XTZ 750 Super Ténéré - Deel 6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het gaat om de verhouding. Oftewel hoe vaak het voorste tandwiel rond moet draaien voor 1 omwenteling van het achterwiel. Hier zijn er een aantal oplopend
15/47 = 3.13 op 1
16/47 = 2.94 op 1
16/46 = 2.88 op 1
17/46 = 2.70 op 1
17/45 = 2.65 op 1
Je ziet dat het dus steeds maar met een paar procent omhoog gaat. Tussen een 16 en 17 tands tandwiel voor zit ongeveer 6 % en dat is 250 toeren op 5000 ook ongeveer.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit een 17 voor gehad, dat scheelt 250 toeren. Zet niet veel zoden aan de dijk. Ik weet niets van tandwielen, maakt het uit of je voor groter gaat of achter kleiner, of heeft dat hetzelfde effect?

ik rij nu rond met een 17 tands voortandwiel, en ik merk dat dat bij offroad rijden wat minder fijn is. De minimum snelheid in z'n 1 wordt groter, waardoor je minder makkelijk langzaam kan rijden.
 
Het gaat om de verhouding. Oftewel hoe vaak het voorste tandwiel rond moet draaien voor 1 omwenteling van het achterwiel. Hier zijn er een aantal oplopend
15/47 = 3.13 op 1
16/47 = 2.94 op 1
16/46 = 2.88 op 1
17/46 = 2.70 op 1
17/45 = 2.65 op 1
Je ziet dat het dus steeds maar met een paar procent omhoog gaat. Tussen een 16 en 17 tands tandwiel voor zit ongeveer 6 % en dat is 250 toeren op 5000 ook ongeveer.

Kijk eens aan, dat zijn fijne cijfers! Ik rij met 16/46 (std volgens mij) 1:18.5 (winter) en 1:19 (zomer). Ik rij veel snelweg, maar dan wel ongeveer 110-115 km/u. Zou ik met lagere toerentallen ook minder benzine gaan verbruiken of maakt dat niet uit?
(Met 17 voor heb ik toendertijd weinig verandering in verbruik gezien)
 
Laatst bewerkt:
Mwua,

dat kan twee kanten op. Een motor heeft een ideal werk / verbruikpunt. Is goed te zien in zogenaamde ei-diagrammen. Daarin staat het specifiek verbruik uigezet tegen koppel en toerental. Als je zo'n diagram googled kun je zien dat verandering van toerental zowel meer als minder verbruik kan betekenen.

Lijkt mij voor een all-road motor het ideale verbruikspunt ergens rond de 4000-5000 toeren zal zitten. Wil je echt heel zuinig rijden, dan zal je moeten zorgen dat je volgas 110 rijd (hele kleine spoeiers dus) maar daar is weinig lol aan.

Ik zou met 1:18 heel tevreden zijn (mijn ST verbruikte laatst 1:10!!)
 
Mwua,

dat kan twee kanten op. Een motor heeft een ideal werk / verbruikpunt. Is goed te zien in zogenaamde ei-diagrammen. Daarin staat het specifiek verbruik uigezet tegen koppel en toerental. Als je zo'n diagram googled kun je zien dat verandering van toerental zowel meer als minder verbruik kan betekenen.

Lijkt mij voor een all-road motor het ideale verbruikspunt ergens rond de 4000-5000 toeren zal zitten. Wil je echt heel zuinig rijden, dan zal je moeten zorgen dat je volgas 110 rijd (hele kleine spoeiers dus) maar daar is weinig lol aan.

Ik zou met 1:18 heel tevreden zijn (mijn ST verbruikte laatst 1:10!!)

Mmm, dus ik zou naar 120 bij 4500 toeren kunnen gaan, maar dan heb je geen trekkracht meer natuurlijk.

1:10 is een standaard carb-bezetting, deed ik ook voordat ik de zwitserseset erin had zitten...
 
Laatst bewerkt:
Mijn verbruik zit rond de 1: 11/13 Vind ik goed genoeg want dan geef ik hem toch regelmatig te sporen zo wel offroad als op asvalt...
 
Ik zou toch ook verwachten dat ik richting de 1 op 15 moet kunnen gaan.

Moet denk ik wel nog de spoeiers aanpassen. Motor stottert flink bij vol gas (nu er nieuwe naalden en naaldbuizen in zitten). Vorige eigenaar heeft er een K&N filter en Laser uitlaat op gezet, maar waarschijnlijk niet de standaard 142,5 spoeiers naar 152,5 veranderd.

tenminste, dat denk ik. Misschien verstandig om een keer een dynotest te laten doen
 
Ik zou toch ook verwachten dat ik richting de 1 op 15 moet kunnen gaan.

Moet denk ik wel nog de spoeiers aanpassen. Motor stottert flink bij vol gas (nu er nieuwe naalden en naaldbuizen in zitten). Vorige eigenaar heeft er een K&N filter en Laser uitlaat op gezet, maar waarschijnlijk niet de standaard 142,5 spoeiers naar 152,5 veranderd.

tenminste, dat denk ik. Misschien verstandig om een keer een dynotest te laten doen

Richting de 1:20 is ook wel te halen. ik rijd met standaard setup 1:19/ 1:20 op K60s en z o hard mogelijk
 
Mijn verbruik zit rond de 1: 11/13 Vind ik goed genoeg want dan geef ik hem toch regelmatig te sporen zo wel offroad als op asvalt...

Met zwitsers verandert alleen het verbruik. Ik geef de brommer regelmatig de sporen, veel hard optrekken en hard afremmen, ook veel snelweg, maar dan blijft het verbruikt 1:18. Met de huidige benzine prijzen heb je dan een zwitserse set er snel uit.
En het is gewoon heel erg stoer om pas bij 370 km op reserve te moeten ;)
 
Wie weet welke vorkolie er in een xtz 750 moet en hoeveel? :)

Heb de keuze (japparts) uit SAE 15 of SAE 30. Flesje is 500ml.
Alvast dank. :)

Edit:/ gevonden: vorkolie / poot 669 cc SAE 10W
2 flesjes bestellen dus. :)


Gelijk een nieuwe Yuasa accu gekocht, mijn ST had moeite met starten. Hopelijk gaat het met een nieuwe beter. :)
 
Laatst bewerkt:
2 x 669 = 1338 volgens mij. Dat lijken mij dus 3 flesjes x 500 ml. Tenzij je alleen hoeft bij te vullen natuurlijk. Overigens, als je olie gaat vervangen in je vorkpoten, check even in topic 2 of 3. daar staat een utigebreide how to, maar ik meen dat er ook staat hoeveel mm luchtkolom je boven je olie moet houden. En dat meet een stuk eenvoudiger dan ml olie.
 
Wie weet welke vorkolie er in een xtz 750 moet en hoeveel? :)

Heb de keuze (japparts) uit SAE 15 of SAE 30. Flesje is 500ml.
Alvast dank. :)

Edit:/ gevonden: vorkolie / poot 669 cc SAE 10W
2 flesjes bestellen dus. :)


Gelijk een nieuwe Yuasa accu gekocht, mijn ST had moeite met starten. Hopelijk gaat het met een nieuwe beter. :)

Als je vind dat de ST te licht inveert, dan kan je overwegen om dikkere olie erin te doen. Bij WP-progressieve veren wordt standaard 15W erin gekieperd, daardoor zal de voorvork stugger aanvoelen. 669cc idd of 130mm van bovenkant binnenste buis tot de olie als hij ingedrukt is zonder veer (volgens WPH).
 
Als je vind dat de ST te licht inveert, dan kan je overwegen om dikkere olie erin te doen. Bij WP-progressieve veren wordt standaard 15W erin gekieperd, daardoor zal de voorvork stugger aanvoelen. 669cc idd of 130mm van bovenkant binnenste buis tot de olie als hij ingedrukt is zonder veer (volgens WPH).


Bij WP 180 mm volgens WP.
 
Laatst bewerkt:
:( Hij doet 't nog niet....

Ben een tijdje uit de running geweest door een virus of iets anders, dus 2 weken meer op de wc gezeten dan op iets anders...

Nu weer de tijd en energie om met de ST verder te gaan. Ik heb bij een sloperij een bobine van een 3VD TDM kunnen vinden. Deze komen qua Denso nummers (bijna helemaal) overeen. Is een gokje waard, zeker omdat de ST bobine niet op een sloop te vinden is. (en ja heb mezelf aangemeld bij onderdelerzoeker etc).

Nu een vraag voor de electro-techneuten.

In het WPHB staat dat de weerstandwaarde op de primaire spoel tussen 2.8 tm 3.4 (even snel uit het hoofd, is niet helemaal correct die waarde)bij een temparatuur van 20gr celcius. Nu was het vandaag wat warmer, heb niet de exacte waarde, maar het zal zo rond de 25 in de schuur zijn geweest. Ik heb ongeveer 4.5 Ohm weerstand gemeten. Hoger dus.
De vraag: is dit erg ver buiten de nodige waarde ? Kan dit kwaad, etc etc

Bvd Ivo
 
:( Hij doet 't nog niet....

Ben een tijdje uit de running geweest door een virus of iets anders, dus 2 weken meer op de wc gezeten dan op iets anders...

Nu weer de tijd en energie om met de ST verder te gaan. Ik heb bij een sloperij een bobine van een 3VD TDM kunnen vinden. Deze komen qua Denso nummers (bijna helemaal) overeen. Is een gokje waard, zeker omdat de ST bobine niet op een sloop te vinden is. (en ja heb mezelf aangemeld bij onderdelerzoeker etc).

Nu een vraag voor de electro-techneuten.

In het WPHB staat dat de weerstandwaarde op de primaire spoel tussen 2.8 tm 3.4 (even snel uit het hoofd, is niet helemaal correct die waarde)bij een temparatuur van 20gr celcius. Nu was het vandaag wat warmer, heb niet de exacte waarde, maar het zal zo rond de 25 in de schuur zijn geweest. Ik heb ongeveer 4.5 Ohm weerstand gemeten. Hoger dus.
De vraag: is dit erg ver buiten de nodige waarde ? Kan dit kwaad, etc etc

Bvd Ivo
mij staat iets bij van hoe hoger de waarde is hoe beter de bombine, maar ik heb er niet veel verstand van. Dutchdude en vele andere hier hebben er meer verstand van :P
 
Dank allen over de vorkolie. Eigenlijk heb ik geen idee of deze al progressieve veren heeft, ik vind hem niet bijzonder inveren. We zien het wel als ik de veer er uit haal.

Even een ploatie voor de leuk

624bfd7f7153035ca3ebfc6270f3a8f8

Hij lijkt verlaagd op deze foto maar dat is optische illusie. :]
 
Dat was wel mijn streven. :Y

Ohja, ik heb een spanningsregelaar met ribbels! ( Funky! 8-) ) Dat was dus een aangename verrassing. :Y
1306941597-60.jpg
 
Laatst bewerkt:
:( Hij doet 't nog niet....

Ben een tijdje uit de running geweest door een virus of iets anders, dus 2 weken meer op de wc gezeten dan op iets anders...

Nu weer de tijd en energie om met de ST verder te gaan. Ik heb bij een sloperij een bobine van een 3VD TDM kunnen vinden. Deze komen qua Denso nummers (bijna helemaal) overeen. Is een gokje waard, zeker omdat de ST bobine niet op een sloop te vinden is. (en ja heb mezelf aangemeld bij onderdelerzoeker etc).

Nu een vraag voor de electro-techneuten.

In het WPHB staat dat de weerstandwaarde op de primaire spoel tussen 2.8 tm 3.4 (even snel uit het hoofd, is niet helemaal correct die waarde)bij een temparatuur van 20gr celcius. Nu was het vandaag wat warmer, heb niet de exacte waarde, maar het zal zo rond de 25 in de schuur zijn geweest. Ik heb ongeveer 4.5 Ohm weerstand gemeten. Hoger dus.
De vraag: is dit erg ver buiten de nodige waarde ? Kan dit kwaad, etc etc

Bvd Ivo


Ik heb nog een XTZ bobine liggen, lekker dichtbij :Y
Geen idee of 4.5 een kwalijke waarde is, de electronica van de motor is zoiezo niet mijn sterkste kant dus daar kan ik je niet echt bij adviseren :N
 
mij staat iets bij van hoe hoger de waarde is hoe beter de bombine, maar ik heb er niet veel verstand van. Dutchdude en vele andere hier hebben er meer verstand van :P


dat valt best mee,
ik heb 1 keer de bobine vervangen, na wat standaard testjes volgens wphb,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan