Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

full
 
Zo zo die heeft wel wat avonturen gezien, Ik heb het door gestuurd naar een paar vrienden van me die ook interesseren in een XTZ hebben.

Nee, ik doe alles zelf. Zowel het wrappen als de decoratie van de wit/zwarte blokken. Het is een pittige klus, maar met wat doorzettingsvermogen, geduld en gevloek kom je een heel eind! ;)
Masterruud! dat wrappen is een goed idee... ik zit zelf ook al een tijdje te denken mijn Suup van een nieuw kleurtje te voorzien. Ik heb mijn vorige motor ook gewraped alleen was mijn tank lastig. hoe heb jij dat gedaan? en waar heb je dat mooie 3M wrap vandaan?

Ik heb trouwens net mijn oude 3LD blok op marktplaats gezet, na het te vervangen voor het TDM blok is deze overbodig. Het blok is echt helemaal prima, niks mis mee op één tapeind van de uitlaat na want ik die moest ik afzagen om de uitlaat los te krijgen. Hij steek wel nog een goede 2cm uit dus kan redelijk eenvoudig verwijderd worden.

http://link.marktplaats.nl/m1016635469

Voor jullie kan er natuurlijk wat van de prijs af. :W

Misschien een tip voor andere, ik heb die rot inbusmoeren bij het uitlaat systeem vervangen voor M8 tapeind verlengers. Die steken lekker veruit en komen dus voorbij je uitlaat beugels en je kan er lekker een steek sleutel in zetten ipv een inbus die je er niet tussen krijgt.
(oude frustratie)
 
Uhm , Luna? heb ik jou een onderblok verkocht? Kan het me niet herinneren. Weet je zeker dat ik dat was?
Volgens mij is de laatste en volgens mij ook enigste keer dat ik een blok heb verkocht in 2005 geweest, en dat is toen samen met een XTZ in onderdelen weggegaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het vrijwel zeker, het was een compleet blok was met dat blok iets met de kleppen, jij woont volgens mij in de polder (Zeewolde of zo) Je had het blok gekocht om nog eens een keer iets mee te doen, maar dat kwam er niet van. Het is echt eind 2011 geweest.
 
Ik weet het vrijwel zeker, het was een compleet blok was met dat blok iets met de kleppen, jij woont volgens mij in de polder (Zeewolde of zo) Je had het blok gekocht om nog eens een keer iets mee te doen, maar dat kwam er niet van. Het is echt eind 2011 geweest.


Polder klopt, Zeewolde niet. Ik heb m'n huidige XTZ nu sinds 2007, in 2009 is het blok gereviseerd. Ik heb toen zelf een onderblok via marktplaats aangeschaft waarvan ik de versnellingsbak gebruikt heb. De rest ligt hier nog in de schuur. Verder heb ik nooit een compleet los blok gekocht of verkocht, denk toch dat je me verwart met iemand anders.
:?
Het enige min of meer complete blok dat ik ooit verkocht was toch echt verder terug. Volgens mij was dat in 2005. Deze was al grotendeels gedemonteerd. Die is uiteindelijk gelijk met de rest van de XTZ verkocht.



OK, dus toch. Zal de leeftijd zijn. :+
Ik heb toch ff terug zitten zoeken, en kwam terug bij een partijtje XTZ onderdelen dat ik destijds gekocht heb en daar zat idd ook een blokkie bij. Dat blok heeft ws niet lang bij mij gelegen, mogelijk was ie daarom uit m'n geheugen gewist :)

klik
 
Laatst bewerkt:
Verleidelijk Luna, maar 500 euro heb ik zo niet liggen :(

Hoe lang ben je eigenlijk? Ben wel benieuwd nl. naar die mod om de stepjes naar achteren te plaatsen. Zit je dan niet in een veel sportievere houding? Of zie ik dat verkeerd?

Zijn dat trouwens de originele maat velgen? En ik heb interesse in je middenbok en wellicht de achterschokbreker, maar begrijp 't als je hem alleen als geheel wilt verkopen :)
 
Laatst bewerkt:
Oh trouwens voor de liefhebber, hier bij een klein verslag van een experimentje...

Ik moest begin september mijn accu vervangen en ik had wel interesse in een LiPO accu... Maar als student zijnde vond ik ze te veel meer kosten dan een normale. Zelf ik een drone gebouwd en weet dat voor die dingen die LiPO's geen reet kosten. Dus dacht ik waarom niet een RC accu er in.

Ik heb toen een 4200mah 4 cellen LiFePO4 accu gekocht voor 43 euro. Genoeg voor een goede 13,2 volt volgeladen en een CCA van 170 Amps.
Oude accu eruit (goeie 4 kg) nieuwe accu er in (512 Gram)
Plus en min aansluiten, en starten.
Doordat het een LiFePo4 accu is en geen Li-ion of Lipo zijn de laad voltages van de generator helemaal geschikt er voor. en vliegen deze ook niet in de fik als er toch iets fout gaat.

Ik rij er nu sinds september op de accu heeft mij 1 keer in de steek gelaten, maar dat kwam eigenlijk door me spanning regelaar die aan het overlijden was). ik laat hem eigenlijk nooit bij, ook na een maand niet gereden te hebben en zonder bijladen starten me motor in 1 keer prima...

Dus als iemand nog opzoek is naar een snelle 3,5 kilo winst (op het bakbeest van 220 is het natuurlijk niet veel, maar wel makkelijk) is het zeker een aanrader.
Voor wie denkt. 4ah is dat niet weinig... er zijn ook 8,4ah accus beschikbaar, 1000 gram en 73 euro.
gewoon bij hobbyking *D
full
 
Verleidelijk Luna, maar 500 euro heb ik zo niet liggen :(

Hoe lang ben je eigenlijk? Ben wel benieuwd nl. naar die mod om de stepjes naar achteren te plaatsen. Zit je dan niet in een veel sportievere houding? Of zie ik dat verkeerd?

Zijn dat trouwens de originele maat velgen? En ik heb interesse in je middenbok en wellicht de achterschokbreker, maar begrijp 't als je hem alleen als geheel wilt verkopen :)

ik ben 1.90, goed dat je het meld, want een super tenere is al niet voor kleine jongens maar deze is net nog wat groter. Dit maakt overigens niet uit voor de stepjes, maar via dogbones en progressieve veren voor staat hij net wat hoger op zijn poten, ondanks dat ik soms mij schoenen aan de grond rij, raak ik verder niks.
Persoonlijk vind ik de knik welke je met je benen maakt niet goed, je boven benen te horizontaal waardoor je meer steunt op je zitbotjes en je benen niet mooi aansluiten in de tank. Zoals de steps nu zitten, zitten ze niet lager maar recht onder je kont, wat volgens mij een betere zithouding geeft

het zijn niet de originele maat velgen, wel de originele naven, maar achter ligt er een bredere velg (4,5 inch uit mijn hoofd) en voor een 19 inch ipv 21, ik vind het hem wel staan en het rijd lekker 3LDRE rijd ook al jaren met deze setting (voor) en is hier volgens mij ook positief over.

Omtrent het bedrag, deze motor heb ik 18,5 jaar plezier van gehad, dus afgeschreven is tie wel ;) Tja wat moet je voor zo iets vragen. Ik heb het gevoel met 500,- redelijk te zijn, ondanks dat het een fiets is, waar je nog wel wat in moet investeren.

We wachten even af of iemand in zijn geheel wil hebben. Dit heeft wel mijn voorkeur
Doe me een plezier stuur me effe een PM wat je qua onderdelen zou willen dan sta je op de lijst mocht hij uit elkaar gaan.

Als ik hem ga slopen is mijn eerste prioriteit iemand die het blok wil kopen,dan kan hij hem namelijk horen lopen.
 
ik ben 1.90, goed dat je het meld, want een super tenere is al niet voor kleine jongens maar deze is net nog wat groter. Dit maakt overigens niet uit voor de stepjes, maar via dogbones en progressieve veren voor staat hij net wat hoger op zijn poten, ondanks dat ik soms mij schoenen aan de grond rij, raak ik verder niks.
Persoonlijk vind ik de knik welke je met je benen maakt niet goed, je boven benen te horizontaal waardoor je meer steunt op je zitbotjes en je benen niet mooi aansluiten in de tank. Zoals de steps nu zitten, zitten ze niet lager maar recht onder je kont, wat volgens mij een betere zithouding geeft

het zijn niet de originele maat velgen, wel de originele naven, maar achter ligt er een bredere velg (4,5 inch uit mijn hoofd) en voor een 19 inch ipv 21, ik vind het hem wel staan en het rijd lekker 3LDRE rijd ook al jaren met deze setting (voor) en is hier volgens mij ook positief over.

Omtrent het bedrag, deze motor heb ik 18,5 jaar plezier van gehad, dus afgeschreven is tie wel ;) Tja wat moet je voor zo iets vragen. Ik heb het gevoel met 500,- redelijk te zijn, ondanks dat het een fiets is, waar je nog wel wat in moet investeren.

We wachten even af of iemand in zijn geheel wil hebben. Dit heeft wel mijn voorkeur
Doe me een plezier stuur me effe een PM wat je qua onderdelen zou willen dan sta je op de lijst mocht hij uit elkaar gaan.

Als ik hem ga slopen is mijn eerste prioriteit iemand die het blok wil kopen,dan kan hij hem namelijk horen lopen.

Top, bedankt voor je antwoord! Ik heb wellicht interesse met een vriend van me die interesse heeft in het TRX blok, dus dan zouden we gewoon de hele motor kopen en heb jij nergens meer last van ;)

Waar staat de motor?
 
Hij Staat in Berkel en Rodenrijs, ik hoor het wel wanneer je zou willen komen proefrijden.

Even nog een toelichting op de uitlaat, de demper lijn staat bij anders dan origineel (stijler) dit omdat mijn achterkant "minimalistischer" is dan normaal. hierdoor ontstond er een opening tussen het rekje en de demper wat ik niet mooi vond. Om deze lijn te krijgen heb ik de bocht doorgehaald van het laatste stuk van de uitlaat vlak voor de demper. Als je deze uitlaat zo één op één op een standaard XTZ wilt zetten weet ik dus niet of dat nog zo gaat passen. Daarbij heeft de demper wel zijn beste leven gehad. De bochten zijn RVS dus deze hoef je, je geen zorgen om te maken.

Ik denk dat hem aanschaffen voor 500,- en opsplitsen een goede investering is, gezien de reacties die er nu al komen (en zijn gekomen een korte tijd geleden) Het ontbreekt mij aan tijd en ruimte, anders had ik dit zeker wel gedaan. Als je maat een TRX blok wilt (voor de zekerheid: waar hij dus nog wel wat werk aan zal hebben om het olieverbruik goed te krijgen) dan denk ik een goede deal.

Voor mij fijn als ie snel weg is, zijn plekje is nu al ingepikt door de Guzzi 1200 :)
 
Sorry, ik haal nu 2 reacties door elkaar, de uitlaat vroeg Willemvu naar.

Dus bovenstaande reactie over de uitlaat, slaat op jouw vraag Willem.
(Doet er natuurlijk niet aan af dat het voor Bowler ook geld) ;)
 
@Julius: ik heb de wrap van Druma.nl. Prima zaak, netjes op tijd en concurrerende prijzen. Tank moet ik nog aan beginnen, dus weet ik nog niet. ;)


Nu het hierboven over dogbones gaat, heb ik ook een vraag:

Ik ben zelf niet de langste (1.76m) en waardoor het niet al te makkelijk is om met mijn voeten op de grond te komen (bij blijven zitten raken mijn tenen net de grond, als ik ga verzitten iets meer uiteraard).. Nu zie ik op ebay verlagings dogbones staan in 25mm en 40 mm (http://www.ebay.com/itm/Yamaha-XTZ750-XT750Z-Super-Tenere-Lowering-Kit-Suspension-Drop-Links-Dogbones-/330504017652).

Ik heb alleen niet zo'n goed idee welke maat ik nodig heb... Iemand ervaring mee dit soort dingen?
 
Ik heb een 25 mm verhogingssetje (van kedo) welke bestaat uit kortere dogbones.

Ik merk het wel, maar een heel groot verschil is het niet. Het rijdt iets lekkerder voor mij, en ik kan nog altijd met 2 platte voeten aan de grond (ben 1.93). Iets meer druk op het voorwiel is beter.

ALs je voor effect gaat (voeten aan de grond), zou ik 40 mm nemen. Maar ik heb dus alleen verhoogd, niet verlaagd. Maar wellicht rijdt het beter met de 25mm verlaging.
 
Niet vergeten.. Met de meeste linksystemen maakt verlaging de vering zachter, verhoging harder.
 
Ik heb een 25 mm verhogingssetje (van kedo) welke bestaat uit kortere dogbones.

Ik merk het wel, maar een heel groot verschil is het niet. Het rijdt iets lekkerder voor mij, en ik kan nog altijd met 2 platte voeten aan de grond (ben 1.93). Iets meer druk op het voorwiel is beter.

ALs je voor effect gaat (voeten aan de grond), zou ik 40 mm nemen. Maar ik heb dus alleen verhoogd, niet verlaagd. Maar wellicht rijdt het beter met de 25mm verlaging.

Duidelijk, denk dat 40mm voor voet aan de grond beter is. Wat ik me echter afvraag wat voor effect het op de motor heeft t.o.v. originele dogbones. Ik snap dat bij langere dogbones de kont naar beneden komt en meer druk op het achterwiel komt (ten koste van het voorwiel ?). Welk effect zal dit op de motor hebben in het algemeen?
 
Dan zal je de voorkant ook iets moeten verlagen, dat kan eenvoudig door de poten iets door de kroonplaten te laten zakken.

Gevolg is wel dat je suup meer op een shetland gaat lijken ipv een hengst.
 
Oh trouwens voor de liefhebber, hier bij een klein verslag van een experimentje...

Ik moest begin september mijn accu vervangen en ik had wel interesse in een LiPO accu... Maar als student zijnde vond ik ze te veel meer kosten dan een normale. Zelf ik een drone gebouwd en weet dat voor die dingen die LiPO's geen reet kosten. Dus dacht ik waarom niet een RC accu er in.

Ik heb toen een 4200mah 4 cellen LiFePO4 accu gekocht voor 43 euro. Genoeg voor een goede 13,2 volt volgeladen en een CCA van 170 Amps.
Oude accu eruit (goeie 4 kg) nieuwe accu er in (512 Gram)
Plus en min aansluiten, en starten.
Doordat het een LiFePo4 accu is en geen Li-ion of Lipo zijn de laad voltages van de generator helemaal geschikt er voor. en vliegen deze ook niet in de fik als er toch iets fout gaat.

Ik rij er nu sinds september op de accu heeft mij 1 keer in de steek gelaten, maar dat kwam eigenlijk door me spanning regelaar die aan het overlijden was). ik laat hem eigenlijk nooit bij, ook na een maand niet gereden te hebben en zonder bijladen starten me motor in 1 keer prima...

Dus als iemand nog opzoek is naar een snelle 3,5 kilo winst (op het bakbeest van 220 is het natuurlijk niet veel, maar wel makkelijk) is het zeker een aanrader.
Voor wie denkt. 4ah is dat niet weinig... er zijn ook 8,4ah accus beschikbaar, 1000 gram en 73 euro.
gewoon bij hobbyking *D [afbeelding]

Geweldig experiment!! elke kilo is er een!
 
Duidelijk, denk dat 40mm voor voet aan de grond beter is. Wat ik me echter afvraag wat voor effect het op de motor heeft t.o.v. originele dogbones. Ik snap dat bij langere dogbones de kont naar beneden komt en meer druk op het achterwiel komt (ten koste van het voorwiel ?). Welk effect zal dit op de motor hebben in het algemeen?

Ruwweg is het zo: hoe meer druk je hebt op het achterwiel, hoe meer rechtuit stabiliteit je hebt en hoe minder lekker het de bocht in stuurt. Andersom is dus ook waar, hoe meer druk op het voorwiel, hoe nerveuzer de motor stuurt op hoge snelheid, maar bochtenwerk gaat beter.

Waar je ook rekening mee moet houden is de vering. Die is berekend op een bepaalde druk; de hoeveelheid gewicht die er op de veer steunt als je gewoon op de motor zit. Zodra je de achterkant verlaagt, zou je in theorie een slappere set voorveren moeten installeren en de achterveer stijver moeten maken. Gelukkig voor jou is de originele voorvering van de XTZ al wat aan de slappe kant, dus zul je er mee weg kunnen komen om het origineel te laten. De veervoorspanning van de achterveer zul je misschien wel een stukje hoger willen zetten.

In mijn geval had ik al progressieve voorveren, die ietsje stugger zijn dan origineel, en dat leverde een mooie combinatie op met het verhogen van de achterkant. Maar het hele vering verhaal is een vak apart, en om het écht goed te doen moet je bij een specialist langs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan