken.
Denk trouwens niet alleen aan jezelf, maar vooral ook aan je motor. Neem wat spullen mee om een noodreparatie uit te kunnen voeren, bijvoorbeeld kneedbaar aluminium, bandenreparatiemateriaal en wat gereedschap.
Oei, een creditcard wordt een probleem, die heb ik nl niet (21, nergens voor nodig) en eigenlijk wil ik er sowieso geeneen. Kan het een probleem vormen om gewoon met beperkt contant en normale pinpas op weg te zijn, en waarom? :o

Dat wordt een mooi ritje zo te zien.

de weg naar Hamburg heb ik een paar keer gereden en een saaiere weg kan ik me bijna niet voorstellen. Ik zou liever via Berlijn gaan, is als stad ook interessanter.

verder las ik iets over een 12 naar 230V adapter... Niet Doen!
koop liever een adapter waarmee de digicam rechtstreeks op 12V kan, dat geldt ook voor de mobiele telefoon en laptop (als die mee gaat)
Is natuurlijk ook een optie inderdaad, zorgen dat alles op een sigarettenaansteker aangesloten kan worden. Ik ga eens even zoeken wat de mogelijkheden zijn. Er gaat trouwens enkel een telefoon, camera en navigatie mee. Laptopje.. tsjah, wat moet ik ermee onderweg, het neemt ruimte in, en ik kan er een blogje op typen ofzo, maar t is nou ook weer niet dat ik een wereldreis ga maken. Vergeleken met wat ik veel mensen zie doen op reizen en toeren is het echt een rondje om het blok. :P
 
Die auto(motor)pechverzekering zit niet in het WA+ pakket. Dat is een aanvullende verzekering op een doorlopende reisverzekering van Univé.
Reisverzekering vanaf € 1,37 p.m. – Bereken uw premie

En je doet Duitsland echt te kort als je er alleen maar over de snelwegen blaast. Het scheelt je hooguit een dag, maar dan heb je alles over mooie doorgaande provinciale wegen gereden. Een feest voor motorrijders!

Neem een netboekje mee en als je 's avonds niets te doen hebt hou je een blog bij. Heb ik ook gedaan vorig jaar en daar heb ik nog iedere dag plezier van.

Goeie reis!

:]
Kijk, das nuttig! Die doorlopende reisverzekering moet ik maar eens afsluiten, toch een fijn idee om te weten dat je niet helemaal alleen bent op een afstandje van huis, mocht het misgaan.

Ik heb maar beperkte tijd en middelen beschikbaar, en Duitsland is in principe zo dicht bij huis dat dat ook haalbaar is in bijvoorbeeld een weekend. Ben er ook al geweest, en ik wil graag nieuwe, aparte dingen zien. Vandaar dat ik die een beetje over wil slaan. :$ Duitsland komt wel weer eens tussendoor, wat mij betreft begint mijn trip echt bij Tsjechie, vanaf daar bijna geen snelweg meer. :)

Netbookje, denk dat ik voor pen en papier ga, type ik het wel over als ik een keer internet tegen kom in een stad. :P Hoewel je op een netbookje natuurlijk ook veel info kan opslaan om tijdens de reis raad te plegen, zodat je niet alles helemaal tot detail hoeft te plannen, dat is ook weer wat... Maarja, dat kan ook op papier.

Misschien even kijken of ik ergens bij puur toeval en op goed geluk een goedkoop mininetbookje kan scoren. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wegenwachthulp met Europese dekking en dat geeft een veilig gevoel. Daarnaast is het aan te raden om een creditcard mee te nemen, zodat je altijd over geld kunt beschikken.
Denk trouwens niet alleen aan jezelf, maar vooral ook aan je motor. Neem wat spullen mee om een noodreparatie uit te kunnen voeren, bijvoorbeeld kneedbaar aluminium, bandenreparatiemateriaal en wat gereedschap.

wegenwacht is inderdaad ook handig maar die laten je liggen als je onderuit gegaan bent. hebben me van het voorjaar 50km afgesleept naar de dichts bijzijnde honda dealer.

voor een verse ketting die was maar een klein beetje op :X dus zorg dat alles in orde is. ketting stond goed gespannen toen ik vertrok maar iedere 3 dagen moest hij een cm versteld worden. voor de terugweg had ik nog 5mm om te spannen vanuit porto. dus in de hoop om thuis te komen ermee _O- 600 km lag voor het eerst me ketting eraf en na 140km verder ratelde het wat op de snelweg _O- en nog een keertje verkeerd gereden naar de slaapplek. dus bergop terug. was 5x ketting omleggen.

gelukkig is Spanje dicht bezaait met honda dealers. maar richting het oosten kan het weleens wat langer duren dan 4 uurtjes. hadden hem op voorraad liggen :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan