Welke brandstof..

Naast het toerental is ook de compressie van belang. Een hoogvermogende fiets heeft meer belang bij een brandstof die niet spontaan detoneert. Over de nc30: 65pk, 399cc, litervermogen van 162pk. Veel, maar niet bijster veel. Vergelijk maar met een r1, fireblade, zx10. Deze lopen allemaal op 95 octaan. Dusssss, onderbuik gevoel om een hoger octaangetal te tanken, of wetenschap/ praktijkervaring?
 
Muwah, ik zou in een NC30 die 14.500 tpm (en meer) maakt toch liever 98 gooien. Voor jou fiets mss onzin, maar er rijden meer motoren rond.

Mijn motor loopt ook 14500 net voor het rode gebied. Is absoluut geen reden om 98 te tanken.
Dit hoeft alleen als je een blok met hoge compressie hebt. Of als je benzine gaat pingelen (zelfontbranding door hoge druk van compressie, dit vernielt je blok in no-time).
Euro 98 is voor het overgrote deel van de motoren onzin.
 
De CBR hier heeft een klote verbrandingskamer, kan daarom dus ook octaan 95 tanken ondanks de compressie van 12:1. De Vmax hier thuis is nog erger wat de verbrandingskamer betreft, compressie van 12.5 en octaan 87.

De KLR's krijgen daarintegen euro 98 omdat die een grote cilinderinhoud hebben en dynojet / flatslide hebben welkde de vullingsgraad iets /flink verhoogd en pingelen kan veroorzaken en daar zit ik nou neit op te wachten B|

Xt kreeg octaan 95, gaat octaan 98 krijgen wanneer ik ooit klaar ben met het ding aan te passen. Register carb eraf en throttle bodies erop
 
Ik heb een paar keer achter elkaar 98 geprobeerd, maar ik merkte echt helemaal geen verschil, behalve dat er meer van mijn rekening werd geschreven.
Dus altijd lekker 95 tanken. Lekker goedkoop :X
 
Ben nog een beetje aan het uitproberen waar m'n R6 nou het beste op rijdt. Euro 95, Euro 98 of V Power... volgens mij geen noemenswaardig verschil te merken. Hooguit dat het verbruik iets scheelt, maar dat is de meerprijs niet waard. Dus voor mij gewoon weer 95.
 
Ik rij gewoon op frituurvet, paar aanpassingen en de oude diesel loopt er als een trein op, krijg het gratis van de frituur hier op de hoek, zo hoeven hun ook niet te betalen voor de afvoer (VW T4 bus)
 
Belangrijkste is de compressie verhouding (of de druk in de verbrandingskamer)
heb vandeweek een flinke discussie met de shell gehad over het al dan niet gebruiken van V-power, omdat ik tot nog toe 98 heb getankt (fabrieks eis 98-100...)
De shell houdt zelf de grens van 10.5 aan voor de compressie verhouding daarboven moet je dus geen 95 octaan tanken.

Als je dus wilt weten of je 95 of 98 moet tanken:
1) standaard fiets: fabrieks specifikatie aanhouden
2) "opgevoerde" fiets, compressie verhouding in de gaten houden boven de 11 a 12 bar druk in de verbrandingskamer (dat is wat de dealer meet) 98 tanken

Shell zelf geeft aan dat de meeste moderne auto's en motoren zonder problemen op 95 octaan kunnen rijden, het zijn de oudere motoren met hoge compressie waarden die in de problemen komen.

Steven
Moto Guzzi 1000 SPII (speciale koppen etc etc..... cylinder druk 13.5... minimaal 98 vereist)
 
Toen er in mijn XT tje een hoge compressie zuiger kwam 1 op 11 ipv 1 op 9 pingelde ie boven de 5000 tpm ook met 98 octaan. Met een octaan verhoger ( Silkolene Pro Boost) door de benzine was dit minder maar nog niet helemaal weg.
Ook was het detoneren afhankelijk van de buitentemperatuur zomers meer dan in de winter
Later een hetere nokkenas gemonteerd toen was het pingelen helemaal verdwenen.
 
KAWA......POWERRRRRRRRR
ABOMB12.JPG

"NO FUEL NEEDED"
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan