Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport Topic VI: The Power To Wow!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Over 2 weekjes komt een motormaatje uit Groningen richting Rotterdam.
Nu wil ik hem tegemoet gaan rijden en ergens midden in de trip treffen en daarna mooie route terug rijden naar Rotterdam/Maassluis.
Hij blijft overnachting hier, dus terugreis is geen issue.

Ik zat zelf te denken aan Wijk bij Duurstede/Amerongen en dan over lekdijk terug naar Rotterdam. Heeft iemand nog andere leuke ervaringen? lekdijk is mij ondertussen wel bekend.
Motormaatje is de lekdijk nog niet bekend trouwens.

Ben wel benieuwd of iemand nog een leuk idee heeft. Over een mooie route.
 
Misschien via de andere kant dus via Hoorn dijkjes pakken.
Moet je maat alleen via de afsluitdijk of ergens door de polder jou tegenmoet komen.
 
Laatst bewerkt:
zeg weet er iemand waar ik degelijke tekst en uitleg kan vinden (graag met illustraties) om de gasklep begrenzing uit te schakelen. heb wel wat posts van Henkpenk tegengekomen op het amerikaans k forum en ook hier en zelfs op het duits forum maar ben er niet echt wijzer uit. je kan het electronische gedeelte uittrekken heb ik gelezen maar dan zit je met een ecu fout en dan iets gelezen met een dikke rondel of dergelijk van 12mm ergens tussen , mschn als iemand mij in de juiste richting kan duwen. erger me er dood aan als ik het gas meteen open trek dat deze ff inhoud.

alvast bedankt
 
Als je motor inhoudt dan heeft het verwijderen van dat ding geen enkel nut en is er iets anders aan de hand. Je merkt er namelijk niks van:het doet niets meer of minder als het tegenhouden van de gaskleppen zodat ze in de lagere versnellingen niet helemaal open gaan, ongeacht de stand van het gas. Er wordt niets actief bijgeregeld. Afhankelijk van in welke versnelling je staat komt de plunjer er uit, of niet, om de maximale gasklep opening te beperken. Het effect is hetzelfde als dat je een paar millimeter minder ver het gas open draait. Met andere woorden, als je niet regelmatig in de lagere versnellingen met je gas tegen de eindstop aanzit, merk je niet eens het verschil als je het ding verwijdert.

Je kunt het ding verder er gewoon uitschroeven en met een tie-wrap aan de beugel vastmaken. Zo heb ik het gedaan en is de meest makkelijke oplossing zonder foutmeldingen.
 
Laatst bewerkt:
Als je motor inhoudt dan heeft het verwijderen van dat ding geen enkel nut en is er iets anders aan de hand. Je merkt er namelijk niks van:het doet niets meer of minder als het tegenhouden van de gaskleppen zodat ze in de lagere versnellingen niet helemaal open gaan, ongeacht de stand van het gas. Er wordt niets actief bijgeregeld. Afhankelijk van in welke versnelling je staat komt de plunjer er uit, of niet, om de maximale gasklep opening te beperken. Het effect is hetzelfde als dat je een paar millimeter minder ver het gas open draait. Met andere woorden, als je niet regelmatig in de lagere versnellingen met je gas tegen de eindstop aanzit, merk je niet eens het verschil als je het ding verwijdert.

Je kunt het ding verder er gewoon uitschroeven en met een tie-wrap aan de beugel vastmaken. Zo heb ik het gedaan en is de meest makkelijke oplossing zonder foutmeldingen.

ik paste even het postje van henkpenk :

Door henkpenk op donderdag 18 oktober 2012 19:38

Hallo RFV,
De K motoren hebben een gasklep-begrenzer die in de 1e, 2e en 3e versnelling ingrijpt als je heel abrupt het gas opendraait. De begrenzer is electro-mechanisch en hij vertraagt de opening van de gaskleppen. (De gaskabels zijn namelijk niet direct aan de gaskleppen-as bevestigd.) Als deze begrenzer ingrijpt, dan voelt dat bijna hetzelfde aan als een slippende koppeling. Mogelijk heb je dit gevoeld toen je er even flink aan ging hangen.
Het is wat de- en hermonteerwerk, maar als je er echt last van hebt, dan kan je het ding buiten gevecht stellen door onder de twee bevestigingspunten een vulring van 12mm dik te plaatsen. Als je de aansturing lostrekt heb je hetzelfde effect maar krijg je een foutcode in de ecu.
Waar deze begrenzer voor dient, is mij trouwens een raadsel maar hij zit op de K12 en op de K13 modellen. (Het zou weleens vanwege geluidsnormen kunnen zijn.)

Omdat in de post staat dat zowel de k13 en k12 dit hebben , heb ik aan men schoonbroer gevraagd die een k12s rijd of hij dit een wilde proberen in de lage versnellingen en ja hoor, bij hem doet ie dit ook. versta me niet verkeerd het is maar een kleine seconde he maar voel het wel.

heb het nog niet open gehad maar moest het je voor een of andere reden toch eens lukken om een foto te maken of linkje te sturen waar ik juist moet zijn zal ik deze ook eens willen uitschroeven wat het ook mag zijn .

buiten dat heb ik nog ff snel daarnet de vlinderklep achteraan de uitlaat ff kabel afgekoppeld en dan met veiligheidsdraad(safety wire) vast gezet en ja meer gebrul maar naar mijn mening toch precies mindergoed gevoel . eens motor warm gedraaid loopt deze lekker mooi.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Na poosje op een K100RS 16V te hebben gereden een K1200S gekocht, woensdag ophalen.
Hebben jullie nog (onderhoud) tips mbt deze motor?
 
Hey mensen ff snel voorstellen ben dus christophe kwas tot voor kort eigenaar van een gsx1400 die ik nu vorige week netje heb ingeruild voor de k13s bj 2009 met 12dkm op de teller en 2daagjes geleden al meteen die kachelpijp eraf en vervangen door eentje van sc project en dan hier een paar sfeer beeldjes

[~[url="http://i913.photobucket.com/albums/ac331/Evase/k1300s/sc%20project2_zpsy9xsjc7x.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i913.photobucket.com/albums/ac331/Evase/k1300s/sc%20project%203_zpswmelntr8.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i913.photobucket.com/albums/ac331/Evase/k1300s/20150624_082422_zps9ts95gee.jpg"]afbeelding~][/URL]

Hoi Mac!

Hoe heb je het hitteschild gemonteerd? Ik heb een K1200r met Akra en heb een hitteschild van de K1300R, zoals jij gekocht. Die wil ik op een nette manier monteren, maar ik heb geen bevestigingen op de pijp....

Gr. Mike
 
Hoi Mac!

Hoe heb je het hitteschild gemonteerd? Ik heb een K1200r met Akra en heb een hitteschild van de K1300R, zoals jij gekocht. Die wil ik op een nette manier monteren, maar ik heb geen bevestigingen op de pijp....

Gr. Mike

Hey Mike , ik heb het hitteschild kunnen monteren doordat er bevestegings punten standaard zijn gelast op de linkpijp die bij de demper zaten die ik heb gekocht . als je ergens een tiglasser kan vinden die dit voor je wil doen moet je enkel de busjes kopen en deze erop laten lassen.
 
Er op letten dat alle terugroepakties uitgevoerd zijn.
De koppeling blijft een zwakke plek. Verder zijn het geweldige brommers.

moet er ook nog 3 laten doen:

1. achterflens crdan vervangen
2. benzinepomp nakijken
3. ketting geleider nakijken

bij 3 denk ik probleem te hebben dat deze niet goed is , als ik het gas erop heb merk ik niet maar zodra ik het gas los laat trilt of wat het ook mag zijn . en bij het induwen van koppeling is het ook weg
 
moet er ook nog 3 laten doen:

1. achterflens crdan vervangen
2. benzinepomp nakijken
3. ketting geleider nakijken

bij 3 denk ik probleem te hebben dat deze niet goed is , als ik het gas erop heb merk ik niet maar zodra ik het gas los laat trilt of wat het ook mag zijn . en bij het induwen van koppeling is het ook weg

Gewoon naar de BMW stealer bellen. aan de hand van het chassisnummer kan hij zien wat er nog aan terugroepacties openstaat.
De link van de achterschokbreker is er ook een
 
bij 3 denk ik probleem te hebben dat deze niet goed is , als ik het gas erop heb merk ik niet maar zodra ik het gas los laat trilt of wat het ook mag zijn . en bij het induwen van koppeling is het ook weg
De kettinggeleider is voor de nokkenasketting. En dan specifiek om te voorkomen dat deze ketting over het onderste tandwiel verspringt. Dit heeft niet zoveel te maken met de koppeling en de koppeling heeft hier dan ook geen effect op.
 
moet er ook nog 3 laten doen:

1. achterflens crdan vervangen
2. benzinepomp nakijken
3. ketting geleider nakijken

bij 3 denk ik probleem te hebben dat deze niet goed is , als ik het gas erop heb merk ik niet maar zodra ik het gas los laat trilt of wat het ook mag zijn . en bij het induwen van koppeling is het ook weg

De kettinggeleider merk je voor de rest niets van. Het doet in feit ook niets, totdat de ketting misschien zou verspringen, maar dat weet je ook niet B|

Volgens mij maken de blokken meer herrie in vrijstand, zonder koppeling in te trekken, dan normale Japanse viercilinders. Niet iets waar je je druk over hoeft te maken.

Als je bij stationair een rammel hoort is de nokkenaskettingspanner versleten. Was bij mij in ieder geval zo. een nieuwe spanner lost het even op, echter de conclusie was dat de ketting ook uitgerekt was. Dus uiteindelijk een nieuwe ketting en tandwielen set erin en toen was het gerammel weg.
 
De kettinggeleider is voor de nokkenasketting. En dan specifiek om te voorkomen dat deze ketting over het onderste tandwiel verspringt. Dit heeft niet zoveel te maken met de koppeling en de koppeling heeft hier dan ook geen effect op.

Als je die nieuwe NAKS op je brommer hebt, dan merk je dat vooral met een koude start.
Je hebt niet meer het gevoel dat het blok instort.
De koppeling maakt meer lawaai dan de meeste andere brommers. Is wel een zwak punt van de K.
Bij een heel groot aantal is hier ook een terugroepaktie voor geweest.
Maar,........ Het is een fantastische brommert om op te rijden.
Bijna 40k op een K1200R weggedraaid zonder echte problemen.
Het is een eigenzinnige brommert, geen japanner.....
 
Ha!

Wat bedoel je precies met een zwak punt? Die van mij maakt echt wel veel herrie, met name van 1 naar 2 en 2 naar 3...Echt met een klang erin.

Kan dit verder geen kwaad en moet je ermee leren leven of kan/moet er wat aan gedaan worden? Verder is het een moordmachine!!!!
 
Laatst bewerkt:
leek erop dat mijn motor opeens wel een erg een laag oliepeil had (wel net ca800 km bochtjes gereden, daarna week stilgestaan). Geen olie op de grond en ook niet bij de koelvloeistof. Moest ik 750cc olie bijvullen. Even gereden en weer gecontroleerd; toen wel erg vol opeens. Boel toch maar weer leeggezogen.. Snap nu niet waar de eerste keer de olie gebleven was. Ofwel ik heb niet goed gekeken (maar zowel het slangetje als het peilstokkie in het midden waren laag/droog) of de kaboutertjes hebben er eerst wat uitgehaald en toen later weer toegevoegd. En ja controle bij koude als warme motor hoog peil. Iemand een andere verklaring?
 
Ha!

Wat bedoel je precies met een zwak punt? Die van mij maakt echt wel veel herrie, met name van 1 naar 2 en 2 naar 3...Echt met een klang erin.

Kan dit verder geen kwaad en moet je ermee leren leven of kan/moet er wat aan gedaan worden? Verder is het een moordmachine!!!!


Bij heel veel K's is de koppeling versleten na 20000 km.
Kost een hoop geld om dit te repareren.
 
Ja, ok, duidelijk. Ik begrijp zelfs dat daar een coulanceregeling voor is geweest.

Maar mijn vraag is of het geluid wat ik hoor, daar mee te maken heeft en zoniet, of het kwaad kan dat hij bij het schakelen meer geluid maakt dan mijn vorige naaimachine (Suzuki).

Daarnaast de vraag of dit verholpen wordt met een eventuele vervanging van de koppeling en wat moet er dan precies vervangen worden?
 
Ja, ok, duidelijk. Ik begrijp zelfs dat daar een coulanceregeling voor is geweest.

Maar mijn vraag is of het geluid wat ik hoor, daar mee te maken heeft en zoniet, of het kwaad kan dat hij bij het schakelen meer geluid maakt dan mijn vorige naaimachine (Suzuki).

Daarnaast de vraag of dit verholpen wordt met een eventuele vervanging van de koppeling en wat moet er dan precies vervangen worden?

Dan wordt alles vervangen.
Ik meende dat het een klusje van meer als 1000 euri is... :N :N :N :N
 
Een K schakelt als een tractor. En de koppeling rammelt als een Ducati. Je kunt de koppeling laten vervangen a raison van 1500 euro en dan is het stil, maar in een paar duizend km is het weer precies hetzelfde. Tenzij je serieuze problemen hebt (slippende koppeling, niet vrijkomen, etc), gewoon negeren.

Ter referentie: toen ik na mijn VFR en FJR naar de R ging, vond ik die versnellingsbak agrarisch. Nu naast de K vind ik die bak stil en soepel. Maar het werkt, en het gaat als de brandweer.

Het probleem is dat BMW transmissiedempers in de kooi van de koppeling heeft gemaakt met behulp van veren. Deze veren zijn echter na een paar duizend km al zo slap dat ze niets meer doen dan los heen en weer rammelen in de kooi van de koppeling.

Tenzij je echt problemen hebt met de koppeling zoals eerder aangehaald, gewoon negeren en mee leren leven of een andere motor kopen. Veel andere opties heb je niet, tenzij je met elke beurt de koppeling wilt vervangen.

Tussengas geven bij het terugschakelen helpt trouwens wel om de boel een stuk soepeler en stiller te laten gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gman
Een K schakelt als een tractor. En de koppeling rammelt als een Ducati. Je kunt de koppeling laten vervangen a raison van 1500 euro en dan is het stil, maar in een paar duizend km is het weer precies hetzelfde. Tenzij je serieuze problemen hebt (slippende koppeling, niet vrijkomen, etc), gewoon negeren.

Ter referentie: toen ik na mijn VFR en FJR naar de R ging, vond ik die versnellingsbak agrarisch. Nu naast de K vind ik die bak stil en soepel. Maar het werkt, en het gaat als de brandweer.

Het probleem is dat BMW transmissiedempers in de kooi van de koppeling heeft gemaakt met behulp van veren. Deze veren zijn echter na een paar duizend km al zo slap dat ze niets meer doen dan los heen en weer rammelen in de kooi van de koppeling.

Tenzij je echt problemen hebt met de koppeling zoals eerder aangehaald, gewoon negeren en mee leren leven of een andere motor kopen. Veel andere opties heb je niet, tenzij je met elke beurt de koppeling wilt vervangen.

Tussengas geven bij het terugschakelen helpt trouwens wel om de boel een stuk soepeler en stiller te laten gaan.


Top, bedankt voor je reactie!!! Hij schakelt als een malle en gaat als de brandweer. Het doet alleen zo'n pijn je oren :P . Nu ik weet dat ik er niets verder mee sloop is het prima zo!!! :Y
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan