BMW S1000XR

Bedankt voor de moeite en de link. Kan me nog 'n editie van Motorrad herinneren waarin lezers flink uitpakten via ingezonden stukken tegen de objectiviteit van de redactie. Werd uiteraard keurig en vakkundig weerlegt door diezelfde redatie, maar punt werd toch gemaakt door menig lezer & abonnee. Ondanks de uitnodiging van BMW Nederland om proef te komen rijden met 'n BMW, wacht ik wel tot na die drukte. Hoe komen die lui eigenlijk aan je mailadres? :?
 
Dan had de mv agusta F4 moeten winnen (want die zijn van mercedes) :+

Testen moet je nooit te serieus nemen, een beetje tussen de regels doorlezen en eruit pikken wat interessant is.....
Blijf benieuwd naar de S100XR <> 1200Gs test, kijken hoe ze die ketting gaan verdedigen, nadat al die jaren bij voorbaat de cardanloze tegenstand afgeserveerd werd.

Overigens - ze hebben ook een betrouwbaarheidsonderzoek gepubliceerd, verleden jaar. Kan 'm niet meer vinden.... Uit m'n hoofd stond HD op plaats 5 of 6, Ducati in de top 10 en BMW op 15 of 16. De rest japanners uiteraard.
 
Die ketting houdt me toch efficiënt tegen om de XR te overwegen...

Mijn winterfiets XT en modderfiets KTM hebben ook een ketting en die kliederboel vind ik echt niet leuk... Om nog maar te zwijgen over de rompslomp van opspannen, ontvetten, nakijken op slijtage, enz.
 
Nee, die Moto Morini's doen het "nel Cuore"! Echt 'n prachtige powerbak! Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je 'n motor niet koopt vanwege het type aandrijving. Je koopt toch 'n motor omdat je die mooi vindt? Of zeg ik nou iets raars?
 
Precies, altijd kopen wat je leuk vind...... ik haalde het artikel alleen maar aan omdat Motorrad soms een test-resultaat heeft met een verrassende winnaar.
Dus weg met cardan en telelever en terug naar de s1000xr ;)
 
De vering voelt in Road al vrij stevig aan en in Dynamic zelfs hard.
Dit voelt echter heel stabiel aan en daar houd ik wel van.
Als je er op gaat letten voel je goed trillingen in een bepaald gebied, als je gaat "vegen" merk je er niets meer van :)
De uitlaat lijkt goed gedempt en schreeuwt niet zo als de 1000S
Eigenlijk hoor je hem zelf niet, het inlaatgeluid overstemt alles.
Voor een korte slag blok met een heel aardig topvermogen is de trekkracht onderin zonder meer goed.
Erg prettig vind ik de homogene vermogensafgifte.
Als de PK's loskomen is dat niet een soort van plotseling afschieten maar heel voorspelbaar en beheersbaar.
Topvermogen ? Tot de eerste beurt gaat de begrenzer bij 9000 omw in.
Schakelen is met een uiterst korte slag en razendsnel
Alhoewel terugschakelen zonder koppeling bij de mijne redelijk zwaar gaat.
Je kunt zeer onopvallend rijden, alleen in de Dynamic mode begint het aardig te rochelen en knallen, oftewel racy bijgeluiden.
Sturen is ongelooflijk licht, beetje onverwacht al een paar krasjes onder 1 step.
Door de vorm van het zadel is het vrij moelijk om er een beetje langs te hangen, dat moet ik uitzoeken hoe dat het beste gaat.
Ruit in de laagste stand geeft mij te veel wervelingen (1,72m)
In de hoogste stand, is het vrij goed toeven er achter.
Als ik het windstil zou willen hebben, ga ik wel achter de autoruit zitten :)

Als je houdt van toeren met moeders achterop en lekker lui wegtrekken met veel koppel, koop wat anders!
Als je houdt van redelijk sportief door de bergen rijden met een comfortabele zitpositie en goede bagagemogelijkheden, dit is hem!
Het is geen typische all rounder, maar die zijn er ook al genoeg.
Remmen zijn uitstekend, het door journalisten genoemde te fel bij het aanleggen, herken ik niet.
Nu ben ik wel een HP2 gewend, dat remt!!
Laat ik het zo zeggen, op deze motor heb ik gewacht en momenteel denk ik nog, niet voor niets :)
Alhoewel dat ook letterlijk is, zeker met full options.

Nog een nadeeltje, het gaat erg gemakkelijk al gauw te hard.

ik lees dat jij 1,72m groot bent.
voor welke optie heb jij gekozen, het verlaagde zadel of de verlaagde vering, of toch de normale zithoogte?

ik met mijn 1,76m raak maar net met mijn tippen de grond bij het normale zadel.
ik ben nu aan het overwegen om de motor te bestellen met verlaagde vering maar had daar natuurlijk eerst graag informatie over gehad.
dus moest jij hem met verlaagde vering genomen hebben hoor ik graag je bevindingen hierover.
 
Chris, ik heb voor het verlaagde zadel gekozen.
Maar de motor die in april voor mij is besteld, is er nog niet.
Nu heb ik er een die eigenlijk demo moest worden, met alle opties die ik besteld had.
Blijkbaar zijn mijn benen nog redelijk van lengte, ik kom net met de tenen aan de grond.
Is nog redelijk te doen, maar gisteren ben ik uitgebreid de Eifel in geweest en als ik stop op een schuine ondergrond wordt het me te link.
Over een week of wat komt een XR met daarop het lage zadel dat voor mij wordt.
Heb nog even overwogen om de voorvorkpoten door te steken maar daar zie ik van af.
Heb inmiddels vastgesteld dat minder grondspeling geen goede optie voor me is.
Het stuurt zo ongelooflijk licht dat de hellingshoeken al snel, zeg maar, niet veel ruimte meer over laten :)
En BMW heeft het goed gezien, er is behalve de zithouding niets dat met een GS overeenkomt.
En dan heb ik het niet over beter of slechter, maar anders.
De toer van gisteren was 615 km, met alle soorten wegen.
Het is een behoorlijk strak afgeveerde sporter, het blok brengt nogal wat trillingen met zich mee die bij ongeveer 8000 rpm pas helemaal lijken te verdwijnen.
Ook de geluidsbeleving is "sport"
De zithouding is uiterst ontspannen
Bij 190 begint de helm nogal te schudden door de wervelingen er rond om heen.
Weer viel me op hoe ongelooflijk soepel het blok loopt.
En totaal controleerbaar en voorspelbaar, ondanks het aardig hoge vermogen.
Alhoewel, dit is nu nog beperkt, bij 9000 gaat de begrenzer in, dat is 190km/u
 
Zo, da's 'n serieuze levertijd! Is er toevallig op Duitse fora al iets te vinden over die trillingen?
Levert de verstelling van dat ruitje nog iets aan comfort op?
 
De trillingen worden vaak genoemd ja.
Ruit laag geeft mij te veel wervelingen, maar als ik dan op de steunen ga staan, komt mijn kop helemaal uit de wervelingen.
Dat vind ik nog het fijnste.
Zou betekenen, inkorten.
Maar in de hoogste stand is het nu tot een km of 140 behoorlijk comfortabel.
Als ik een goedkoop ruitje vind, gaat de zaag er in als test.
 
ik heb een 2 tal weken geleden een testrit met duo van om en bij de 2u gedaan.
hierbij viel ook de trillingen op bij bepaalde toerentallen in voetsteunen, handvatten tot zelfs het zadel toe..
bij mij werd het niet vervelend of storend, maar ik spreek maar over een testrit van om en bij de 2u..
ik hoor hier echter niemand spreken over een schokkerig rijden bij een constante snelheid in eerste of tweede versnelling. dit vond ik veel storender dan de trillingen die doorgegeven werden..
btw de ruit in hoogste of laagste stand gaf bij mij net echt een wezenlijk verschil
 
Laatst bewerkt:
Bij Arie Molenaar vertelden ze me afgelopen zaterdag dat nu bestellen levering in augustus betekent, verwachte levering dat is, wordt in de praktijk natuurlijk vaak later bij een nieuw model.
 
ik heb 19/06 besteld.
motor zou bij de dealer afgeleverd worden op 10/08..
in Nederland wel te verstaan, in Belgie is het momenteel October eer ie geleverd wordt..
 
Laatst bewerkt:
Dat iemand electronische spielerei niet nodig vindt, kan ik me voorstellen.
Wat de Dynamische demping doet, vraag ik me af.
Niet dat ik denk, dat het niet goed is, maar ik vraag me af wat de werking is.
In ieder geval zorgt die er niet voor dat het comfortabel aanvoelt, als je over een enkel hobbeltje gaat.
Van de andere kant heb ik onlangs, met wat tempo, over een stukje bar slechte weg gereden.
Vol kuilen en onregelmatigheden.
Nou over dit stuk ben ik nooit zo comfortabel heengereden.
Of de een of andere aanpassing even duurt?
Ik zou het niet weten.
Wel kan ik je zeggen dat er geen afleiding is, je merkt nergens iets van.
Toen ik onlangs onverwacht nogal erg veel hellingshoek had, zou best wel eens de bochtentractie controle in zijn gekomen.
Tijd om naar een oplichtend lampje te kijken had ik in ieder geval niet.
Hoorde alleen iets lichtjes krassen.

Nu heb ik het overigens ook gemakkelijk, als ik eens puur en met echte vibraties wil rijden pak ik de HP2.
Nou ja ABS heeft die dan weer wel en quickshifter omhoog.
En een beetje nukkig, zoals het bij een mooie diva hoort :)
 
Laatst bewerkt:
@Mr_Sloo: Dank voor je reviews, nuttige info. Morgen in Groningen een proefrit op een ingereden exemplaar, ben zeer benieuwd. Heb al op een verse gereden (had net 150km op de teller) en ik was al zeer onder de indruk.
Voor mij wel even wennen dat BMW publiek, was de vorige keer de enige in de zaak die niet in all weather kleding was :o
 
@Mr_Sloo: Dank voor je reviews, nuttige info. Morgen in Groningen een proefrit op een ingereden exemplaar, ben zeer benieuwd. Heb al op een verse gereden (had net 150km op de teller) en ik was al zeer onder de indruk.
Voor mij wel even wennen dat BMW publiek, was de vorige keer de enige in de zaak die niet in all weather kleding was :o
_O- _O- _O-
 
zijn er hier BMW rijders die naar Mofra in Rijen gaan..
of iemand die referenties van de zaak heeft..
 
Voor mij wel even wennen dat BMW publiek, was de vorige keer de enige in de zaak die niet in all weather kleding was :o
De BMW S1000XR is mijn eerste kennismaking met het merk.
Het is me ook opgevallen dat de berijders inderdaad "ander" motorvolk is. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan