BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 8

Status
Niet open voor verdere reacties.
Roloo heeft het zweet op de rug
...eh...das wel heet geweest zeg maar...

Ik heb zelf de topsnelheid nog niet uitgeprobeerd, dus geen vergelijking mogelijk, maar de kat heeft het wel erg warm gehad.

Komt hij geen koeling tekort door de extra spatlap?
 
RoLoo op topsnelheid:

[...]


...gister ook nog even op de Duitse A31 de RT echt uitgelaten...
...en het ding loopt in z'n 5 net zo hard (of langzaam) als in z'n 6... :/
...de koek is bij zo'n 7300 toeren (ofzo ; had m'n ogen vooral op de weg...) in z'n 6 compleet op...
...15 kilometer lang strak 219 op de teller ; een laffe 213 op de GPS...
...valt mij eerlijk gezegd een beetje tegen...
...220 op de klok kwam net niet... '(
...had gedacht dat het ding wel een tandje harder zou kunnen...
...en over volgas gesproken ; iets gas terug en de RT loopt fractioneel harder...
...had gedacht dat de DOHC-RT vlotter naar z'n 8500 toeren zou lopen ; maar zelfs in 5 begint de zelf veroorzaakte tegenwind de RT toch wel aardig parten te spelen, en is het bij zo'n constant 8000 toeren toch echt wel over und vorbei... :/
...over dat volgas dampen ; je kunt na zo'n geintje ook wel zien dat de catalysator toch wel erg in de weg zit, en snoei, en snoeiheet wordt...
...rondom dat ding is het hele uitlaatwerk pimpelpaars/blauw gekleurd...
...zo ongekend snoeiheet wordt zo'n ding...
...een heet opstakel dus...
...en ik vraag mij af of die uitlaatklep er niet gewoon tussenweg kan ?...
...ik lees dat bij die HP2 Sport jongens wel eens, maar kun je die klep er gewoon uithalen ofzo...??
...iemand een idee hoe dat zit ?...

[~[url="http://i622.photobucket.com/albums/tt307/motorforumpuntnl/New%20RT%202011/th_64d8d091.jpg?t=1315734872"]afbeelding~][/url] [~[url="http://i622.photobucket.com/albums/tt307/motorforumpuntnl/New%20RT%202011/th_bccfb690.jpg?t=1315734837"]afbeelding~][/url]
[~[url="http://i622.photobucket.com/albums/tt307/motorforumpuntnl/New%20RT%202011/th_5f5c143c.jpg?t=1315734887"]afbeelding~][/url] [~[url="http://i622.photobucket.com/albums/tt307/motorforumpuntnl/New%20RT%202011/th_f2cc15f7.jpg?t=1315734886"]afbeelding~][/url]
...eh...das wel heet geweest zeg maar... :/

...lijkt wel zo'n titanium uitlaat zo ; met die gekke verkleuring...
...ben echter vanochtend al met de StarGlanz tube in de weer geweest, en een hoop van die narigheid is al bijna weg...
@ RoLoo ...
Ik had je al gemailt over hoe de klep zit bij de HP2
(net voor de demper, maar er wel tussenin gelast B| )
nu pas zie ik de foto's ... hoe de klep er bij jou gemonteerd zit ...
Volgens mij kan je gewoon de klep demonteren inclusief de elektronische bediening (gaf op de HP geen fout melding) maar zal er een stukje (RVS) pijp van de juiste diameter tussen gezet moeten worden !
 
Laatst bewerkt:
keesjan over doordraven...:

Komt hij geen koeling tekort door de extra spatlap?

...wellicht marginaal..., maar na 15 km. op topsnelheid wil de boel wel heet worden... ;)

...uitlaatpijp was aan de binnenkant ook zichtbaar krijtwit ; beetje zoals vroeger toen we nog old-skool lood aan het verstoken waren...

...olietemperatuur ging ook 2 blokjes omhoog ; maar dat was pas toen we van de snelweg afgingen, en weer binnendoor gingen keutelen met zo'n 100 km/h.




...dat extra spatdingetje onder het blok houdt trouwens verbazingwekkend veel zooi tegen ; niet alleen koelende wind, maar vooral zand, steentjes, en andere meuk...

...ben er zeer tevreden over...
 
...als je op Assen op de tribune zit, rijden ze de races ook 'tegen het verkeer' in... ;)

Op de rotonde (die er vroeger nog niet was) reden ze in de wedstrijden de andere kant op. Jij reed over het circuit van Tubbergen. Het circuit liep toen in een driehoek. Tubbergen, Fleringen en Albergen.
 
Vorige week maandag liep de RT ineens heel erg beroerd. Erg onregelmatig dus. Op anderhalve cylinder zo ongeveer....
Afijn, vermoeden was iets met bougies en/of bobine. Niks van dat alles. Bougies zagen er goed uit. Wel werd de linker uiltaalbocht minder warm.
Toen de motor aan de computer gehangen, maar ook dat leverde niks op!! Uiteindelijk is een 'software reset' gedaan en toen liep de motor weer als een zonnetje!! :Y
Zou de software op windows zijn gebaseerd? :+


Vandaag het zadel steviger laten vullen bij Tiger Leathers, kosten € 70,--, resultaat perfect. Zit stukken beter en je hebt meer gevoel met de RT.

Een aanrader.

Mijn RT-maatje is overgestapt op een K1600GT en nu heb ik zijn Corbin-zadel in de leen. Het zit erg goed maar het is wel echt een zetel! Moet eigenlijk een lange rit gaan maken om te voelen of de billenpijn wegblijft. M'n maatje is in elk geval helemaal enthousiast over het zadel. Gelukkig maar want met verwarming is het 1000 euries....

@keesjan: heb jij verwarming in het zadel? Maakt dat misschien nog uit? Tis wel een probeerseltje waard denk ik zo. Ben ik iets goedkoper uit....

[...over dat volgas dampen ; je kunt na zo'n geintje ook wel zien dat de catalysator toch wel erg in de weg zit, en snoei, en snoeiheet wordt...

...rondom dat ding is het hele uitlaatwerk pimpelpaars/blauw gekleurd...
...zo ongekend snoeiheet wordt zo'n ding...

...een heet opstakel dus...

...en ik vraag mij af of die uitlaatklep er niet gewoon tussenweg kan ?...
...ik lees dat bij die HP2 Sport jongens wel eens, maar kun je die klep er gewoon uithalen ofzo...??

...iemand een idee hoe dat zit ?...

Ik heb geen katalysator en mis um dus ook niet!! Ding kan alleen maar in de weg zitten! En motorisch loopt tie alleen maar lekkerder zonder.....

@Roloo: wat zou het (kunnen) opleveren om de klep te verwijderen?
 
Wobbert over zadels, zitten, en kleppen...:

Ik heb geen katalysator en mis um dus ook niet!! Ding kan alleen maar in de weg zitten! En motorisch loopt tie alleen maar lekkerder zonder.....

@Roloo: wat zou het (kunnen) opleveren om de klep te verwijderen?

Nieuwsgierig als altijd vroeg ik mij dat ook af.

Dus..., ik vanochtend gras maaien, om daarna de heg te gaan scheren (pokkewerk... B| ), maar gelukkig voor mij ging het (alweer) regenen, en dus de heggeschaar maar laten hangen, en de uitlaat van de RT gehaald

Vijf minuten werk ofzo ; 2 boutjes, en klaar alweer.

Je kijkt dan in het 'klephuis', en de klep ligt iets 'schuin'.

Eerst maar eens gekeken wat die klep doet zodra je de motor op contact zet. Je hoort dan van bzzzz-krrrrrr-bzzzzz, en de klep wordt in een dusdanige positie gedraaid, dat de klep horizontaal gaat liggen.

Start je de motor (bwha..., teringherrie, zonder uitlaat...), dan wordt de klep iets gedraaid.

Zeg maar dat die klep zo'n beetje 35/40 graden gedraaid wordt.

Dus een beetje spelen met het gas..., en wat denk je : er gebeurt hoegenaamd nix !

Die klep beweegt fractioneel, en nog heel schokkerig ook, m.a.w. niet echt het toppunt van verfijning.

Op het moment dat de motor iets opgewarmd is, iets meer aan het gas draaien, en pas vanaf zo'n 5500/6000 toeren gaat de klep meer richting horizontaal, en geeft daarmee de uitlaatpijp zo goed als vrij.
Want 'zo goed als', omdat die klep + het asje tenslotte zelf ook nog ruimte in die pijp inneemt.

Conclusie ; klep sluit nooit helemaal. En toch zou je denken dat het wel zou 'moeten', want er zit wel degelijk een aanslagnokje in het huis van die klep. Het kan echter ook zo zijn dat het aanslagnokje er voor de zekerheid in zit, om ervoor te zorgen dat de klep nooit helemaal dicht kan, en dus daarmee nooit helemaal de uitlaat compleet kan dichtgooien.

Nu je weet wat die klep doet, en weer met de uitlaat erop, hoor je ook dat het uitlaatgeluid verandert rond, en boven die 5500/6000 toeren.

M.a.w., ik ga ervan uit dat het een geluidsklep is, en geen koppelklep.

Tis dat ik geen stukje RVS pijp, en geen draaibank heb, maar anders was die klep vanaf vandaag verleden tijd.

Dus mocht iemand zich willen vermaken, en voor mij een 'dummy-klep-huis' willen maken, dan zeg ik vooral geen nee !

Uitwendige klephuisdiameter : 63.00 mm. (op sommige plekken 62,97, en op andere weer 63.02 mm)

Wanddikte : 3.00

Lengte : 72.00 mm.



Ik zou ook kunnen denken, ik haal de stekker los van het regelding waar klep mee wordt open en dicht getrokken, maar...., het regelding an sich zie je wel zitten..., maar ik kan geen stekker of wat dan ook vinden/zien... :/


Eerste vraag aan Wobbert : met het vervangen van de bochten en de uitlaat, waar heb je de klep gelaten, en/of waar heb je die kabels + regelkast gelaten ?

Of heb je gewoon de hele bende, incl. regelkast verwijderd ?




Oh ja ; na ongeveer 5 minuten stationair en een beetje gas geven, was de binnenkant van de katalysator al roodgloeiend !

Dus..., helemaal gek is het niet dat de boel pimpelpaars wordt aan de buitenkant na 15 kilometer vol gas... ;)




...stand regelklep als het contact aan is, en de motor niet loopt...


...stand regelklep bij stationair, en tot ongeveer een 5500 toeren...

Uiteraard beweegt de klep wel iets tussen stationair en zeg die 5500 toeren, maar het is echt maar minimaal.

Je zou natuurlijk kunnen overwegen om alleen de kabels van de klep los te halen, maar ik ben een beetje bang dat die klep dan dichtflipt, omdat het ding tenslotte veerbelast is, en ik geen idee heb, als je de boel weer wilt monteren, hoe de afstelling van de kabels is... :/

Tweede vraag aan Wobbert ; heb je die klep van de kabels af, en ligt de klep dan horizontaal in zijn huis, of heeft het ding de boel dan afgesloten ?
 
Start je de motor (bwha..., teringherrie, zonder uitlaat......


Of heb je gewoon de hele bende, incl. regelkast verwijderd ?

Tegen dat geluid kan geen Akra op denk ik zo!!! ;)

Door de klep en dus de dikkere buis paste de oude Akra en Remus bochten niet meer! :(

En om je 2 vragen te beantwoorden: het regelklep-tussen-stukje hangt er bij mij dus nog gewoon tussen. Heb toen inderdaad wel gekeken naar mogelijkheid van verwijderen. Het ding zit mij niet in de weg en verwacht niet dat de motor nog lekkerder gaat lopen als ik um verwijder. Als het al mogelijk is.......
 
@RoLoo .......

vergis ik me nu of is de good old < 2010 boxer sneller ?

Volgens mij heb ik wel eens 225 op de GPS met de mijne gevlogen.


dat was 1x maar nooit weer, ik mij veelste snel. :/
 
Laatst bewerkt:
Wobbert vroeg,
@keesjan: heb jij verwarming in het zadel? Maakt dat misschien nog uit? Tis wel een probeerseltje waard denk ik zo. Ben ik iets goedkoper uit....

Ik heb geen verwarming maar dat maak niet uit, er wordt keurig een plakje schuim weggehaald zodat de verwarmingsmat in het schuim ligt verzonken, en niet op het schuim.
 
ootje jakkeRT er maar een beetje op los...:

vergis ik me nu of is de good old < 2010 boxer sneller ?

Volgens mij heb ik wel eens 225 op de GPS met de mijne gevlogen.
want het kan mij tenslotte niet hard genoeg gaan.

...alleen op die fiets, of met een achteroverwapperende, vol in de wind bungelende echtgenote, die het idee had dat haar hoofd van haar romp gescheiden ging worden...

...en dat maakt wel iets verschil... :Y
...want dat vreet vermogen...



...in theorie zouden allebei de fietsen ongeveer even snel moeten zijn natuurlijk, omdat het topvermogen bij beide uitvoeringen ongeveer hetzelfde is...

...dus dan kan eigenlijk de belading van het voertuig, en omstandigheden ter plekke voor het verschil zorgen...





...heb zo'n zelfde topsnelheid geintje ook wel eens op de RodeToerer uitgehaald...
...gingen we met glk + zijn echtgenote richting Oberhausen, en door naar 't Sauerland...

...viel mij toen op, dat die RT toch wel erg onrustig werd van snelheden boven de 200 op de klok...

...niet verontrustend, maar toch...
...het bewoog behoorlijk onder je...
...niet fijn...


...met de PolaRT geen last van ; gewoon snaar-, en snaarstrak... 8-)


...verschil toen wel ; de RodeToerer was destijds beladen, alle 3 de koffers zaten vol...
...de PolaRT was afgelopen zaterdag amper voorzien van zooi in de koffers...
 
Laatst bewerkt:
...alleen op die fiets, of met een achteroverwapperende, vol in de wind bungelende echtgenote, die het idee had dat haar hoofd van haar romp gescheiden ging worden...

...en dat maakt wel iets verschil... :Y
...want dat vreet vermogen...

:$
Dat van die echtegenote durf ik niet op te schrijven, stel je voor .......
Nee, alleen op de motor, zonder zijkoffers, maar met luchtrem topkoffer en kleine ruit.

Gewicht Ootmans zal ook enorm iets uitmaken. :)


...in theorie zouden allebei de fietsen ongeveer even snel moeten zijn natuurlijk, omdat het topvermogen bij beide uitvoeringen ongeveer hetzelfde is...

...dus dan kan eigenlijk de belading van het voertuig, en omstandigheden ter plekke voor het verschil zorgen...

vandaar die ongehoorde RT-snelheid.
toch is dat vermogen niet aan het wiel gemeten; misschien is dat klepje toch een stoorfaktor.


...heb zo'n zelfde topsnelheid geintje ook wel eens op de RodeToerer uitgehaald...
...gingen we met glk + zijn echtgenote richting Oberhausen, en door naar 't Sauerland...

...viel mij toen op, dat die RT toch wel erg onrustig werd van snelheden boven de 200 op de klok...

...niet verontrustend, maar toch...
...het bewoog behoorlijk onder je...
...niet fijn...

dat vond ik dus ook, maar schreef dat toe aan de topkoffer, die als een vliegtuigstaart omhoog steekt.
voor mij dus ook een reden om lagere snelheden te ambiëren.
(eigenlijk om snelwegen/autobahnen te vermijden.)


...met de PolaRT geen last van ; gewoon snaar-, en snaarstrak... 8-)


...verschil toen wel ; de RodeToerer was destijds beladen, alle 3 de koffers zaten vol...
...de PolaRT was afgelopen zaterdag amper voorzien van zooi in de koffers...

gewicht in de koffeRTs zal zeker uitmaken, maar behalve de voorvork is toch ook niks anders aan het rijwielgedeelte van de >2010 modellen ?
 
Mijn ervaring is dat koffers de bron van de onrust zijn, ik heb geen topkoffer, maar met zijkoffers merk ik ook bij lagere snelheden al een geringe beweging, zonder koffers snaarstrak. Ik heb hem laatst eens, zonder koffers, met 240 op teller door de Velsertunnel gejaagd, bleef heel stabiel, je krijgt alleen een achtbaaneffect op het punt waar je weer naar boven gaat.

Heb ooit eens een geleende kofferset op mijn stabiele FJR gezet, met koffers (ook topkoffer) werd het boven de 180 erg onrustig.
 
ootje over het verschil...:

gewicht in de koffeRTs zal zeker uitmaken, maar behalve de voorvork is toch ook niks anders aan het rijwielgedeelte van de >2010 modellen ?

...jawel ; ruit en delen van het plaatwerk zijn anders vormgegeven, en dat zou een betere stroomlijn (als in : minder verstorende...) moeten genereren...

...plus dat de vering/demping behoorlijk aangepast is ; en dat zal de hoofdoorzaak zijn in het betere wegliggingsverhaal...
 
Nog ff een updeetje over het tomatenpuree.
Na lang geen bochten gepoetst te hebben was het wel weer eens nodig.
Potje tomatenpuree gezocht en gevonden.
Dekseltje was inmiddels een soort ring geworden en de tomatenpuree een heldere vloeistof met een klein beetje rood onderin.
Roeren helpt niet de twee bleven gescheiden.
Dus doekje in de vloeistof gedept en de bochten ingewreven.

Even wachten: weinig resultaat.

De boel met ruim water afgespoeld en good old starglanz gebruikt.

Helaas .......

RoLoo en het op juiste wijze gebruiken van ESA:



...plus dat de vering/demping behoorlijk aangepast is ; en dat zal de hoofdoorzaak zijn in het betere wegliggingsverhaal...

Ik denk ook dat ik niet in de snelwegstand reed. (sport)

Meestal rijd ik in de middenstand en ik denk nu met 1 koffeRTje.
 
Laatst bewerkt:
Dekseltje was inmiddels een soort ring geworden en de tomatenpuree een heldere vloeistof met een klein beetje rood onderin.
Roeren helpt niet de twee bleven gescheiden.

Dat probleem heb ik ook, toch eens navragen hoe ze dat in de werkplaats doen met de 2,5 ltr vaten.
 
ootje over vering/demping/en hard gaan...:

Ik denk ook dat ik niet in de snelwegstand reed. (sport)

Meestal rijd ik in de middenstand en ik denk nu met 1 koffeRTje.

...eh..., dat bedoelde ik niet met andere vering/demping ; ik bedoelde dat ESA2 nogal anders is van set-up dan ESA1...

...maakt niet uit welke stand er op het schermpje staat ; ESA2 is gewoon veel, en veel strakker...

...je zou voor de aardigheid eens bij een dealer op een DOHC-RT moeten gaan rijden, dan weet je gelijk wat ik bedoel...
 
Ik had laatst wel een uitnodiging van de dealeRT.

Maar ik laat me niet verlokken.

Pas als de beurzen weer gewoon weer als een raket stijgen.


ik denk dat de RT dan allang belastingvrij is
 
ootje maakt een grapje...:

Pas als de beurzen weer gewoon weer als een raket stijgen.

...pffffffff..., praat me daar niet van...

...assurantiebelasting omhoog, benzineprijzen die maar niet willen dalen terwijl een vat ruwe olie geloof ik vrij laag aan de prijs is, hypotheken met een variabele rente stijgen lekker door (al de 3x dit jaar..., ballenzooi...), boodschappen worden steeds duurder hoor ik van vrouwlief, de Euro was vanochtend wel 1,36 U$D waard, en een aandeel of obligatie is binnenkort een woord welke je alleen nog tijdens een geschiedenisles hoort...



...binnenkort zitten we met z'n alleen gewoon weer op een ezel...
...terug naar af...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan