Bijna stilstaande file en maar een strook: wat doe je?

Mario64

MF veteraan
13 aug 2013
2.377
73
Op de snelweg en met meerdere (ruime) stroken is het simpel: tussen de twee meest linker stroken. Maar wat doe je als er maar een strook is en het (bijna) stilstaat?
Neem nu van de N11 naar de A12. Het gaat van 2 stroken naar 1 met aan het eind een verdrijvingsvlak. Rij je gewoon over dat vlak als de auto's stilstaan of ga je zelf ook netjes in de file staan?

Als er links van jouw strook een busstrook, rij je dan gewoon over die busstrook of probeer je (onveilig) binnen de eigen strook in te halen?
Busstrook rechts (Leiden A4 -> N206)?
Zeker met dit weer heb ik niet zo'n zin om stil te staan maar soms heb ik het idee dat ik me niet zo netjes gedraag. :]
 
Als de breedte (voldoende ruimte) het toelaat ga ik er voorzichtig langs. Daarvoor heb ik een motor.
Verdrijvingsvlakken probeer ik te mijden. Krijg je boetes op, en wekt verkeersagressie op.
Busstroken? Wat leuk, in België mag je die met de motor nemen bij druk verkeer.
Wel ook dan voorzichtig zijn. Max speed is daarop meestal 50km/u en ook dan heb je af en toe wel is van die egoïsten dat het niet kunnen verdragen en plots uitwijken als ze je zien komen, maar die zijn gelukkug zeldzaam.

Edit: als je anderen voorbijrijdt op hetzelfde rijvak is dat niet inhalen, maar heet dat passeren ;)
Hier in België kan je door dat gegeven aan te halen wel eens gemakkelijn een boete ontlopen ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In het geval van de N11 naar de A12 ga ik er voorzichtig langs. Daar is op zich wel ruimte voor. Ik vind het nooit zo'n fijn idee om achter in een file aan te sluiten en zeker met dit weer sta je niet graag stil. Ik kijk altijd wel of er voldoende ruimte is, het moet niet asociaal worden.
 
Voorzichtig er voorbij, evt. alleen een stukje. Achteraan in de file is nou eenmaal een levensgevaarlijke plek voor ons...
 
Ik hou altijd aan dat ik niet de dingen doe die met een auto ook zouden kunnen. Dat betekent wel door kleine smalle gaatjes, tussen auto's door, etc. Maar niet over de busbaan, vluchtstrook, voorsorteerstrook voor andere richting, etc.
 
Het hangt er een beetje vanaf, als de mogelijkheid er is om op een veilige manier langs de rij auto's te komen en toevallig neem ik daarbij een stukje busbaan, vluchtstrook of verdrijvingsvlak mee, dan heb ik daar niet zo'n moeite mee. Zelfde met een rood kruis op de snelweg. Ik probeer zo dicht mogelijk tegen de streep van de rijstrook die nog open is te rijden. Uiteraard ga ik er wel weer tussen als ik de wegwerkzaamheden of het ongeval tegen kom. Alleen als de nog geopende rijbaan stil staat of echt stapvoets rijdt, anders blijf ik er gewoon tussen.

Over het algemeen geldt denk ik, dat als je het normaal doet, met lage snelheid ten opzichte van het overig verkeer, zelfs stapvoets als alles stilstaat, goed blijft opletten en geen gevaar veroorzaakt dan vind ik dat allemaal niet zo erg, daar ben je motorrijder voor. Ik denk ook dat de politie in zo geval ook niet meteen het bonnenboek erbij pakt als jij gewoon laat zien als je alles met beleid doet, en doen ze het wel dan staan ze in hun recht, het is immers verboden.

Begrijp me niet verkeerd, ik keur racen over busbanen en verdrijvingsvlakken echt niet goed, het gaat om de manier waarop je het doet. Zolang het rustig en met beleid gaat dan heb ik er niet zo'n moeite mee. Zolang het op een veilige manier kan. Kan het niet dan houdt het op.
 
Laatst bewerkt:
Het hangt er een beetje vanaf, als de mogelijkheid er is om op een veilige manier langs de rij auto's te komen en toevallig neem ik daarbij een stukje busbaan, vluchtstrook of verdrijvingsvlak mee, dan heb ik daar niet zo'n moeite mee. Zelfde met een rood kruis op de snelweg. Ik probeer zo dicht mogelijk tegen de streep van de rijstrook die nog open is te rijden. Uiteraard ga ik er wel weer tussen als ik de wegwerkzaamheden of het ongeval tegen kom. Alleen als de nog geopende rijbaan stil staat of echt stapvoets rijdt, anders blijf ik er gewoon tussen.

Over het algemeen geldt denk ik, dat als je het normaal doet, met lage snelheid ten opzichte van het overig verkeer, zelfs stapvoets als alles stilstaat, goed blijft opletten en geen gevaar veroorzaakt dan vind ik dat allemaal niet zo erg, daar ben je motorrijder voor. Ik denk ook dat de politie in zo geval ook niet meteen het bonnenboek erbij pakt als jij gewoon laat zien als je alles met beleid doet, en doen ze het wel dan staan ze in hun recht, het is immers verboden.

Begrijp me niet verkeerd, ik keur racen over busbanen en verdrijvingsvlakken echt niet goed, het gaat om de manier waarop je het doet. Zolang het rustig en met beleid gaat dan heb ik er niet zo'n moeite mee. Zolang het op een veilige manier kan. Kan het niet dan houdt het op.

Zo rij ik altijd... bijna elke dag staat er file vanaf stoplicht bij nieuw Hemweg tot voor de oprit naar Coen tunnel, daar rij ik over de busbaan en verdrijvingsvak tot aan de stoplicht. Meerdere keren politie tegen gekomen die ook in de file zitten, die vonden het prima zolang je met een gepaste snelheid de file passeert.
 
Vooral op normale wegen, waar links van de file dan een rijstrook voor het tegemoetkomende verkeer is, vind ik dit lastig. Toch haal ik telkens een paar auto's in zodra ik denk dat dat veilig gebeuren kan.

Sommige plekken is dit echt niet mogelijk, en dan moet je wel tussen de blikken gaan stilstaan :(
 
Als het fatsoenlijk kan: inhalen.
Als het niet kan, rustig wachten.

Ik kom trouwens maar weinig situaties tegen waarin ik ergens niet langs kan, of dat ik wordt tegengewerkt.
 
Oma even weg jagen ...

De ring rond Tienen, bestond tot voor kort uit 2x2 rijvakken, nu zijn ze die aan het herinrichten naar 1 rijvak per rijrichting. De binnenvakken worden heringericht naar 1 éénrichtingsbaan voor bewoners, en een parkeerstrook, dit komt de bewoners zeker ten goede.

De veerkeersstroming echter gaat er slechter op, maar de werken zijn nog niet vorbij, dus ...

Maar hoe doe ik dat nu als er file is? En die is er heel wat meer dan voorheen ...

Tussen de beide richtingen ligt een fysieke scheiding in de zin van een betonnen boord, zodat brandweer enz de andere kant op kan indien nodig.

Wel ...
full

die betonnen boord, is niet hoog, en heeft best een breed plat vlak.
full

Heb het eens geprobeerd als er geen verkeer was, en dat gaat vlot. Dat betekend dus dat ik een vrij breede ruimte heb om erlangs/ertussen te gaan *O*
 
Spookrijden wanneer mogelijk. Wanneer niet mogelijk: wachten in de file :')
Anders in de berm rijden :P
 
Hier op de N201 wacht ik meestal behalve als het echt druk is. De capaciteit van de weg is te laag wegens 4x niet-gesynchroniseerd stoplicht, een stuk snelheidsverlaging en een brug die nog wel eens open gezet wordt in de spits zodat een gepensioneerde lul er met een bootje onderdoor kan en er 300 man met draaiende motor stil staat van Hilversum tot aan de A2. Mensen die wél ergens heen moeten zeg maar. De stoplichten zorgen voor een golfbeweging waardoor er telkens wel/niet tegenliggers zijn. Ik rijd er dan langs als de tegenliggers weer eens stilstaan voor brug of stoplicht.
 
Bekend stuk inderdaad bij die N201. Wat een drama daar elke dag.

In Amsterdam ook regelmatig een rij met auto's voor een stoplicht inhalen, over de tegenliggende weg.
Ligt wel een doorgetrokken lijn, maar die vallen nog mee. Van die stoep-eilandjes (waar nooit iemand loopt) midden op de weg: die zijn vervelender. Maar ook goed links te passeren.
 
... Van die stoep-eilandjes (waar nooit iemand loopt) midden op de weg: die zijn vervelender. Maar ook goed links te passeren.
Bedoel je dan zo van die eilandjes?
Google Maps
Ja, als ik niet tussen het voertuig en het eilandje kan, en de situatie laat het toe, links ernaast, doen veel motorrijders hier :]

Hier: Google Maps
Gewoon, op de "verkeerde kant" er langs, en invoegen als het tegenverkeer niet toelaat dat je erlangs gaat ...

En hier: Google Maps
Geen idee waarom hier paaltjes staan ipv een eilandje, maar goed, daar gaan we dan toch gewoon lekker tussendoor :] 8-)
 
Zelfde met een rood kruis op de snelweg. Ik probeer zo dicht mogelijk tegen de streep van de rijstrook die nog open is te rijden.
Dicht langs de streep, dus dicht langs auto's, is toch onnodig risico, waarom dus dicht langs de streep?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan