Kawasaki Z400/Z500/Z550/GT550/GT750

Zal me eerst ff voorstellen
Mijn naam is ron van der stelt en ben in bezit van 2 z650,s
Startkoppeling is inderdaad vaak het probleem
Ik zou aanraden de gehele startkoppeling te vervangen ,de revisie setjes zijn leuk en lijken een goedkopere oplossing maar vaak blijkt dat het huis ook ingesleten is wat je met het blote oog bijna niet ziet
Ook is het raadzaam het deel waar de startkoppeling op aangrijpt te kontroleren en zonodig te vervangen
Deze reparatie is inderdaad uit te voeren zonder het blok uit te bouwen
Als je het echt niet ziet zitten kun je ff Willem Hendriks van classickawaparts raadplegen
 
Goeieavond mannen,

Ik ben nog steeds aan het werk aan mijn z500.Nou vraag ik mij of iemand iets weet over Guiliari zadels? Zijn ze beter dan de originele of was het de Corbin van 1980?

Groet Danny
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf geen ervaring met zo'n type zadel.

Ik heb echter zelf ook nog 2 vragen over de gt 550 uit 1991.

1 ik zoek de keerring die op de uitgaande as zit, die uit het blok komt deze heb ik helaas nog niet
kunnen vinden.

2 wat voor olie gaat er in het blok, mineraal, half of volledig synthetisch (10w40 toch?)

Ben namelijk een lijst met onderdelen aan het samenstellen om te bestellen O-)
 
Als je de keerring opmeet, moet je bij Brammer of een dergelijke zaak zo een nieuwe kunnen halen. Vaak staat de maat op de keerring.

Ik stookte er al die jaren 10W40 halfsyntheet in.
 
Ik heb al ruim 12 jaar een GT550 in mijn bezit. Staat al zeker tien jaar in de schuur maar onlangs heeft zoonlief zijn A-tje gehaald en de Kawa komt van alle motoren uit mijn verzameling het dichtst bij de 35kW eis. Op dit moment ben ik bezig de remmen gangbaar te maken. Accu moet vervangen worden. Olie en filter verversen en nog wat klusjes. Motortje draaide bijna onmiddellijk na al die jaren stilstaan mooi rond met behulp van mijn startkar. Als ik geen grote problemen tegenkom zou ik dus graag weten of iemand misschien hier tips heeft om het vermogen tot 35kW te begrenzen. Een alternatief zou kunnen zijn om het beestje gewoon op de rollenbank te zetten omdat er hoogstwaarschijnlijk toch al wat paarden uit de weide ontsnapt zullen zijn na al die jaren. Iemand tips/suggesties?

Verder viel het me weer op, net als al die jaren geleden, dat het blok onderin toeren best wel veel mechanisch lawaai maakt. Lijkt uit het onderblok te komen. Is dit een bekend, onschuldig, fenomeen of is dit een voorbode van grote problemen?
 
Lastig beoordelen zo, maarrrr: Een Kawa uit die jaren is mechanisch luidruchtig. Ik heb voor de GT's een Z750B 2cyl gehad die altijd een kabaal maakte of hij op zijn laatste pootjes liep. Maar hij bleef gewoon draaien.
In Duitsland zijn deze fietsen met begrenzing tot 27 pk verkocht. Misschien vind je daar iets. Het zal wel gezocht moeten worden in de richting van ringen in de inlaat.
 
Laatst bewerkt:
Eventjes een vraagje,

Weet iemand waar ik een pakking kan bestellen voor een kawasaki gt 550 uit 1991 het gaat om de front bevel gear pakking.

Ik heb al wel complete pakking-sets bekeken op het internet maar deze pakking staat er dan niet tussen maar heb hem wel nodig.
 
Die site had ik ook al gevonden idd, maar ik vond 20 euro voor alleen die pakking een beetje duur.

Toen dacht ik dan bestel ik nog een paar andere pakkingen die ik nodig heb want dan valt het wel mee met de verzend kosten. Maar 50 euro voor de kleppendeksel-pakking vond ik veelste gek😇 aangezien je een complete pakkingset ook voor 60 euro kan krijgen. ( Zonder de front bevel Gear pakking)
 
Die klepdekselpakking is nochtans het geld waard. Dat kostte de originele ook. Ik heb een keer een vervanger gebruikt van een gerenommeerd merk, maar die paste niet goed, was te dun en lekte. Als je de originele insmeert met vet aan één kant bij montage, gaat het deksel er de volgende keer zo af. Dan kun je de pakking meerdere malen gebruiken en haal je het geld er toch weer uit. En je bespaart jezelf het moeizame pakking schrapen :(

Maar, ik reed de GT voor woon- werkverkeer, voor een groot deel. Daardoor vond ik het niet erg om er af en toe geld in te stoppen om hem probleemloos te houden. Tis maar net wat je wilt.
 
Laat ik nog even een statusupdate geven: omdat de winter in aantocht is en ik nog druk bezig met om CV in mijn huis te klussen, heb ik wegens tijdgebrek de Z weggebracht. Het probleem met de startkoppeling hebben ze daar niet kunnen constateren, wel zijn de carbs afgesteld, luchtfilters geolied en de klepspeling gecontroleerd. Dat laatste was niet voor niets, van de 8 moesten er 5 nodig bijgesteld worden. Met een lange omweg naar huis gereden, en dat ging prima, tot na een tankstop. Met verlichting aan wilde hij niet starten, met licht uit ging het goed. Ik wil de accu nog eens checken, maar als hij normaal start klinkt het niet alsof de accu aan zijn eind is. Het accuwater is op peil.

Bij het ophalen van de motor kreeg ik het advies om het balhoofdlager een keer te vervangen, er zit een zwaar punt in.
Oja, motorolie en het filter heb ik vervangen.

Morgen 100 kilometer woon-werk, wordt vervolgd.
 
full


Zoals je op bovenstaande foto kunt zien heb ik het af fabriek gemonteerde bagagerek ook verwijderd. Dat scheelt zo'n 3,8 kg in gewicht en het ziet er meteen een stuk opgeruimder uit.
Past het bagagerek voor de GT550 ook op een Z550F uit dezelfde periode?
 
En, leef je nog? Spanning al gemeten?

Ja ik leef nog! Spanning was te hoog, ruim 15 volt op toeren. Andere regelaar gehaald en een nieuwe accu geplaatst. De oude zal door de te hoge spanning aardig op z'n donder gehad hebben. Sindsdien niet heel veel meer gereden, maar het starten ging in elk geval goed. Fingers crossed.

Gisteravond de voorband van de velg gehaald. Kleine overwinning voor mezelf, ik had nog nooit zoiets gedaan. Ging best goed, slechts 1 snee in m'n hand :D Zometeen even een passend ventiel halen, en dan kan de nieuwe Heidenau K60 erop.

Toevoeging:
Valt verdorie nog niet mee om een passend ventiel te vinden; standaard autoventiel is 11,5mm, in mijn voorvelg zit een 8,5mm ventielgat. Morgen verder zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Typisch! In mijn K100LT van 1990 gingen gewoon standaard autoventielen. In het wiel van de Kawa nu ook, boormachine deed de truc;)

De motor loopt inmiddels erg lekker. Het moeizame starten is na vervanging van accu en spanningsregelaar helemaal voorbij, alleen is de koude stationairloop wat onregelmatig, ik vermoed dat dit komt door de open luchtfilters. Is goed mee te leven, kwestie van starten en meteen wegrijden. Warm start hij direct, de startmotor gaat amper 1 keer rond.

De nieuwe voorband ligt erop, rijdt lekker. Nu valt echter wel op dat de achterband (18*4.00) ook aan vervanging toe is; er zit nog zat profiel op, maar hij is oud en hard. Welke bandenmaat gaat hier met goed fatsoen nog in passen? Ik zoek iets wat qua profiel bij de voorband (Heidenau K60) past en tubeless is. Vooral dat laatste lijkt nogal een beperking. Iemand een goed idee?

Wat trouwens opvalt is dat de kilometerteller behoorlijk afwijkt, ik schat zo'n 15-20%. Is dit gebruikelijk? De voorband heeft gewoon de voorgeschreven maat.

Zo staat hij er intussen bij: (Links de GS500 van mijn vriendin)

Z550TT.jpg
 
Ik denk dat ik er met de achterband wel uit ben; toch maar een TT band, de Pirelli Scorpion MT90 A/T in 120/80. Past qua uiterlijk mooi bij de voorband en heeft nog steeds wel zo'n rond profiel dat er lekker mee te rijden valt.

ScorpionMT90AT-Image-3-4-4505479654506.jpg


Heeft iemand trouwens al eens geëxperimenteerd met een ander achterspatbord en kettingbeschermer? Ik vind die grote lappen plastic afbreuk doen aan een verder zo mooie motor.
 
Achterbandje ligt erom! De oude band met DOT code 2002 was zó stug geworden dat ik heb rondom in tweeën heb gezaagd met de decoupeerzaag, daarna wilde hij wel van de velg af.

Kleine teleurstelling bij de nieuwe band is dat de letters niet in het wit zijn. Blijkbaar doen ze dat alleen in de folder. Neemt niet weg dat ik er erg blij mee ben, de motor rijdt weer een stukje lekkerder. Hij hobbelt ook minder, maar dat kan te maken hebben gehad met 60 gram plaklood op de velg:X

Z550scorpion.jpg


Volgende actiepunt wordt de voorvork; hij slaat door bij stevig uitveren, en het balhoofdlager is aan vervanging toe.
 
Laatst bewerkt:
Dat zat er nog op van de vorige band, maar daarbij hobbelde de motor. Ik heb niet meer de moeite genomen de oude combinatie te balanceren. Nu rijdt het lekker hobbelvrij met nog maar 20 gram.
 
Automaterialenzaken verkopen nog wel stiften om letters op de banden wit te maken. Er zullen vast nog aanbieders zijn van progressieve voorvorkveren als je er wat in wilt steken. Anders een busje van (cv) pijp zagen, 2 cm lang b.v. En dat op de veer plaatsen. Is een lapmiddel van vroegah, als je weinig geld had. 5W omhoog met de vorkolie en dan wordt het al beter, vermoedelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan