Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Wat een vette suup Sonauto!!!
En idd Willem, hoog tijd voor een clubje voor ex-suup rijders die spijt hebben.... of een grotere stal willen ;)

Ik ben afgelopen woensdag bij Erik van Lent langsgeweest. Hij heeft mijn motor technisch op vele punten nagelopen en goede feedback gegeven. Was leuk en erg interessant. Daar heb ik ook veel van opgestoken. Heb een lijstje met andachtspunten meegekregen zodat ik komende winter wat te doen heb. Er komt ook een artikel in de Promotor (op de brug), vandaar de fotograaf. 8-)
[afbeelding]
 
Laatst bewerkt:
gaaf Bauke!

Ik heb vandaag mijn zadel gefixt. Dekje was niet moeilijk maar om het schuim netjes glad te krijgen was lastig. Ben niet super blij met de looks maar het zit wel lekker en het is weer waterdicht :)

dvhlaf.jpg
 
Laatst bewerkt:
mijn buddy laatst door forumlid 5+ cm laten verhogen en opnieuw bekleden. Superpro resultaat voor een heel schappelijk prijsje. Info kan per PB
full
 
Ziet er inderdaad netjes uit!

Ik heb nog genoeg materiaal om nog een keer een poging te doen mocht ik het wat netter willen. Eerst eens kijken of het zo lekker zit op een langere rit.

Het is met een handmatig nietpistool van de action, de fohn van mijn vrouw, een beetje lijmspray en een broodmes aardig goed gelukt vond ik zelf. Ik had alleen nog een extra laagje zacht schuim van 1 cm dik kunnen gebruiken als deklaag om de boel wat netter te krijgen.
 
Sinds vanavond zit er een (kleine beetje aangepast) startrelais van een Yamaha FJ1200 op m'n Suup, en hij start weer als vanouds :)

gr Menno
 
Weet iemand de code / afmetingen / produktnummer van de balhoofdlagers voor een Suup ?
Weer zo'n onderdeel dat onnodig duur door meneer Yamaha wordt verkocht.. moet stuk goedkoper kunnen via de lokale lager-boer. Info is zeer welkom

gr Menno
 
Nou, ik heb (denk ik) ontdekt waarom de Suup nog niet zo lekker liep. Eigenlijk trok hij pas echt door vanaf 5000 toeren, en liep hij wat onregelmatig daar onder. Wilde de carbs schoonmaken en reviseren met een KEDO kitje, maar trok meteen 2 gescheurde gasschuif diafragma's eruit.
Verklaart dit de klachten?
Weet iemand een goed adres om deze te bestellen, die 60 euro Tourmax dingen lijkt me een beetje teveel. Ik zie ze op de Duitse Topham Ikuni site voor 20, maar die verzending duurt vast wat lang.
Groeten!

full



~[EDIT]

Ik zie op een Youtube filmpje dat iemand het diafragma voor een Suzuki DR650 gebruikt omdat die exact hetzelfde is. Iemand ervaring ermee? (http://www.cmsnl.com/suzuki-dr650r-1992-n_model13235/diaphragm_1350707d00/#.V1Rj9b5q3Fk)
 
Laatst bewerkt:
@Hookski.haal ze eruit ga naar een ;lagerboer die meet ze op en je krijgt gelijk de goede mee,ik was ervoor bij Brammer.
 
Weet iemand een goed adres om deze te bestellen, die 60 euro Tourmax dingen lijkt me een beetje teveel. Ik zie ze op de Duitse Topham Ikuni site voor 20, maar die verzending duurt vast wat lang.
Groeten!
Stuur een email naar nadine@mikuni-topham.de (of bel naar 0049 5474 9011) en vraag hoelang het duurt..

Heb vandaag ook onderdelen besteld voor de carburateur, geld overmaken, en wanneer dat binnen is sturen ze onderdelen op. Indien bestelling onder de €50,- blijft, kan 't worden opgestuurd zonder "Vorauszahlung"
 
Laatst bewerkt:
Stuur een email naar nadine@mikuni-topham.de (of bel naar 0049 5474 9011) en vraag hoelang het duurt..

Heb vandaag ook onderdelen besteld voor de carburateur, geld overmaken, en wanneer dat binnen is sturen ze onderdelen op. Indien bestelling onder de €50,- blijft, kan 't worden opgestuurd zonder "Vorauszahlung"
Bedankt voor de tip.
Heb ze uiteindelijk gister bij CMSNL besteld, die voor de Suzuki DR650. Heb op veel fora gelezen dat dat exact dezelfde zijn, voor een veel lagere prijs. Moeten deze week binnenkomen, en dan weer scheuren!
 
Weet iemand de code / afmetingen / produktnummer van de balhoofdlagers voor een Suup ?
Weer zo'n onderdeel dat onnodig duur door meneer Yamaha wordt verkocht.. moet stuk goedkoper kunnen via de lokale lager-boer. Info is zeer welkom

gr Menno
Hoi Menno, ik heb nog een onderlager van een balhoofd liggen. Ik vermoed dat ik die over had toen ik de USD erin heb gezet. Het onderste lager van een WR is hetzelfde als die van onze Suup. Op de onderzijde van het lager staat het volgende:
- HI-CAP
- Japan
- KOYO
- 320/22 JR (denk ik)

Als je wilt kan ik deze tegen verzendkosten wel opsturen. Stuur maar even een PM, kan ik ook wat foto's posten.
 
Een vraagje: Ik hoor al een tijdje een soort ratel geluid op de motor, leek op het geluid van een ketting. Maar ik denk nu dat het de pomp is van het koelvloeistofsysteem. Ik heb laatst het hele systeem leeg laten lopen en opnieuw gevuld sindsdien hoor ik het, kan dit met lucht te maken hebben in het systeem? of zou er gewoon iets versleten zijn in de pomp?
 
Hoi Shenkie22. Is dat niet de distributieketting? Aan de linkerkant van je blok zit een spanner op je cilinder gemonteerd. Als je met een draaiende motor een lange schroevendraaier hier tegenaan houdt en het handvat tegen je oor kan je luisteren of dit nog goed werkt. Misschien is dat wel het geluid dat je hoort, maar dan veel sterker.

Als daar een probleem zit kan het met slijtage te maken hebben. Maar komt ook wel eens voor dat je spanner vast zit of net een "klikje" heeft gemist. Je kan deze demonteren door de twee buitenste bouten los te draaien. Achter de middelste bout zit een veer die tegen de geleiding aandrukt en zo je distributieketting op spanning houdt. Deze ook demonteren de spannen schoonmaken. Daarna weer monteren, nog zonder de middelste bout en veer. Als je daarna de middelste bout met veer monteert hoor je dat de spanner ratelen totdat deze weer op spanning staat tegen je distributieketting. Sla er voor de zekerheid het werkplaatshandboek op na.

Succes.
 
Zo he, ik wist niet dat die Suup's zo snel waren!
Carbs schoongemaakt en de nieuwe gasschuifrubbers erin gezet;
WAT EEN VERSCHIL
Toen nog gesynchroniseerd, motor loopt fantastisch. En wat een kracht zeg.
Had alleen nog maar op de tenere gereden met de gescheurde rubbers in de carb, dus de glimlach toen ik vanmiddag gas gaf zit er nog steeds op.
:-)
 
Shenkie, als je zonder meer de kettingspanner van de nokkenasketting verwijdert heb je een behoorlijke kans, dat de tandwielen van de nokkenassen een tandje verspringen. Mijn advies: eerst luisteren met een schroevendraaier o.i.d. en denk je dat het de nak is, zou ik gelijk de nak vervangen en de kleppen stellen.

Verder vind ik het koelsysteem van de Suup lastig te ontluchten, dus misschien zit daar toch het euvel. Van een kapotte waterpomp bij de Suup heb ik nooit gehoord.
 
Er zit een ontluchtingsschroef rechts op de radiateur, als je die losdraait is het systeem zo ontlucht
 
Goed om te horen jvisser! Het zijn zeker vlotte fietsen :)

@shenkie, Kijk even in de OP,staat een link naar dutchdudes site. daar staat een how to document op voor de nokkenassen ketting spanner.
 
Goed om te horen jvisser! Het zijn zeker vlotte fietsen :)

@shenkie, Kijk even in de OP,staat een link naar dutchdudes site. daar staat een how to document op voor de nokkenassen ketting spanner.

sorry! ik vrees dat dat doc van de servers van Ziggo is gehaald nadat ik overstapte naar Telfort!

het staat ook in het grote ontbrekende bestand dat ik eens uploadde....


...edit, was even zoeken maar had het bestand ook al wel een paar keer gemaild aan deze en gene van het forum, staat nu 'forever' in m'n box-account, dus weer voldoende info @deze en vorige pagina's voor de op @Willem :}

Box
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan