j0rDy
MF veteraan
hier eentje uit 2007, maar moet zeggen dat bovenstaande problemen mij onbekend zijn. Ik rij het hele jaar door (tot er sneeuw ligt) dus ook met 30+, nog nooit gehad dat ie uitviel...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Vervelend probleem, maar goed dat er internet is...... heb je een afslaande scoot zoals ik, van de genoemde jaartallen of 2008, dan ben je in deep shit....
Vandaag heb ik de vario even gecontroleerd en gesmeerd; eindelijk foto's gemaakt hoe ik de moeren los- dan wel vastdraai met alleen huis- tuin en keuken gereedschap, in dit geval een.... breekijzer.
En het werkt prima.
De #3 kruisschroevendraaier past precies in het tegenhoudgat in de vario, houd deze vast terwijl je kracht zet op het "T" hendel en de dop.
[afbeelding]
Losdraaien, afsteunen aan de voorkant. trek het "T" hendel achterwaarts.
[afbeelding]
Vastdraaien, afsteunen aan de achterkant.
Steek het "T" hendel handvat door naar boven zodat je kunt trekken. Dan rolt de motor niet van de bok als het zwaar gaat.
De transmissiebehuizing en het deksel zijn beide aluminium gietstukken; ik zou daar heel voorzichtig mee zijn....
Maar de koppeling doe ik op dezelfde manier...
Zoals op de foto te zien zitten er acht grote gaten in de bel van de koppeling, daarmee kun je hem prima tegenhouden op dezelfde manier als de vario.
De ondersteuning (het breekijzer dus) moet zo dicht mogelijk tegen de bel aan liggen, dan is het moment op de grote schroevendraaier nog best goed op te vangen.
Begrijp ik het goed dat je het deksel er niet afhaalt ? Ik zou dat niet zo doen...
Er komt een enorm koppel op de tandwieloverbrenging als je het wiel gebruikt om de zaak te blokkeren.
Dat transmissiedeksel kun je er zo afschroeven.
Een stuk of 11 boutjes rondom, sleutelmaat 8; en één centrale bout M8.
Hij klemt wel maar al kloppend met een kunststof hamertje en eventueel een schroevendraaier tussen de speciale wrikpunten bij de boutgaten komt ie er wel af.
Ik meen dat ik destijds twee grote lijmklemmen heb gebruikt, die zet je tegenover elkaar zodat de zaak niet uit elkaar springt en ook niet klemt bij het lossen.....edit2: koppeling is nu ook los, nu nog een manier vinden om deze uit elkaar te halen om de drukveer te vervangen, en wachten op de benodigde onderdelen...
Ik meen dat ik destijds twee grote lijmklemmen heb gebruikt, die zet je tegenover elkaar zodat de zaak niet uit elkaar springt en ook niet klemt bij het lossen.
Houd het geheel vast met een grote bankschroef (gebruik zachte bekken) terwijl je de grote moer losdraait.
Ik heb dat een keer op youtube gezien met een baco .
Met beide handen de koppeling vast pakken en dan met de punt van de baco op de grond tikken en dan komt de moer los.
Ja hoor.........En lukt dat met een grote bahco? Ik heb geen dop 46 liggen namelijk....
Nou inderdaad....... Zorgelijker lijkt mij de constatering dat vorig onderhoud bij een dealer niet goed zou zijn uitgevoerd. Waarbij ik mij afvraag hoe duidelijk dat is na x duizend kilometer....
Dat gevoel bekruipt mij nu ook.........Is er een envoudige manier om de h4 lampen te vervangen?
Mijn gevoel zegt me dat de gehele voorpartij los moet, das een aardige klus voor 2 lampjes....