Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
The Undutchables

Wie meer wil lezen over hoe buitenlanders tegen Nederlanders aankijken kan ik “The Undutchables, leven in Holland van Colin White en Laurie Boucke” van harte aanbevelen. Van de achterpagina:
“I fuck dogs” sprak ooit een Nederlandse honderfokster. Over dit soort (en ergere) misverstanden tussen Nederlanders en buitenlanders gaat The Undutchables........ Een vrolijke lachspiegel”

Er blijkt ook een website te zijn: index . Daar staat het bovenstaand wat uitgebreider:
At an informal get-together, a Dutch woman introduced herself to a British woman. When asked what her profession was, the Dutch woman tried to translate "Ik fok honden" (I breed dogs) - into English. Unfortunately, rather than "breed" she used the English vulgar cognate of the Dutch verb "fokken." Calmly, she informed her shocked companion that her working relationship with her animals was extremely intimate.

De foto hieronder is van ons exemplaar. Zie de website voor Willem-Alexander en Maxima op de nieuwste versie.

full
 
Fiets

Dit meisje heeft zojuist een nieuwe fiets gekregen. Ik heb begrepen dat ze er erg blij mee was. Om diverse redenen laat ik het gezicht niet zien: het gaat dan ook om de fiets. Ik had tevoren het adres van mijn vaste fietsenzaak doorgegeven, maar uiteraard moest volgens goed Vietnamees gebruik de fiets bij een “relatie/familielid/kennis” worden gekocht. En dan....

Op basis van de foto vielen mij meteen een aantal zaken op:

Over de “kwaliteit”
• Mactin 107 ipv Martin 107 dus namaak. Martin 107 is het bekendste Vietnamese fietsenmerk.
• Voorrem is van plaatstaal o.i.d. (ongetwijfeld Chinees pisbakkenstaal)
• Wat voor soort achterrem zit er in? Er loopt iets van een kabeltje, maar.... OK, ik neem aan dat het min of meer zal remmen.

Over de wijze van aflevering
• Ventiel van de voorband zit behoorlijk scheef (uitscheuren? Snel een nieuwe binnenband verkopen?)
• Remblokje voor zit scheef op de velg (ligt dus niet helemaal tegen de velg aan en zit misschien al tegen de band aan? Een goede manier om snel een nieuwe buitenband te kunnen verkopen.)
• Slappe ketting
• Lamp geeft alleen licht naar voren (vanuit de Vietnamese traditie weer volkomen verklaarbaar: alles wat achter je gebeurt is onbelangrijk).
• Het zadel wijst naar beneden

De prijs, die voor deze fiets moest worden betaald, is (na afdingen!) VND 1.800.000 = ca. €73.

Ik vond dat behoorlijk aan de prijs, mede gezien wat ik alleen al op de foto kon waarnemen, en heb dus zelf gisterenmorgen bij mijn vaste fietsenzaak in Dien Khanh, tevens officieel Martin 107 dealer, eens geïnformeerd naar hun prijs. Ze hebben o.a. een originele Martin 107 in de winkel staan die sprekend lijkt op de fiets van de foto, incl de “gedraaide” stang. Maar dan wel met o.a. een goede voorrem, zoals je ze ook op Nederlandse fietsen ziet. De prijs? VND 1.450.000! Omdat ik hem toch niet wilde kopen heb ik ook niet naar eventuele korting gevraagd.

Ze hadden maar één fiets in de winkel staan met een soortgelijke voorrem als de Mactin: een kinderfiets met vrij kleine wielen. Vooruit, daar kan het.

Voor de prijs van de Mactin moest ik later bellen, ik werd door de vrouw van de eigenaar geholpen. ’s Middags had Minh haar man aan de lijn. Die gaf o.m. aan dat de originele Martin 107-fietsen in HCM worden gemaakt en de fake Mactin in de shop zelf. Hij wist geen exacte prijs maar hij denkt dat ze ongeveer VND 1.250.000 kosten.

Toch fijn dat mijn ideeën over mijn favoriete winkels en mijn vooroordelen over alle andere praktijken weer volledig bevestigd worden. :Y

full
 
Ik heb bij de voorvork nou ook niet het gevoel dat die bestand is tegen de gemiddelde Vietnamese kuilenweg. (Dit is alleen gebaseerd op wat ik van jou lees)
 
Fiets (2)

De foto die ik heb heeft een hogere resolutie en ik kan dus verder inzoomen en beter bekijken. Daarnaast ken ik dat soort fietsen van de studenten van Minh. Een dergelijke fiets is blikkerig en voelt ook niet echt stevig aan. Misschien dat daarom de kinderen hier altijd vrij rustig rijden. :+

Ik heb al een paar keer studenten van Minh geholpen met een kleine reparatie van hun fiets zodat ze in ieder geval weer naar huis konden rijden. Dan merk je pas echt hoe gammel ze eigenlijk zijn. (Toen ik jong was heb ik van een oud-fietsenmaker geleerd hoe fietsen te repareren. Ik kan nog steeds een fiets volledig uit elkaar halen. Ja, ja, en ook weer opbouwen. Alleen de techniek van het spaken van een wiel ben ik al geruime tijd geleden vergeten.)

Het blijft jammer dat het betreffende meisje niet op een betere èn goedkopere fiets rijdt. Maar ja, de gever komt hier nu een paar jaar en denkt dus dat hij het allemaal weet. Hij is ervan overtuigd dat als hij kreten hoort als “special price” en ook nog kan afdingen, hij de laagste prijs betaald. Lager dan die uit mijn ervaringen. Tja, hoe dom kan een mens zijn.... O-)

Ik kwam hier 18 jaar geleden voor het eerst en weet het nog steeds niet. Het verschil is dat ik weet, dat ik niet alles weet en daar naar handel. Over het hoe en wat heb ik ook diverse keren geschreven.

Uiteraard heb ik geen flauw idee of er in Dien Khanh zaken zijn die nog goedkoper zijn. Dat kan best. Wat ik wel weet is dat ik in de betreffende fietsenzaak goed wordt behandeld en (denk ik) nauwelijks word getild. Dat vind ik het belangrijkste. En dat blijkt eigenlijk ook wel uit de genoemde prijzen. Alles bij elkaar is dat eigenlijk nog het ergste: iemand die eerlijk zaken doet wordt uit eigenwijsheid genegeerd ten faveure van iemand die rotzooi verkoopt, deze troep slecht aflevert en dan ook nog de kluit gigantisch belazerd.

Trouwens, ik weet waar ik over praat. Tijdens mijn half jaar sabattical heb ik zelf een ATB van Martin 107 gekocht en mee rondgereden door HCM. Die fiets heb ik meegenomen naar NL en ook weer naar VN. Daar ros ik nu nog steeds op: ideaal voor de slechte wegen in mijn omgeving. Rij ik hem plat is het niet zo erg. Kortom, het merk is zo slecht nog niet.
 
Kwaliteit

Naar aanleiding van de post over het Cookbook-restaurant van het Intercontinental kreeg ik van een vriend een mailtje of het nu echt zo erg is gesteld met de kwaliteit van het bedienend personeel. Mijn antwoord was heel kort: “erger!”

Het hangt uiteraard voor een deel van de kwaliteit van het restaurant af. Maar ook in veel duurdere restaurants is de kwaliteit om te huilen. Complete desinteresse in hun vak. Er worden met een chagrijnig gezicht wat schotels op tafel geflikkerd en zoek het verder maar uit.

Een enkele keer tref je in een restaurant een uitzondering aan. Iemand die nog plezier uitstraalt tijdens het werk. Die niet aan komt sloffen. Met een glimlach de gerechten op tafel zet. Die reageert op bedankjes van de tafelgasten. Indien mogelijk een praatje maakt.

Kortom, een vakman/-vrouw.


Ben ik te kritisch?


Ik vind van niet. Ik geef ergens geld uit dus mag daar best iets voor terugverwachten. En uiteraard pas ik mijn verwachtingspatroon aan: bij een duur restaurant ligt dat een heel stuk hoger als bij een restaurantje waar je op kleine plastic stoeltjes zit. Bij dit “restaurantje” Vale Tek in "Vietnam" bv. zal je kom Pho gewoon worden doorgeschoven over de tafel. Geen probleem. Maar als ik in een duur restaurant op dezelfde manier wordt behandeld –en geloof me, dat komt meer voor dan je zou willen- dan heb ik daar toch wel “wat moeite mee”.

Een mooi voorbeeld was het café, waar we wel eens ons elders gekochte belegde broodje gingen opeten: heel normaal hier in Vietnam. Daar was op een gegeven moment ook een tamelijk jong meisje, brutaal smoeltje, bijbehorend vrij optreden. Maar wel uitgebreid antwoord geven op alle vragen, zelf actief vragen stellen, bijna huppelend alles brengen, tussendoor nog een praatje komen maken.

Kortom, een vakvrouw.

Dat ondanks of misschien wel dankzij haar leeftijd. En daarom naar mijn mening perfect passend bij die tent (en bij ons). Kennelijk dacht de baas daar anders over.....
• Misschien waren er wel klachten van andere, meer conventionele klanten.
• Of viel ze niet in de smaak bij haar collega’s.
• Wie weet was ze toch niet “vrij genoeg” voor de baas. O-)
In ieder geval was het de keer daarop weer een sloffend mens, die vervolgens zwijgend en afwezig voor zich uit starend stond te wachten tot we iets zouden zeggen......



Dat deden we ook....



:W BYE! :W
 
Rijbewijs verlengen

Medio volgend jaar verloopt mijn rijbewijs. Dus ben ik diversie opties nagegaan. Daarnaast heb ik een apart topic geopend met de volgende vraag:
“Bij mijn eerstvolgende bezoek aan NL met de feestdagen wil ik meteen mijn rijbewijs verlengen. Ik moet tegelijk met de aanvraag mijn huidige rijbewijs meesturen naar de RDW. De RDW levert geen verklaring, waarmee ik zonder rijbewijs mag rijden. Kortom, tijdens mijn verblijf in NL achter het stuur van een auto zitten is niet mogelijk.

Of ziet iemand toch nog legale mogelijkheden?”

Voor wie alle details wil lezen zie FredVN in "Rijbewijs verlengen"


Standaardprocedure
Uiteindelijk is gebleken, dat de standaardprocedure, zoals door de RDW is voorgeschreven, de enige mogelijkheid is.

Het is dus simpel. Download de handleiding “Aanvraag rijbewijs (niet) woonachtig in Nederland (3 E 0395) en volg de instructies voor Doelgroep A.

Verklaring van woonplaats.
Bij de aanvraag moet een verklaring van woonplaats worden meegeleverd. Echter, in Vietnam kent men niet zoiets als een Burgelijke Stand. Dit soort gegevens wordt bijgehouden bij de politie. Daarom is de verklaring ondertekend en gestempeld door het waarnemend hoofd van de plaatselijke politie. Een toelichting met o.a. bovenstaande tekst stuur ik separaat mee, voorzien van mijn handtekening.

In een aparte verklaring heb ik al mijn persoonlijke gegevens gezet als NAW, geboortedatum, nr. rijbewijs, correspondentieadres in NL, etc. Daaronder een regel:

“The undersigned hereby declares that the details above are correct and that XXXXXXX is alive on this date and lives at the above address.”

Daaronder de gegevens (naam, rang, functie etc.) van de politiefunctionaris, een datum, zijn handtekening en een stempel .

Het verdiend aanbeveling om voor alle zekerheid tevoren aan de RDW een accoordverklaring te vragen. Dat heb ik zelf ook gedaan.

Verzenden
Omdat ik toch in NL ben kan ik het geheel gewoon in NL verzenden. Ook het maken van een juiste pasfoto is in NL vast een stuk gemakkelijker dan hier.
Het oude rijbewijs moet worden meegestuurd. Daarom kan het geheel het beste aangetekend worden verzonden. Dat betekent dat autorijden in NL officieel niet mogelijk is. O-)
 
Valt vast wel mee toch. Je hebt een rjjbewijs maar alleen niet bij je. Een agent kan toch wel opzoeken of je bevoegd bent om te rijden? :)
 
Kan een kopie van de verlengingsaanvraag met een kopie van je huidige rijbewijs niet dienen als "tijdelijk" rijbewijs.

Ik weet van heel vroeger dat de oproep voor het rijexamen ook diende als tijdelijk rijbewijs als je een oefenvergunning had. Je kwam dan namelijk buiten je oefengebied.
 
Cadeau

Gisteren werden er bij elk huis van ons dorp 2 presentjes gebracht: 2 kg. diepvriesvis en 1 kg. suiker. Deze kwamen van de pagode hier in het dorp (we hebben er zelfs 2 in dit gat!) die het op hun beurt weer hadden gekregen van een lid van de pagode.

Suiker gebruiken we maar heel weinig en we hebben nog genoeg dus dat heeft Minh aan de overburen gegeven.

Over de kwaliteit van de vis had Minh toch wel haar twijfels dus die heeft ze ook aan de overburen gegeven. En voordat er nu iemand iets roept als “Je weet ook wel wat je weggeeft”, er zat een logische gedachte achter. Als de buurvrouw na het bereiden merkt, dat Minh eigenlijk wel gelijk had, kan ze het altijd nog aan hun varkens voeren. :+
 
Traditionele technieken

In FredVN in "Vietnam" toonde Minh, één van Minh’s studenten, zijn creativiteit al in het maken van kunstwerken met snoep.

Hij heeft nu voor school een presentatie gemaakt over een plaats hier in de buurt, waar ze met behulp van traditionele technieken bronzen voorwerpen maken. Het is een combinatie van foto’s en door hemzelf gemaakte filmpjes. Hij heeft er een 9 voor gekregen.

Op mijn verzoek heeft hij de film op YouTube gezet. Hij is te zien op

Een “ik vind dit leuk” stelt hij vast erg op prijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan