yamaha majesty 400

hier eentje uit 2007, maar moet zeggen dat bovenstaande problemen mij onbekend zijn. Ik rij het hele jaar door (tot er sneeuw ligt) dus ook met 30+, nog nooit gehad dat ie uitviel...
 
... heb je een afslaande scoot zoals ik, van de genoemde jaartallen of 2008, dan ben je in deep shit....
Vervelend probleem, maar goed dat er internet is...

Als het probleem niet erger is dan wat gecorrodeerde draden zou ik zeker proberen de pomp zelf weer aan de praat te krijgen. Hij moet er daarvoor natuurlijk wel uit maar het kan een hoop centen schelen.

Bij mijn vorige (carburatie)scooter heb ik de pomp meermalen gerepareerd, toen ik door de onderdelen heen was heb ik een ander model pomp van een andere fabrikant gemonteerd. Hij deed het daarna weer prima.
 
Laatst bewerkt:
Gelezen op de duitse hgf site dat ook suzuki scooters met dezelfde Benzine(pomp) waren uitgerust .
En die zijn toen direkt terug geroepen voor modificatie.
Dus schaf je nu een majesty van dat bj aan is het niet verkeerd even te cheken of hij reeds gemodificeerd is. dat moet toch mogelijk zijn bij de fabrikant?
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik de vario even gecontroleerd en gesmeerd; eindelijk foto's gemaakt hoe ik de moeren los- dan wel vastdraai met alleen huis- tuin en keuken gereedschap, in dit geval een.... breekijzer.
En het werkt prima.

De #3 kruisschroevendraaier past precies in het tegenhoudgat in de vario, houd deze vast terwijl je kracht zet op het "T" hendel en de dop.

full


Losdraaien, afsteunen aan de voorkant. trek het "T" hendel achterwaarts.


full


Vastdraaien, afsteunen aan de achterkant.

Steek het "T" hendel handvat door naar boven zodat je kunt trekken. Dan rolt de motor niet van de bok als het zwaar gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik smeer altijd de rollen, de glijvlakken in de vario en aan de rugplaat en verder de bus. Tot nu toe deed ik dat met vet; dat werkt goed zolang het niet aan de riem komt.

Nu kreeg ik onlangs de tip van een professional om eens wat anders te gebruiken, namelijk talkpoeder.
Dat schijnt ook goed te smeren, ook bij hoge temperaturen en het mag gewoon aan de riem komen. Talkpoeder is juist goed voor rubber en zorgt dat het minder snel doorslipt.

Ik neem de proef op de som; alles schoongemaakt en ingepoederd met talkpoeder. Ik ben benieuwd.
 
Vandaag heb ik de vario even gecontroleerd en gesmeerd; eindelijk foto's gemaakt hoe ik de moeren los- dan wel vastdraai met alleen huis- tuin en keuken gereedschap, in dit geval een.... breekijzer.
En het werkt prima.

De #3 kruisschroevendraaier past precies in het tegenhoudgat in de vario, houd deze vast terwijl je kracht zet op het "T" hendel en de dop.

[afbeelding]

Losdraaien, afsteunen aan de voorkant. trek het "T" hendel achterwaarts.




[afbeelding]

Vastdraaien, afsteunen aan de achterkant.

Steek het "T" hendel handvat door naar boven zodat je kunt trekken. Dan rolt de motor niet van de bok als het zwaar gaat.


Er handig bedacht!
 
Laatst bewerkt:
Slim! Heb je ook nog een tip voor de koppeling? Die heb ik nog niet losgekregen.

Na 53k is het dan zover, ik had gehoopt het te kunnen rekken tot de 60k, maar hij begon al enige tijd slechter op te trekken. Vandaag was het zo erg dat ie inhield en ik genoodzaakt was 100 te rijden op weg naar huis. Zojuist de carter verwijderd en de variomoer losgedraaid, door de ijzeren behuizing kon deze de schroevendraaier mooi tegenhouden. Bij de koppeling zit echter geen gat in de behuizing, dus daar moet ik nog iets op verzinnen.

Ik verwacht dat het probleem in de overbrenging zit, bij 30k zijn alleen de vnaar en rollen vervangen, heb nu nieuwe vnaar, rollen, trekveertjes en drukveer besteld. Ik hou jullie op de hoogte.
 
De transmissiebehuizing en het deksel zijn beide aluminium gietstukken; ik zou daar heel voorzichtig mee zijn....




Maar de koppeling doe ik op dezelfde manier...

Zoals op de foto te zien zitten er acht grote gaten in de bel van de koppeling, daarmee kun je hem prima tegenhouden op dezelfde manier als de vario.
De ondersteuning (het breekijzer dus) moet zo dicht mogelijk tegen de bel aan liggen, dan is het moment op de grote schroevendraaier nog best goed op te vangen.
 
Laatst bewerkt:
De transmissiebehuizing en het deksel zijn beide aluminium gietstukken; ik zou daar heel voorzichtig mee zijn....




Maar de koppeling doe ik op dezelfde manier...

Zoals op de foto te zien zitten er acht grote gaten in de bel van de koppeling, daarmee kun je hem prima tegenhouden op dezelfde manier als de vario.
De ondersteuning (het breekijzer dus) moet zo dicht mogelijk tegen de bel aan liggen, dan is het moment op de grote schroevendraaier nog best goed op te vangen.




Klopt, heb eerst gekeken of de druk op de aluminium behuizing niet te groot zou zijn, dit ging eigenlijk verassend goed. De koppeling en koppelingshuis met gaten kan ik dus (nog) niet bij, daar zit de aluminium behuizing nog voor, nr 1 in onderstaand plaatje:

CE_3456_1.jpg


om weerstand te krijgen moet het achterwiel geblokkeerd worden, maar dit lukte me niet door hem tegen de muur te zetten met de handrem er op, zal het nog even proberen met hulp van iemand anders...
 
Begrijp ik het goed dat je het deksel er niet afhaalt ? Ik zou dat niet zo doen...

Er komt een enorm koppel op de tandwieloverbrenging als je het wiel gebruikt om de zaak te blokkeren.


Dat transmissiedeksel kun je er zo afschroeven.
Een stuk of 11 boutjes rondom, sleutelmaat 8; en één centrale bout M8.

Hij klemt wel maar al kloppend met een kunststof hamertje en eventueel een schroevendraaier tussen de speciale wrikpunten bij de boutgaten komt ie er wel af.
 
Begrijp ik het goed dat je het deksel er niet afhaalt ? Ik zou dat niet zo doen...

Er komt een enorm koppel op de tandwieloverbrenging als je het wiel gebruikt om de zaak te blokkeren.


Dat transmissiedeksel kun je er zo afschroeven.
Een stuk of 11 boutjes rondom, sleutelmaat 8; en één centrale bout M8.

Hij klemt wel maar al kloppend met een kunststof hamertje en eventueel een schroevendraaier tussen de speciale wrikpunten bij de boutgaten komt ie er wel af.

Ow, dan heb ik dat verkeerd begrepen uit de foto, ik zal nogmaals proberen de transmissiedeksel te verwijderen, heb denk ik ergens een schroef gemist dan. Ik had al zon vermoeden daarom vraag ik het hier even na :) bedankt voor de uitleg!

Edit: idd, met wat geweld trok ik hem er zo af. Mijn koppelingsleutel is te klein, dus ff kijken of ik ergens een breekijzer kan lenen :+

edit2: koppeling is nu ook los, nu nog een manier vinden om deze uit elkaar te halen om de drukveer te vervangen, en wachten op de benodigde onderdelen...
 
Laatst bewerkt:
....edit2: koppeling is nu ook los, nu nog een manier vinden om deze uit elkaar te halen om de drukveer te vervangen, en wachten op de benodigde onderdelen...
Ik meen dat ik destijds twee grote lijmklemmen heb gebruikt, die zet je tegenover elkaar zodat de zaak niet uit elkaar springt en ook niet klemt bij het lossen.

Houd het geheel vast met een grote bankschroef (gebruik zachte bekken) terwijl je de grote moer losdraait.
 
Ik meen dat ik destijds twee grote lijmklemmen heb gebruikt, die zet je tegenover elkaar zodat de zaak niet uit elkaar springt en ook niet klemt bij het lossen.

Houd het geheel vast met een grote bankschroef (gebruik zachte bekken) terwijl je de grote moer losdraait.

En lukt dat met een grote baco? Ik heb geen dop 46 liggen namelijk
 
Ik heb dat een keer op youtube gezien met een baco .
Met beide handen de koppeling vast pakken en dan met de punt van de baco op de grond tikken en dan komt de moer los.

 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat een keer op youtube gezien met een baco .
Met beide handen de koppeling vast pakken en dan met de punt van de baco op de grond tikken en dan komt de moer los.


Nice! Dat zijn goede tips, thanks! Morgen ff proberen, ben benieuwd of mn eigen gefabriekte koppelingklem werkt :)
 
Update.


Mijn Majesty is inmiddels voorbij de 75.000 Km, omdat ik hem de laatste tijd alleen maar tankte en er mee reed werd het langzamerhand tijd voor echt onderhoud.

Of er 75.000 of 125.000 Km op staat maakt qua inruilprijs niet echt uit, het scheelt mij wel de aanschaf van een nieuwe scooter. Dus kies ik nu voor doorrijden want hij doet het goed, de motor moet alleen weer wat aandacht. 

Omdat bij deze beurt de kleppen weer gesteld moesten worden heb ik het laten doen bij Zot; mijn bijdrage aan de economie moet je maar denken.

Het was niet voor niets; natuurlijk wist ik van de totaal versleten remschijven en de kale achterband maar er mankeerde veel meer aan.
Allemaal dingen waar ik zelf nooit aan gezeten had trouwens...
Zo zat het balhoofd volgens Zot veel te strak... Of ik dat niet gemerkt had. Nou, nee; je koopt zo'n motor en denkt dat het weggedrag zo hoort. Ook anderen die ermee reden heb ik er niet over gehoord.
Nu is dat balhoofd dus opnieuw gesteld en ik moet zeggen dat ie veel mooier rechtuit loopt.


De kleppen waren er echt aan toe; Zot vroeg welke amateur ze vorige keer gesteld had. Ook toen heb ik het laten doen door een motorzaak maar het was helemaal niet, of niet goed gedaan. De pakking was gescheurd en zat er bijna dubbel tussen, de schokdemper was blijkbaar niet losgemaakt zodat het kleppendeksel er niet goed af kon.
Tja, je kunt moeilijk controleren of ze kleppen hebben gesteld, daar moet je op vertrouwen.

Voor zat er een remzuiger vast... Dat was te zien aan het slijtpatroon van de bijbehorende schijf maar ik had het niet gemerkt.
De distributiespanner had aandacht nodig en er was nog meer dat ik niet eens weet.

De achterrem was een punt van zorg; ik gebruikte hem niet omdat ie anders bleef slepen vanwege het slijtage compenserend mechanisme van de parkeerrem. Zot stelde voor de parkeerrem te deactiveren door die onderdeeltjes eruit te halen. Ik heb nu dus weer een goed werkende achterrem.

Ondanks de Metzeler wintec voorband rijd ik nog met een Bridgestone Hoop achterband; die aparte combinatie gaf me zoveel vertrouwen dat ik door de bochten zwierde als nooit tevoren.
Nu had ik de mogelijkheid te kiezen voor een ander type achterband maar ik heb er gewoon weer een Hoop op laten zetten.

Nog iets vreemds, het heeft niets met de beurt te maken.

Deze week merkte ik dat mijn linker koplamp stuk was, het glas was na de rit nog koud. In de reflectie met de ruit (tegen de binnenkant van de ruit zie ik de koplampen iets spiegelen) en andere voertuigen had ik het nog niet eens opgemerkt.

Thuis aangekomen zette ik de motor op de bok en keek naar het lichtbeeld; beide lampen deden het gewoon... Onverwacht maar mooi natuurlijk.
Volgende dag gebeurde hetzelfde; 's morgens links geen licht, 's middags deed ie het ineens weer.
Rommelen aan de bedrading gaf geen verschil.
Vandaag is ie weer stuk... Wie weet wat ie morgen doet... ;)
 
Laatst bewerkt:
Nou nou het is nogal wat ;)
Maar je scoot is weer een heel stuk veiliger geworden als ik het zo lees.
Toch wel fijn zo net voor de komende winter.

Op naar de 150.000 km?
 
Valt op zich volgens mij wel mee. Bij die km stand en laatste tijd minimaal onderhoud, lees ik vooral zaken die onder gewoon onderhoud of slijtage vallen. Zorgelijker lijkt mij de constatering dat vorig onderhoud bij een dealer niet goed zou zijn uitgevoerd. Waarbij ik mij afvraag hoe duidelijk dat is na x duizend kilometer, maar ik heb daar zelf absoluut geen kijk op.

Zelf ben ik na 4,5 maand de 10.000 voorbij, binnenkort maar een afspraak maken voor z'n eerste griepprik :) dan kunnen we de winter weer door.
 
.... Zorgelijker lijkt mij de constatering dat vorig onderhoud bij een dealer niet goed zou zijn uitgevoerd. Waarbij ik mij afvraag hoe duidelijk dat is na x duizend kilometer....
Nou inderdaad...

De klepstel interval is zodanig gekozen dat de klepspeling aan het eind van de termijn nog steeds binnen toleranties is.
De motor kreeg onderhoud ruim voor het eind van de tweede interval maar de speling was toen al buiten toleranties; "dat stinkt naar de misdaad", zoals men dat hier uitdrukt.



......Is er een envoudige manier om de h4 lampen te vervangen?

Mijn gevoel zegt me dat de gehele voorpartij los moet, das een aardige klus voor 2 lampjes....
Dat gevoel bekruipt mij nu ook...

Ik wil de linker lamp vervangen maar de rubber manchet zit normaal al klem tegen een enorme draadbundel waar geen milimeter beweging in zit, laat staan dat de hele lamp er langs kan...
Het instructieboekje zegt dat je ermee naar de dealer moet...

Heb jij nog tips ?
 
Laatst bewerkt:
Julie gevoel is juist.
Ik heb al eens de voor lamp vervangen,
Van de majesty 2008,
Toen moest ik inderdaad de hele voorpartij eraf halen.
 
Ik heb recent beide lampen vervangen via de onderkant. Voor het gemak heb ik de ruit verwijderd zodat ik ook via de bovenkant erbij kon. Wanneer je de rubber kap eraf haalt dan kan je de klem los halen en de lamp kan er net uit. Even wat passen en prutsen maar het gaat echt. In ieder geval bij mijn 2005 model.
 
Terug
Bovenaan Onderaan