TomTom Rider 40, 400, 410 (deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Natuurlijk is de verkeersinfo handig, maar ik had het ook over het thuis plannen van de (vakantie)routes. Leuk om te weten dat ze nu aan de weg bezig zijn, maar je zou controle moeten hebben over de invloed hiervan op de route.
 
@fjrider:
Juist.

Dit betekent ook dat de leverancier van de kaarten de tools beschikbaar moeten stellen om bepaalde calculaties uit te kunnen voeren. Aangezien op de TomTom kaart de verkeersinfo niet blijkbaar niet uit te schakelen is, kan er MyRoute hier ook niet omheen komen.

Verder maakt het verschil tussen de rekenalgoritmes van de verschillende fabrikanten het dus noodzakelijk dat je voldoende punten plaatst. Dit is ook de reden dat je in MyRoute de mogelijkheid hebt om een route van Here over de TomTom route te leggen om zo de verschillen in routecalculaties te kunnen elimineren.

@bommep:
Ben ik het volledig met je eens. Echter geeft TomTom deze mogelijkheid blijkbaar niet vrij.
 
Laatst bewerkt:
@ Athome:
Maar het vreemde is dat een routeberekening in Myroute op de TomTom-kaart (ik ben gold-gebruiker) niet identiek is aan de berekening in mijn toestel (een Rider 5). Ik let op de instellingen.

Sterker nog: de berekening in de Rider 5 komt vrijwel altijd beter overeen met de berekening in Myroute indien de Myroute-berekening gebeurt op de Googlekaart...

Natuurlijk is de route helemaal gelijk te krijgen door bijplaatsen van routepunten, dat weet ik allemaal wel, maar bovenstaande vind ik vreemd. Wie weet hoe dat precies zit?
 
De TomTom kaart in MyRoute is in feite gewoon de MyDrive kaart en het hele MyDrive gebeuren hoort bij de generatie van de Rider 400. De Rider 5 is van voor die tijd.
Blijkbaar zit er een verschil in de algoritmes van de Rider 5 en Rider 400.

Ik let er zelf helemaal niet op of de calculatie van de Rider 400 overeenkomt met die van MyRoute/MyDrive. Ik vertrouw daar niet op. Ik zelf altijd zo veel punten dat de route gewoon niet kan verschillen (gemiddeld iedere 2-3 kilometer een punt). Ik wil baas zijn niet over mijn eigen routes en laat de GPS dat niet zijn (voor zo ver ik daar invloed op heb). Bij ITN wordt je dan helaas wel de hele dag aan je kop gezeurd over bereikte punten. Daar heb je met track (GPX dus) mooi geen last van.

Voor sommige mensen in het een sport om met zo weinig mogelijk punten een mooie route te hebben. Dan ben je sterk afhankelijk van algoritmes en kom je dus de verschillen tegen.

Ik adviseer mensen dan ook die een Rider 5 of ouder hebben niet de Gold versie van MyRoute te nemen puur vanwege de TomTom kaart (overige opties laat ik aan die mensen zelf). Je komt dan van een koude kermis thuis.
 
Ik denk ook dat de Rider 5 een ander rekenalgoritme heeft dan de latere Riders; iets anders kan ik ook niet bedenken. Die andere berekening voor de Rider 5 heeft de mensen van Myroute overigens ook verrast.
Ondanks dat ben ik blij met Myroute Gold.

Een Rider 5 zeurt overigens niet bij gebruik ITN (Rider 5 en ouder kunnen ook niet anders dan met ITN); het is inmiddels ook wel duidelijk geworden dat een Rider 5 prettiger omgaat met ITN dan de latere Riders die toch meer GPX-gericht zijn.

Wat verschuiving van kaart betreft: indien je een route maakt op de Google-kaart (bv in ITN-convert of Tyre) zul je geen last ondervinden van een kaartverschuiving, mits je de routepunten maar secuur plaatst en voldoende inzoomt. Ik spreek uit ervaring en heb vaak genoeg gezien dat routepunten in routes die je van internet haalt slecht geplaatst zijn.

Overigens heeft Myroute de optie uitbreiden (van routepunten); die optie plaatst dan zelf extra routepunten op de reeds (zelf) gemaakte route, maar heeft de onhebbelijkheid dat nogal wat extra geplaatste routepunten juist op wegkruisingen enz. geplaatst worden. Dat is echter erg ongewenst, dus die punten zeker goed nalopen en indien nodig aanpassen.

PS: misschien toch interessant of iemand eens wil proberen of de Rider 400 een route gemaakt in Myroute (TomTom-kaart met slechts enkele routepunten) in het toestel (ITN-modus) exact dezelfde route geeft als in Myroute. In dat geval weten we zeker dat het rekenalgoritmes in de Rider 5 en de Rider 400 verschillend zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan niet eens 14 dagen op de :] weg, en gelijk 15 pagina's erbij.

Mijn Zumo550 begint rare kleuren :? te vertonen, beeldscherm moest ik kalibreren, ondertussen ook 2 knoppen los. Al met al komt vervanging dichterbij i.p.v. reparatie van de onderdelen...... Kerstcadeautje *:) ?

Ondertussen heeft deze Zumo al bijna 100000km meegereden en is intensief gebruikt, dus is het niet raar.

Nu effe bijlezen of er nog dingen xijn veranderd bij de nieuwe :P
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend met een groepje gereden.
De route was gemaakt door een Garmin rijdr, GPX, wel een track.
Ik heb hem rechtstreeks in de Rider gezet en werd elke keer anders gestuurd.

Hoe krijg ik hem wel gelijk aan die van de ander? Er werd iets gemompeld over eerst openen op de computer enzo, maar bleef wat vaag.
Als ik my route app gebruik kan ik ook de kaart kiezen, maakt dat dan nog uit?

Ik dacht dat ik begreep hoe e.e.a werkte met de verschillen maar blijkbaar toch nog niet helemaal ;)
Je kan de Track uploaden via Routelab in MyRoute.

Daarna kan je de instructie volgen via dit filmpje: track naar route voor navigatie!
 
Tja, gisteren maar es iemand met Rider 400 voorop laten rijden bij een toertocht.
(Track met 500 punten op 172 km)
Op een gegeven ogenblik wil de man rechtsaf, terwijl de track en mijn route in IGO gewoon rechtdoor gaan. Geen rare wegen,asfalt.
Flauw als ik ben zei ga maar rechtsaf, ik wil het eens meemaken.
Efin, 15 minuten later en heen en weer laveren door Boxtel, door woonwijken, etc, kwamen we weer terug op de route.

De andere Rider 400 toonde hetzelfde gedrag. Iig consistent :)

Verschil tussen een Track met heel veel punten en mijn route met 130 strategische punten was er niet.

Ik blijf dus van mening dat de verwarring die TomTom gesticht heeft met zijn track en route gedoe een blunder van de eerste orde is geweest. Nog steeds in deel drie is dit voor veel mensen niet duidelijk. En of dat goed gaat komen? Ik betwijfel het.

Er was ook een Montana rijder mee en die heeft dat ding al 4 jaar vervloekt als het gaat om routes. Heeft de handdoek in de ring geworpen en zet gewoon de track in beeld. Heehehehe pfff.... Feilloos gereden gisteren :)

Dit hele gedoe met stippelwegen, passen die wel of niet afgesloten zijn kan in 1 klap de wereld uithelpen door de TRACK te TONEN. Naast de route, die aanwijzingen geeft.
Dat zie meteen ter plaatse hoe en wat en neem je een beslissing. Ga je naar die stippelweg en zul je zien dat de Rider weer netjes gaat navigeren. Of niet.....
LET OP: tracks zijn onafhankelijk van de kaart, je bent daar waar de pijl staat en je ziet de lijn. Meteen het gedoe van Here of TomTom of Google kaarten uit de wereld.

Maar goed, men wil dat niet, blijkbaar vind men dat een track goed gevolgd kan worden. Maar men heeft het mis. Het stomme is trouwens dat je onderweegs geen idee hebt of het goed gaat of niet. Dan had je thuis maar de Rider naast het beeldscherm moeten leggen?

Ik had het nog niet meegemaakt.
Ding ging op nog paar punten de mist in, maar dat laten we maar zo.

Met dank aan Dick voor het voorrijden :)

Marten
 
Laatst bewerkt:
Tja, gisteren maar es iemand met Rider 400 voorop laten rijden bij een toertocht.
(Track met 500 punten op 172 km)
Op een gegeven ogenblik wil de man rechtsaf, terwijl de track en mijn route in IGO gewoon rechtdoor gaan. Geen rare wegen,asfalt.
Flauw als ik ben zei ga maar rechtsaf, ik wil het eens meemaken.
Efin, 15 minuten later en heen en weer laveren door Boxtel, door woonwijken, etc, kwamen we weer terug op de route.

De andere Rider 400 toonde hetzelfde gedrag. Iig consistent :)

Als ik het goed begrijp heeft de voorrijder een track (GPX Track) geladen. Ik denk dat ik de basis van de oorzaak wel weet.
Het blijft een gok maar de geladen track ligt waarschijnlijk niet goed op de kaart van de Rider (is niet vreemd bij een track van een ander en hoeft geen probleem te zijn).

Daar in Boxtel lagen een aantal punten van de track zo ver naast de weg (zie je niet in het scherm) dat ze duidelijk in een zijweg aan de rechterkant kwamen te liggen. Dit heeft de software van de Rider er toe laten besluiten om hier maar rechtsaf te slaan en vervolgens volledig op eigen houtje een nieuw deel van de route te maken die verderop gewoon weer op de eigenlijk route uitkomt.

Heb ik al vaker gezegd bij een GPX Route met voldoende punten komt dit gedrag niet voor en was de rider gewoon rechtdoor gegaan.

Er was ook een Montana rijder mee en die heeft dat ding al 4 jaar vervloekt als het gaat om routes. Heeft de handdoek in de ring geworpen en zet gewoon de track in beeld. Heehehehe pfff.... Feilloos gereden gisteren :)

Dat ligt eerder aan de persoon dan aan de Montana. Leer begrijpen hoe het apparaat gevoerd wil worden en dat gaat het feilloos. Dat geldt voor al die apparaten welk merk en model het mag zijn.

Mijn eerste GPS op de motor was de Zumo 550. Heb daar in het begin veel problemen mee gehad. Het ding deed ook niet wat ik wilde. Heb toen uitleg gehad hoe het apparaat gevoed dient te worden en daarna at de Zumo uit mijn hand.

Dit hele gedoe met stippelwegen, passen die wel of niet afgesloten zijn kan in 1 klap de wereld uithelpen door de TRACK te TONEN. Naast de route, die aanwijzingen geeft.
Dat zie meteen ter plaatse hoe en wat en neem je een beslissing. Ga je naar die stippelweg en zul je zien dat de Rider weer netjes gaat navigeren. Of niet.....
LET OP: tracks zijn onafhankelijk van de kaart, je bent daar waar de pijl staat en je ziet de lijn. Meteen het gedoe van Here of TomTom of Google kaarten uit de wereld.

Een track is een lijn zonder aanwijzingen. Daar kan ik niet op rijden. Als ik rijd geniet ik ook van de omgeving en heb dan geen benul van tijd en afstand. Daarom moet ik getriggerd worden door de audio. Is de audio er niet, dan rijd ik rustig meerdere kilometers rechtdoor terwijl ik al lang een keer af had moeten slaan.

Dat gedoe met de Stippelwegen is iets waar de MyDrive kaart last van heeft maar de kaart in de Rider niet en staat verder los van het probleem waar jij het over hebt.
Ik vind het zelf erg prettig dat ik van de voren al weet of een pas of weg afgesloten is. Hoef ik onderweg op dat kleine prutsschermpje geen omweg te zoeken. Afgelopen week een groepreis in de Dolomieten gehad. Per dag werd aangeven of er hiaten in de route van de volgende dag zat (afsluitingen, etc). Deze hiaten heb ik vervolgens op de laptop in de route aangepast en deze in de Rider geladen. Kon ik de volgende dag gewoon direct doorrijden i.p.v onderweg eerst goed kijken op dat schermpje waar ik wel heen kan. Erg prettig

De Rider heeft daar gewoon vlekkeloos zijn werk gedaan.

Men kan wel klagen over de Rider echter tijdens de groepreis waren er 4 met een Rider 400 en de rest met een Garmin (Zumo 550, 660, 350 of 590). Ik meerdere Zumo gebruikers (vooral van de oudere types) horen klagen maar de Rider 400 rijders hadden geen van allen problemen.
 
Laatst bewerkt:
Onzin IMHO. Trackj naast de route laten zien (die hoef jij niet te volgen die track als je dat niet wilt. Sterker nog, zet hem uit.)

Onzin? Ja, alle kaarten verschillen, dus heb je altijd wel een reden waarom en kun je een discussie starten. Ik heb geen pagina lange betogen nodig. De shortcut is makkelijk.
Met die Montana? Wij hebben op het GPS forum voorbeelden latgen zien dat het helemaal misging. Niemand is daar uit gekomen. Wellicht had ie hem in moeten ruilen. Ik geef aan dat een TRACK kaart onafhankelijk is en je dus dan kunt zien hoe de route bedacht is.

Ik ga hem hier ook niet delen, de wegen waren legaal en verhard, en of een punt er wel of niet max 50 m naast ligt, zal mij worst wezen. 50 metyer ernaast en dan 15 minuten door woonwijken?
 
Ik geef aan dat een TRACK kaart onafhankelijk is en je dus dan kunt zien hoe de route bedacht is.

Ik ga hem hier ook niet delen, de wegen waren legaal en verhard, en of een punt er wel of niet max 50 m naast ligt, zal mij worst wezen. 50 metyer ernaast en dan 15 minuten door woonwijken?

Een track is kaart onafhankelijk, dat klopt. De visie van TomTom lijkt echter te zijn dat je aan een track niets hebt (je krijgt immers geen aanwijzingen) en daarom wordt deze ten alletijde omgezet naar een route waar je wel wat aan hebt en dat maakt dat de track overbodig geworden is. Bij dit omzetten gaat er hier en daar wat fout.
Echter als dit omzetten op detail beter gaat en de live traffic info (afsluitingen, etc) netjes toegepast wordt. Is een track ook volledig overbodig en vind ik zelf de Rider 400 dan een prettiger apparaat om mee te toeren dan een Zumo. Door de ruwe kantjes twijfel ik soms wel eens. Het is echter alweer een tijd geleden dat ik met een Zumo gereden heb (ruim 1,5 jaar) en dan verwateren de goede en minder goede kanten van Zumo.
 
Die visie van TomTom is dus hartstikke fout.
Hun apparaat, hun software, hun bedrijf. Prima. Maar hier wordt al sinds deel 1 eindeloos gepraat over route die niet gelijk aan het origineel. Dan is het de kaart, dan zijn het mensen, dan is het wellicht het algoritme, etc, etc,...
Die discussies kun je makkelijk omzeilen. Men wil niet. Ook goed, maar ik had niet gedacht dat ie er zover naast zou zitten.

Ik herhaal effe: rechtdoor, prachtige asfalt weggetjes, geen verboden.
Nee, rechts af over de A2 en de Dommel, dwars door de wijken en dan 5 punten verder weer op de route uitkomen. Zodat iig de oude Riders de lul zijn, lees stoppen om de punten op bezocht te zetten. En dat drie keer op 170 km.

Volstrekte willekeur lijkt en ik herhaal: je hebt als rijder niks in de gaten.

Kaart: nieuwste Garmin 590 kaarten. Track (!!) van Basecamp. De wegen liggen er al 100 jaar. MyRoute app gaat ook goed.

Lekker eigenwijs blijven daar in Amsterdam :)
 
Alsof er geen topics volgeschreven worden over Zumo's die volgens de gebruikers ook maar gewoon wat doen en dus waardeloze apparaten zijn. Nee, aan de andere kant van de grote plas doen ze het allemaal perfect.
 
Alsof er geen topics volgeschreven worden over Zumo's die volgens de gebruikers ook maar gewoon wat doen en dus waardeloze apparaten zijn. Nee, aan de andere kant van de grote plas doen ze het allemaal perfect.

Garmin doet heel weinig echt goed, logisch en efficient. Neem nu de manier waarop je tracks aan en uit moet zetten.....f*cking brilliant bedacht. Dat gezegd hebbende, ik zou heel erg graag zien dat ze bij de rider een automatisch "laad track" functie hebben. Als je nu via de myroute app een GPX file maakt dan is dat automatisch een track EN een route. Die worden in de rider als 2 losse files weergegeven. Als ze dat nu eens niet doen, en dan de route gebruiken om de aanwijzingen te doen, en de track gebruiken om onveranderd af te beelden op het scherm (terwijl ze maar 1 file laten zien in het mijn route menu).

Kaart fouten en route.track fouten zijn maar moeilijk te voorkomen. Hoe je je gebruiker instaat stelt hier efficient mee om te gaan is het enige dat telt.

Anyhow, andersom is het ook waar. Bij Malaga meerdere malen stukken onverhard moeten rijden, of stil staan bij wegen die prive blijken te zijn, allemaal door de "geliefde" Garmin rommel.
 
Ik ga helemaal mee met Mr. M!

Het kan toch niet moeilijk zijn om de originele track als underlay weer te geven wanneer je een track hebt ingeladen? De hele routeafhandeling mag van mij blijven zoals deze nu is. Maar laat zien wat de oorspronkelike gedachte van de track was.

Dan kan ik ook lekker zelf beslissen of ik, net zoals de originele track, een stuk onverhard (niet op de kaart) wil volgen. Terug op de ROUTE pakt de Rider de draad wel weer op en krijg ik weer zinnige aanwijzingen.

Voor mij staat dit helemaal bovenaan op het wensenlijstje!
 
Voor de helderheid en wellicht dubbelop:

Een track is feitelijk een dom ding. Daardoor enerzijds risico-loos, anderzijds beperkt. De beperking zit 'm in het ontbreken van aanwijzingen.
Dat is voor wandelen of fietsen niet zo'n probleem, dan heb je alle tijd naar het scherm te kijken om het lijntje te volgen. Op de motor zal 'men' veelal de voorkeur geven aaan gesproken aanwijzingen.

Voor die gesproken aanwijzingen MOET de relatie met de kaart gelegd worden, met als risico dat er verschillen optreden. Dat stelt dus eisen aan de nauwkeurigheid van werken.

Bovenstaande geldt voor zowel de TomTom Rider als voor de Garmin Zumo. Dat de Garmin Montana het anders doet komt doordat dat toestel voor een bredere (outdoor) toepassing bedoeld is. Daarmee is het dus mogelijk een 'lijntje' te volgen, los van de kaart. Daarmee ook geschikt voor bijv off-road of zelfs op zee.

Mee eens: het zichtbaar houden van de originele track is een voordeel. Dat kan met de Zumo wel, met de Rider niet. (voor de Zumo: zie
)

Ik heb TT wel de suggestie gedaan dit mogelijk te maken maar weet niet of dat gehonoreerd wordt.
 
Voor die gesproken aanwijzingen MOET de relatie met de kaart gelegd worden, met als risico dat er verschillen optreden. Dat stelt dus eisen aan de nauwkeurigheid van werken.

De Jongens van de MyRouteApp hebben hier dan een handige functie voor. Als ik daar mee werkt, dan kom ik in de praktijk niet veel problematische route afwijkingen tegen.
 
We komen er wel...
Nu TomTom nog!

Alhoewel het nog een hele discussie kan worden welke kleur die originele track dan moet krijgen.
 
Kan best logisch zijn die track te laten zien. Ik zit er niet op te wachten. Het boeit me echt geen fluit of ik ergens een stukje anders rijdt dan gepland. Wellicht ontdek je nog iets nieuws. Zoveel mensen zoveel smaken, wil ik maar zeggen. En om nou alles aan/uit schakelbaar te maken. Daar wordt het niet makkelijker bedienbaar van.

Gisteren met mijn cabrio vanuit Leidsche Rijn een spannende route laten plannen naar Den Haag. Was 2 uur volgens de ttr400. Deed er 1:45 over. In één woord prachtige weggetjes. Ik had het niet beter kunnen verzinnen en zeker niet in 1 minuut. Hulde aan deze functie, wat voor mij ook de aanschaf reden is geweest.
 
Dat snap ik en is ook helemaal niet erg. Maar je hoeft hem niet aan te zetten.
Waarom ik wel?

Nou je rijdt voor een groep van 15 man een route die netjes om een dorp over mooie landweggetjes knort en jij leidt de groep door 4 woonwijken (ik overdrijf niet :)) met veel drempels, spelende kinderen en ouders die het zelfde denken als de mensen in jouw groep: "Wat doen wij hier in hemelsnaam?"

OK, de leider heeft het overleefd, maar ik zag wel wat uitslag in de nek later die dag :)

Bedankt Hans. We will wait and see.

Marten
 
(...)

Ik heb TT wel de suggestie gedaan dit mogelijk te maken maar weet niet of dat gehonoreerd wordt.

Ik heb tt al een paar keer de suggestie gedaan om het pijltje zo te maken dat je in een oogopslag kunt zien waar het noorden is. (Is toch de basis van navigatie? En ook vanwege de tijd die je beter gebruiken kunt om je ogen op de weg te houden.) Maar of dat gehonoreerd wordt??? De TT vertegenwoordiging op de motorbeurs bestond, toen ik er was, helemaal uit blikkers die geen kennis van de rider hadden. Volgens mij zijn ze bij TT heel ergens anders mee bezig. (Een korte of snelle route naar een hogere beurskoers of zo)

Er zijn namelijk en aantal buggy dingetjes, zaken die absoluut niet logisch zijn en dergelijke die er al een tijdje inzitten. Beetje gefrustreerd? Ja zeker wel maar toch niet ongelukkig met de rider :-)
 
Ik heb tt al een paar keer de suggestie gedaan om het pijltje zo te maken dat je in een oogopslag kunt zien waar het noorden is. (Is toch de basis van navigatie? En ook vanwege de tijd die je beter gebruiken kunt om je ogen op de weg te houden.) Maar of dat gehonoreerd wordt??? De TT vertegenwoordiging op de motorbeurs bestond, toen ik er was, helemaal uit blikkers die geen kennis van de rider hadden. Volgens mij zijn ze bij TT heel ergens anders mee bezig. (Een korte of snelle route naar een hogere beurskoers of zo)

Er zijn namelijk en aantal buggy dingetjes, zaken die absoluut niet logisch zijn en dergelijke die er al een tijdje inzitten. Beetje gefrustreerd? Ja zeker wel maar toch niet ongelukkig met de rider :-)

Voor mij is een track op het scherm een beetje als een pijltje naar het noorden (zou handig zijn, maar zo'n pijltje hoef ik niet). Ik hoef eigenlijk niet te zien welke richting op op rijd, ik wil weten welke richting ik op rijd t.o.v. de route. Omdat de rider zo snel herberekent is dat nu vrijwel onmogelijk om te zien. Je ziet niet wanneer je van de route af bent en je ziet nier wanneer je er weer op bent....erg irritant. De rider is nu een beetje een kompas dat vooruit wijst.
 
hoi allemaal,

ik dacht zal alles eens exporteren naar de SD kaart en veilig op de pc zetten.
krijg ik met exporteren deze melding:

"interne fout. je routes kunnen niet worden gedeeld vanwege een fout. probeer het later opnieuw."

20zy6gh.jpg


het lijkt erop, dat het iets te maken heeft met de tracklogs die er tussen staan.

ben ik de enige met dit probleem?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan