Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Die Brammo overtuigde me destijds, puur op basis van foto's en specs, om elektrisch te gaan rijden. Toen zag ik mooie aanbiedingen van ik geloof rond de 8000 of 9000 euro, nieuw! :o
Dealer gevonden, in Amsterdam notabene! Vlakbij! *O*

En toen pas begon ik door te krijgen dat dat oud nieuws was, dat het de laatste stuiptrekking van Brammo was geweest, en die dealer zijn website nooit had geüpdatet. |(

O volgens mij nog steeds niet: Brammo Motoren 100% Elektrische Motorfiets E-Bikes Brammo

En toen kwam ik via dit topic bij Zero uit :)
Die zaak zou volgens wegens omstandigheden gesloten zijn.
Dan zal het ook niet veel bijzonders zijn geweest.
Je zou hun natuurlijk kunnen bellen , mogelijk doen zeg heel wat anders.
Zijn wel meer van dit soort die iets opstarten en weer net zo snel verdwijnen.
Je zal er maar een motor vandaan hebben.
Garantie weg en geen onderdelen meer leverbaar.
 
Ik ben aan het kiezen tussen de Energica Ego en Eva. Ik vind de Ego lekkerder sturen en qua vormgeving veel mooier.
De Eva heeft als plussen een rechtere zit, meer overzicht en optionele koffertjes.

Een motor zonder koffers is veel mooier. Maar ik vind het niet handig om met kettingslot, laadkabels etc. in een rugtas rond te rijden. Nog liever kan ik mijn helm in een (top)koffer kwijt. Standaard levert Energica geen koffer oplossingen voor de Ego, maar er is vast (custom) meer mogelijk. Heeft 1 van jullie zelf al een creatieve koffer oplossing, of ergens op het internet iets gezien?
 
Past er niets onder het zadel oid? Ik heb bij de ZRX een kettingslot onder het zadel liggen. Om wat mee te kunnen nemen (laptop, regenbroek, lunch, en nog wat kleinigheden) heb ik een buddyseattas.
Koffers hoeven van mij niet zo.
 
OK, maar wat wil je allemaal meenemen? Want in een buddyseat- of tanktas past normaal gesproken genoeg. Ik heb het kabelslot onder m'n zadel liggen omdat ik die toch nooit gebruik, maar die past er ook nog wel bij in m'n tas. ;)
 
Wat ik normaal wil meenemen zijn; laadkabel normaal, laadkabel type2, kettingslot, schijfslot, regenpak. Nog liever kan er na afstappen mijn helm en broek in.
 
Gaaf dat je een Energica overweegt. Inderdaad is er weinig qua koffers beschikbaar voor de Ego, ze schatten dat gebruik wat anders in dan de andere types. Misschien past de originele Energica tanktas, of anders een soft bag achterop. Een schijfremslot kan aan je frame vast. Om je even een beeld te geven van de praktijk: Op mijn Energica neem ik zelden laadkabels mee (ik heb een Type2 laadkabel op werk liggen), ook niet voor mijn zondagse rondje Groene Hart, want dan ga ik slechts kort snelladen. Alleen als ik op pad ga met overnachting neem ik de stekker-laadkabel mee. Vorig weekend naar de Harz had ik alle kabels voor het eerst mee en heb Type2 kabel maar 1x gebruikt.
 
Over twee weken meer nieuws over een elektrische BMW S1000R prototype. :o
 
Nou, daar gaat ie... Snaar geknapt, bij 17k....
IMG_20180924_184742.jpg
 
Vandaag twee maanden geleden brak er bij mijn riem een tand uit, dat was ook bij 17.000 voor die riem.

Inmiddels 2000 Km verder blijft die beschadigde riem het prima doen. Ik heb wel een reserve riem bij me, eventueel kan ik hem op het werk wisselen.
 
Handig, ik ga er ook maar eentje op voorraad halen. Uurtje wachten op de ANWB die ook niet meer kon dan de sleper bellen, waar ik alweer een uurtje op kon wachten... begrijp me niet verkeerd, blij dat ik geholpen ben, maar als het beter kan: graag ;)
 
Een paar weken geleden heb ik een Energica Eva vier dagen gehuurd.
Heb hem hoofdzakelijk voor mijn woonwerk gebruikt elke dag 95 km enkele reis.
Ik moet zeggen het rijd echt wel goed zou niet dit model kiezen zit liever nog een beetje meer recht op.
Maar dat wist ik al en het ging mij mee om hoe rijd zoiets.
Maar het is toch wel een uitdaging om 95 km te halen op een lading, moest mijn snelheid echt wel aanpassen.
Had ook nog een dag dat er een omleiding was maar dat ging ook goed als je je snelheid maar aanpast.
Als je op je gemak met de de vrachtwagens mee rijd dan kun je in zo'n geval vergenoeg komen.
Maar de vraag is of je dat leuk vindt en dat is voor iedereen verschillend ik in iedergeval niet.
Ben van plan om ook nog een keer een Zero te proberen.
Want het is natuurlijk wel lekker goedkoop rijden.
Maar voor iedereen die twijfels heeft huur er een dat is op zichzelf al een mooie ervaring.
 

Ik gun ze alle succes, hoop dat het allemaal gaat werken. Probleem is de tijd. Waterstof loopt steeds verder achter.
Batterij elektrische auto’s worden inmiddels in grote aantallen gemaakt en het duurt niet lang meer voor ze goedkoper zijn dan hun ICE concurrenten.
En niet alleen in auto’s, ook voor het elektriciteitsnet zijn batterijpacks een oplossing. 100 MWh powerpack in cijfers, enorme investering binnen twee jaar terugverdiend.



Vandaag een bijzondere discussie meegemaakt.

Twee kerels van een buitenbedrijf kwamen apparatuur controleren, bakkie gedaan nadien en het gesprek kwam op elektrisch handgereedschap want er loopt een proef met Bosch, Makita en Panasonic schroefmachines.
Bij de Panasonic schroefmachine noemde ik als voordeel dat de batterijen zeker goed zijn, Tesla gebruikt ze ook.

Als door een wesp gestoken reageerde de ene man met “waardeloze auto’s, echt helemaal waardeloos”, en hij somde een aantal zaken op waarvan ik meteen door had dat ze schromelijk overdreven waren. Zo ging het over de betrouwbaarheid, dat er zoveel motoren gewisseld worden onder garantie dat het bedrijf daardoor ten onder gaat. Hij zei letterlijk dat ze geen 5 jaar meer bestaan. Verder over de levertijd van wel 2,5 jaar.
Dat deurgrepen soms niet werken en als afsluiter deze:” sowieso waardeloos dat elektrisch, rijd je 500 km is ie leeg en dan ?”

Hij heeft schijnbaar nog nooit gehoord van het supercharger netwerk, een uitgebreid netwerk van snelladers in grote delen van de wereld speciaal aangelegd door Tesla. Welke andere fabrikant doet dat ?

Levertijd is ook zo’n bijzonder punt.

Welke fabrikant heeft ooit 430.000 aanbetalingen van 1000 dollar ontvangen voor de levering van een auto die niemand heeft gezien, laat staan er mee gereden ? Zoveel auto’s maak je niet in een week dus levertijd is niet echt vreemd.
Apart om een fabrikant voor de voeten te gooien dat er zoveel vraag is naar hun produkt...
En anders dan andere fabrikanten kunnen ze die aantallen ook daadwerkelijk maken.

Ik volg de ontwikkelingen een beetje, ik weet heus dat Tesla niet perfect is maar ze hebben wel een revolutie ontketend. Dát is hun grote verdienste.

Audi heeft sinds kort een elektrische E-tron quattro in produktie, Jaguar heeft de iPace, Mercedes komt met de EQC, een elektrische SUV, Porsche komt met de Taycan, vol elektrische supersportwagen met allerlei nieuwe technieken, Volkswagen komt met grote plannen voor betaalbare elektrische wagens en de introductie van de ID serie eind volgend jaar.
Die auto’s en die plannen hadden allemaal absoluut niet bestaan zonder Tesla, wát ze ook beweren.

Tesla heeft laten zien dat een elektrische auto helemaal niet traag hoeft te zijn, dat de actieradius meer kan zijn dan de meesten ooit rijden in één dag en dat het laden onderweg niet langer hoeft te duren dan een korte pauze langs de Autobahn. En als een concurrent dat beter kan is dat toch prima ?

Ook al zou het bedrijf Tesla nu kapot gaan, hun doel is al bereikt.
 
Zo, riempje zit er weer op! Kosten: 144,91 voor de riem, 39,40 voor een half uurtje werk.
En nog een kleine correctie, met de vorige heb ik 18.800 km gedaan.
 
Hmm, dan is het niet bijzonder veel goedkoper dan een nieuwe kettingset laten monteren. Valt me nogal tegen eigenlijk.
 
De nieuwere modellen hebben een zwaardere riem met grotere “pitch”, dus met een tandafstand van 11 mm i.p.v. 8 mm.

Nu wordt er beweerd dat achterbanden bij Zero’s langer meegaan dan bij hun benzinevoorouders vanwege de soepeler aandrijving, wellicht dat er daarom ook een zo’n relatief smalle riem om kan ?
 
Kan het me bijna niet voorstellen. De soepelere aandrijving zal helpen, maar door het hogere koppel, en het meer afremmen (regenereren) op het achterwiel verwacht ik dat de band juist eerder op is. De verhuurder van de energica klaagde daar tenminste wel over ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan