Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Mooi verslag, mooi ding ook die Energica, maar wat een geluid... lawaai zou ik het eerder noemen.

Nu rijd ik zelf Zero maar deze Energica is toch wel van een andere klasse, hij komt ook uit Modena, net als die bekende sportwagens.
Nico Rosberg rijdt er ook eentje, hij neemt hem in ontvangst van mevrouw Livia Cevolini herself, de baas van Energica en ook wel genoemd de Italiaanse Elon Musk.
 
Heb je verslag met interesse gelezen. Tja de Energcia maakt inderdaad meer geluid, zo is er altijd wat... Er werd over bandenslijtage gepraat; ik heb net voor de 10.000 km het setje Phantoms van de Esse vervangen. Dat was preventief na circuit dagje en voor een Harz weekendje, ik had nog wel 2k kunnen forensen denk ik. Volgend jaar komt er voor de Energica's trouwens traction control, handvatverwarming en cruise control beschikbaar.
 
Een telefoon mic neemt het geluid wel wat scheller en harder op dan het irl is maar inderdaad stil is ze niet te noemen.

Haventje van Blokzijl. Daar had die dag een vrachtwagen zich klem gereden. Had blijkbaar een bordje gemiste, kon dezelfde weg niet terug omdat er te veel verkeer achter hem stond en wilde toen achteruit een zijstraatje in om te keren. Dat ging ff niet lukken. Was om een uur gebeurd en deze foto is van half vijf. 8)7

WP_20180928_16_49_10_Pro.jpg


Komen ook altijd veel motorrijders. De dijk Vollenhoven - Blokzijl - Kuinre is namelijk een leuk stukje om te :]. Zo ook de zaterdag op mijn terugweg. Je had die kopjes moeten zien toen ik daar langsreed. Volgden allemaal mooi synchroon de EVA. Je zag ze denken "Jezus wat horen we nu" :?_O-
 
Op de dijk regen vol aan hebben staan en het 'gas' helemaal dichtdraaien zorgde inderdaad wel voor veel ruimte.. nog nooit fietsers zo snel aan de kant gehad.. en dan maar klagen dat elektrisch te stil is..
 
Vanmorgen was de Zero in paniek, toen ik hem pakte. Alles knipperde op het display? Stekker eruit, contact uit en weer aan, en hij was weer gekalmeerd. Vreemd.
 
Prima opgelost. Ik heb het ook wel eens gehad, rood knipperend driehoekje, meerdere foutmeldingen zodanig dat je denkt “dat wordt duur”....
Maar zet hem van contact, even wachten en weer op contact en over, alles weg.

Bij het laden gebeurt het soms ook, alles knippert dat je denkt “dat komt nooit meer goed”, stekker er uit, even wachten, stekker er in en alles weer normaal.

Karakter zullen we het maar noemen.

Gelukkig blijft het bij (valse ?) foutmeldingen, hij doet het altijd wel gewoon.
 
Als men hier problemen met pc of andere elektronische apparatuur heeft vraag ik ook eerst of ze de stroom er al af hebben gehad. Lost 99.9 % van de problemen op. Komen problemen daarna regelmatig weer terug dan gaan we eens kijken wat er aan de hand kan zijn. 8-)
 
Is iemand bekend met de denzel ecr? Ze schijnen vanaf volgend jaar in europa verkijgbaar te worden en het lijkt mij een leuk ding voor ''de korte stukjes''. Ik ben alleen benieuwd of er dan weer een begrensing op moet om er een brommer van te maken of dat hij gewoon geregistreerd kan worden als motorfiets.
 
Prima opgelost. Ik heb het ook wel eens gehad, rood knipperend driehoekje, meerdere foutmeldingen zodanig dat je denkt “dat wordt duur”....
Maar zet hem van contact, even wachten en weer op contact en over, alles weg.

Bij het laden gebeurt het soms ook, alles knippert dat je denkt “dat komt nooit meer goed”, stekker er uit, even wachten, stekker er in en alles weer normaal.

Karakter zullen we het maar noemen.

Gelukkig blijft het bij (valse ?) foutmeldingen, hij doet het altijd wel gewoon.
Man het klinkt alsof je het over mijn Moto Guzzi hebt.Hahaha,..
 
Van t weekend moest ik even een ritje maken van 37,9 km enkele reis. Was een beetje laat, dus even "gas" erop. En op de terugreis wilde ik gewoon naar huis, dus weer gas erop. Grootste deel snelweg, dus 130 a 140 gereden (op de teller). Bij thuiskomst nog 10% batterij over... vond het wel tegenvallen, eerlijk gezegd.
 
Iets meer dan 75km totaal bij 130/140... da's niet veel niet inderdaad. Zeg dat je met die 10% dan nog even boven de 80km aan totale capaciteit hebt.
 
Snelheid doet een gigahoop, zeker met zo’n windtunneldraak als een naked bike. Met een goede kuip kom je vast een heel stuk verder, met minder hard rijden ook.
Voorheen gaf de App inderdaad de batterijcapaciteit weer maar die functie hebben ze er uit gehaald. Onlangs kwam dit hier nog ter sprake en er is een alternatief, even terugbladeren.
 
Ja, dat zal best zo zijn... maar de gemiddelde naakte plofmotor haalt met gemak 250km op een tank bij die snelheden. Dan mag je een derde daarvan toch best een tegenvaller noemen, niet?
 
Bij brandstof motoren heb je al zoveel andere verliezen dat de verliezen door luchtweerstand relatief klein zijn.
Bij een elektro voertuig is luchtweerstand zo een beetje het enige verlies. dan zie je dat echt ook terug in je verbruik.
 
Snelheid doet een gigahoop, zeker met zo’n windtunneldraak als een naked bike. Met een goede kuip kom je vast een heel stuk verder, met minder hard rijden ook.
Voorheen gaf de App inderdaad de batterijcapaciteit weer maar die functie hebben ze er uit gehaald. Onlangs kwam dit hier nog ter sprake en er is een alternatief, even terugbladeren.
Ja ik ga even zoeken, ben toch wel benieuwd. Dit is wat Zero zelf zegt:
"To check the capacity of a Power Pack, an authorized Zero dealer can perform a battery management system log data extraction, which will confirm if a reduction is within expected norms."
Iets met de logs dus.
 
Ik heb laatst mijn E-scoot ook moeten duwen. Na 15 kilometer volgas rijden was mijn 40aH pakket helemaal leeg. Normaal haal ik makkelijk het drievoudige. Het is officieel een snor scooter dus 25km/u maar met het ingedrukt houden van het "power" knopje trekt hij door naar 40km/u. Handig als je heuvel op moet of even haast hebt. Het is wel funest voor het totaal bereik dus.
Gelukkig was ik op 100 meter van huis.

Elektrisch zonder helm rijden is wel heel erg genieten trouwens, al rij je maar 25. Wat een rust.
 
Zijn er eigenlijk al elektrische motoren waarop je een beetje comfortabel in de winter kunt forensen? Ik woon zo'n 35km van mijn werk, dus denk dat ik wel heen en weer kan, maar 130km voornamelijk snelweg gaat m met een Zero niet worden begrijp ik. Aan de hand van de reacties over luchtweerstand kan ik me voorstellen dat een fatsoenlijk kuipwerk en dus stroomlijn veel zou kunnen schelen?
 
Als je hem gewoon weer oplaad tijdens het werken kan het makkelijk.
ruitje erop en je wint alweer een paar % in actie radius.
 
dus 70km heen en weer? Volgens mij zou dat nog wel moeten kunnen. Huur er anders 1 voor een paar dagen, kun je het zelf uitproberen.
 
Ja, woon-werk is 70km ongeveer. Maar naar vriendin elke week is 130 en een beetje enkele reis. Voor ww ben ik niet bang, ook al kan ik op het werk niet opladen. Maar de lange stukken ben ik wel bang voor. Wordt dat onderweg bijladen op een Fastned-station of moet het gewoon kunnen?
 
Ja, woon-werk is 70km ongeveer. Maar naar vriendin elke week is 130 en een beetje enkele reis. Voor ww ben ik niet bang, ook al kan ik op het werk niet opladen. Maar de lange stukken ben ik wel bang voor. Wordt dat onderweg bijladen op een Fastned-station of moet het gewoon kunnen?
Ik zou een Toypta Aygo kopen voor dit werk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan