Het grote Triumph Sprint ST & GT Topic - deel 2

Hoi, welkom bij de crew. Ik ben 1.91 m en had hetzelfde probleem. Double bubble is een uitstekende oplossing. Kijk eens op ebay.co.uk
De Sprint is in Engeland ongelooflijk populair en op ebay vind je quasi alles voor schappelijke prijzen
 
Okay, thanks !! Ik ga zeker eens neuzen in die site. Ik wil mijn motor -toekomstgericht- ook nog een beetje "aanpassen" naar mijn eigen zin. Als je dan op een paar sites kan zoeken, dan is de kans al groter dat je slaagt.
 
Hoi, ik ben Eddy, ik heb me onlangs een Triumph Sprint ST 955i aangekocht, (bwj 2005) hetzelfde model dus als mijn lieve dame al had/heeft. (vroeger op een oude BMW 650 gereden) Ik ben 1.88 m en heb dus nogal wat last van turbulentie wegens het standaard vrij lage schermpje. Nu is er me verteld dat het goed opgelost kan worden door een "double bubble" scherm erin te zetten. Klopt dit, en waar kan je dat het best aankopen op het internet?

Groeten van een "oude nieuweling"

welkom Bballcoach
ik heb je gelijk toegevoegt aan de lijst M-F leden met een Sprint ST of GT

heeft jouw vriendin zich ook aan gemeld bij MF. iig is zij de eerste vrouw, ik heb gehoord/gezien, die daadwerkelijk een sprint st bestuurd. dus geen vrouw die voor de foto op de motor zit of als duo.
zover ik heb kunnen zien op het www zijn het alleen mannen die een sprint st hebben.
 
Voor mijn gevoel moet men dit gewoon los zou moeten kunnen krijgen, naarmate het er bij mij ook niet standaard gemonteerd zit, en gewoon los in m'n zij koffers ligt...
Misschien handig om de dealer eens te vragen...?

Nou, dat valt dus redelijk tegen. Kan alleen de hele unit bestellen. Dat kost ruim 100 euri. Dringt nog niet echt, dus ik ga nog wat balletjes opgooien _O-
Ben er inmiddels wel achter dat materiaalkeuze hier echt wel bij komt kijken...
 
Hoi Lexe, inderdaad, mijn vriendin heeft sinds het begin der tijden ;-) haar eigen Triumph Sprint ST, wel in Britisch racing green. (ik heb hem in het blauw gekocht)
Ik ga haar straks zeker effe vragen of ze ook dit forum wil vervoegen. Zou leuk zijn, als eerste vrouw. Wat motoren betreft is ze trouwens "one hell off a lady" met haar race ervaring op circuit, ik luister dus ook met twee oren als zij me terug wat advies geeft wat betreft motor rijden.
Trouwens, bedankt voor me in het lijstje te zetten van de eigenaars van een Brit.
We gaan dit week-end (zondag) ook naar de motor beurs in Utrecht, een en ander kopen wat ik nog mis, misschien lopen we mekaar wel tegen het lijf !!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn scherm gevonden op de motor beurs in Utrecht. Goeie korting gekregen, normale prijs 78,95€ nu voor 59€. De beurs is zeker een aanrader voor eender wie iets wil aankopen, eender wat. Op alles zit een mooie korting.
 
Mede-rijders. Vorig jaar dacht ik het probleem van moeizamer schakelen van 1 naar 2 (vice versa) bij warme olie opgelost te hebben met de wissel van 10W40 naar 15W50. Helaas dus niet. Probleem doet zich niet altijd voor, dat is het vreemdste hieraan. Soms nergens last van, boterzacht. En de week erop opeens haperen van 1 naar 2; zonder dat er dus iets aan veranderd is.

Wat is er geprobeerd:

- olie van 10W40 naar 15W50 (Motul)
- nieuwe ketting op de juiste spanning
- koppelingskabel afgesteld (zelf gedaan dmv proefrijden en Haynes handboek)
- grote beurt gehad om andere zaken uit te sluiten

Alles laten doen bij Caramba Motorcycles; heeft verstand van zaken.

Ben nu dus verder aan het zoeken waar het probleem in kan zitten.

Nu lees ik dat er in het verleden de koppelingsplaten bij personen een nacht in de olie hebben gelegen om het weg te krijgen en dat de centrale moet die de koppeling op zijn plaats houd wel eens niet goed vast kan zitten.

Ben aardig technisch, maar is dat iets wat ik zelf kan doen; of kan controleren? Of toch liever aan een specialist over moet laten?

Ik zit er aan te denken om toch een nieuwe koppelingskbabel erop te laten zetten, want daarop zit maar erg weinig stelmogelijkheid meer tot het einde, en om misschien gewoon nieuwe platen te laten steken. Zijn die kostbaar; en welke zijn de beste (originele)?
 
Laatst bewerkt:
Mede-rijders. Vorig jaar dacht ik het probleem van moeizamer schakelen van 1 naar 2 (vice versa) bij warme olie opgelost te hebben met de wissel van 10W40 naar 15W50. Helaas dus niet. Probleem doet zich niet altijd voor, dat is het vreemdste hieraan. Soms nergens last van, boterzacht. En de week erop opeens haperen van 1 naar 2; zonder dat er dus iets aan veranderd is.

Wat is er geprobeerd:

- olie van 10W40 naar 15W50 (Motul)
- nieuwe ketting op de juiste spanning
- koppelingskabel afgesteld (zelf gedaan dmv proefrijden en Haynes handboek)
- grote beurt gehad om andere zaken uit te sluiten

Alles laten doen bij Caramba Motorcycles; heeft verstand van zaken.

Ben nu dus verder aan het zoeken waar het probleem in kan zitten.

Nu lees ik dat er in het verleden de koppelingsplaten bij personen een nacht in de olie hebben gelegen om het weg te krijgen en dat de centrale moet die de koppeling op zijn plaats houd wel eens niet goed vast kan zitten.

Ben aardig technisch, maar is dat iets wat ik zelf kan doen; of kan controleren? Of toch liever aan een specialist over moet laten?

Ik zit er aan te denken om toch een nieuwe koppelingskbabel erop te laten zetten, want daarop zit maar erg weinig stelmogelijkheid meer tot het einde, en om misschien gewoon nieuwe platen te laten steken. Zijn die kostbaar; en welke zijn de beste (originele)?
Is het afhankelijk van de buiten Temperatuur?
Wat nog een optie is om wat frictie verminderaar toe te voegen. Niet meteen het hele flesje erin gieten.
Vooral op het moment dan je vindt dat de motor niet soepel genoeg schakeld.
 
Ik heb het vorig jaar gemerkt toen het 35 graden was en deze week in de ochtend, toen was het net een paar graden boven 0.

Wat heeft de buitentemperatuur te maken met hoe warm de olie is?

Wat doet een frictie verminderaar? Is dat niet gewoon een lapmiddel en hoe zit het als je dan olie gaat verversen; is de werking dan ook weg van de fractie verminderaar?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het vorig jaar gemerkt toen het 35 graden was en deze week in de ochtend, toen was het net een paar graden boven 0.

Wat heeft de buitentemperatuur te maken met hoe warm de olie is?

Wat doet een frictie verminderaar? Is dat niet gewoon een lapmiddel en hoe zit het als je dan olie gaat verversen; is de werking dan ook weg van de fractie verminderaar?

de olie gaat door de olie koeler. dus een paar graden buiten lucht tempratuur verschil levert ook een verschil op in de olie temperatuur. en nee er zit geen thermostaat op.
dus olie dikker of dunner terwijl de motor op 'bedrijfs tempratuur' ,waterkoelsysteem, is.

alle fatsoenlijke motorolieën hebben in meer of mindere mate wrijvings verminderaars in het doping pakket. bij motorfiets olieën is dit wat beperkter omdat men zeker wil zijn dat de koppeling niet kan slippen. maar de hoeveelheid die een type motorfiets kan hebben verschilt.
waar je bij een motorfiets koppeling naar toe wilt is een punt waarbij de koppeling onbediend geen slip heeft (ook al ga je volgas). maar zodra de koppeling maar ook iets bediend moet er maximale slip zijn. er mag dan geen enkele verbinding zijn tussen motorblok en versnellingsbak. aan gezien er er weinig ruimte is tussen de koppelingsplaten indien de koppeling maximaal bediend is, is er de mogelijkheid dat de olie als een vloeistofkoppeling gaat werken(zie ouderwetse vloeistof koppelingen bij automatische versnellingsbakken).
bedenk ook nog dat alle glijlagers in een motorblok gebruikmaken van het feit dat het draaiende deel drijft op een oliefilmlaag en zo dus de metalen delen niet met elkaar in aanraking kan komen. plus dat dan olie in zekere zin moet de olie blijven kleven aan de metalen delen.

maw olie misschien het belangrijkste onderdeel van een motorblok.
 
Ik begrijp de werking en nut van olie icm de motor en koppeling van een motor (mag ook wel als WTB-er zijnde). Alleen als er met de voorgeschreven 10W40 of 15W50 het kleine probleem niet opgelost is, zal er verder gekeken moeten worden.

Vreemde is dat met het ritje vanmiddag ik weer geen problemen kon merken. Alleen wat bewuster van 1 naar 2 schakelen. Wat niet zou moeten hoeven.
 
nu moet ik toegeven dat ik elke keer weer verbaast ben dat als ik de motor koud gestart heb en de eerste versnelling in zet dat dit boter zacht gaat.
eenmaal gereden is dit niet meer het geval. hoe warm of koud het ook is.

ik houd het vooralsnog op de 10w50 van het huismerk van motozoom. zonder extra toevoegingen.
 
Misschien wel iets te verwend met Honda/Yamaha versnellingsbakken? ;)

Toch eens die olie proberen wellicht; je bedoelt de ProCycle 10W50 (vol syntheet)? Waarom geen 10W40 dan?

Kan ik altijd natuurlijk de koppelingsplaten eens een nachtje in die olie laten liggen en daarna een oliewissel doen met filtertje. Maar om het uit te sluiten zou ik splinternieuwe onderdelen (frictieplaten, tussenplaten en veertjes) willen monteren. Daar kan ik (origineel Triumph) goedkoop aan komen momenteel. Geen idee wat de dealer voor een dergelijke set vraagt, maar voor €125,- ga ik niet het risico nemen..

Herinner mij wel dat bij het overstappen van 10W40 naar 15W50 het toen een tijd wel een stuk beter aanvoelde. En weer langzaam terug kwam helaas.
 
Laatst bewerkt:
Misschien wel iets te verwend met Honda/Yamaha versnellingsbakken? ;)

Toch eens die olie proberen wellicht; je bedoelt de ProCycle 10W50 (vol syntheet)? Waarom geen 10W40 dan?

Kan ik altijd natuurlijk de koppelingsplaten eens een nachtje in die olie laten liggen en daarna een oliewissel doen met filtertje. Maar om het uit te sluiten zou ik splinternieuwe onderdelen (frictieplaten, tussenplaten en veertjes) willen monteren. Daar kan ik (origineel Triumph) goedkoop aan komen momenteel. Geen idee wat de dealer voor een dergelijke set vraagt, maar voor €125,- ga ik niet het risico nemen..

Herinner mij wel dat bij het overstappen van 10W40 naar 15W50 het toen een tijd wel een stuk beter aanvoelde. En weer langzaam terug kwam helaas.

ik heb eerst met 10w40 van Motul gereden. daarna eerst geprobeerd met Castrol 10W50. dat was een verbetering. minder brandstof verbruik, minder mechanisch geluid, rustigere stationair loop. vervolgens de procycle 10w50 gebruikt en dat was net zo goed alleen iets minder duur. nb de 10w50 is een volsyntheet.

ik weet van mevrouw Toverfee met haar BT110 bulldog, waar we peperdure Motul 300V 10w40 olie in gieten, dat ze na zo'n 8000km begint te melden dat de versnellingsbak iets minder makkelijk schakelt. het dan wel nuance verschil maar zij merkt het.

ik denk dat het vervangen van koppelingsplaten geen oplossing geeft.

ik heb eerder het vermoeden dat het gewoon aan ontwerp van het mechaniek ligt. en dat is iets wat Triumph zou moeten veranderen. maar alle triumph hebben last van hakerig schakelen, ze hebben wel bij de laatste daytona de versnellingsbak werking verbeterd.
 
Inmiddels na overleg ga ik de koppelingsplaten, tussenplaten en veertjes laten vervangen, alsmede de koppelingskabel. Baat het niet, schaad het niet. De prijs was te gunstig. En anders daarna het er maar mee doen. Motorfiets moet toch een beurtje krijgen met verse olie en de koppelingskabel zit op zijn einde.

Welke olie het beste te gebruiken icm splinternieuwe frictieplaten? Boekje geeft Mobil1 op, maar daar lees ik weinig goede verhalen over. Wat gebuiken dealers eigenlijk?

Ik merkte zelf van 10W40 (Castrol) naar 15W50 (Motul), allebei mogelijk volgens het boekje, dat op 15W50 het blok wat rustiger aanvoelde en alsof het net wat stiller liep. Die 15W.. is echt niet te dik als je niet koud start onder het vriespunt overigens. ;)
 
Laatst bewerkt:
@ Flit:

Ik heb dezelfde problemen gehad met mijn Sprint ST1050, slecht schakelen.
Mijn motor zat toen nog in de garantie bij de Triumph dealer.
Om de problemen op te lossen hebben ze er toen Castrol Power RS 4T 5W-40 olie in gedaan. Een vol synthetische olie.
En, na wat tiental km rijden ging het schakelen aanmerkelijk beter!

Ik heb inmiddels de olie weer ververst omdat we weer een jaartje en aardig wat km verder zijn. Castrol PowerRS heet nu tegenwoordig Castrol Power1 4T 5W-40.
Schakelen gaat nu nog steeds prima.

Ik begrijp je; ook ik was 'verwend' met een Yamaha bak, en dat schakelde boterzacht, maar met de hoogwaardige olie er in geen problemen meer met schakelen op de Triumph.

De olie heeft API SL specificaties en voldoet volgens het onderhouds boekje. Wel zo logisch aangezien de Triumph dealer er deze in 1e instantie zelf in gedaan heeft.

Klein minpuntje: echt goedkoop is deze olie niet.

Probeer het eens (overleg eventueel met je dealer/garage) maar bij mij heeft het goed uitgepakt.

Groet/Succes,
Rick

O ja, ben het wel eens met Lexe: Een Triumph zal nooit zo schakelen als die jappen die jij noemde. Ligt inderdaad aan de mechaniek. Maar het is te verbeteren.
 
Laatst bewerkt:
Hooguit een paar tientjes verschil tussen merk/type/soort olie is zeker het proberen waard of hij er lekkerder van zal gaan schakelen. Nogmaals, er komt zowiezo een vers binnenwerk in te zitten. In feite een verse koppeling dus.

Als een dealer er 5W40 in doet, wie ben ik dan om stug vast te houden aan 10W40 of 15W50 uit het boekje?

Het klinkt op zich wel aannemelijk dat dunnere olie ook wat minder aan de frictie-platen zal blijven zitten en ze ook wat minder zouden moeten plakken wellicht? Wat weer het soms matige, vanwege niet goed vrij komen van de platen, zou kunnen verklaren.


Castrol Power RS is dus hetzelfde als Power1 (in 5W40)? En zit er nog verschil tussen de 300V 5W40 van Motul bijvoorbeeld? Het zijn beide kwaliteits-merken met goede producten natuurlijk, maar waarom heeft je dealer toen Castrol gepakt?

Groet,
Michel

ps. Ik zou bijna een poll moeten starten met de vraag op welke olie jullie je Sprint laten draaien. De motorzaak die de de olie erin gaat gooien maakt hem niets uit welke erin moet gaan straks natuurlijk..

;)

Edit: volgens de lokale dealer schrijft Triumph 10W50 van Castrol (vol sysntheet) Power RS voor, voor deze motorfiets. Wie ben ik nu om daarvan af te wijken met nieuwe koppelingsplaten..
 
Laatst bewerkt:
Zal eens in de gaten houden hoe dat schakelen gaat met de mijne, kan me zo niet meer voor de geest halen hoe dat ging de eerste 2000 km. Maar rij ook italiaan misschien ben ik wat gewend O-)

8 april naar Mikis van motorhuis langezwaag, dan wordt de huidige Hyperpro vervangen door nieuwe, zit nu 1 op met 30mm verlaging en dat is voor mij niet nodig :N .

En :Y Meteen ook de voorkant aanpakken, anders klopt het niet.

Ben zeer benieuwd...ging nu al als een speer voor mijn doen dan hè zal dan toch nog beter moeten gaan :Y

nog niet op de triumph gereden dit jaar, wacht nog ff tot de wegen schoner zijn, ben al wel op de fuut weggeweest
 
Laatst bewerkt:
MPR4's liggen er sinds vorig jaar bij mij onder. Bevallen uitermate goed. Waar ik op de standaard Bridgestone geen vertrouwen had toen ze nog wat koud waren, heb ik dat wel in de Michelin's. Opvallend verschil zelfs.
 
MPR4 is inderdaad een topbandje.

Voor wat betreft het schakelen: die van mij schakelde de eerste 10.000 ook bijzonder beroerd maar daarna ging dat echt stukken beter. Ingesleten of nieuwe olie bij de 10.000 beurt??

Daarna bij pakweg 80.000 weer problemen, een nieuwe koppelingskabel heeft dat uiteindelijk verholpen.
 
Hij heeft inmiddels 6000miles + 4500km gedraaid. Dus van inlopen lijkt mij geen sprake meer. Ik wacht nog op de Ebay bestelling van de koppelinsplaten, tussenplaten en veertjes. Dan komen er gewoon nieuwe in. Natuurlijk tesamen met verse olie en filtertje.

10W50 Castrol RS Power schijnt prima te moeten voldoen en toegepast te worden door dealer voor de Sprint 1050. Dus die komt er dan ook in. Herinner mij dat kort na de vorige oliewissel het even een stuk beter was. Dus hoop met de combinatie van verse platen en de voorgeschreven olie het toch wel te reduceren. Zeker als de koppelingskabel mee genomen wordt en de ketting door een kritisch oog (naast het mijne) op de juiste spanning wordt gezet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan