VF750F als trekker

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als ik BSC was zou ik trouwens een schommel maken van een VFR enkelzijdige achterbrug. :9~~

Denk ineens door, maar helemaal zo'n gek idee nog niet ;) Schijf met hele janboel al aanwezig. Ik gaat er eens op doordenken ;)
 
Laatst bewerkt:
Denk ineens door, maar helemaal zo'n gek idee nog niet ;) Schijf met hele janboel al aanwezig. Ik gaat er eens op doordenken ;)
Begin dan eerst te fotoshoppen. (tekenen mag ook) Ik ben bang dat het scharnierpunt en de vering te ver naar achteren komi te liggen. Met andere woorden, de schommel loopt dan tegen je motorblok aan.
Maar meten is weten!
Maar voor het uiterlijk zou het heel gaaf zijn :9
 
Laatst bewerkt:
Begin dan eerst te fotoshoppen. (tekenen mag ook) Ik ben bang dat het scharnierpunt en de vering te ver naar achteren komi te liggen. Met andere woorden, de schommel loopt dan tegen je motorblok aan.
Maar meten is weten!
Maar voor het uiterlijk zou het heel gaaf zijn :9

Daar zat ik ook al aan te denken, daarbij is zo'n vork vaak duur, omdat de solo rijders daar vaak gebruik van maken bij ombouw naar enkelzijdig achter.

Voordeel is wel dat open kant van het wiel aan de goede kant komt te zitten, en velg en bandenkeuze makkelijker worden.
 
Laatst bewerkt:
Maak je zelf toch een swingarm? Enigma heeft ook een enkelzijdige swing, ik denk dat jullie daar inmiddels handig genoeg voor zijn.
 
Die was hier afgelopen weekend en dat is idd ook een optie. Maar ik denk dat ik gewoon voor een normale schommel met enkele schijf ga. Het wordt geen hele bijzondere combi, maar een voor practisch gebruik.
 
Vandaag via Ebay ipv de gewone VF uitlaatcollector een 4 in 1 bochtenset gescoord.
Die oude collector is niet zuiver meer, en dit geeft me de mogelijkheid de demper links te monteren. Het is een Laser systeem wat ik voor 79 euro kon kopen. Verzenden helaas wel 30,- :(

Maar nu is ook echt alles aanwezig om in de toekomst met bouwen niet teveel kosten meer te hoeven maken. Volgende week maar eens opzetje maken om achterbrug te vervangen.
Deze is in duitsland omgebouwd en tuv gekeurd. Hebt er niks an, maar gaat om het idee ;)
 
Net ff bezig geweest met de CBR achterbrug in de VF.

Hij past er perfect in, en moet even uitzoeken nog hoe de schokbreker er op komt.

Deze brug heeft niet als de meeste een doorgaande as, maar zit links en rechts met een aparte bout vast in het frame.

Echter, de linker aansluiting heeft geen lager, maar een soort nylon glijbus.
Ik ben bang dat het met de zijdelingse zijspankrachten niet gaat werken. Meningen?

Als dat zo is zal daar nog een aanpassing moeten komen en zal er een lager in moeten.
Dan zal de bus wel afgeslepen moeten worden en vervangen voor een dikkere, anders kan ik het lager niet kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt de nylon bus ook vervangen door brons. Dat werd in de jaren '70 ook gedaan toen Japanse achterbruggen allemaal in nylon zaten.
 
Daarna goed in het vet zou dus wel kunnen werken? Is messing ook een optie?
 
Brons of messing kan allebei.
Als je in het midden van het glijlager een verdieping freest met een doorgang van buitenaf er naar toe kun je hem met een ingeschroefde vetnippel eenvoudig volpompen.

Een naaldlager zou ik niet snel doen, daarvoor is de draaiende beweging te weinig.
 
Laatst bewerkt:
Ok senks voor de reacties. Bronzen busje draaien dus. Die moet neem ik aan in de brug worden geperst? Hoeveel speling op het asgat moet ik aanhouden om vet kwijt te kunnen?
 
Laatst bewerkt:
De as moet soepel door de bus gaan. Niet duwen maar ook niet rammelen. De tolerantie staat vast ergens op het net, anders zit er hier wel een specialist. Ik weet wel hoe het aanvoelt, maar zou geen tolerantie kunnen zeggen.
 
Ik snap wel wat je bedoelt. Zal de as eens even meten morgen..

Ik dacht met de originele VF schokbreker lengte en stand weg te kunnen komen,
maar nu blijkt ook dat dat niet op gaat. Ik zal een CBR schokbreker aangepast moeten gebruiken.

Deze zijn volop in de handel dus no problem. Hou dus wel een WP over die in een VF1100S past, maar de handigerd zal deze ook kunnen aanpassen. Hij eet geen brood dus als er een geschikte kandidaat is hoor ik het wel.

Eerst maar even met een buisje de goede rijhoogte bepalen. Daarna zou ik ook een goede demper op maat kunnen laten maken. Dat is wel een investering, maar die is pas op termijn en altijd een goede.

Enige nadeel is dat de schokbreker een andere stand krijgt en daardoor zal ik e.e.a. een andere plek moeten gaan geven. Maar creatief zijn we dus dat komt ook wel goed.
 
Vanmiddag even een uurtje de tijd gevonden om even weer wat te proberen. Uitlaat kon ik er makkelijker afhalen als de achterbrug er uit was, dus deze het zij met moeite er af gehaald. Ik was al een tijdje op zoek naar een 4 in 1 en heb er eindelijk een gevonden.

Boven oud, onder nieuw klikken voor vergroting.

DSC_0710.jpg


Daarna even setup gemaakt met achterwiel in de brug. Moet zeggen dat het mooi uit komt zo.

DSC_0700.jpg

DSC_0699.jpg

DSC_0698.jpg

DSC_0711.jpg


Lengte van de schokbreker is 26cm dus ga daar eerst een buis tussen zetten. Dan kan ik de motor op de grond zetten en de hoogte van de voorvork en naloop bepalen. Heerlijk om weer lekker bezig te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Heeft ook heel lang moeten wachten. Maak ik al die mooie fotos voor een knipperlicht...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan