A1 motor opvoeren door middel van groter blok

ruben1546

Rookie
10 sep 2018
2
0
Beste Motor-Forum,
Ik ben op het moment bezig met mijn lessen voor mijn A1 rijbewijs sinds ik net 18 ben en zit met een klein porbleempje. Ik vind zelf zoals velen een 11kw motor toch het net niet echt al helemaal sinds ik voor mijn werk nadat ik mijn A1 dan heb een aardig stuk over de snelweg moet naar Amsterdam voor mijn werk en zat daarom naar mijn zogenoemde work around te kijken en zou graag willen weten wat jullie er van vinden, risico's er van zijn en of het uberhaupt te doen is.

Mijn plan is om een KTM duke 125 en een KTM duke 390 te kopen en hiervan de motorblokken te vervangen zodat ik op kenteken van een 125 rijd en dus aan het A1 rijbewijs zit als ik ooit gecontroleerd zou worden. Qua frame ziet het er tot nu toe niet uit als een probleem sinds volgensmij (heb nog niet naar de handleidingetjes gekeken) de 125 en 390 hetzelfde frame hebben en dus de duke 125 gewoon de kracht van de 390 aan zou kunnen.

Mijn vraag dus of dat dit mogelijk zou zijn, er gevaren aan zitten motortechnisch sinds ik wel veilig zou willen rijden en qua VIN sinds ik niet zou weten of dit op het motorblok zou zitten of op het frame?

Vriendelijke groetjes, een HELE enthousiaste (bijna)motorrijder.
 
Voor de politie is zoiets rijden zonder geldig rijbewijs. Dat is alleen een boete en afstappen.

De verzekering is niet zo makkelijk als het mis gaat, dan ben je gewoon niet verzekerd en kan je levenslang betalen als je iemand dood rijd ofzo.

Dus gewoon even geduld hebben. En lange tijd hard rijden op een naked is toch niet prettig. Of gewoon lekker binnedoor met de Duke.
 
Gewoon een wat grotere/sterkere A1 motor kopen.. zoals idd de KTM duke 125 / Yamaha R125
Dit is meer dan voldoende power voor de eerste twee jaar.

niet beginnen aan blokken swappen, hoop gedoe met de verzekering als het fout gaat.. want je rijd gewoon op een A2 motor met een A1 rijbewijs wat niet mag.
 
Inderdaad, kan wel, mag niet. Op zich geen probleem, maar als de verzekeraar daar achter komt bij een ongeval, ook al was het ongeval niet jouw schuld, dan ben je de sjaak.
 
Enige wat geloofwaardig is om te doen is het blok van een Duke 200 erin doen. Van horen zeggen was er bij Goedhart Motoren in Bodegraven er ooit eentje in onderhoud die het 200 blok in de 125 had zitten. Een 390 is too much, valt direct op.

Zelf reed ik als eerste motor een 25kw GS500 op kenteken met het kitje eruit. Nooit wat gebeurd, reed prima en ging goed. Maar achteraf vind ik het niet zo slim van mijzelf... Maar goed, ik praat nu over 12 jaar geleden (kword oud!).

Doe wat je niet kan laten. Of zoek een motor waar je een bigbore kit voor kan kopen.
 
Was al lang geleden dat er zo'n topic was. Maandje?

Rijden met meer vermogen dan op je rijbewijs/kentekenbewijs staat -> gaat prima, tot je gezeik krijgt met de verzekering en dan ga je voor veel geld t schip in. Doe het niet.


Slotje?
 
Maareh, als je de roze bril even af zet ben je nog verkeerder bezig dan wanneer je op een A1 motor gaat rijden. Een A1 motor voldoet ten minste aan de typegoedkeurings-eisen, dus dan rij je alléén zonder rijbewijs*. Maar een van 125 naar 390cc / 11kw > 30kw verbouwde A1 motor voldoet echt aan geen enkele eis meer voor de openbare weg.

Je bent niet verzekerd en als ze om welke reden dan ook je bloknummer bekijken ben je gegarandeerd je KTM kwijt.

*Ik bedoel op geen enkele manier dat het slim is om dan maar op een A1 motor te stappen.
 
*Ik bedoel op geen enkele manier dat het slim is om dan maar op een A1 motor te stappen.

Wat een onzin weer die steeds via mf wordt verspreid. Alsof je per se een top van 150 moet hebben om met het verkeer mee te komen. TS rijdt naar Amsterdam, met een beetje pech staat het regelmatig vast en kun je beter een 125cc motor hebben. Zolang je je eigen grenzen kent.

Probeer maar eens met maximaal 90 of 100 ergens heen te rijden, gaat prima. Ik doe het regelmatig met de XT600. Harder kannie wel, maar harder moet je eigenlijk niet willen. Precies zoals bij een A1 motor.
 
Wat een onzin weer die steeds via mf wordt verspreid. Alsof je per se een top van 150 moet hebben om met het verkeer mee te komen. TS rijdt naar Amsterdam, met een beetje pech staat het regelmatig vast en kun je beter een 125cc motor hebben. Zolang je je eigen grenzen kent.

Probeer maar eens met maximaal 90 of 100 ergens heen te rijden, gaat prima. Ik doe het regelmatig met de XT600. Harder kannie wel, maar harder moet je eigenlijk niet willen. Precies zoals bij een A1 motor.

Sorry, correctie maakte overal A1 van. Ik bedoelde juist A - onbegrenst. Al zou dat aan de inhoud van de post ook wel zichtbaar moeten zijn.
Dus mijn mening is dat je nog beter op een 1000cc kan stappen met je A1 rijbewijs, dan dat je een A1 motor gaat verbouwen naar iets dat uberhaupt niet op de openbare weg mag komen (en dat dat allebei niet slim is).

Voor de goede orde: Ik heb sinds mijn 18e een onbeperkt rijbewijs en heb voor de lol een hele tijd een 125cc-tje er bij gehad.
 
Sorry, correctie maakte overal A1 van. Ik bedoelde juist A - onbegrenst. Al zou dat aan de inhoud van de post ook wel zichtbaar moeten zijn.
Dus mijn mening is dat je nog beter op een 1000cc kan stappen met je A1 rijbewijs, dan dat je een A1 motor gaat verbouwen naar iets dat uberhaupt niet op de openbare weg mag komen (en dat dat allebei niet slim is).

Voor de goede orde: Ik heb sinds mijn 18e een onbeperkt rijbewijs en heb voor de lol een hele tijd een 125cc-tje er bij gehad.

Dank voor de opheldering. Hier ben ik het wel helemaal mee eens. Hier op MF wordt soms wel eens gedaan alsof je niet met 90 of 100 over de snelweg kan, en dat irriteerde me een beetje.

Gelukkig verkeerd opgevat.
 
Ik heb een volle A en rij met plezier een Duke 390. Rij vrijwel alleen maar voor de fun de binnendoor wegen en minimaal snelweg. Hier heb ik geen dikke 1000 voor nodig en de 390 is makkelijker te stallen thuis. Hiervoor 2 keer een 600 cc gehad maar nog steeds geen spijt van de 390. (Al mag een 690 ook wel als de verbouwing niet meer al het spaargeld op vreet)
 
Het is ongetwijfeld mogelijk. Motortechnisch zou het misschien wel onveilig zijn aangezien de duke 390 iets grotere remschijven heeft? Dus je zou de kracht hebben van de 390 alleen niet de rem performance (tenzij je dit zou meenemen).. Daarnaast draag je ook meer gewicht omdat het 390 motorblok wel iets zwaarder is waardoor er vering technisch ook het één en ander aan de hand kan zijn. Veel zaken nog waar je misschien aan moet denken voordat het echt "veilig" is.
 
Beste Motor-Forum,
Ik ben op het moment bezig met mijn lessen voor mijn A1 rijbewijs sinds ik net 18 ben en zit met een klein porbleempje. Ik vind zelf zoals velen een 11kw motor toch het net niet echt al helemaal sinds ik voor mijn werk nadat ik mijn A1 dan heb een aardig stuk over de snelweg moet naar Amsterdam voor mijn werk en zat daarom naar mijn zogenoemde work around te kijken en zou graag willen weten wat jullie er van vinden, risico's er van zijn en of het uberhaupt te doen is.

Mijn plan is om een KTM duke 125 en een KTM duke 390 te kopen en hiervan de motorblokken te vervangen zodat ik op kenteken van een 125 rijd en dus aan het A1 rijbewijs zit als ik ooit gecontroleerd zou worden. Qua frame ziet het er tot nu toe niet uit als een probleem sinds volgensmij (heb nog niet naar de handleidingetjes gekeken) de 125 en 390 hetzelfde frame hebben en dus de duke 125 gewoon de kracht van de 390 aan zou kunnen.

Mijn vraag dus of dat dit mogelijk zou zijn, er gevaren aan zitten motortechnisch sinds ik wel veilig zou willen rijden en qua VIN sinds ik niet zou weten of dit op het motorblok zou zitten of op het frame?

Vriendelijke groetjes, een HELE enthousiaste (bijna)motorrijder.




Je denkt nog als een brommerrijder:]
 
Toen ik af reed op mijn 18de bestond er nog geen beperkt rijbewijs en heerste de spreuk 'een zware is je ware' nog.
Ik rij nu sinds een tijdje op een oude 125 Honda 40km naar werk. Met tegenwind haald hij de 80 net, wind mee de 95. Ik kom niet op de snelweg maar wel een stuk autoweg. Daar voelt 80 niet fijn. Ookal rij je dan zo'n beetje de snelheid van het vrachtverkeer, auto's kruipen zowat achterop en snijden je af met inhalen. De snelweg ga ik er niet mee op.

Maar verder is het super leuk. In de bebouwde kom ben je veel vlugger dan de auto en door het lage gewicht ook veel handelbaarder dan een 'zware' motor.
Het is weer of je als 16 jarige op de brommer zit :D

Helaas is het door de overheid opgelegd en is 11kw echt weinig. Maar ik durf wel te zeggen dat je er beter en sneller van leert rijden als je op een lichte motor begint.
 
Toen ik af reed op mijn 18de bestond er nog geen beperkt rijbewijs en heerste de spreuk 'een zware is je ware' nog.
Ik rij nu sinds een tijdje op een oude 125 Honda 40km naar werk. Met tegenwind haald hij de 80 net, wind mee de 95. Ik kom niet op de snelweg maar wel een stuk autoweg. Daar voelt 80 niet fijn. Ookal rij je dan zo'n beetje de snelheid van het vrachtverkeer, auto's kruipen zowat achterop en snijden je af met inhalen. De snelweg ga ik er niet mee op.

Maar verder is het super leuk. In de bebouwde kom ben je veel vlugger dan de auto en door het lage gewicht ook veel handelbaarder dan een 'zware' motor.
Het is weer of je als 16 jarige op de brommer zit :D

Helaas is het door de overheid opgelegd en is 11kw echt weinig. Maar ik durf wel te zeggen dat je er beter en sneller van leert rijden als je op een lichte motor begint.

Ik heb een paar jaar terug een Honda C70 omgebouwd naar 125cc, met een best wel getuned motorblok er onder. Omdat deze "brommer" maar 75 kilo weegt, was dat best dikke pret. Ik kan me niet voorstellen hoe traag het was geweest als hij ruim 30 kilo meer had gewogen. Deze brommer stond echter wel gewoon op correct motorkenteken met 125cc.
 
Toen ik af reed op mijn 18de bestond er nog geen beperkt rijbewijs en heerste de spreuk 'een zware is je ware' nog.
Ik rij nu sinds een tijdje op een oude 125 Honda 40km naar werk. Met tegenwind haald hij de 80 net, wind mee de 95. Ik kom niet op de snelweg maar wel een stuk autoweg. Daar voelt 80 niet fijn. Ookal rij je dan zo'n beetje de snelheid van het vrachtverkeer, auto's kruipen zowat achterop en snijden je af met inhalen. De snelweg ga ik er niet mee op.

Maar verder is het super leuk. In de bebouwde kom ben je veel vlugger dan de auto en door het lage gewicht ook veel handelbaarder dan een 'zware' motor.
Het is weer of je als 16 jarige op de brommer zit :D

Helaas is het door de overheid opgelegd en is 11kw echt weinig. Maar ik durf wel te zeggen dat je er beter en sneller van leert rijden als je op een lichte motor begint.

Dan zou ik eigenlijk als laatste gedachte nog hebben of het mogelijk is om een 2 takt 125cc te halen die voor 11kw op het kenteken staat en die dan gewoon naar het normale kracht van een 2 takt terug te zetten? Zou dan altijd ook nog een big bore kit kunnen gebruiken maar weet niet precies hoe dat werkt/of het uberhaupt zomaar kan met 2 takt motoren. Denk dat ik hier weinig problemen mee zou kunnen krijgen?
 
Ookal rij je dan zo'n beetje de snelheid van het vrachtverkeer, auto's kruipen zowat achterop en snijden je af met inhalen.
Ik vraag me echt af wat en hoe die mensen denken. :X
'Wat' ( enig besef ) denken doen ze waarschijnlijk helemaal niet..
Zo liep ook mijn 100cc 2 takt motorscooter vast. Reed bijna maximaal op de snelweg, maar had nog een streepje gas over voor medelijden met de techniek.
Kwam er een combo-autootje achter mij rijden.
Op een gegeven moment zat die slechts op enkele meters afstand en gaf ik maar volgas. Vrijwel direct een vastloper.

Normaal ging ik er niet mee de snelweg op, maar er was een omleidingsweg waardoor ik gedwongen werd. O-)
 
Is gebaseerd op de inschatting / eerste indruk dat je niet snel zal zijn. Ik heb op mijn 125cc best vaak een auto in mijn reet gehad terwijl ik 95km/h reed op een 80 weg. Op mijn grote motor gebeurt dat nooit. En met auto's net zo: Als ik in mijn 1968' er reed had ik veel vaker bumperklevers dan in mijn nieuwere auto, terwijl ik in beide gevallen even hard rij op die plek.
 
Is gebaseerd op de inschatting / eerste indruk dat je niet snel zal zijn. Ik heb op mijn 125cc best vaak een auto in mijn reet gehad terwijl ik 95km/h reed op een 80 weg. Op mijn grote motor gebeurt dat nooit. En met auto's net zo: Als ik in mijn 1968' er reed had ik veel vaker bumperklevers dan in mijn nieuwere auto, terwijl ik in beide gevallen even hard rij op die plek.
Ja, dat verschil in auto's was mij ook opgevallen.
Alleen in de Polo van mijn vriendin ineens veel agressie van achteren, in mijn eigen Citroën C5 of Chrysler Stratus geen hond te bekennen. _O-
Er gaat toch een rare psychologie van uit.

Het gekste was nog wel toen ik een Trabant had, die werd enkele meters na een rotonde al ingehaald.
En dat op een weg met tegenliggers. _O-
Bovendien knalden ze er vaak vlak voor een rotonde voor, terwijl mijn remweg dat eigenlijk niet aankon. :') (zweet!)
 
Die Trabant stonk denk ik. :) Of viel het mee met rook? ;)
De rook vond ik wel meevallen. De koude start was niet veel erger dan een ochtendmist. O-) :+
En met mijn <35 kW Jawa kreeg ik als voorrijder ook altijd complimenten over de snelheid van tochtjes door de polder.
Alleen jammer dat er af en toe wat uit de uitlaat kwam. Ook tweetakt zoals je weet. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan