Motorrijden in Azie

Ik ben zelf in Japan geweest, daar ging het nog vrij normaal, ook gewoon met stoplichten en niet kriskras door elkaar. Maar bij de de andere landen zou ik niet durven rijden :P
 
Ik heb net 4 weken rondgereden met een pickup in de Filippijnen, ook in de grote steden, maar ja da's met een auto.
Desalniettemin, het is allemaal nogal chaotisch, maar toch zie je minder ongelukken dan je zou vermoeden.
Basis verkeersregels worden in principe veel minder toegepast, het is daar meer een kwestie van "wie durft het meest" en "wie is het grootste", voor vrachtwagens moet je dus uitkijken.
Bijna iedereen let vrij goed op en zit niet te slapen zoals hier, en verassend genoeg zie je niet van die gestresste/gefrustreerde types achter het stuur als hier, niemand maakt zich echt druk.
Na een tijdje ga je wennen aan die respect afdwingende rijstijl en word het zelfs leuk.
Op de motor is het een ander verhaal, daar word je niet echt gezien als weggebruiker, meer als obstakel of overlast.
 
Laatst bewerkt:
thais scootertje 125cc 6 versnellingen
0 km staat in de schuur
vind hem te iel/klein voor de weg
full
 
........... en verassend genoeg zie je niet van die gestresste/gefrustreerde types achter het stuur als hier, niemand maakt zich echt druk.

Ben ik toch niet met je eens Deanevo.

Ik zie regelmatig in Filipijnse kranten en nieuws dat er 2 een ruzietje hebben in het verkeer, of om een parkeerplaats, en dan valt er een klap. Terug naar de auto, pistool en pang pang, een dode. Laatst 2 snackbarbezitters, hun zaak naast mekaar, dus ook nog zware concurrenten. Slechts een parkeerplaats vrij voor de zaken. Beide pistool. Pang pang pang pang, eentje dood, de ander zeer zwaar gewond.

En dan nog iets: er wordt regelmatig iemand gelynched. Zeker ook bij verkeersongevallen. Rij maar eens met een dikke SUV als blanke een kind aan. Ook al loopt het kind zo onder je auto. Dan maak dat je wegkomt en ga zo snel mogelijk naar politie, dat ze je beschermen en je zelf aangifte ervan kan doen.
Ik denk in dit topic al verteld: boefje pikt mobieltje van zwangere vrouw in jeepney, springt eruit, wordt nagezeten door groep tieners / jonge mannen die toevallig daar aan het basket ballen waren, sluiten zich meer en meer mensen aan. Hij vlucht naar het poloitie buro. Tien meter ervoor hebben ze hem, de groep laat de politie, die hem wil ontzetten niet door en slaan hem met het hoofd op de stoeprand ... totdat de dood erop volgde. Politie doet er overigens verder niets mee. Tja, de mensen waren boos. Wat kunnen wij (de politie) eraan doen?

Met de lage lonen in de Filipijnen zou ik toch overwegen een chauffeur te nemen. Loon per dag 3,5 tot 7 euro. Zeker in de steden. Dan hoef je nniet een parkeerplaats te zoeken, je stapt uit en text hem als ie je weer moet oppikken, je auto is bewaakt, wordt gepoetst en als er wat gebeurt zul je wel moeten dokken (schuld of niet, je bent blank dus betaalt) maar wordt toch niet zo direkt zelf er op aangesproken.

En daarom rij ik er toch maar liever niet. Je mag er overigens 3 maanden met je NL rijbewijs rijden. Ieder keer dat je er op vakantie bent. Daarna moet je een PH rijbewijs halen. Incl. drugstest doen !!


:? :? :?
 
Laatst bewerkt:
Ik snap wel wat je bedoeld, maar ik heb het meer over verkeersdeelnemers onderling.
Je moet ook niet alleen naar Manilla kijken.
Excessen/overvallen/wraak is daar altijd, maar heeft niet altijd direct verband met verkeersdeelneming t.o.v. elkaar in het algemeen.
De Filippijnen heeft relatief gezien wel heel wat meer inwoners en verkeersinfarcten dan in NL.
Ik zie daar naar verhouding vrij weinig verbale agressie tussen weggebruikers.

In principe rij ik overal zelf, behalve in Manilla, da's mij te erg.

Ik ben trouwens ook nog langs het LTO geweest en ik sprak daar met een examinator.
In principe kan een Filipino zonder enige rijervaring ooit, of enige rijtest, een papiertje gaan halen en de dikste vrachtwagen gaan rijden...daar werd ik wel ff stil van..



Ben ik toch niet met je eens Deanevo.

Ik zie regelmatig in Filipijnse kranten en nieuws dat er 2 een ruzietje hebben in het verkeer, of om een parkeerplaats, en dan valt er een klap. Terug naar de auto, pistool en pang pang, een dode. Laatst 2 snackbarbezitters, hun zaak naast mekaar, dus ook nog zware concurrenten. Slechts een parkeerplaats vrij voor de zaken. Beide pistool. Pang pang pang pang, eentje dood, de ander zeer zwaar gewond.

En dan nog iets: er wordt regelmatig iemand gelynched. Zeker ook bij verkeersongevallen. Rij maar eens met een dikke SUV als blanke een kind aan. Ook al loopt het kind zo onder je auto. Dan maak dat je wegkomt en ga zo snel mogelijk naar politie, dat ze je beschermen en je zelf aangifte ervan kan doen.
Ik denk in dit topic al verteld: boefje pikt mobieltje van zwangere vrouw in jeepney, springt eruit, wordt nagezeten door groep tieners / jonge mannen die toevallig daar aan het basket ballen waren, sluiten zich meer en meer mensen aan. Hij vlucht naar het poloitie buro. Tien meter ervoor hebben ze hem, de groep laat de politie, die hem wil ontzetten niet door en slaan hem met het hoofd op de stoeprand ... totdat de dood erop volgde. Politie doet er overigens verder niets mee. Tja, de mensen waren boos. Wat kunnen wij (de politie) eraan doen?

Met de lage lonen in de Filipijnen zou ik toch overwegen een chauffeur te nemen. Loon per dag 3,5 tot 7 euro. Zeker in de steden. Dan hoef je nniet een parkeerplaats te zoeken, je stapt uit en text hem als ie je weer moet oppikken, je auto is bewaakt, wordt gepoetst en als er wat gebeurt zul je wel moeten dokken (schuld of niet, je bent blank dus betaalt) maar wordt toch niet zo direkt zelf er op aangesproken.

En daarom rij ik er toch maar liever niet. Je mag er overigens 3 maanden met je NL rijbewijs rijden. Ieder keer dat je er op vakantie bent. Daarna moet je een PH rijbewijs halen. Incl. drugstest doen !!


:? :? :?
 
Laatst bewerkt:
Er zullen hier wel niet zo heel veel mensen reageren, maar toch ....
...
Zal ik na bijna 6 jaar dit topic maar weer vanonder het stof uithalen*.
Jammer dat TS niet meer actief is hier ...




Zelf zijn mijn vrouwtje en ikzelf nu iets meer dan een weekje terug van de Filipijnen.
Ik wilde in het grote GSX F topic verslagen maken van enkele mooie motorritten die ik daar gemaakt heb, en eentje gaf me de suggestie er een apart topic over te maken. Maar ik gebruik dan eerst de zoekfunctie, en die heeft mij hier gebracht. Het gaat hier wel over Azië in het algemeen, maar the Philippines blijken er toch het meest in voor te komen.

De verslagen, daar heb ik nog wel wat werk mee. Ben nog bezig alle foto's te klasseren, en foto's voor de verslagen uit te kiezen. Die moet ik dan nog verkleinen om hier te kunnen gebruiken.

Intussen wel het gehele topic doorlezen, en nu ga ik stap voor stap reageren op een aantal berichten, om die up te daten naar deze tijd, want in 8 jaar tijd verandert er natuurlijk wel wat, en om hier en daar mijn ervaring(en)/meningen aan toe te voegen.

Wordt vervolgd ...



* Ondanks dat sommigen vinden dat daarop de doodstraf staat, vind ik dat nog steeds beter dan een nieuw topic aan te maken wanneer dat niet echt nodig is, en de zoekfunctie heeft mij naar hier gebracht ...
Gelieve overbodige en zinloze commentaar op topics heropening elders te doen. Dank hiervoor!
 
De wegen zijn er slecht, ook en zelfs in de steden. Grote gaten in de weg, stuk weg weg (haha). Als het regent tot een meter water in de straat.
Slecht is een groot woord. Ja, als je het vergelijkt met Europa ...
Wel klopt het dat er soms gewoon een heel stuk weg, gewoon weg is.
Of hebben ze een rijstrook bij aangelegd, maar om de een of andere reden is die rijstrook over een bepaalde lengte gewoon niet doorgetrokken. Dan rijdt je gewoon effe off-road.
Wel voorzichtig zijn met bijgelegde rijvakken. Een twee stroken baan, met verlichtingspalen. Leggen ze aan beide kanten een strook bij, aan die ene kant waar die verlichtingspalen staan, worden die NIET verplaatst. Die staan dus gewoon IN het nieuwe rijvak! Die worden later (lees: ooit, maar wanneer?) verplaatst door een andere firma. De wegbeheerder/aannemer is daarvoor niet verantwoordelijk. Die moet zijn weg af krijgen. Time is money, dus trekken ze die beton gewoon mooi rond die palen.
En nee, ik heb er nog geen ongelukken mee gezien.

Het water een meter hoog? Dat zal wel spreekwoordelijk bedoeld zijn. Hier en daar, waar er een stuk weg in een ingesloten dal(letje) ligt misschien, ja.
Maar het kan daar idd plots hevig regenen, en de straten in een "rivier" herschapen. Geen probleem, wie er niet tegen kan gaat schuilen, de rest rijdt ploegt zich gewoon verder een weg door het water. een klein half uur later schijnt de zon weer (tenzij het al donker is natuurlijk), en dan gaat alles gewoon weer door. Korte tijd later is de weg weer vrij van stromend water, en overdag zelfs droog na 30min.
Verkeersregels worden totaal genegeerd. Remmen is laf.
Idd. Verkeersregels zijn er. Erg vergelijkbaar met die van ons, nog meer met die van de USA. Komt omdat ze lange tijd onder Amerikaans bewind hebben gestaan. Daarvoor ongeveer 300jaar onder Spaans.
Remmen doen ze wel. Voor zover dat werkt.
Eerste keer ik daar was, en in een tricycle meereed, die remt want er staat een hele file van allerlei soorten typische voertuigen aldaar. Komt niet op tijd tot stilstand, en botst licht tegen zijn voorligger ... ik dacht, "oei, dat begint hier goed ..." maar merkte gelijk, "oke, die kijkt niet eens achterom om te zien wat er gebeurt is :X "
En de dikste heeft voorrang. Dus de bussen en de vrachtauto´s zijn echt knettergek. Op een tweebaans weg rijdt men met 5 naast elkaar
...
De politie rijdt hier nog dronken !!
Zeer juist! Als er op twee rijstroken plaats is voor 4 rijen, maakt men er 5 rijen van ... jaja, dat lees je goed. Als het enigszins kan, palmen ze zelfs een deel van de tegenrichting in. En als dat niet kan, dan doen ze het gewoon kunnen.
Filefiteren? Kennen ze daar niet. Rijd je motor? Ga dan daar tussendoor waar je kan, maakt niet uit tussen welke rijen dat is, of over de andere richting, of over de berm, of ...
Op de grote wegen, de highways zoals zij dat noemen, met twee rijstroken per rijrichting, rijden vrachtwagens en bussen doorgaans links! Voorbijsteken doe je dus rechts. De baan van Toril naar de Luchthaven heeft nu op veel plaatsen een derde rijstrook in elke richting (waar dus hier en daar ook nog van die verlichtingspalen in staan!), en nu rijden vrachtwagens er in het midden. Rechter strook worden vooral door motoren gebruikt (vanwege die palen) maar, als die in het midden rijdende vrachtwagen opgehouden wordt door een traagrijder voor hem, gaat ie naar rechts (of links, of op de verkeerde kant) rijden, en toetert en lichtflashed iedereen uit de weg.
Goede raad: GEEF ZE DIE RUIMTE! Bussen idem dito.
Jeepneys: die zijn nog de ergste!
Want:
full

En die redeneren ECHT zo!
Echter, dezer dagen, in regio Davao, in en langs de (groot)steden gedraagt men zich steeds meer en meer. Te danken aan Duterte.
Ondanks al dat hectische in het verkeer, en de erbarmelijke wegen dikwijls, heb ik in al die keren dat ik er al geweest ben, slechts twee ongevallen gezien, en ik heb er nochtans heel wat afgereden ...
Regio Davao: dronken politie? Hier en daar, maar velen riskeren het niet meer.
... De motoren hier zijn erg lichte fietsjes, 90 cc, 125. Een zware is 175.
... veel zijspan combinaties, ... op ziten, liggen en hangen.
... De motor is goedkoper en de mensen hier rijden dus ook veel motorfietsen.
... Ook worden ze veel als taxi ingezet, met een lage plank ipv een zadel
Tegenwoordig is het eerder 110 tot 150cc wat je als standaard mag zien. Een iets beter bemiddelde (of stoerder doende) Filipijn gaat naar een 200 à 300cc bike.
De bekende trycycle dus, gewoon een scooter of lichte motor, zonder aangepaste vering/sturing/ophanging, lassen ze een zijspan combinatie aan, met of zonder dak, en rijden maar.
Motoren zijn idd spotgoedkoop daar.
Vroeger werden er ook wel eens aan beide kanten "zitplanken" bevestigd.
full

Wanneer ze die zijplanken gebruiken, zitten ze probleemloos met 5 per kant.
... DE motor wordt hier ook erg veel gebruikt door criminelen ...
... Er zjn wel wat verenigingen / clubs/ maar dat zijn dikwijls buitenlanders of rijkere Filipino´s die een bepaald merk rijden.
... Ik rijd daar zeker geen auto of motor. Gebeurt er iets, de blanke heeft altijd schuld !! ALTIJD ... Blanke zit achter in een taxi, die maakt aanrijding. Blanke is schuld want ... hij heeft geld.

... De benzine kost een euro
...verzekering doet men niet aan.
Net als overal. Maar Mindanao is best "vredelievend". Oke, er kan altijd iets gebeuren, maar in België wordt je vermoord voor een MP3 speler ... google maar eens op "Joe van Holsbeek".
Wel wegblijven van Cotabato! (ga ik geen verdere uitleg op geven) Kan je alleen komen als je locals bij je hebt, en liefst een stuk of 5 op zijn minst.
Verenigingen of clubs heb ik hier nog niet gezien. Maar er kunnen er wel zijn.
Wel heb ik tijdens mijn eerste trip meerdere KTM's zien rijden, enkele samen, enkele alleen, maar na de laatste reed er een (zware) politiemotor achter.
Mijn schoonbroer vertelde, rijke Amerikanan die hier zware motoren huren, en politiebegeleiding mee krijgen (lees: ze betalen die agenten er goed voor).
Dan mogen ze snel rijden, en dat deden ze ook, en zijn ze "veilig".
Geraak je in een ongeval verwikkeld, en ben JIJ de veroorzaker, ja, dan willen ze geld zien rollen, en hebben ze net zo lang letsel als jij geld tovert.
Maar ben je niet de veroorzaker, kom je er, na wel wat gerompslomp, en indien nodig met hulp van je ambassade, wel goed en eerlijk onderuit. Maar als je je het kan permitteren, een "fooi" geven aan de behandelende agenten, en het "slachtoffer", dat lost de zaak veel sneller op. Bij ernstig letsel aan de tegenpartij wel altijd de ambassade aanspreken.

De benzine stond laatst, toen ik daar was, voor de '95 ('98 heb ik er niet gezien), ongeveer 32PHP, op dat moment was dat ongeveer 0.65€.
Verzekering? De motor die ik huurde (van iemand van de familie) was wel correct verzekerd, en de verlichting werkte zelfs!

O ja, over die verlichting uit laten om minder te verbruiken? _O-
Niks van. Ze kijken daar niet echt naar het verbruik. Niet tegenstaande dat juist dat WEL de reden is dat ze daar al heel lang geleden al overgestapt zijn op 4takt. Nog maar zeer weinigen rijden er tweetakt.
Oftewel, zoals meestal, werkt hun verlichting niet, oftewel vergeten ze die aan te zetten.
Bij de meesten die het niet aandoen is die gewoon kapot ... of ontbreekt gewoon ...
 
Ik heb ondertussen op het eiland Palawan al heel wat prachtige meerdaagse avontuurritten gemaakt..
 
Ik heb ondertussen op het eiland Palawan al heel wat prachtige meerdaagse avontuurritten gemaakt..
Staat bij ons ook op de planning! 8-) :]
Maar 't vrouwtje wil er met het vliegtuig naartoe. Voor mij goed, maar ik zal met de motor gaan, en daar kunnen we samen rond toeren.
(maar dan moet er eerst budget voor zijn uiteraard ...
Voor volgend jaar November (december) staat de zuid-oostkant van Mindanao op de planning.
We willen dan met meerdere motoren en familieleden een meerdaagse motortrip/motorreis ondernemen naar Cape San Agustin. En de berg Mount Hamiguitan aandoen. Mijn schoonbroers gaan uitvissen hoe ver dat mogelijk is met de motor, want ze zijn er zelf nog niet naartoe geweest met de motor.

Heb afgelopen vakantie twee grote(re) motorritten gereden, waarvan de verslagen later volgen, en 1 kleinere. Maar het heeft mij doen hongeren naar meer, veel meer! :]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
...
Veel plezier daar, en post eens wat foto's van een jeepney als je toch bezig bent.
Wat leuke info ipv fotootjes ;)
De Jeepney: hét transportmiddel in de Filipijnen - Backpackblog.nl
...
En tegen de anderen ........ hopelijk tot ziens bij de chow king (chinese mac Donald)
...
Lekker! Mijn vrouw haar favoriet :Y
Motorrijden kun je beter in Frankrijk of Zwitserland doen. :]
Ja, daar ook ja.
Maar ik kan je verzekeren, eens je in (zuid-oost)Azië gereden hebt, en niet enkel in de stedelijke gebieden, maar voornamelijk daarbuiten, en in de berggebieden, wil je sowieso terug!
En weer wat beeldmateriaal :P knap staaltje voertuigbeheersing
Dit is wel erg extreem. Volgens mij ook speciaal gedaan voor de filmer.
Lijkt me niet dat ie daar regelmatig zo rijdt. Dan is het niet de vraag of je sterft in het verkeer, dat is reeds bepaald, de vraag is, wanneer, laat, vroeg, of heel vroeg
Ik vraag me hierbij echt af... hoe zien die mensen dan in godsnaam waar ze rijden als er EN geen straatverlichting is EN ze hebben de verlichting van hun voertuig uit :? _O-
Ik vraag het mij soms ook af. Maar ze doen het gewoon ...
Ik denk dat ze eerder redeneren in de zin van, het is toch niet omdat het donker is buiten, ik geen koplamp en achterlicht heb, en het retedruk is met zotten op de weg dat ik niet kan rijden?
Tja ... ze doen het gewoon ...
...
Een gouden regel voor heel Azie !! Niks met drugs !! Ik hou er sowieso niet van maar zou me in ieder Aziatisch land er ver van houden. In de Filipijnen zitten er een 1300 op hun doodstraf te wachten, heel veel met drugs gerelateerden.
...
Als je met drugs te maken hebt, kan zelfs je ambassade je nog maar moeilijk helpen!
En nu met Duterte aan de macht ... verdacht zijn is al genoeg om zelfs zonder proces gekilled te worden :X
...
sjit het was eigenlijk een cover om een drugslijn op te zetten (moet het toch ergens van betalen) maar dat zal ik dan maar laten...
Jij maakt er een leuk grapje van ...
... niet doen op de Filipijnen. Als een verkeerde het hoort, ...

Is een beetje hetzelfde als op Brussels Airport zeggen voor de grap dat je een bom of explosieven bij hebt. De overheid zal je hier niet killen, maar wees ervan overtuigd, je komt er niet goedkoop vanaf. Duterte lacht er nog veel minder mee.
Zijn bedoelingen zijn goed en mooi, maar de manier waarop hij het wil (probeert) te bereiken, zijn verre van dat :X
Geen enkel probleem, gewoon ff een internationaal rijbewijs halen bij de ANWB.
Bij ons in België schaf je voor 20€ een internationaal rbw aan (uiteraard enkel mogelijk als je reeds in het bezit bent van een Belgisch en/of Europees rbw natuurlijk), dat is drie jaar geldig, en kan je in heel de wereld mee rijden; op misschien een paar uitzonderingen na).
 
... met al dat verkeer ...... het ergste zie je NIET !! De temperatuur en de kwalm van de voertuigen, die je als motorrijder ( en ook als voetganger) lekker inademt.
...
Idd, je hebt geen idee wat je daar allemaal in je longen krijgt.
Als je dagelijks (uren) in dat drukke verkeer zit, dan ben je gewoon een (zware) passieve roker, kan je niet omheen.

Soms zie je wel eens mensen die sportief willen doen, en de fiets nemen, en zware inspanningen leveren, of joggen ...
... die ademen dus tig keer meer in door hun zware inspanningen.
Ja, het zou een goede zaak zijn als hele hopen mensen dat voorbeeld zouden volgen, de verkeersdrukte sterk afneemt, dan is het minder ongezond. Maar degenen die nu zo goed zijn om hun "bijdrage" aan het milieu te geven door met de fiets te gaan werken, die tekenen een vroege dood.
Maar ook in België zie je in grootsteden veel mensen die een kantoorjob hebben, 's middags gaan joggen, in de stad. bijna even slecht als daar hoor.
... Wat ook altijd leuk is, is om eens te zien wat voor motoren er te koop zijn in andere landen (Filipijnen hier dus). En natuurlijk wat dat dan wel kost daar.
...
Het zijn veelal lichte motoren.
...
de peso staat 60 peso voor een euro, varieert sterk tussen 58 en 68 peso voor een euro.
Heel wat leuke motoren idd. Mooie motoren met een 150cc tot 200cc kan je hier kopen voor ongeveer 1500€ tot 2000€ als je er nog wat leuke optie's bijneemt.
Motoren zitten hier dus meestal tussen 110 en 150cc, de beter bemiddelden gaan al rond 200cc.
De PHP staat nu ongeveer 52PHP voor 1€
Hey op welk eiland zit je? ...
Mijn vrouwtje is van Toril, wat deel uitmaakt van Davao, gelegen op het grote zuidelijke eiland Mindanao. Zelf hebben wij samen een stukje bouwgrond gekocht op Samal Island, gelegen in de Davao Golf, een ietwat grote baai.
... In Manilla nog naar een Ducati dealer geweest, opmerkelijk dat deze motorfietsen niet veel goedkoper zijn in vergelijking met auto's.
Tja, bij ons is dat toch niet echt anders.
Zelfs een Japanse supersport kost bijna wat een Skada Fabia kost, en dan heb je niet eens airco, airbags, ramen/dak, enz ...
Ik stel mij dikwijls de vraag hoe dat het komt dat een gemiddelde "goede" motorfiets in Europa toch al gauw rond de 10.000 à 13.000€ kost, en niet gewoon de helft daarvan ... er zit enorm veel minder materiaal, en werk in.
...
Wat als je pech krijgt? Of hulp nodig hebt? Of je een (zwaar)ongeluk krijgt?
...
Maar één woord, pech!
Zeker als je in een ver buitengebied zit.
Daarom vind mijn schoonfamilie het geen goed idee dat ik er alleen op uit trek.
Als ik pech zou krijgen, kan men mij gemakkelijk gaan uitbuiten. In de afgelegen bergdorpjes doen ze dat veel minder snel, maar zeg nooit nooit.
Als je met meerdere bent is dat toch handiger. Ook kan eentje uit de groep erop uit trekken om hulp te zoeken in een volgend dorpje als je ergens in de midlle of nowhere strand.
Ondanks ik wel is graag alleen rijd, moet ik toegeven dat ze toch wel gelijk hebben.
Als dit serieus precies zo is, waar ik eigenlijk ook niet van op sta te kijken als het ook gewoon zo is, dan zijn dit dus o.a. de redenen waarom ik van dergelijke "vakanties" afzie. Sowieso al, mensen denken altijd aan het leuke, totdat het misgaat, en dan zit je straks met de gebakken peren, want al die "primitievere" landen heb ik sowieso nooit vertrouwd. En bepaalde feiten liegen er totaal niet om. Dus enigzins is me vermoeden wel bevestigd. Bezint, eer gij begint zullen we maar zeggen.
Ik begrijp je punt ...
... maar het leven is één groot risico.
Niet dat je het gevaar ook letterlijk moet gaan zoeken. Maar met een beetje voorbereiding kan je je zelf in de meeste gevallen wel behelpen.
Ik wil toch wel leven, en ervan kunnen genieten. Ik zoek het gevaar niet bewust op, maar trek er toch graag op uit, en het liefst op plaatsen waar bijna geen enkele andere buitenlander/toerist komt.
... Sinds kort is er dus een helm verplicht op de motor. Eerst zei men een integraal maar de arme mensen kunen dat nooit kopen, die kost wel 30 euro daar !
Toen is er gezegd : iedere helm is okay. Dus nu rijden ze veel met plastic bouwhelmen op. En inderdaad, stukken veiliger. Niet vanwege de beschering die die bieden (zeker zonder riempje vast en achterste voren) maar ... vanwege de felle kleuren vallen ze (zeker ´s nachts als ze dus zonder licht rijen, want dat mag dus wel !!) beter op en worden gezien. Daarnaast ook een vrolijk gezicht al die rode, blauwe witte en gele bouwhelmpjes.
Ondertussen denk ik dat beide opzittenden (of 3, 4, 5, ...) een helm moeten dragen. Zeker op de highways. Daarbuiten is het idd enkel de bestuurder die het verplicht is.
Toch zie je ze nog steeds veel zonder helm rondrijden. De helmen zijn tegenwoordig voor de meesten wel betaalbaar, en mannen nemen dikwijls een integraal, vrouwen nemen meestal een open. Ik heb ook een open helm gebruikt, vond een integraal te warm, en een systeemhelm vind je er nog niet te veel.
... Nog een aanvulling. In Azie kun je motors huren maar dat zijn bijna altijd lichte dingetjes, tot 200 cc (is al veel), dikwijls slechte staat, ondoorzichtige verzekering.
...
Als je in Davao Regio een motor huurt, is de verzekering en registratie goed in orde.
Met 9000PHP voor twee weken niet de goedkoopste, maar je krijgt er wel goede service bij.
Tip: breng hem volgetankt en gewassen terug.
Tankje vol is dikwijls maar 200 tot 250PHP, en voor 50PHP wassen ze die voor jou in een "carwash" die je regelmatig langs de straten ziet.
Zwaardere motor, boven de 200cc huren wordt echter gevoelig duurder, te weinig klanten voor in die regio, en je loopt er te veel mee in de kijker ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit was in Palawan afgelopen januari.
Volgend jaar weer.
Er zijn 2 factoren die je kans op lekke banden aanzienlijk kunnen vergroten mbt spijkers, snelheid en hoogte van nop.

 
Laatst bewerkt:
Dit was in Palawan afgelopen januari.
Volgend jaar weer.
Er zijn 2 factoren die je kans op lekke banden aanzienlijk kunnen vergroten mbt spijkers, snelheid en hoogte van nop.

Heel leuk filmpje 8-)

Lekke banden ... gelukkig niet meegemaakt. Was eigenlijk mijn enige zorgpunt. Schrik om zonder benzine te vallen had ik niet. Tankje was vol, 16L, en zelfs met afbeulen en meestal met twee erop reed dat motortje nog bijna 1:40.
Was een Keeway RKS 150.
full



Wel leuk he, je rijd daar geen 5 km zonder dat je aan de kant van de weg wel zo een banden herstelpunt hebt.
 
Normaal gesproken idd ja, maar op de westkust van palawan niet, er is daar bijna niemand.
Die 1ste lek van dat filmpje kostte me een half uur om ergens te komen, en nog een uur voor ze om iemand te vinden.
In totaal was ik wel bijna 2,5 uur kwijt om weer verder te kunnen.
Je kunt daar ook beter je eigen binnenbanden meenemen, dat hebben ze meestal niet.

Heel leuk filmpje 8-)

Lekke banden ... gelukkig niet meegemaakt. Was eigenlijk mijn enige zorgpunt. Schrik om zonder benzine te vallen had ik niet. Tankje was vol, 16L, en zelfs met afbeulen en meestal met twee erop reed dat motortje nog bijna 1:40.
Was een Keeway RKS 150.
[afbeelding]


Wel leuk he, je rijd daar geen 5 km zonder dat je aan de kant van de weg wel zo een banden herstelpunt hebt.
 
Laatst bewerkt:
Na lang wachten komt ie dan, de eerste van de drie motortoers die ik afgelopen vakantie op de Filipijnen heb gereden:

Woensdag 9 november 2016;
Toril - Arakan - Digos - Toril;
Oftewel, rond Bundok Apo, tegen de klok in.

Vertrokken in de latere voormiddag.
Ik kijk op maps.google, en de route die ik wil nemen zijn allemaal "gele banan", dus ik denk, allemaal goede en vlot begaanbare wegen ... jaja ... bleek later anders uit te draaien. Maar genoten heb ik er wel van!
De eerste 30 km waren niet zo erg speciaal, buiten het feit dat het er sowieso gewoon leuk en mooi rijden is natuurlijk. Maar tot daar allemaal heel goede wegen. Maar voornamelijk erg rechtlijnig. De volgende 19 km zijn leuker, het begint bochtig te worden, en de uitzichten mooier. De verkeersdrukte neemt ook af.
Volgende foto is gemaakt ongeveer waar het rechtlijnige overgaat in het bochtige:
Foto 1

Hier moest ik eigenlijk naar links, maar omdat ik een "degelijk" kruispunt verwacht had, ben ik er voorbijgereden. Een 8,5 km ongeveer, en in het terugrijden rijdt ik er wéér voorbij. Dan maar mijn smart Phone uitgehaald, maps.google geopend, en rijdend met in de ene hand de smart Phone en de andere hand rechts aan het stuur. Oef, gevonden. Dacht, hier moeten ze de kruising nog bijwerken, geen probleem, de weg ziet er daar weer veel beter uit, en draai er dus maar in, zoals gepland.

Vandaar gaat het richting Arakan. Een slordige 42 km over mooi kronkelende wegen, met heel mooie uitzichten. Volgens mijn schatting zou dit deel ongeveer anderhalf uur moeten duren, rekening houdend met foto-stops. Maar wat ik niet wist, is dat die smallere, doch goede betonnen weg, slechts in het begin zo is, en hele grote delen gewoon off road zijn.

In het begin ging dat dus heel goed, en op dit deel van de route verlies ik niet alleen veel tijd door dat het grootste deel in ware off road stijl bereden diende te worden, ik stop ook vele malen om fotootjes te maken. De wegen zijn hier nog steeds om U tegen te zeggen, of om te zeggen, "stuur die aannemers eens naar België":
Foto 2

Na iets minder dan 3 km over dat deel kom ik een eerste mooi riviertje tegen:
Foto 3

Jullie zullen het merken, ik heb wat met rivieren. Het geeft mij een soort van rust, en ik stop dan ook regelmatig voor fotootjes hiervan ...

Na ongeveer 7,5 km op dit deel merk je dat de weg er nog niet lang ligt. De beton ziet eruit als pas gegoten, en de berm is nog vers afgegraven:
Foto 4
Streetview is er pas vanaf januari 2016, en daar ziet het er op dat punt nog uit als dit.

En nog een 500m verder, gewoon, heel mooi uitzicht ... vind ik toch 8-)
Foto 5
Ook daar is de weg nog zichtbaar nieuw. Zo te zien mag ik al blij zijn dat ik daar al een goede weg had. In januari was dat nog niet het geval ...
Let ook op de brede en diepe goot naast de weg. Die is nodig, want als het hier eens goed regent ...

Nog eens een 600m verder, moet ik door het water. Het is wel duidelijk, wegens het aanleggen van de nieuwe weg, wordt hier ook een brug gebouwd. Dat jongetje links in beeld, kwam naar mij toegerend, en maakte mij in geuren en kleuren duidelijk dat ik rechts door het water moest :t
Foto 6
Op streetvieuw zie je echter dat er een soort van brugje bestond op die plaats voor voetgangers en motoren, maar dat zal moeten wijken hebben voor de bouw van de nieuwe en grote brug.
O ja, ik ging heel zelfverzekerd door het water, echter, halfweg verlies ik effe mijn evenwicht, wellicht door gebrek aan off road ervaring, maar kom gelukkig niet ten val, wel beide voeten op de grond moeten zetten, en dus kletsnatte voeten. Ach, daar kunnen we wel tegen in dit subtropisch weer.

Nog wat verderop, niemand te zien, geen machines te zien, maar wel een stukje nieuwe weg, dat daar gewoon lijkt neer gelegd te zijn. In het donker moet je daar voorzichtig mee zijn. Dat is niet altijd aangegeven. Rijdt je ervan af, is het effe goed verschieten, maar omgekeerd :X
Foto 7

Hier kon ik kiezen, rechts en door het water, of links over het brugje. Ik ben maar over het brugje gereden. De doorgang door het water is bij aangelegd, omdat de huidige brug afgebroken zal worden voor een grotere.
Foto 8
Foto 9

Maar een eindje verder, op 11,6km, moest ik weer door het water.
Eerst in ware off road stijl naar beneden:
Foto 10
En uiteraard, hier kan ik nog wel wat leuke fotootjes maken ...
Foto 11
Foto 12
Die motorrijder hoort niet bij mij, maar hij passeerde net, dus even op de foto omdat ik mezelf niet kan fotograveren als ik er door rijd ...
Foto 13
En ja hoor, ook hier blijkt vroeger zo een voetgangers/motorbruggetje gestaan te hebben ...

Nog wat verder, maar weet de exacte locatie niet meer, en in deze foto ontbreken de GPS coördinaten, maar, gewoon, zo mooi uitzicht!
Foto 14
Het verdere verloop tot enkele km's voor Arakan verlopen nu voornamelijk off road.
Foto 15
Behalve wanneer je hier en daar eens door een ietwat belangrijker dorpje rijdt, dan ligt er wel beton. Die ligt er zo te zien al een hele tijd, maar tot nog toe niet verbonden aan een "echte" weg. We zitten nu op ongeveer 26 km op deze weg, en zijn allang buiten het bereik van streetview. Misschien hebben die het opgegeven na enkele keren het water door te moeten :P
Foto 16
Tussendoor natuurlijk nog een hoopje foto's genomen, maar als ik ze hier allemaal moet gaan posten ... :+

Maar sommige wil ik toch even neerzetten, zoals op 30 km (Arakan komt dus steeds dichterbij), weer een mooie rivier. Mét brug deze keer :+
Foto 17

In Arakan zelf ligt dan weer een goede weg, maar nog geen streetview.

Van Arakan is het dan richting Kidipawan, een 46 km. Naar verluidt is die alternatieve route, aangegeven door maps, beter te doen, maar wel minder veilig (kom ik later nog op terug).

Van zodra je dus afslaat richting Kidipawan, ziet het er zo uit:
Foto 18
Echter is het hier niet altijd zo, er zijn best wel grote stukken goede en/of nieuwe weg op deze route.
Maar ook hier, met regelmaat van de klok, een mooie oversteek. Vanaf nu moet ik wel nergens meer door het water.
Foto 19
Het gaat hem op dit punt, een nieuwe brug, en een nieuwe weg. Ook nog geen streetview hier.
Foto 20
Je ziet dus dat die berm heel hoog en steil afgegraven is. En idd, er valt door de regen nog grond naar beneden. Ooit wordt dat wel weer geruimd. Dan valt er weer nieuwe grond naar beneden, en zo gaat dat door tot die berm genoeg afgestompt en/of begroeid is om stevig te blijven staan.
Naast de brug loopt nog een "weg" naar beneden, die dan langs de rivier loopt. Ik heb nog gedacht, "laat ik die even proberen ...", maar ik heb wijselijk besloten het toch maar niet te doen. Modderig, en erg steil ...
Foto 21

Verder op de route ligt een nieuwe brug, waar nog geen afgewerkte weg naartoe ligt.
Foto 22
Foto 23
Ik dacht eerst at ik er niet door kon, maar een andere motor ging mij vooraf, dus, het kan, en ik ging ook maar.
Als je op deze satellietfoto kijkt, zie je deels al een nieuwe weg naar die brug liggen (al zie ik de brug precies nog niet op satelliet), en als je op "kaart" omschakelt, zie je dat die weg er zelfs nog niet opstaat. Blijkbaar wilden ze dat grotere dorp ontlasten, en het doorgaand verkeer een betere doorgang geven? Geen slecht idee denk ik zo.

Nu is het vele km's lang voortdurend switchen tussen off road, betonwegen, en wegwerkzaamheden:
Foto 24
Foto 25
Foto 26
Foto 27

Maar af en toe toch weer een mooi riviertje.
Foto 28
Foto 29
Foto 30
Op satelliet zie je nog dat er een doorgang door het water was, wellicht ten tijde dat de brug in aanbouw was. Op de foto zie ik er niets meer van, het was me daar ter plaatse ook niet opgevallen. Weer dichtgegroeid misschien?

En weer een eindje verder, ook waar al ietwat beton ligt, kan het off road lijken ...
Foto 31
Maar voor zulke uitzichten hebben we dat er best wel voor over 8-)
Foto 32
Af en toe een heftige afdaling op beton die niet meer zo goed ligt.
Die is er waarschijnlijk lang geleden gelegd vanwege het feit dat dat stuk erg steil is. Ook hier is duidelijk dat er een nieuwere en bredere weg zal komen, een rijvak per richting, want beneden is de berm vers afgegraven:
Foto 33

Niet veel verder komt er weer een sterke afdaling, waar ze druk bezig zijn met het afgraven van de berm over een wat langere afstand, om er de weg te verbreden, dus een rijstrook per rijrichting. Omdat ze daarbij telkens een vrachtwagen laden, wordt het verkeer tegen gehouden.
Vrachtwagen volladen, wachtend opgaand verkeer doorlaten, vrachtwagen volladen, wachtend verkeer naar beneden doorlaten, enz ...
Foto 34
Foto 35
Om mijn benen te stretchen, en gemakkelijker foto's te kunnen maken, de motor eventjes goed aan de kant gezet ...
Foto 36
Opkomend verkeer doorlaten ...
Foto 37
Foto 38
Foto 39
Foto 40

Alle wachtenden in opwaartse richting zijn door, volgende vrachtwagen klaarzetten en volladen, intussen wij weer wachten.
Foto 41
Let er ook op, die voor mij, die zitten dus gewoon met vier op één motortje, en niemand draagt een helm ... is normaal hier. In de downtowns kom je het steeds minder tegen, maar eens daarbuiten blijft het de normaalste zaak van de wereld.

Op de buitengebieden wordt ook nog regelmatig met trekdieren gewerkt, al vermoed ik dat het daar waar nieuwe wegen gebouwd worden, gaandeweg ook zal verdwijnen.
Foto 42

Op een 10 tal km voor ik Kidipawan bereik, rijd ik toch nog heel even verkeerd, zij het maar een klein stukje dit keer. Maar het levert mij wel mooie beelden op.
Foto 43
Foto 44
Deze weg is anders wel een van de toegangswegen naar het, naar het schijnt (en ik geloof dat ook wel), heel mooie natuurgebied, Bundok Apo, een dode vulkaan, en tevens de hoogste berg van de Filipijnen.
En die kunnen wij zien liggen vanop ons stuk bouwgrond 8-)
(zij het wel heel in de verte).

Maar ik heb jammer genoeg echt de tijd niet me daaraan te wagen, en moet dus terug keren.
Echter, niet veel later begint het daar enorm hevig te regenen, en besluit ik toch maar te gaan schuilen. Ook de inlanders deden het daar massaal, met velen samentroepen in kleine winkeltjes langs de kant van de straten in dat dorp, en waar maar mogelijk.
Zelf ben ik gaan schuilen in een soort openluchthal die toegang verschaft tot een publieke marktplaats, waar nog velen andere kwamen schuilen ook. Ik heb daar geen enkel probleem ondervonden wat betreft niet meer veilig voelen (kom ik later nog op terug).
Foto 45
Zoals ik eerder liet zien, met een heel gezin op een motortje, kan perfect.
Sommigen zijn handig, en verlengen zowel zadel als voetsteunen complex. Ik vind het alvast knap gedaan!
Foto 46

Een dik half uur, en heel veel liters water later, regent het nog lichtjes, maar ik besluit door te rijden, want het zal nu snel donker worden. Ik slaag er nog in om deze ene leuke foto te nemen. Vraag me niet waarom, ik weet het zelf niet waarom, maar ik vond dit gewoon een foto waard:
Foto 47
Niet zo ver van de plaats waar ik geschuild heb, maar jammer genoeg, ook daar nog geen streetview.

Het is nu nog ruim 9 km tot Kidipawan, maar jammer genoeg, geen foto's meer, het is in een mum van tijd pikdonker.

In Kidipawan zag ik echter voor het eerst op de Filipijnen een rond punt.
(ze hebben er wel meerdere, vooral in het noorden van de Filipijnen, Manila en omstreken, maar hier zijn ze erg zeldzaam).
Leuk, we hebben hier weer streetview *O*

Nu is het 55 km over drukke wegen tot Digos, om dan over een al even drukke weg weer naar Toril te rijden. Jammer genoeg weinig te zien wegens pikdonker. Hier eindigt dus eigenlijk het mooie verhaal van deze route ...

Enige interessante foto die ik nog genomen heb (als je van winkel centrums houd), is eentje van een G-mall, in Digos zelf, maar dat zie je aan de foto zelf wel.
Foto 48
Zo zie je er hopen op de Filipijnen, en er komen er nog steeds hopen bij ... ze hebben wel allemaal nagenoeg dezelfde look, dus als je ene gezien hebt, heb je ze wel allemaal gezien.
Het is er fors duurder dan in het "leven daarbuiten", maar natuurlijk voor de meeste dingen, zeker om er te gaan eten, nog steeds gevoelig (veel) goedkoper dan bij ons.

Zo, dit was wat betreft mijn eerste toerrit, deze heb ik alleen gereden, de volgende samen met mijn vrouw, en met een broer van haar, met zijn vrouw.
Daar zijn echter minder foto's van, als je niet alleen rijdt, stop je niet wanneer je wil ...



... WORDT VERVOLGD ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke toertochten en mooie gebieden.
Maar dat is in Davao?
En is een offroad motor niet bruikbaarder?
 
Leuke toertochten en mooie gebieden.
Maar dat is in Davao?
En is een offroad motor niet bruikbaarder?
Klopt, is in Davao, zuid Filipijnen. Mijn vrouwtje is afkomstig van Toril, maar geboren in General Santos City, en daar gaat de volgende trip dus naartoe ;)
Is nog wat meer naar het zuiden toe.

Een off road motor zou ik er nog niet meteen voor nemen. Het ging best goed.
Maar ik zou er wel andere banden op zetten moest dat kunnen, zoiets wat beter is voor off road, maar ook nog net goed genoeg voor de goede wegen.
 
Standaardbanden voor de XR200 daar zijn fuji bandjes.
Deze heeft ietsje nop, maar doen het ook erg goed op het asfalt.
Misschien hebben ze die ook wel in jouw maten.

Klopt, is in Davao, zuid Filipijnen. Mijn vrouwtje is afkomstig van Toril, maar geboren in General Santos City, en daar gaat de volgende trip dus naartoe ;)
Is nog wat meer naar het zuiden toe.

Een off road motor zou ik er nog niet meteen voor nemen. Het ging best goed.
Maar ik zou er wel andere banden op zetten moest dat kunnen, zoiets wat beter is voor off road, maar ook nog net goed genoeg voor de goede wegen.
 
Standaardbanden voor de XR200 daar zijn fuji bandjes.
Deze heeft ietsje nop, maar doen het ook erg goed op het asfalt.
Misschien hebben ze die ook wel in jouw maten.
Kans is idd groot dat ze die hebben in de maten voor de motor die ik reed.
Ik huurde die van een familielid, in de hoedanigheid zoals die was, dus met "gewone" banden.
Het was niet mijn plan off road te rijden, of toch zeker niet in die mate.
Maar ja, ik kon het niet kiezen, en had het dus niet verwacht door hetgeen ik op maps.google zag.
Nietemin, ik heb ervan genoten! :]
Mijn mooiste motorrit tot nu toe 8-)

Probleem ... ik wil méér!!! Maar, 't is wachten tot november volgend jaar -O-
 
Ik had dat ook en dat deed me (of mn vrouw eigenlijk) besluiten om een eigen motor aldaar te kopen.
Ik heb toen een 'do it all' xr200 gekocht en heb deze wat verbeterd, zoals het voorzien van een grotere en lichtere 2e hands plastic xr600 tank die ik erop heb laten zetten.
Zodoende heb ik nu 12 liter ipv 9 liter en heb nu een verhoogde actieradius van in totaal bijna 400 km als het moet.
Ik heb hem ook lichter gemaakt voor offroad dmv een alu uitlaat en een lithium accu met wat andere dingen.
Hij is afgeslankt met zeker 10 kg, voor offroad is dat wel merkbaar.
Palawan is heeft veel rough roads, maar de meeste km's doe ik wel op de weg.
Ik rij zo'n 3000 km per vakantie.

Kans is idd groot dat ze die hebben in de maten voor de motor die ik reed.
Ik huurde die van een familielid, in de hoedanigheid zoals die was, dus met "gewone" banden.
Het was niet mijn plan off road te rijden, of toch zeker niet in die mate.
Maar ja, ik kon het niet kiezen, en had het dus niet verwacht door hetgeen ik op maps.google zag.
Nietemin, ik heb ervan genoten! :]
Mijn mooiste motorrit tot nu toe 8-)

Probleem ... ik wil méér!!! Maar, 't is wachten tot november volgend jaar -O-
 
Laatst bewerkt:
Ik had dat ook en dat deed me (of mn vrouw eigenlijk) besluiten om een eigen motor aldaar te kopen.
Ik heb toen een 'do it all' xr200 gekocht en heb deze wat verbeterd, zoals het voorzien van een grotere en lichtere 2e hands plastic xr600 tank die ik erop heb laten zetten.
Zodoende heb ik nu 12 liter ipv 9 liter en heb nu een verhoogde actieradius van in totaal bijna 400 km als het moet.
Ik heb hem ook lichter gemaakt voor offroad dmv een alu uitlaat en een lithium accu met wat andere dingen.
Hij is afgeslankt met zeker 10 kg, voor offroad is dat wel merkbaar.
Palawan is heeft veel rough roads, maar de meeste km's doe ik wel op de weg.
Ik rij zo'n 3000 km per vakantie.
Dat heeft mijn vrouwtje ook al aangehaald, van volgende keer misschien beter een motor te kopen. Het is de kost niet. Ale ja, het kost wel wat, maar niet zoals hier.
Ik denk dat die waarmee ik gereden heb al de deur uitgaat voor net geen 1600€, al zou ik, als ik een eigen motor koop, ook wel graag een 200cc hebben. Niet te veel, maar toch wel net dat ietsje meer. Verbruik zal wel licht stijgen, maar met die 150cc reed ik net geen 1:40, en dat terwijl ik die niet ontzien heb.
 
Je zou kunnen kijken voor een meer 'high end' kawa rouser als je puur bij een wegmotor wil blijven.
Die zijn 2e hands vaak ook nog netjes en niet zo duur.
Of een yammie ybr



Dat heeft mijn vrouwtje ook al aangehaald, van volgende keer misschien beter een motor te kopen. Het is de kost niet. Ale ja, het kost wel wat, maar niet zoals hier.
Ik denk dat die waarmee ik gereden heb al de deur uitgaat voor net geen 1600€, al zou ik, als ik een eigen motor koop, ook wel graag een 200cc hebben. Niet te veel, maar toch wel net dat ietsje meer. Verbruik zal wel licht stijgen, maar met die 150cc reed ik net geen 1:40, en dat terwijl ik die niet ontzien heb.
 
Laatst bewerkt:
Ik had dat ook en dat deed me (of mn vrouw eigenlijk) besluiten om een eigen motor aldaar te kopen.
Ik heb toen een 'do it all' xr200 gekocht
...
Ik dacht eerst dat maar toen las ik "3000km per vakantie ...".
Hoe lang ga jij meestal?
Wij gaan normaal gezien voor minstens 4 weken, maar dit jaar was een onbedoelde "vakantie", familiebezoek wegens zwaar zieke vader.
Motorrijden nam dus geen belangrijke plaats in.

De motor die jij koopt (gekocht hebt), wordt die na de vakantie dan weer doorverkocht? Of blijft die dan van jou na je vakantie? En in geval van dat laatste, hoe doe je dat dan?
 
Ik probeer meestal rond de 6 weken te gaan.
De motor wordt niet doorverkocht maar gewoon in de garage gezet en sporadisch bereden door een familielid om hem goed te houden. Ik hou wel de km's bij en maak een foto van de stand wanneer ik weer vertrek.
De accu heb ik vervangen voor een lithium, hij kan dus maanden blijven staan.
En als ik weer kom maak ik hem weer rijdend of laat hem even rijdend maken.
Via balikbayan box stuur ik af en toe mn eigen kleding, endurobanden, goeie olie, kettingspray, nieuw plastic, accesoires etc etc.


Ik dacht eerst dat maar toen las ik "3000km per vakantie ...".
Hoe lang ga jij meestal?
Wij gaan normaal gezien voor minstens 4 weken, maar dit jaar was een onbedoelde "vakantie", familiebezoek wegens zwaar zieke vader.
Motorrijden nam dus geen belangrijke plaats in.

De motor die jij koopt (gekocht hebt), wordt die na de vakantie dan weer doorverkocht? Of blijft die dan van jou na je vakantie? En in geval van dat laatste, hoe doe je dat dan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan