Nephthys
MF veteraan
Ik ben zelf in Japan geweest, daar ging het nog vrij normaal, ook gewoon met stoplichten en niet kriskras door elkaar. Maar bij de de andere landen zou ik niet durven rijden
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Alleen rijden ze zo fucking langzaam daar...Ik ben zelf in Japan geweest, daar ging het nog vrij normaal, ook gewoon met stoplichten en niet kriskras door elkaar. Maar bij de de andere landen zou ik niet durven rijden
........... en verassend genoeg zie je niet van die gestresste/gefrustreerde types achter het stuur als hier, niemand maakt zich echt druk.
Ben ik toch niet met je eens Deanevo.
Ik zie regelmatig in Filipijnse kranten en nieuws dat er 2 een ruzietje hebben in het verkeer, of om een parkeerplaats, en dan valt er een klap. Terug naar de auto, pistool en pang pang, een dode. Laatst 2 snackbarbezitters, hun zaak naast mekaar, dus ook nog zware concurrenten. Slechts een parkeerplaats vrij voor de zaken. Beide pistool. Pang pang pang pang, eentje dood, de ander zeer zwaar gewond.
En dan nog iets: er wordt regelmatig iemand gelynched. Zeker ook bij verkeersongevallen. Rij maar eens met een dikke SUV als blanke een kind aan. Ook al loopt het kind zo onder je auto. Dan maak dat je wegkomt en ga zo snel mogelijk naar politie, dat ze je beschermen en je zelf aangifte ervan kan doen.
Ik denk in dit topic al verteld: boefje pikt mobieltje van zwangere vrouw in jeepney, springt eruit, wordt nagezeten door groep tieners / jonge mannen die toevallig daar aan het basket ballen waren, sluiten zich meer en meer mensen aan. Hij vlucht naar het poloitie buro. Tien meter ervoor hebben ze hem, de groep laat de politie, die hem wil ontzetten niet door en slaan hem met het hoofd op de stoeprand ... totdat de dood erop volgde. Politie doet er overigens verder niets mee. Tja, de mensen waren boos. Wat kunnen wij (de politie) eraan doen?
Met de lage lonen in de Filipijnen zou ik toch overwegen een chauffeur te nemen. Loon per dag 3,5 tot 7 euro. Zeker in de steden. Dan hoef je nniet een parkeerplaats te zoeken, je stapt uit en text hem als ie je weer moet oppikken, je auto is bewaakt, wordt gepoetst en als er wat gebeurt zul je wel moeten dokken (schuld of niet, je bent blank dus betaalt) maar wordt toch niet zo direkt zelf er op aangesproken.
En daarom rij ik er toch maar liever niet. Je mag er overigens 3 maanden met je NL rijbewijs rijden. Ieder keer dat je er op vakantie bent. Daarna moet je een PH rijbewijs halen. Incl. drugstest doen !!
Zal ik na bijna 6 jaar dit topic maar weer vanonder het stof uithalen*.Er zullen hier wel niet zo heel veel mensen reageren, maar toch ....
...
Slecht is een groot woord. Ja, als je het vergelijkt met Europa ...De wegen zijn er slecht, ook en zelfs in de steden. Grote gaten in de weg, stuk weg weg (haha). Als het regent tot een meter water in de straat.
Idd. Verkeersregels zijn er. Erg vergelijkbaar met die van ons, nog meer met die van de USA. Komt omdat ze lange tijd onder Amerikaans bewind hebben gestaan. Daarvoor ongeveer 300jaar onder Spaans.Verkeersregels worden totaal genegeerd. Remmen is laf.
Zeer juist! Als er op twee rijstroken plaats is voor 4 rijen, maakt men er 5 rijen van ... jaja, dat lees je goed. Als het enigszins kan, palmen ze zelfs een deel van de tegenrichting in. En als dat niet kan, dan doen ze het gewoon kunnen.En de dikste heeft voorrang. Dus de bussen en de vrachtauto´s zijn echt knettergek. Op een tweebaans weg rijdt men met 5 naast elkaar
...
De politie rijdt hier nog dronken !!
Tegenwoordig is het eerder 110 tot 150cc wat je als standaard mag zien. Een iets beter bemiddelde (of stoerder doende) Filipijn gaat naar een 200 à 300cc bike.... De motoren hier zijn erg lichte fietsjes, 90 cc, 125. Een zware is 175.
... veel zijspan combinaties, ... op ziten, liggen en hangen.
... De motor is goedkoper en de mensen hier rijden dus ook veel motorfietsen.
... Ook worden ze veel als taxi ingezet, met een lage plank ipv een zadel
Net als overal. Maar Mindanao is best "vredelievend". Oke, er kan altijd iets gebeuren, maar in België wordt je vermoord voor een MP3 speler ... google maar eens op "Joe van Holsbeek".... DE motor wordt hier ook erg veel gebruikt door criminelen ...
... Er zjn wel wat verenigingen / clubs/ maar dat zijn dikwijls buitenlanders of rijkere Filipino´s die een bepaald merk rijden.
... Ik rijd daar zeker geen auto of motor. Gebeurt er iets, de blanke heeft altijd schuld !! ALTIJD ... Blanke zit achter in een taxi, die maakt aanrijding. Blanke is schuld want ... hij heeft geld.
... De benzine kost een euro
...verzekering doet men niet aan.
Staat bij ons ook op de planning!Ik heb ondertussen op het eiland Palawan al heel wat prachtige meerdaagse avontuurritten gemaakt..
Wat leuke info ipv fotootjes...
Veel plezier daar, en post eens wat foto's van een jeepney als je toch bezig bent.
Lekker! Mijn vrouw haar favoriet...
En tegen de anderen ........ hopelijk tot ziens bij de chow king (chinese mac Donald)
...
Ja, daar ook ja.Motorrijden kun je beter in Frankrijk of Zwitserland doen.
Dit is wel erg extreem. Volgens mij ook speciaal gedaan voor de filmer.En weer wat beeldmateriaal knap staaltje voertuigbeheersing
Ik vraag het mij soms ook af. Maar ze doen het gewoon ...Ik vraag me hierbij echt af... hoe zien die mensen dan in godsnaam waar ze rijden als er EN geen straatverlichting is EN ze hebben de verlichting van hun voertuig uit
Als je met drugs te maken hebt, kan zelfs je ambassade je nog maar moeilijk helpen!...
Een gouden regel voor heel Azie !! Niks met drugs !! Ik hou er sowieso niet van maar zou me in ieder Aziatisch land er ver van houden. In de Filipijnen zitten er een 1300 op hun doodstraf te wachten, heel veel met drugs gerelateerden.
...
Jij maakt er een leuk grapje van ......
sjit het was eigenlijk een cover om een drugslijn op te zetten (moet het toch ergens van betalen) maar dat zal ik dan maar laten...
Bij ons in België schaf je voor 20€ een internationaal rbw aan (uiteraard enkel mogelijk als je reeds in het bezit bent van een Belgisch en/of Europees rbw natuurlijk), dat is drie jaar geldig, en kan je in heel de wereld mee rijden; op misschien een paar uitzonderingen na).Geen enkel probleem, gewoon ff een internationaal rijbewijs halen bij de ANWB.
Idd, je hebt geen idee wat je daar allemaal in je longen krijgt.... met al dat verkeer ...... het ergste zie je NIET !! De temperatuur en de kwalm van de voertuigen, die je als motorrijder ( en ook als voetganger) lekker inademt.
...
Heel wat leuke motoren idd. Mooie motoren met een 150cc tot 200cc kan je hier kopen voor ongeveer 1500€ tot 2000€ als je er nog wat leuke optie's bijneemt.... Wat ook altijd leuk is, is om eens te zien wat voor motoren er te koop zijn in andere landen (Filipijnen hier dus). En natuurlijk wat dat dan wel kost daar.
...
Het zijn veelal lichte motoren.
...
de peso staat 60 peso voor een euro, varieert sterk tussen 58 en 68 peso voor een euro.
Mijn vrouwtje is van Toril, wat deel uitmaakt van Davao, gelegen op het grote zuidelijke eiland Mindanao. Zelf hebben wij samen een stukje bouwgrond gekocht op Samal Island, gelegen in de Davao Golf, een ietwat grote baai.Hey op welk eiland zit je? ...
Tja, bij ons is dat toch niet echt anders.... In Manilla nog naar een Ducati dealer geweest, opmerkelijk dat deze motorfietsen niet veel goedkoper zijn in vergelijking met auto's.
Maar één woord, pech!...
Wat als je pech krijgt? Of hulp nodig hebt? Of je een (zwaar)ongeluk krijgt?
...
Ik begrijp je punt ...Als dit serieus precies zo is, waar ik eigenlijk ook niet van op sta te kijken als het ook gewoon zo is, dan zijn dit dus o.a. de redenen waarom ik van dergelijke "vakanties" afzie. Sowieso al, mensen denken altijd aan het leuke, totdat het misgaat, en dan zit je straks met de gebakken peren, want al die "primitievere" landen heb ik sowieso nooit vertrouwd. En bepaalde feiten liegen er totaal niet om. Dus enigzins is me vermoeden wel bevestigd. Bezint, eer gij begint zullen we maar zeggen.
Ondertussen denk ik dat beide opzittenden (of 3, 4, 5, ...) een helm moeten dragen. Zeker op de highways. Daarbuiten is het idd enkel de bestuurder die het verplicht is.... Sinds kort is er dus een helm verplicht op de motor. Eerst zei men een integraal maar de arme mensen kunen dat nooit kopen, die kost wel 30 euro daar !
Toen is er gezegd : iedere helm is okay. Dus nu rijden ze veel met plastic bouwhelmen op. En inderdaad, stukken veiliger. Niet vanwege de beschering die die bieden (zeker zonder riempje vast en achterste voren) maar ... vanwege de felle kleuren vallen ze (zeker ´s nachts als ze dus zonder licht rijen, want dat mag dus wel !!) beter op en worden gezien. Daarnaast ook een vrolijk gezicht al die rode, blauwe witte en gele bouwhelmpjes.
Als je in Davao Regio een motor huurt, is de verzekering en registratie goed in orde.... Nog een aanvulling. In Azie kun je motors huren maar dat zijn bijna altijd lichte dingetjes, tot 200 cc (is al veel), dikwijls slechte staat, ondoorzichtige verzekering.
...
Heel leuk filmpjeDit was in Palawan afgelopen januari.
Volgend jaar weer.
Er zijn 2 factoren die je kans op lekke banden aanzienlijk kunnen vergroten mbt spijkers, snelheid en hoogte van nop.
Heel leuk filmpje
Lekke banden ... gelukkig niet meegemaakt. Was eigenlijk mijn enige zorgpunt. Schrik om zonder benzine te vallen had ik niet. Tankje was vol, 16L, en zelfs met afbeulen en meestal met twee erop reed dat motortje nog bijna 1:40.
Was een Keeway RKS 150.
[afbeelding]
Wel leuk he, je rijd daar geen 5 km zonder dat je aan de kant van de weg wel zo een banden herstelpunt hebt.
Klopt, is in Davao, zuid Filipijnen. Mijn vrouwtje is afkomstig van Toril, maar geboren in General Santos City, en daar gaat de volgende trip dus naartoeLeuke toertochten en mooie gebieden.
Maar dat is in Davao?
En is een offroad motor niet bruikbaarder?
Klopt, is in Davao, zuid Filipijnen. Mijn vrouwtje is afkomstig van Toril, maar geboren in General Santos City, en daar gaat de volgende trip dus naartoe
Is nog wat meer naar het zuiden toe.
Een off road motor zou ik er nog niet meteen voor nemen. Het ging best goed.
Maar ik zou er wel andere banden op zetten moest dat kunnen, zoiets wat beter is voor off road, maar ook nog net goed genoeg voor de goede wegen.
Kans is idd groot dat ze die hebben in de maten voor de motor die ik reed.Standaardbanden voor de XR200 daar zijn fuji bandjes.
Deze heeft ietsje nop, maar doen het ook erg goed op het asfalt.
Misschien hebben ze die ook wel in jouw maten.
Kans is idd groot dat ze die hebben in de maten voor de motor die ik reed.
Ik huurde die van een familielid, in de hoedanigheid zoals die was, dus met "gewone" banden.
Het was niet mijn plan off road te rijden, of toch zeker niet in die mate.
Maar ja, ik kon het niet kiezen, en had het dus niet verwacht door hetgeen ik op maps.google zag.
Nietemin, ik heb ervan genoten!
Mijn mooiste motorrit tot nu toe
Probleem ... ik wil méér!!! Maar, 't is wachten tot november volgend jaar
Dat heeft mijn vrouwtje ook al aangehaald, van volgende keer misschien beter een motor te kopen. Het is de kost niet. Ale ja, het kost wel wat, maar niet zoals hier.Ik had dat ook en dat deed me (of mn vrouw eigenlijk) besluiten om een eigen motor aldaar te kopen.
Ik heb toen een 'do it all' xr200 gekocht en heb deze wat verbeterd, zoals het voorzien van een grotere en lichtere 2e hands plastic xr600 tank die ik erop heb laten zetten.
Zodoende heb ik nu 12 liter ipv 9 liter en heb nu een verhoogde actieradius van in totaal bijna 400 km als het moet.
Ik heb hem ook lichter gemaakt voor offroad dmv een alu uitlaat en een lithium accu met wat andere dingen.
Hij is afgeslankt met zeker 10 kg, voor offroad is dat wel merkbaar.
Palawan is heeft veel rough roads, maar de meeste km's doe ik wel op de weg.
Ik rij zo'n 3000 km per vakantie.
Dat heeft mijn vrouwtje ook al aangehaald, van volgende keer misschien beter een motor te kopen. Het is de kost niet. Ale ja, het kost wel wat, maar niet zoals hier.
Ik denk dat die waarmee ik gereden heb al de deur uitgaat voor net geen 1600€, al zou ik, als ik een eigen motor koop, ook wel graag een 200cc hebben. Niet te veel, maar toch wel net dat ietsje meer. Verbruik zal wel licht stijgen, maar met die 150cc reed ik net geen 1:40, en dat terwijl ik die niet ontzien heb.
Ik dacht eerst dat maar toen las ik "3000km per vakantie ...".Ik had dat ook en dat deed me (of mn vrouw eigenlijk) besluiten om een eigen motor aldaar te kopen.
Ik heb toen een 'do it all' xr200 gekocht
...
Ik dacht eerst dat maar toen las ik "3000km per vakantie ...".
Hoe lang ga jij meestal?
Wij gaan normaal gezien voor minstens 4 weken, maar dit jaar was een onbedoelde "vakantie", familiebezoek wegens zwaar zieke vader.
Motorrijden nam dus geen belangrijke plaats in.
De motor die jij koopt (gekocht hebt), wordt die na de vakantie dan weer doorverkocht? Of blijft die dan van jou na je vakantie? En in geval van dat laatste, hoe doe je dat dan?