Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Mooi ding!!! ...hoe bevalt de tdm?

hey Iggy! TDM bevalt goed; wat meer power, betere remmen. Net een oud renthal cross-stuurtje gemonteerd en da's grote vooruitgang. Nog een paar centimeter verhogen met risers en hij is perfect. Buddyseat is ook al 5 cm verhoogd en opnieuw bekleed. Begint steeds meer op een straatversie van een suup te lijken dus :+
Ik moet alleen nog ff wat meer kilometers maken om helemaal te wennen aan het stuurgedrag van een 18' voorwiel en aan de beduidend strakkere vering natuurlijk. Maar al met al een heerlijk beest van een brommer. TDM-topic-6 p.46 (plm) staat een plaatje. grts! mattijs
 
Hallo Tenere rijders!

Ik zal me even voorstellen, Silvijn, student uit groningen en (nog) bezitter van een husqvarna en een duc, nou gaat die husky weg en ben ik op zoek naar een allroad voor een tripje naar noorwegen en als werkpaard hier voor mijn deur :p

En is mijn oog gevallen op de tenere. Nou vroeg ik mij af of iemand hier toevallig nog 1 te koop heeft of weet, want ze komen vrij sporadisch maar op internet tevoorschijn. Nou heb ik wel een beperkt budget maar de motor hoeft dan ook niet per se mooi te zijn. Want ik zal d'r toch niet vaak poetsen.

Als iemand wat weet laat maar horen!
 
Beste Mensen,

Sinds deze maand ben ik de trotse bezitter van een XTZ 750 uit 1997. De motor bevalt super en in de zomer ga ik er mee naar Portugal.

Nu heb ik al een en ander gevonden over de (mogelijke) problemen met de koppelingskorf, alleen kan ik niet vinden of dit ook voor het 1997 model geldt. Weten jullie dat? Geldt het voor alle modellen XTZ 750? Aan de ene kant lees ik bijv. dat het vernieuwde model met 6 veren goed is en geen problemen geeft, en aan de andere kant zie ik een how-to waarin de versie met 6 veren een gebroken veer heeft.

En wat betreft het terug monteren van de korf.. Ik heb vrij veel sleutelervaring en heb de beschikking over een momentsleutel en een slagmoersleutel (niet instelbaar). Alleen heb ik niet de tool om de korf vast te houden. Gaat dit ook zonder lukken? Of kan ik beter een universele tool kopen om de korf vast te houden?

Groeten Robin
 
En wat betreft het terug monteren van de korf.. Ik heb vrij veel sleutelervaring en heb de beschikking over een momentsleutel en een slagmoersleutel (niet instelbaar). Alleen heb ik niet de tool om de korf vast te houden. Gaat dit ook zonder lukken? Of kan ik beter een universele tool kopen om de korf vast te houden?

Groeten Robin

Ik lees toevallig mee :P

Mijn ervaring met koppelingskorven is: momentsleutel gaat je niet lukken zonder tool, gewoon de slagmoer erop, tak tak tak en hij is los. Als dat niet werkt even iets van een doek er tussen doen, niet te strak zodat hij niet verscheurd in het blok oid, maar dat het net wat weerstand bied. Vergeet niet het borgplaatje weg te drukken en te vervangen.

Dit is dus niet specifiek over een xtz :X maar dacht misschien heb je er wat aan :W
 
XTZ750 uit Salland, Ploffen en niet stationair lopen....???

Wellicht kan iemand me helpen,...?
Nadat mijn XTZ750 eein tijdje in de schuur gestaan heeft, start hij nu niet meer zonder de shoke,..vroeger wel? Wanneer ik de ST warm laat draaien met de shoke,...loopt hij eerst op 1 cilinder, later komt dan de tweede erbij,... zodra ik aan het gas kom, slaat hij af,...als ie warm is, dan kan ik gas geven, de tweede cilinder doet nu ook mee,....als ik het gas open en weer dicht draai, dan begint ie te ploffen/knallen,.... zonder shoke,...slaat hij meteen weer af,... ik dacht even een stukje rijden,...alles moet weer opgang komen,...hielp niet,... als ik het gas dichtdraai,...blokkeert het achterwiel zelfs tijdens het uitrollen in lage toeren,... m.a.w. zo kan ik niet de weg op...
Heb hem weg gezet toen alles okay was,... zou het een smerige carb zijn...?

Graag jullie advies,..

Wellicht zit er een specialist in Salland die me kan helpen of adviseren...?

Alvast donders bedankt voor jullie reactie!
 
Bijnanetniet ik gok inderdaad een vieze carb of een muizennest in je lucht filter.

unlimited kijk even in de OP in Rene s (dutchdude) how to over de koppeling.

All bouwjaren hebben kans op problemen
 
Welkom nieuwe en zoekende suup rijders.

Voor de korf tegen is een speciaal tooltje te koop of te leen.
008645.gif


De beruchte koppelingveertjes zitten aan de achterkant van de korf dus je zal de korf eraf moeten halen om ze te controleren.
Daar zitten 6 veertjes, de eerdere uitvoeringen hadden 3 zware en 3 lichte veertjes.
Daarvan krijgen de zware veertjes teveel op hun klote waardoor ze aan gruzelementen gaan en de restanten daarvan zorgen er weer voor dat jij je ook zorgen kan gaan maken.
Controle hierop is dus raadzaam.

Overigens heeft Bolski ooit een "how doe you doe dat" gemaakt.
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/273982//
Suc6
 
XTZ750 uit Salland, Ploffen en niet stationair lopen....???

Wellicht kan iemand me helpen,...?
Nadat mijn XTZ750 eein tijdje in de schuur gestaan heeft, start hij nu niet meer zonder de shoke,..vroeger wel? Wanneer ik de ST warm laat draaien met de shoke,...loopt hij eerst op 1 cilinder, later komt dan de tweede erbij,... zodra ik aan het gas kom, slaat hij af,...als ie warm is, dan kan ik gas geven, de tweede cilinder doet nu ook mee,....als ik het gas open en weer dicht draai, dan begint ie te ploffen/knallen,.... zonder shoke,...slaat hij meteen weer af,... ik dacht even een stukje rijden,...alles moet weer opgang komen,...hielp niet,... als ik het gas dichtdraai,...blokkeert het achterwiel zelfs tijdens het uitrollen in lage toeren,... m.a.w. zo kan ik niet de weg op...
Heb hem weg gezet toen alles okay was,... zou het een smerige carb zijn...?

Graag jullie advies,..

Wellicht zit er een specialist in Salland die me kan helpen of adviseren...?

Alvast donders bedankt voor jullie reactie!
Waar ligt Salland?
 
Dat gereedschapje hebben wij van 2 op elkaar gelaste stalen koppelingplaten gemaakt.
handgreep er aan gelast van een stukje stalen strip en klaar!
Als er interesse is? laat maar weten.

groet,

Pieter


Welkom nieuwe en zoekende suup rijders.

Voor de korf tegen is een speciaal tooltje te koop of te leen.
[afbeelding]

De beruchte koppelingveertjes zitten aan de achterkant van de korf dus je zal de korf eraf moeten halen om ze te controleren.
Daar zitten 6 veertjes, de eerdere uitvoeringen hadden 3 zware en 3 lichte veertjes.
Daarvan krijgen de zware veertjes teveel op hun klote waardoor ze aan gruzelementen gaan en de restanten daarvan zorgen er weer voor dat jij je ook zorgen kan gaan maken.
Controle hierop is dus raadzaam.

Overigens heeft Bolski ooit een "how doe you doe dat" gemaakt.
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/273982//
Suc6
 
@ Raymond W,

Het mooie Salland waar ik woon, ligt in de gemeente Hellendoorn, Overijssel dus.
Dat is inderdaad een mooie omgeving, niet alleen om te wonen maar vooral ook om te offroaden.

Het op 1 cil lopen met een koude start hebben wel meer suup`s
Oorzaak ligt m.i. in het scheef staan op de jiffy, w.s. doet de rechter cil in het begin niet mee.

Paar handigheidjes en weetjes:

5 minuten voor het starten de benzinekranen open zetten zodat de carb`s de tijd hebben om vol te lopen.
Doordat de motor uit staat werkt de pomp niet vandaar de 5 minuten.
Waarschijnlijk start hij dan wel meteen op 2 cil.

Starten zonder choke
Waarschijnlijk rij je met versleten choke-plunjers.
Deze zijn behoorlijk aan slijtage onderhevig waardoor je motor veel te rijk gaat lopen.
Het gaat om de kuststof puntjes die een brandstofkanaal af moeten sluiten, als ze slijten dan rij je dus altijd met een beetje choke waardoor je brandstofverbruik toeneemt.
002414.gif

Dingen kosten nog geen 5 euro dus die heb je zo terug verdient.

Benzinekranen
Na gebruik van de motor altijd de kranen dicht zetten!!
Doe je het niet dan loop je het risico dat je carter vol loopt met benzine.
Check alleen daarom regelmatig je oliepeil, een hoger oliepeil is dus een mengsel van benzine-olie
Toelichting: als het membraan de benzinepomp kapot is dan stroomt de benzine via het vacuumslangetje je motor in (inlaatspruitstuk>kleppen>cil>langs de zuigers> bij je olie).
Of bij een niet goed afsluitende vlotternaald kan de benzine in je cilinder komen.

Benzinepomp
Zonder aansturing van het vacuumslangetje doet hij niet veel.
Met een kapot of los slangetje doet hij dus niet veel, controleren dus.
De pomp doet eigenlijk alleen zijn werk als het tankniveau onder het vlotterniveau komt.

Benzinetraject reinigen
Suup`s houden niet zo van moderne benzine (bio ethanol).
Na lange stilstand zitten je sproeiers dicht en de pakkingen van je carb houden er ook al niet zo van.
Vooral de rubberen pakkingen van je vlotterbakken verschrompelen na verloop van tijd.
(let dus goed op waar je tankt en waar je je pakkingen vandaan haalt)
Mocht je vervuiling hebben in je brandstofsyteem vergeet dan niet de kranen te reinigen.
(Kan sowieso ook geen kwaad om je tank ook eens goed te spoelen)
Ow ja, vergeet ook niet het hele kleine filtertje (nr 48) in de benzineslang dat voor het T-stuk tussen je carb`s zit te reinigen.
Brandstoftoevoegingen kunnen een positief resultaat halen maar echt grondig schoon krijg je het pas na een ultrasoon badje.
Wil je voorkomen dat de boel vervuilt dan kan je overwegen om aspen benzine te tanken voor de winterstop.

CE_27539_1.JPG
 
Beste Mensen,

Sinds deze maand ben ik de trotse bezitter van een XTZ 750 uit 1997. De motor bevalt super en in de zomer ga ik er mee naar Portugal.

Nu heb ik al een en ander gevonden over de (mogelijke) problemen met de koppelingskorf, alleen kan ik niet vinden of dit ook voor het 1997 model geldt. Weten jullie dat? Geldt het voor alle modellen XTZ 750? Aan de ene kant lees ik bijv. dat het vernieuwde model met 6 veren goed is en geen problemen geeft, en aan de andere kant zie ik een how-to waarin de versie met 6 veren een gebroken veer heeft.

En wat betreft het terug monteren van de korf.. Ik heb vrij veel sleutelervaring en heb de beschikking over een momentsleutel en een slagmoersleutel (niet instelbaar). Alleen heb ik niet de tool om de korf vast te houden. Gaat dit ook zonder lukken? Of kan ik beter een universele tool kopen om de korf vast te houden?

Groeten Robin

Welkom! Vanaf het bouwjaar 94 zijn de koppelings korven dezelfde als TDM, dus probleemloos *O*
 
hey Iggy! TDM bevalt goed; wat meer power, betere remmen. Net een oud renthal cross-stuurtje gemonteerd en da's grote vooruitgang. Nog een paar centimeter verhogen met risers en hij is perfect. Buddyseat is ook al 5 cm verhoogd en opnieuw bekleed. Begint steeds meer op een straatversie van een suup te lijken dus :+
Ik moet alleen nog ff wat meer kilometers maken om helemaal te wennen aan het stuurgedrag van een 18' voorwiel en aan de beduidend strakkere vering natuurlijk. Maar al met al een heerlijk beest van een brommer. TDM-topic-6 p.46 (plm) staat een plaatje. grts! mattijs

Klinkt goed Mathijs, zo te horen ben je behoorlijk in je ""nopjes: met de TDM, ook een beetje een Suup, gaaf, heel veel rijplezier kerel *O*
 
Dat is inderdaad een mooie omgeving, niet alleen om te wonen maar vooral ook om te offroaden.

Het op 1 cil lopen met een koude start hebben wel meer suup`s
Oorzaak ligt m.i. in het scheef staan op de jiffy, w.s. doet de rechter cil in het begin niet mee.

Paar handigheidjes en weetjes:

5 minuten voor het starten de benzinekranen open zetten zodat de carb`s de tijd hebben om vol te lopen.
Doordat de motor uit staat werkt de pomp niet vandaar de 5 minuten.
Waarschijnlijk start hij dan wel meteen op 2 cil.

Starten zonder choke
Waarschijnlijk rij je met versleten choke-plunjers.
Deze zijn behoorlijk aan slijtage onderhevig waardoor je motor veel te rijk gaat lopen.
Het gaat om de kuststof puntjes die een brandstofkanaal af moeten sluiten, als ze slijten dan rij je dus altijd met een beetje choke waardoor je brandstofverbruik toeneemt.
[afbeelding]
Dingen kosten nog geen 5 euro dus die heb je zo terug verdient.

Benzinekranen
Na gebruik van de motor altijd de kranen dicht zetten!!
Doe je het niet dan loop je het risico dat je carter vol loopt met benzine.
Check alleen daarom regelmatig je oliepeil, een hoger oliepeil is dus een mengsel van benzine-olie
Toelichting: als het membraan de benzinepomp kapot is dan stroomt de benzine via het vacuumslangetje je motor in (inlaatspruitstuk>kleppen>cil>langs de zuigers> bij je olie).
Of bij een niet goed afsluitende vlotternaald kan de benzine in je cilinder komen.

Benzinepomp
Zonder aansturing van het vacuumslangetje doet hij niet veel.
Met een kapot of los slangetje doet hij dus niet veel, controleren dus.
De pomp doet eigenlijk alleen zijn werk als het tankniveau onder het vlotterniveau komt.

Benzinetraject reinigen
Suup`s houden niet zo van moderne benzine (bio ethanol).
Na lange stilstand zitten je sproeiers dicht en de pakkingen van je carb houden er ook al niet zo van.
Vooral de rubberen pakkingen van je vlotterbakken verschrompelen na verloop van tijd.
(let dus goed op waar je tankt en waar je je pakkingen vandaan haalt)
Mocht je vervuiling hebben in je brandstofsyteem vergeet dan niet de kranen te reinigen.
(Kan sowieso ook geen kwaad om je tank ook eens goed te spoelen)
Ow ja, vergeet ook niet het hele kleine filtertje (nr 48) in de benzineslang dat voor het T-stuk tussen je carb`s zit te reinigen.
Brandstoftoevoegingen kunnen een positief resultaat halen maar echt grondig schoon krijg je het pas na een ultrasoon badje.
Wil je voorkomen dat de boel vervuilt dan kan je overwegen om aspen benzine te tanken voor de winterstop.

[afbeelding]


Dank Raymond, zeer bruikbaar! :W
 
@ Raymond W,
Bedankt,...dat filtertje,...daar had ik nooit aan gedacht.
De shoke-plunjers ga ik bekijken,... m.a.w. tank eraf,...en de boel nalopen,... loopt ie dan nog niet netjes,... gaan de carb's eraf. :Y
 
Morgen kijken bij een xtz in damsko *O*

Nog mensen tips waar op te letten etc? Hij is van 1994 dus koppeling zou ik me geen zorgen over hoeven maken. Maar kleine dingetjes?
 
check of de uitlaat nog hard is als het geen rvs exemplaar is. De originele roesten nogal en zijn duur te vervangen
 
Haha, de uitlaat.
Bij Klickstart was die zwaar verrot, een andere, 2e handse demper, gaf meteen een beter rijgedrag en minder lawaai.
Be ja, dat spul slijt, gaat kapot, moet eens vervangen worden.En dat loont de moeite!
(Je kunt ook MZ gaan rijden, heb je minder dan de helft vermogen, en de demper gaat eeuwig mee, of bijna, schreef hij likkebaardend, want deze oude aap rijdt al heel lang MZ)

Groeten,
Doudou
 
Hallo, ik heb mijn Suup eindelijk weer in elkaar zitten. (kzou nog ff paar foto's maken). Maar nu heb ik een probleem. Het rode lichtje in de cockpit wil niet uit en ik kan dus de start schakelaar niet indrukken. Ook is het neutraal lichtje uit, terwijl die wel in zijn neutraal staat. Ik heb dingen als killswitch, standaard enzo gecheckt. Wat ik wel vreemd vind is als ik de koppeling indruk, hoor ik achter in bij de accu een klik, wat denk ik de Diode is. Deze wou ik dus straks even checken. Verder iemand nog idee wat het kan zijn? Misschien zie ik iets over het hoofd..
 
Een diode maakt geen geluid.

Maar zo te lezen is je neutraalschakelaar niet goed (aangesloten).
Vandaar dat je een klik bij je startrelais hoort als je de koppeling in knijpt en probeert te starten.

Accu wel op gevechtsniveau?
 
Ow kijk dat is goed om te weten. Ga ik even naar de neutraalschakelaar kijken. Ik kijk ook nog wel even naar de accu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan