Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Hahahaha, misschien kan je het gebruiken als ruilmiddel.Principieel niet: ik vind bier verschrikkelijk.
Ik vraag me werkelijk af wat ze dan leren in al die uren. Ik krijg af en toe stagiaires die afgestudeerd zijn aan de Technische Universiteit van Hochimin city. Sommigen weten echt helemaal niets, en dan bedoel ik ook echt helemaal niets: geen algemene ontwikkeling, geen vakkennis, slecht Engels.School
Ik heb al eerder geschreven over de extra lessen op school (FredVN in "Vietnam" en FredVN in "Vietnam") en over de extra taken van de “gemiddelde plattelandstiener” (FredVN in "Vietnam").
In de laatste werd een overzicht gegeven van “activities beside the normal ones like eating, sleeping, studying...:” Hieronder wat meer over dat “sleeping and studying”.
Zondag had Minh het tijdens één van haar lessen over extra lessen met de twee studenten uit die groep (de derde had een extra les op school). Er blijkt nogal een verschil te zijn tussen de diverse scholen hier in de omgeving. Beide studentes zitten in klas 11, dat zijn de 17-jarigen.
Student 1
Die zit op een school waar extra lessen niet verplicht zijn. Ze neemt wel een paar extra lessen. Haar dagindeling:
04:30 opstaan
2 ochtenden lessen lichamelijke opvoeding van 45 min.
08:00 - 09:30 1 ochtend extra les in het huis van de leraar
13:00 - 17:00 school
17:30 - 21:00 extra les
22:00 naar bed
Student 2
Deze heeft het een stuk zwaarder. Ze zit op een school waar extra lessen verplicht zijn. Dat betekent dat ze voor 5 vakken 2 uur per vak/week kwijt is = 10 uur/week. Dat kost haar ouders verplicht VND 150.000 per maand.
Zelf neemt ze nog voor 9 uur/week extra les wat VND 300.000/maand kost.
Dit resulteert in de volgende dagindeling:
03:30 – 04:00 opstaan
06:00 naar school
07:00 – 11:15 les
13:00 – 17:30 les
Verplaatsen naar een andere lokatie: 20 min. op de fiets
18:00 – 21:00 les
22:30 naar bed
Conclusies
De eerste conclusie die je m.i. op basis van de tijdschema’s kunt trekken is, dat onderwijs hier zo ongeveer op kindermishandeling begint te lijken.
Ik sta er zelf eigenlijk te ver vanaf om echt gefundeerd commentaar te kunnen geven. Niettemin, als ik de verhalen van Minh hoor kan er maar één conclusie worden getrokken: het hele onderwijs-systeem vanaf de basisschool tot en met de universiteit is een zooitje.
In feite merken we dat tijdens de lessen van Minh: spreken en luisteren in het Engels is dramatisch. Op school krijgen ze alleen de syntax en schrijven. En van de kennis van een Engelse lerares die hier in de buurt lesgeeft wordt ik ook niet vrolijk. En ik ben bang dat zij redelijk representatief is voor het algehele niveau.
Minh vertelde dat men het hele onderwijssysteem wil gaan hervormen. Maar de paar voorbeelden die ze gaf, geven mij niet echt het vertrouwen “dat het wat gaat worden”. Minh wil op niet al te lange termijn nog een artikel schrijven voor de Saigon Times over deze problematiek. Ik zal kijken wat ik hieruit kan overnemen.
Ik vraag me werkelijk af wat ze dan leren in al die uren. Ik krijg af en toe stagiaires die afgestudeerd zijn aan de Technische Universiteit van Hochimin city. Sommigen weten echt helemaal niets, en dan bedoel ik ook echt helemaal niets: geen algemene ontwikkeling, geen vakkennis, slecht Engels.