Suzuki Savage Hardtail

Meetimme

MF'er
6 jul 2015
57
0
Raamsdonk
Ik zal me eigen eerst even voorstellen.
Ik ben Tim Koopmans en kom uit Raamsdonk.
Heb zelf eerst een suzuki intruder vs 700 gereden en een beetje verbouwd.
360.jpg

Deze heb ik doorgeschoven naar mijn vriendin en daarna zelf een suzuki vs 1400 gekocht en verbouwd.
360.jpg


Nu heb 5 jaar geleden een susuki Savage gekocht met als plan er een hardtail van te maken.
Dit is ook mijn eerste motor waar ik zelf een frame voor heb gelast (excl balhoofd)
360.jpg

Nu dat de brommer bijna af is, dacht ik, het wordt tijd om het met jullie te delen.
Ik wilde 5 jaar gelden al een topic starten maar is er niet van gekomen ivm 4 jaar pauze ;( dus het zal meer een foto-collage worden dan een verbouw topic.

Het eerste half jaar er druk mee bezig geweest, maar met de komst van een kleine (die nu 4 jaar is) heeft de motor op een laag pitje gestaan ,zeg maar gerust dat het pitje uit heeft gestaan B|
Afgelopen tijd het project weer opgepakt.

Als eerste de motor uit elkaar gehaald.
360.jpg

360.jpg



Blok uit elkaar gehaald voor revisie, maar goed ook want er zat nogal wat zooi in de oliepomp :X .(stukjes plastic van een oude nokkenasketting geleider)
360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg


Blok geheel schoongemaakt en gespoten en afgebakken in de bbq :Y .
360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg


Blok weer in elkaar en getest. (starten lopen)
360.jpg

360.jpg


Tijd voor het frame aan te pakken.
Slijptol erin en de voorvork incl balhoofd in positie gezet voor het aanpassen van het frame.
360.jpg

360.jpg


Na veel passen en meten,buigen en 100x kijken zit tie in elkaar gehecht.
360.jpg

360.jpg

360.jpg


Nieuwe achteras en bussen gedraaid want mijn achterbrug is wat breder geworden.
360.jpg


Ik heb ook de keuze gemaakt om de aandrijf belt te laten vervallen en om te bouwen naar ketting.
tandwielen van een suzuki gs550 en een 530 x-ring ketting.
360.jpg

360.jpg

Stuur is ook zelf gemaakt met een internal throttle, vind ik zelf cleaner ogen.

Voorspatbord en de tank zijn origineel, achterspatbord online besteld en zelf aangepast.
360.jpg

360.jpg

360.jpg


Spatborden en tank en helm :9 heb ik gewrapt in legergroen(mat) en matzwarte striping eroverheen.
360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg


Zadel zelf gemaakt met 3mm stalen bodemplaat en voorzien van schuim en dit bekleed met tuigleer en vastgezet met popnagels.
360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg


Frame en onderdelen in de 2k lak (primer/lak/blankelak)
360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg


En alles weer terug in elkaar op wat kleine dingen na: elektrisch nog het 1 en ander aansluiten en wegwerken.
360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg



Binnenkort de eerste testrit en het afstellen van de carb( waarschijnlijk moet de witte spacer van de gasnaald ertussen uit en een grotere sproeier ivm open uitlaat (met db killer) en open luchtfilter).
Maar eerst even naar de kleur van de bougie kijken na de eerste testrit, daarna weten we meer :P .

Ik laat jullie weten hoe het is afgelopen :]

Ik hoop dat het een beetje overzichtelijk is gebleven en mochten er vragen en/of opmerkingen zijn hoor ik het graag.

ps: binnenkort begin ik ook een projectje om te verbouwen, een yamaya virago xv920 (TR1)
hoop dat het dan wel lukt om een verbouwverslag te maken :P
 
Thanks :t

En het moet nog blijken of het frame sterk genoeg is. :P
Ik verwacht het wel, ik vertrouw mun eigen lassen wel in ieder geval 8-)
Eerst ff een paar rondjes rijden en dan weten we meer :]

Gr
 
Vandaag het eerste klein rondje gereden :] .
Het eerste wat me opviel is het geluid van de ketting die over het het voorste tandwiel heen gaat.
Ik hoor hier een raar geluid , ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven maar hij "zingt" (een hoog geluid) :? :?

Weet iemand of dit normaal is??
Het is een nieuwe ketting met een nieuw kettingwiel.
Ketting staat niet abnormaal strak.

Ook merk ik dat er lucht boven uit mijn cilinderkop komt, komt uit een uitloop waar origineel een dikke slang op zit. (Deze lucht komt er gelijktijdig uit met de slagen van mijn zuiger).
Ik kan het niet goed thuisbrengen wat dit zou kunnen zijn :? .

De motor/carburateur zelf staat goed afgesteld en de motor loopt netjes stationair en met het rijden ook geen problemen.

Alvast bedankt :t
 
Vandaag het eerste klein rondje gereden :] .
Het eerste wat me opviel is het geluid van de ketting die over het het voorste tandwiel heen gaat.
Ik hoor hier een raar geluid , ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven maar hij "zingt" (een hoog geluid) :? :?

Weet iemand of dit normaal is??
Het is een nieuwe ketting met een nieuw kettingwiel.
Ketting staat niet abnormaal strak.

Ook merk ik dat er lucht boven uit mijn cilinderkop komt, komt uit een uitloop waar origineel een dikke slang op zit. (Deze lucht komt er gelijktijdig uit met de slagen van mijn zuiger).
Ik kan het niet goed thuisbrengen wat dit zou kunnen zijn :? .

De motor/carburateur zelf staat goed afgesteld en de motor loopt netjes stationair en met het rijden ook geen problemen.

Alvast bedankt :t

Staat alles goed uitgelijnd ? Achterwiel t.o.v motorblok,en hoe "loopt" het met de achterwiel v/d grond ff met de hand draaien. Carter ontluchtingsslang zou ik terugplaatsen met een filtertje erop.
 
Tandwielen zijn recht tegenover elkaar uitgelijnt.
Dat kan het dan volgens mij niet de oorzaak zijn.
Het achterwiel is met gemak rond te draaien met de hand.(voel alleen wel wat weerstand van de ketting)
Ik denk dat ik nog ff een paar km moet testrijden.
Misschien moet het nog even op elkaar "inlopen".
Het voortandwiel is ook een klein tandwiel (13 tands).
Misschien dat het daar mee te maken heeft.

En van het filtertje is wel een goed idee, daar ga ik ff naar op zoek :t .
 
Tandwielen zijn recht tegenover elkaar uitgelijnt.
Dat kan het dan volgens mij niet de oorzaak zijn.
Het achterwiel is met gemak rond te draaien met de hand.(voel alleen wel wat weerstand van de ketting)
Ik denk dat ik nog ff een paar km moet testrijden.
Misschien moet het nog even op elkaar "inlopen".
Het voortandwiel is ook een klein tandwiel (13 tands).
Misschien dat het daar mee te maken heeft.

En van het filtertje is wel een goed idee, daar ga ik ff naar op zoek :t .

" hij "zingt" (een hoog geluid) :? :?" kan ook lager(s) zijn...
 
De lager(s) is/zijn het niet.
Zat ik zelf ook aan te denken maar het lager in het blok is het niet, die heb ik getest dmv: kettingwiel eraf en een verloop op de as gezet en mijn boormachine erop. :+
En het enige geluid wat ik dan hoor is mijn boormachine en niet het "zingen".
Het geluid komt echt in combinatie met het tandwiel en ketting.

Ik ga van het weekeind ff de ketting minder strak zetten, kijken of dat helpt.
In ieder geval bedankt voor het meedenken :t
Ik laat het weten als het opgelost is 8-)
 
De lager(s) is/zijn het niet.
Zat ik zelf ook aan te denken maar het lager in het blok is het niet, die heb ik getest dmv: kettingwiel eraf en een verloop op de as gezet en mijn boormachine erop. :+
En het enige geluid wat ik dan hoor is mijn boormachine en niet het "zingen".
Het geluid komt echt in combinatie met het tandwiel en ketting.

Ik ga van het weekeind ff de ketting minder strak zetten, kijken of dat helpt.
In ieder geval bedankt voor het meedenken :t
Ik laat het weten als het opgelost is 8-)

Succes ! :t
 
Ga je de motor verkopen? Ik kwam op MP een savage tegen die wel erg veel op deze lijkt :9 (Maar kon de motor hier op MF niet in het te koop deel vinden...)

De euvels nog kunnen oplossen?
 
Yep. De motor staat te koop8-).
Goed opgelet;).
De motor staat te koop met de reden dat ik weer met een nieuw project bezig ben, en het bouwen vind ik leuker dan het rijden:P

De motor is 100% in orde. Het geluid van de ketting is al minder.
Volgens "de kenners" hoort het geluid erbij ivm 11tands kettingwiel aan de voorzijde.

En nog niet aan gedacht om de motor hier ook te koop neer te zetten8)7.
Gaan we van de week ook ff doen:t.
 
Netjes gemaakt. Helaas zien we niet veel in deze kwaliteit.

XV920?

Ben ook bezig met verbouwinkje. Fabrieksframe is ruk om wat mee te doen.
 
Thanks:t.
Bij mij gaat niks de deur uit zonder er zelf 100% er achter te staan en moet dus van goede kwaliteit zijn.8-)

En volgend project is inderdaad een yamaha virago xv920 ketting aangedreven.
Heb er een r1 voorvork ingezet en ben nu met de blok revisie bezig8-).

En jou verbouwing?
Ook een xv?
 
Thanks:t.
Bij mij gaat niks de deur uit zonder er zelf 100% er achter te staan en moet dus van goede kwaliteit zijn.8-)

En volgend project is inderdaad een yamaha virago xv920 ketting aangedreven.
Heb er een r1 voorvork ingezet en ben nu met de blok revisie bezig8-).

En jou verbouwing?
Ook een xv?
Thanks:t.
Bij mij gaat niks de deur uit zonder er zelf 100% er achter te staan en moet dus van goede kwaliteit zijn.8-)

En volgend project is inderdaad een yamaha virago xv920 ketting aangedreven.
Heb er een r1 voorvork ingezet en ben nu met de blok revisie bezig8-).

En jou verbouwing?
Ook een xv?
Das dan een XV920RH, met ketting in vetbad :)

Ja, Een TR1 en n XV1000, eigenlijk gelijke motoren.
Voor 1 wordt er een nieuw hardtail frame gemaakt. Wat er met de ander gaat gebeuren weet ik nog niet. Staat nu als donor op de lijst.
Ik houd verder veel origineel (vork wielen) omwille van keuring.
 
Ja.

Bij brikken en klassiekers; is voor de 500 euro challenge
 
Terug
Bovenaan Onderaan