BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 14

Status
Niet open voor verdere reacties.
Klopt helemaal, hoewel het niet gaat om 'beter' of 'slechter' maar idd gewoon om door welke fiets je 'gekieteld' wordt.

Qua sturen; heeft de RS een stuurdemper? Want als dat zo is dan zou het kunnen dat ie bij het exemplaar wat ik heb gereden wat straf is afgesteld?

Ja, hij heeft een stuurdemper. Ik twijfel eraan of die in te stellen is.

Roelof.
 
dit is toch het RT topic? ik lees de laatste berichten alleen maar over de RS? moest nog een keer goed kijken of ik wel in het juiste topic aan het posten ben.

wilde alleen maar even zeggen dat ik vandaag een r1200rt tot mijn beschikking heb als leenfiets en nu wil ik ook een schakelassistpro op mijn motor :}

:]
 
En over de Ducati Multistrada. En over de mooie S van Ron. Sorry voor het zijstapje. Kwam ook een beetje door hjr100s die, wegens verandering van werk, zijn R1200RT moet inleveren... En laat ik nu toevallig sinds een week een R1200RS hebben naast de R1200RT (2010, dus zonder Shift Assist, waarom BMW daar "Pro" aan toevoegd ontgaat mij een beetje, maar vast dat iemand hier dat kan uitleggen). Zo heeft Ron dus een prachtige R1200S naast zijn R1200RT (die van hem ook al zonder Shift Assist).

Het is zeker een leuke goodie. Maar je mist het niet als je er nog nooit mee gereden hebt. Retro fitten zit er, voor modellen ouder dan de LC, niet in.. Dus als je Shift Assist wil, dan moet je de motor er bij kopen ben ik bang..

Met de RS in de stal vermoed ik dat mijn RT ritjes nog een tikje rustiger worden, uitwaaien doe ik met de RS wel. Voor het gemoedelijk rijden is de shift assist eigenlijk niet nodig (opschakelen werkt het soepelst bij vlot door accelereren). Ben benieuwd of je binnenkort aan de R1200RT LC gaat...
 
Laatst bewerkt:
En over de Ducati Multistrada. En over de mooie S van Ron. Sorry voor het zijstapje. Kwam ook een beetje door hjr100s die, wegens verandering van werk, zijn R1200RT moet inleveren... En laat ik nu toevallig sinds een week een R1200RS hebben naast de R1200RT (2010, dus zonder Shift Assist, waarom BMW daar "Pro" aan toevoegd ontgaat mij een beetje, maar vast dat iemand hier dat kan uitleggen). Zo heeft Ron dus een prachtige R1200S naast zijn R1200RT (die van hem ook al zonder Shift Assist).

Het is zeker een leuke goodie. Maar je mist het niet als je er nog nooit mee gereden hebt. Retro fitten zit er, voor modellen ouder dan de LC, niet in.. Dus als je Shift Assist wil, dan moet je de motor er bij kopen ben ik bang..

Met de RS in de stal vermoed ik dat mijn RT ritjes nog een tikje rustiger worden, uitwaaien doe ik met de RS wel. Voor het gemoedelijk rijden is de shift assist eigenlijk niet nodig (opschakelen werkt het soepelst bij vlot door accelereren). Ben benieuwd of je binnenkort aan de R1200RT LC gaat...

De standaard shift assist werkt alleen bij opschakelen en de Pro zowel bij op - als terugschakelen.

Moet zeggen dat ik nog niet echt "vrienden" kan worden met mijn shift assist pro: met name als ik rustig en zo gelijkmatig wil rijden i.v.m. duopassagier (mijn Directie) gaat dat niet soepel en met name de 2 en 3 met soms veel lawaai.

Na 500 km oefenen heb ik het nog niet onder de knie...

Aanbevelingen zijn welkom...denk er over na om langs de dealer te gaan voor second opinion dan wel reset van het systeem.

Mag ook op het RS draadje....maar denk dat hier op het RT forum meer lezers zijn

Roelof.
 
Het is zeker heel erg wennen en idd bij stevig doorrijden gaat het het soepelst. Maar de koppeling is zo licht te bedienen dus zelf doen is ook prima. Merkte op de terugweg al dat ik toch gewoon de koppeling gebruikte.

Stuurt echt wel heel super toch zo'n RT maar geen motor voor mij. Te rechtopzitten vind ik niet fijn, liever zit ik wat voorover.
 
Roelof,

Beetje eigenlijk dezelfde ervaring als jou v.w.b de quickshifter.
Als ik zonder ega rij en dus lekker door kan trekken of terugschakelen (boven de 4000 p//m) werk het als een speer.
Alles daaronder doe ik gewoon zoals ik het gewend was/ben en dat gaat ook lekker.
Merk wel dat de ingebakken "gewoontes" van de vorige motor ook bij deze nieuwe langzamerhand ook de overhand begint te krijgen.
Nu 2 weken vakantie, we gaan maandag naar Koudekerke in Zeeland en dan maar zien.
Bedoeling is kijkje in Knokke maar ook een keer naar Ieper (door interesse WO1).
We zullen zien, weerbericht is prima.
 
Laatst bewerkt:
...Ieper..., ook bekend van het grootste rallyspektakel van België... :Y
...heb ff een video van 1982 opgezet... ;)

...uit de tijd dat het publiek nog dacht dat je vooral zo lang mogelijk voor de aanblaffende rally-auto's moest blijven staan... :/

...en dan zie je ook dat de start bij de Lakenhal is...


...en die 'hal' zag er in WO1 nogal kapot uit...



[afbeelding]



...maar als argeloze toerist heb je geen weet van de ellende van ruim 100 jaar geleden als je het nu ziet staan...



[afbeelding]



...'t moet daar de hel op aarde geweest zijn... :/



[afbeelding]

Ieper en directe omgeving is zeer indrukwekkend. Heb een scriptie gemaakt over de Eerste Wereld Oorlog. Meer specifiek, de vier slagen bij Ieper en de slag aan De IJzer.

Uiteraard heel veel gelezen. Is een hel op aarde geweest. Via West Vlaanderen naar Noord Frankrijk, slag aan de Somme, naar Verdun. Uiteindelijk het Verdrag van Versailles waar het zaadje is geplant voor de Tweede Wereld Oorlog.
 
Laatst bewerkt:
.
full
 
Voor wat betreft dat schakelen, na 1.000 kilometer denk ik een beetje te snappen hoe het soepel kan.

De makkelijkste manier: gas flink open draaien en lekker hoog in de toeren een tikje geven, gaat soepel maar daarbij ook best errug vlot. Kan me voorstellen dat passagiers zonder rugsteuntje van een topkoffer dat niet heel erg fijn vinden.

De makkelijke manier met Shift Assist (bedankt voor de toelichting Roelof! Weet ik nu waarom het Pro heet, terug schakelend vindt ik het helemaal een waardevolle aanvulling, prachtig remmen op de motor): opschakel-hint-pijltje activeren en gebruiken. Met die fiets van mij geeft dat, als het verkeer bijvoorbeeld niet vlot genoeg optrekt, dan geeft dat pijltje bij lagere toeren maar bij een relatief hogere snelheid het opschakel moment aan (zou ik met "de hand" geschakeld hebben, had ik al eerder opgeschakeld), als ik daar braaf op wacht gaat de transitie ook soepeltjes.

De "Old Skool" methode werkt overigens alleen bij Neutraal naar 1 niet soepel en in alle overige gevallen wel. Die methode mix ik bij de moderniteit in als het mij zo uitkomt. Zit na 1.000 km in een verhouding van ongeveer 75% shift assist en 25% Old Skool. Van de shift assist schakelingen gaat meer dan 80% heel soepel. Die overige 20% had ik soepeler kunnen doen door of beter op het pijltje te letten of gewoon Old Skool te schakelen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi filmpje Mart. Eerste paar dagen ook mooi weer gehad. Toch is de herinnering aan zo'n vakantie wellicht anders als je ook dat halve fris glaasje benzine ook had opgestookt . . . best zwaar, zo'n RT heuveltje op duwen denk ik . . .

Qua lip lezen ben ik nog niet zo ver gevorderd dat ik begrijp wat je te vertellen had over die bult rots een eindje verderop.

Mooi ook dat stickertje "Pas Op, Nieuwe Banden".

Mag ik die GeePeeIxjes van je? En kan je een hint geven waar het slim is te tanken voor dat stukkie waar jij op 100 cc na leeg was? Is denk ik beter voor onze hartslag . . .
 
Nette video.
Alleen ligt het aan mij, of lag het tempo werkelijk niet zo hoog?
En ook best herkenbare punten, zoals het tanken. Na 1 keer een miskleun en nog 25km in de tank bij minder als 200km de tank vol met peut gegooid.
 
Voor wat betreft dat schakelen, na 1.000 kilometer denk ik een beetje te snappen hoe het soepel kan.

De makkelijkste manier: gas flink open draaien en lekker hoog in de toeren een tikje geven, gaat soepel maar daarbij ook best errug vlot. Kan me voorstellen dat passagiers zonder rugsteuntje van een topkoffer dat niet heel erg fijn vinden.

De makkelijke manier met Shift Assist (bedankt voor de toelichting Roelof! Weet ik nu waarom het Pro heet, terug schakelend vindt ik het helemaal een waardevolle aanvulling, prachtig remmen op de motor): opschakel-hint-pijltje activeren en gebruiken. Met die fiets van mij geeft dat, als het verkeer bijvoorbeeld niet vlot genoeg optrekt, dan geeft dat pijltje bij lagere toeren maar bij een relatief hogere snelheid het opschakel moment aan (zou ik met "de hand" geschakeld hebben, had ik al eerder opgeschakeld), als ik daar braaf op wacht gaat de transitie ook soepeltjes.

De "Old Skool" methode werkt overigens alleen bij Neutraal naar 1 niet soepel en in alle overige gevallen wel. Die methode mix ik bij de moderniteit in als het mij zo uitkomt. Zit na 1.000 km in een verhouding van ongeveer 75% shift assist en 25% Old Skool. Van de shift assist schakelingen gaat meer dan 80% heel soepel. Die overige 20% had ik soepeler kunnen doen door of beter op het pijltje te letten of gewoon Old Skool te schakelen.

Ik heb inmiddels ook het Pro display geactiveerd met schakeladvies.

Om te beginnen heb ik eens gehoorbeschermers maar eens ingedaan en heb verder 90% "old skool" geschakeld.
Door gehoorbescherming hoor je schakelgeluid in de bak een stuk minder....

Kan me voorstellen dat je met muziek in de integraalhelm en gehoorbescherming wellicht een andere beleving hebt dan met een jethelm, geen muziek, hoger scherm, uit de wind en zonder gehoorbescherming.

En inderdaad bij meer doortrekken in 4/5/6 werkt shift assist naar genoegen, maar dat is me alleen solo "toegestaan"

Moet overigens nog even naar de dealer voor nabalanceren van de banden: bij ca 180 km/h beginnen trillingen hinderlijk te worden

Roelof.
 
Nu dacht ik mijn brommert wel een beetje te kennen, maar nu lees ik hier over een
'schakel advies dmv een pijltje'
Kan iemand mij uitleggen waar en hoe ik dat kan vinden, of activeren?
Zegt mij namelijk niets. :$
 
Nu moet ik wel bekennen dat ik op een GS rijd en niet op een RT.
Zit deze 'feature' wellicht niet op de GS..
 
Mooi filmpje Mart. Eerste paar dagen ook mooi weer gehad. Toch is de herinnering aan zo'n vakantie wellicht anders als je ook dat halve fris glaasje benzine ook had opgestookt . . . best zwaar, zo'n RT heuveltje op duwen denk ik . . .

Qua lip lezen ben ik nog niet zo ver gevorderd dat ik begrijp wat je te vertellen had over die bult rots een eindje verderop.

Mooi ook dat stickertje "Pas Op, Nieuwe Banden".

Mag ik die GeePeeIxjes van je? En kan je een hint geven waar het slim is te tanken voor dat stukkie waar jij op 100 cc na leeg was? Is denk ik beter voor onze hartslag . . .

Dank. Dat duwen zag ik idd ook al voorbij flitsen in mijn gedachten.... Slecht plan....
Ze waren daar net aan het bergbeklimmen en daar roep ik iets onbeduidends over... :)
Routebestanden zijn 'in flight'....
 
Sorry, sorry voor het RS gebep. Maar in dit topic nemen we het niet zo nauw met het topic. Een ritje met een Mercedes geeft ook best aardig leesvoer.

Ben net terug van een weekendje met collega's op de motor naar Sauerland. Deze keer, als een soort afscheidstourneetje de RT meegenomen i.p.v. de KTM. Comfortabel snelweg-cruisen dus, maar wel wat inleveren in stuurplezier.

Typisch ook: op de KTM heb ik altijd genoeg gereedschap mee om vast te zetten wat los kan komen (gebeurt nog wel eens bij stevig off-road rijden), banden te plakken etc. Meestal gebruik ik het om anderen voort te helpen ...
Bij de BMW, die nu bijna de 80.000km aan tikt, zit alleen het Bob-de-Bouwer-boordgereedschap en wat bandenreparatiepluggen ... maar die heb ik niet nodig gehad.

Wat ook opviel is de staat van het wegdek in het hedendaagse Sauerland: van Belgische Ardennen kwaliteit :/ En dat is niet best. En dan is de comfortstand van de ESA wel prettig. Om dan op de betere of zelfs echt strakke stukken de normal of sport stand in te schakelen.

De RT is op de kleinste en smalste boerenweggetjes niet in z'n hum, maar op de wat wat bredere wegen is zelfs een sportieve rijstijl mogelijk; en dan gaat het best hard! De achterband is ondertussen wel op (tot aan/voorbij de slijtage-indicators) maar om er voor die laatste 500km voordat ik m inlever nog een verse onder te wippen ....

Kortom: het was een geslaagd afscheidsritje. De RT heeft in de 4 jaar dat ik m had geen klap verkeerd gegeven. Echt een goede (dienst)motorfiets, maar wat te veel auto (comfort) naar mijn smaak.

Andere vraag: heeft iemand hier ervaring met een TomTom 410?
 
Laatst bewerkt:
Nette video.
Alleen ligt het aan mij, of lag het tempo werkelijk niet zo hoog?
En ook best herkenbare punten, zoals het tanken. Na 1 keer een miskleun en nog 25km in de tank bij minder als 200km de tank vol met peut gegooid.

Zeg, het hoeft op fekansie toch niet altijd maar "Rasch-Rasch"? Mart en Marina wilden denk ik ook nog eens wat van die Wunderschöne Umgebung sehen.
 
Dank. Dat duwen zag ik idd ook al voorbij flitsen in mijn gedachten.... Slecht plan....
Ze waren daar net aan het bergbeklimmen en daar roep ik iets onbeduidends over... :)
Routebestanden zijn 'in flight'....

Route bestanden ontvangen! Dank! Nou Karin je mooie filmpjes nog laten zien om haar ook te overtuigen. Bedankt ook voor je tips Martin!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan