Honda CBR1100XX Super Blackbird Topic Deel IV

Een krant er onder is voldoende.
En bij het terugplaatsen je vingers er eerst tussen houden. De magneet trekt hem meer aan dan je denkt..... Pas wel op dat je velletje er niet tussen zit. O-)
 
Voor de liefhebber heb ik nog een originele ruit van een Blackbird van de laatste serie liggen. Ietsje hoger dan die van de eerdere series dus.
Kan ik daar iemand blij mee maken?
 
:') De 1999 en 2000 versies geven af fabriek het meeste vermogen heb ik begrepen. Die waren met injectie, maar nog zonder de katalysator die behoorlijk wat PK's wegvreet (was het geen 15 PK?). Wel hebben de 1999 en 2000 versies nog een analoog dashboard. De carburateurversies (1996-1998) met analoog dashboard leveren (na de 1999-2000 versies) meer vermogen dan een standaard 2001-2007 versie met injectie/katalysator/digitaal dashboard.

Mocht je een blackbird met digitaal dashboard willen met vol vermogen, dan moet je zoeken naar een 2001 of later waarvan de uitlaatbochten en uitlaten zijn vervangen door aftermarket exemplaren zonder katalysator. De katalysatoren zitten namelijk deels in de uitlaatbochten/collector en deels in de standaard dempers.

Ik heb bijvoorbeeld een 2005 met aftermarket rvs 4 in 1 uitlaatbochten en een Remus Hexacone sportdemper. Vol vermogen dus (en dan dus meer PK's dan een standaard carburateurversie). De mijne haalt op een dynobank dankzij dit uitlaatsysteem icm K&N luchtfilter en Powercommander zelfs 160 PK aan het achterwiel. (dit laatste kan nog iets varieren omdat er wat verschillen kunnen zitten tussen de diverse dynobanken en hun instellingen).

Je kunt natuurlijk ook een standaard 2001-2007 kopen en zelf de bochten en dempers vervangen. Voordat ik mijn Blackbird kocht, heb ik Frank Switser van AFS motorparts Purmerend gevraagd om advies over de tips and tricks van alle bouwjaren. Daar heb ik veel aan gehad en op basis daarvan heb ik de juiste keus kunnen maken.

Hallo

Ben info aan het verzamelen betreft vervangings dempers voor mijn BB uit 2007. Vandaar deze reactie op dit bericht. Ik heb dus de versie uitlaat met die verdikking voor de einddemper. Wat ik graag wil is de linkpipes en dempers vervangen. Wat me niet duidelijk is gaat dat zomaar? Iedereen spreekt van sensor eraf power commander erop en k&n filter. Is dit een must? Een andere set dempers erop en werkt niet?

Bijvoorbaat dank voor je reactie
 
Het werkt niet goed, maar ik zal niet zeggen dat het helemaal niet werkt....
Een deel van jouw katalysator zit in je dempers, en een deel in de collector. Daar zit jouw O2-sensor nog tussen op de rechter-linkpipe.
Dus bochten en dempers verwijderen + een O2-sensor-eliminator-kit plaatsen is een mogelijkheid. Maar als je dan toch bezig bent, waarom dan niet meteen een Powercommander er op? Dat maakt hem echt veel beter.....
 
Het werkt niet goed, maar ik zal niet zeggen dat het helemaal niet werkt....
Een deel van jouw katalysator zit in je dempers, en een deel in de collector. Daar zit jouw O2-sensor nog tussen op de rechter-linkpipe.
Dus bochten en dempers verwijderen + een O2-sensor-eliminator-kit plaatsen is een mogelijkheid. Maar als je dan toch bezig bent, waarom dan niet meteen een Powercommander er op? Dat maakt hem echt veel beter.....

Bedankt voor je reactie.
Zal erover nadenken. Al met al wordt een stuk duurder dan gedacht. Zomaar dempers erop lukt dus niet..
 
Met andere dempers en een k&n filter gaat de fiets minder soepel lopen is mijn ervaring. Ergens eerder in dit forum heeft Frank dat ook al gemeld. Volgens een tuning bedrijf is de reden dat de motor al redelijk schraal staat afgesteld. Als er meer lucht binnenkomt en er minder weerstand op de dempers is wordt het allemaal nog minder. De samenstelling van de tegenwoordige benzine maakt het allemaal ook niet beter. Een deel van de oplossing is inderdaad de lambda sonde eruit en een o2 eliminator (optimizer heet dat tegenwoordig) erin als je al andere dempers en een k&n filter hebt zoals ik. De motor pakt dan al beter op. Vervolgens een powercommander erin en laten tunen is het advies dat ik veel hoor. Bij mij gebeurt het tunen volgende week. Een dezer dagen krijg ik de powercommander binnen. Ik ben heel benieuwd hoe het dan aanvoelt.
 
ik heb alleen andere dempers en k&n lucht filter ik merk geen verschil in de prestatie van de motor.
wel is het geluid moier
 

Bijlagen

  • IMG_5467.JPG
    IMG_5467.JPG
    1,1 MB · Weergaven: 22
Kleine update t.o.v. mijn post van 9 september. Vorige week heb ik de powercommander en O2-eliminator/optimizer geplaatst (én de lambdasonde verwijderd/plug geplaatst). Gisteren is de fiets getuned. Het bleek inderdaad dat hij erg schraal liep. De gasrespons was daardoor minder en het blok liep warmer dan nodig. Ook bij de lagere contante snelheden liep de fiets niet zo soepel als ik zou willen. Erg mooi om te zien is hoe de map in de powercommander deel voor deel werd opgebouwd bij de tuner. Elke run weer de nodige aanpassingen. Het gevolg is uiteindelijk een totaal anders aanvoelende fiets. Geweldige respons op het gas en de fiets gaat maar door zonder enige dip. Op de rollenbank gaf hij een vloeiende curve in de vermogensopbouw tot het eind van het toerengebied. Bij elke gasstand geeft ie een vloeiend verloop. Gevolg is een rustiger fiets en een enorme acceleratie als dat nodig is zonder dat ie nerveus op het gas is ;)
 
Elke run weer de nodige aanpassingen. Het gevolg is uiteindelijk een totaal anders aanvoelende fiets. Geweldige respons op het gas en de fiets gaat maar door zonder enige dip. Op de rollenbank gaf hij een vloeiende curve in de vermogensopbouw tot het eind van het toerengebied. Bij elke gasstand geeft ie een vloeiend verloop. Gevolg is een rustiger fiets en een enorme acceleratie als dat nodig is zonder dat ie nerveus op het gas is ;)

Hier gaat het om.

Wat er op papier uit komt rollen aan cijfers is bijzaak. Leuk voor aan de toog maar een fijner lopende motor is veel belangrijker.
 
Ben sowieso wel benieuwd naar Dyno-sheets. Laatst bij Hans van Wijk stond er een Blackbird op de bank, 154pk uit mijn hoofd, bos einddemper zonder andere aanpassingen.
Binnenkort gaat de mijne ook maar eens de bank op, direct een PC plaatsen. Ben benieuwd wat hij draait met volledig 4-2-1 systeem.

Zal me gelijk even voorstellen!

Ik ben Mario, 24 jaar en rijd deze bird nu ongeveer 4 maanden.
6d752bc1-24de-4072-ba84-53e0cd6523ae.jpg
 
Neen , het lijkt erop dat hij het niet wil prijs geven , waarom is mij een groot raadsel , maar ja , is wat het is zeker |(
Niet oordelen jongens. Ben stomweg niet in het land en heb die prints niet in mijn zak zitten. Komt heus wel goed. Niet zenuwachtig worden aub.
 
Neen , het lijkt erop dat hij het niet wil prijs geven , waarom is mij een groot raadsel , maar ja , is wat het is zeker |(

Neem een biertje en relax.

Zelfs als hij ze niet zou willen delen, dan is dat zijn keus.
Hij wil ze wel delen maar kan even niet op stel en sprong aan je wens voldoen. Geen idee waarom mensen dat soort dingen proberen af te dwingen bij een ander.
 
Ben sowieso wel benieuwd naar Dyno-sheets. Laatst bij Hans van Wijk stond er een Blackbird op de bank, 154pk uit mijn hoofd, bos einddemper zonder andere aanpassingen.
Binnenkort gaat de mijne ook maar eens de bank op, direct een PC plaatsen. Ben benieuwd wat hij draait met volledig 4-2-1 systeem.

Zal me gelijk even voorstellen!

Ik ben Mario, 24 jaar en rijd deze bird nu ongeveer 4 maanden.
Bekijk bijlage 1329910

154 pk is heel veel , is wat een hayabusa origineel heeft ....
ik heb er al heel wat gezien ( op het web ) die met moeite 140 pk halen ( wat nog heel goed is hoor )*O*
 
154 pk is heel veel , is wat een hayabusa origineel heeft ....
ik heb er al heel wat gezien ( op het web ) die met moeite 140 pk halen ( wat nog heel goed is hoor )*O*
Hij zegt toch niet of dat aan de krukas of aan het achterwiel is?
Mijn 1999-er had 153,2pk aan het achterwiel, dus het kan wel.
 
Ben sowieso wel benieuwd naar Dyno-sheets. Laatst bij Hans van Wijk stond er een Blackbird op de bank, 154pk uit mijn hoofd, bos einddemper zonder andere aanpassingen.
Binnenkort gaat de mijne ook maar eens de bank op, direct een PC plaatsen. Ben benieuwd wat hij draait met volledig 4-2-1 systeem.

Zal me gelijk even voorstellen!

Ik ben Mario, 24 jaar en rijd deze bird nu ongeveer 4 maanden.
Bekijk bijlage 1329910
Mooi ding, bijna helemaal origineel!
Ik zie alleen andere dempers en andere stuurgewichten. En ook nog een stickertje op het voorspatbord (dat scheef zit).
Mogelijk een ander stuur en remleidingen, maar dat is maar slecht zichtbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan