Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Beste off road rijders,
Ik ben ook verliefd geworden op de sport na een avondje op mijn maatjes KTM exc 450.
Alleen ik ben echt een leek en kan gewoon weg nog niet goed rijden lag ook in 2 uur tijd ook 25x op me plaat! Dus moet nog veel leren.
Heb wel circuit ervaring en ook wel is eens een wedstrijdje gewonnen!

Nu ben ik aan het oriënteren voor een geschikte motor voor mij.
Ik heb een paar YouTube video’s bekeken en daarin raden ze allemaal een 450 af voor de beginner!
Maar ben met me 1,90 en 93kg geen kleine jongen.
Maar ik denk dat een goeie handelbare motor mijn beter gaat bevallen dan een zware.
Zit heel erg te denken aan een 350 4T te kopen, denk zelf dat een 250 4T te licht is voor mijn!
Qua merk maakt het me niet zo heel veel uit als er maar een elektrische start op zit, want volgens mijn maak ik het verschil op mijn beginnend niv en niet de motor!

Nog een klein vraagje waarom zijn bèta en gasgas goedkoper dan een KTM of Husqvarna? Is het gewoon de naam of zijn de Oostenrijkers echt beter gebouwd.

Alvast bedankt.

Gr Steve

Ik ben zelf begonnen op een ktm 620, en al snel over gestapt naar een wrf 450. Voor mij met 1.84 en 95 kilo was een 250 al snel geen optie zeker in het enduro segment.
Het voordeel van een 450 is dat je hem in een versnelling te hoog kan laten staan en het allemaal wel goed komt. Het nadeel vind ik zelf van op een 4takt dat je minder op je eigen techniek hoeft te letten
Een 4takt eencilinder remt hard af op de motor, hierdoor zal je al snel het gast dicht doen om af te remmen ipv het aanleren hoe je moet remmen in een harde of zachte ondergrond.
Een 2takt remt amper af op de motor en zal je dus echt moeten leren remmen, idem moet het schakelen; zeker de oudere 2takten zit je buiten powerband dan gebeurt er niet zo veel, zit je er in gaat hij als een trein.

Verschil met gasgas en beta is over het algemeen vraag en aanbod.
KTM's zijn er gewoon in overmaat je hoeft maar op een crossbaan of off road rit te kijken en het gloeit bijna oranje op.
Tevens heeft gasgas vroeger wel problemen gehad met overnamen door faillissement. Als je in spanje en italië rijdt zal je zien dat beta en gasgas veel sterker vertegenwoordigd zijn.

Het makkelijkste is gewoon om een crosszaak in te lopen en gewoon te vragen. Ze zijn nooit te beroerd om je te helpen, uiteindelijk is het toch voor iedereen anders.
 
Beste off road rijders,
Ik ben ook verliefd geworden op de sport na een avondje op mijn maatjes KTM exc 450.
Alleen ik ben echt een leek en kan gewoon weg nog niet goed rijden lag ook in 2 uur tijd ook 25x op me plaat! Dus moet nog veel leren.
Heb wel circuit ervaring en ook wel is eens een wedstrijdje gewonnen!

Nu ben ik aan het oriënteren voor een geschikte motor voor mij.
Ik heb een paar YouTube video’s bekeken en daarin raden ze allemaal een 450 af voor de beginner!
Maar ben met me 1,90 en 93kg geen kleine jongen.
Maar ik denk dat een goeie handelbare motor mijn beter gaat bevallen dan een zware.
Zit heel erg te denken aan een 350 4T te kopen, denk zelf dat een 250 4T te licht is voor mijn!
Qua merk maakt het me niet zo heel veel uit als er maar een elektrische start op zit, want volgens mijn maak ik het verschil op mijn beginnend niv en niet de motor!

Nog een klein vraagje waarom zijn bèta en gasgas goedkoper dan een KTM of Husqvarna? Is het gewoon de naam of zijn de Oostenrijkers echt beter gebouwd.

Alvast bedankt.

Gr Steve
350 4T is een prima motor om op te beginnen, zeker met jouw lengte en gewicht. Motor is heerlijk te berijden en gaat pas serieus jagen bij veel toeren. Kom zelf van een 500 af en heb eigenlijk bijna nog nooit vermogen gemist. Alleen in het hele zware mulle zand merk je soms dat je niet in de juiste versnelling zit.
 
Het leuke aan offroad rijden is.. Het maakt niet uit of je op een 125cc DT of een 690 cc KTM zit, zodra je vertrokken bent grijns je van je linker tot je rechter oor.
Naar mijn mening maakt cc's, vermogen of leeftijd van het beestje zeer weinig uit aan het plezier dat je beleeft.
 
Het leuke aan offroad rijden is.. Het maakt niet uit of je op een 125cc DT of een 690 cc KTM zit, zodra je vertrokken bent grijns je van je linker tot je rechter oor.
Naar mijn mening maakt cc's, vermogen of leeftijd van het beestje zeer weinig uit aan het plezier dat je beleeft.

Hahaha inderdaad!

Nu is het wel zo dat ik het wel eens jammer vind dat ik gasten met van die snelle dingen niet bijhoud. Nu heb ik nul talent maar het is wel makkelijk dat ik het op een tekort van vermogen kan gooien 😋😋😋!
 
Ik ben zelf begonnen op een ktm 620, en al snel over gestapt naar een wrf 450. Voor mij met 1.84 en 95 kilo was een 250 al snel geen optie zeker in het enduro segment.
Het voordeel van een 450 is dat je hem in een versnelling te hoog kan laten staan en het allemaal wel goed komt. Het nadeel vind ik zelf van op een 4takt dat je minder op je eigen techniek hoeft te letten
Een 4takt eencilinder remt hard af op de motor, hierdoor zal je al snel het gast dicht doen om af te remmen ipv het aanleren hoe je moet remmen in een harde of zachte ondergrond.
Een 2takt remt amper af op de motor en zal je dus echt moeten leren remmen, idem moet het schakelen; zeker de oudere 2takten zit je buiten powerband dan gebeurt er niet zo veel, zit je er in gaat hij als een trein.

Verschil met gasgas en beta is over het algemeen vraag en aanbod.
KTM's zijn er gewoon in overmaat je hoeft maar op een crossbaan of off road rit te kijken en het gloeit bijna oranje op.
Tevens heeft gasgas vroeger wel problemen gehad met overnamen door faillissement. Als je in spanje en italië rijdt zal je zien dat beta en gasgas veel sterker vertegenwoordigd zijn.

Het makkelijkste is gewoon om een crosszaak in te lopen en gewoon te vragen. Ze zijn nooit te beroerd om je te helpen, uiteindelijk is het toch voor iedereen anders.

En dat wil ik dus wel, ik wil wel echt leren een goeie basis te hebben en vanuit daar verder.
Wil ook een paar trainingen gaan volgen, nog tips waar ik dit het beste kan doen?

Een 2T lijkt me niet zo handig ivm de mengsmering, ik heb liever gewoon benzine erin en gaan.

En wat zijn nou de betere cross/off road zaken, want overweeg ook daar een motor te kopen, geen nieuwe maar een jong gebruikte.
 
350 4T is een prima motor om op te beginnen, zeker met jouw lengte en gewicht. Motor is heerlijk te berijden en gaat pas serieus jagen bij veel toeren. Kom zelf van een 500 af en heb eigenlijk bijna nog nooit vermogen gemist. Alleen in het hele zware mulle zand merk je soms dat je niet in de juiste versnelling zit.
Dus je moet gewoon wat meer in de juiste powerband zitten met een 350
 
tsja wat is voor jou een goeie keuze als je inderdaad redelijk vaak omvalt is een electrische start wel ideaal echter zijn er ook zat fietsen die met een kickstart snel lopen. Een 350 4takt zou ik persoonlijk afraden. je zou beter eerst naar je buget kunnen kijken. Mijn eerste fiets was een yamaha TT 350 leuk voor in het bos en om alleen wat rustig door de velden te rijden maar dan houd het ook wel snel op. met jou lengte denk ik overigens dat je snel bij ktm een geschikte fiets zal vinden. Persoonlijk zeg ik zoek een drz400S en ga hier eens wat op rondsturen maar daar zullen de meningen hier extreem verdeeld over zijn 😇

p.s beta en gasgas zijn italianen die zijn over het algemeen minderwaard dus in aanschaf vriendelijker maar ze zijn zeker niet slecht mits de juiste onderhoud gedaan wordt op zijn tijd maar dat is met elke fiets zo. zeker in deze sport je koopt andermans afgeracht spul over eh. veelal voor een paar tientjes nieuwe kappen en een stickersetje maar aan het frame en het blok kun je de geschiedenis vaak wel aflezen aan beschadigingen en onderhoud.
succes

Bedankt voor je antwoord, ik heb een budget van 6500 voor de motor! Ik denk dat ik daar een redelijk goeie motor voor moet kunnen kopen.
Ik wil de van alles mee kunnen doen, enduro’s, OTR, maisplak race. Ook hebben me maten me al ingeschreven voor een enduro wedstrijd in Frankrijk! De schatjes.

Ik heb zelf altijd Italiaanse motoren gehad en die waren nooit goedkoper dan de andere merken.
Maar wel vaak mooier en reden beter op snelheid.
 
Hahaha inderdaad!

Nu is het wel zo dat ik het wel eens jammer vind dat ik gasten met van die snelle dingen niet bijhoud. Nu heb ik nul talent maar het is wel makkelijk dat ik het op een tekort van vermogen kan gooien 😋😋😋!
Haha, _O-het is ook over het zelfde, het ligt nooit aan jezelf altijd het materiaal de schuld geven, haha:P
 
@ hornet: jij zat toch ook in het SC-59 circuit topic met een blade!? Grappig, ik ben me ook aan het oriënteren voor een crossmotor met ongeveer de zelfde lengte ( 195 en 95 kilo). Komend weekend heb ik een cursusdagje gepland bij Mulders Motoren in Veendam om maar eens te proeven aan een 250, 4t meen ik :D

Blijf je nog ook circuit rijden?
 
Een ktm400 exc of 390 husaberg minimaal of een moderne 450 of 500 met injectie; kun je zelf de map kiezen.
 
@ hornet: jij zat toch ook in het SC-59 circuit topic met een blade!? Grappig, ik ben me ook aan het oriënteren voor een crossmotor met ongeveer de zelfde lengte ( 195 en 95 kilo). Komend weekend heb ik een cursusdagje gepland bij Mulders Motoren in Veendam om maar eens te proeven aan een 250, 4t meen ik :D

Blijf je nog ook circuit rijden?

Ja klopt, nee ik stop ermee, die hele verhuizing altijd en de kosten voor een seizoen rijden koop ik een nieuwe enduro.
Maar ik ben helemaal over, vind het technischer moeilijker dan asfalt en af en toe crosbaantje pakken is ook heel leuk.
Ik heb nog steeds me weg motor waar ik soms nog wel een circuit dagje ga rijden met me maten gewoon puur voor de fun.
Laat even weten hoe het is bevallen de 250, en ben je niet bang dat die weer te licht is? Aangezien je ook een grote jongen bent.

Ga jij wel door met circuitrijden?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog wel een die eventueel weg mag
Een husqvarna te 310 R uit 2012 met injectie
Titanium leovince systeem
Pivot pegs
Renhtal stuur
Handbeschermers
71 uur ca 2600 kilometers
Als het wat is PB maar
 
Ja klopt, nee ik stop ermee, die hele verhuizing altijd en de kosten voor een seizoen rijden koop ik een nieuwe enduro.
Maar ik ben helemaal over, vind het technischer moeilijker dan asfalt en af en toe crosbaantje pakken is ook heel leuk.
Ik heb nog steeds me weg motor waar ik soms nog wel een circuit dagje ga rijden met me maten gewoon puur voor de fun.
Laat even weten hoe het is bevallen de 250, en ben je niet bang dat die weer te licht is? Aangezien je ook een grote jongen bent.

Ga jij wel door met circuitrijden?

Herkenbaar, maar ik vind asfalt op het circuit toch nog steeds erg leuk! Ik overweeg om mijn straatmotor weg te doen en dan volledig alleen met motoren zonder kenteken te rijden :P Verder woon ik in Arnhem ''op steenworp'' afstand van de crossbaan langs de A50. Dat wordt dan wellicht mijn thuisbaan :D
Zeker laat ik t je weten na zaterdag. Ik heb geen idee hoe het uit gaat pakken. Ik weet wel dat een 125 gwn weg te klein is voor mijn lengte. Maar een 450 weer net te bruut voor een beginner, maar dat is wat ''ze'' zeggen. Ik neig nu naar 250, 2 takt, vanwege de mogelijkheid om zelf te onderhouden.

We gaan t meemaken!
 
Ik mis de tijdens dat TY500 een CR500 adviseerde voor beginnende rijders. Prima motor! :+
 
SWM RS300/500R of Beta Xtrainer 300 (2takt met oliepomp) moet je voor 6500 ook nieuw hebben, toch?
swm-rs500r-1.jpg

Xtrainer---right---white_1.jpg



Ah nee, Holland.. BPM?
 
Oké, ik denk dat de 500 voor mijn in het begin echt te zwaar is neig toch steeds meer naar de 350

Of koop gewoon een EXC300 (of Beta/Gasgas 300) 2 takt. Licht, onderhoudsvriendelijk en betrouwbaar.
Feit dat je gemengde brandstof moet tanken is wel een nadeel, maar je kunt de normale ritten (65-70km) probleemloos rijden op 1 tank benzine. Terug bij de auto wat peut erbij en gaan!. De nieuwere TPI's hebben een smeersysteem, maar die fietsen zijn (helaas) erg duur geworden.

Zelf (bijna) 5 jaar geleden een 2014 EXC300 gekocht samen met mijn broer, via een forumlid deze bij Kobo voor een zeer scherpe prijs nieuw gekocht. Hielp natuurlijk wel dat we er 2 gehaald hebben, op het aanpassen van de veerring (ik ben veel te licht...) na het normale onderhoud (invetten van de lagers etc) nog niets aan hoeven doen. Zuigertje zal er volgend jaar aankomen schat ik.

Uiteindelijk heb ik een nieuwe fiets gekocht voor een zeer beperkte meerprijs tozv een jong gebruikte (waar je de geschiedenis niet van ken).
 
Herkenbaar, maar ik vind asfalt op het circuit toch nog steeds erg leuk! Ik overweeg om mijn straatmotor weg te doen en dan volledig alleen met motoren zonder kenteken te rijden :P Verder woon ik in Arnhem ''op steenworp'' afstand van de crossbaan langs de A50. Dat wordt dan wellicht mijn thuisbaan :D
Zeker laat ik t je weten na zaterdag. Ik heb geen idee hoe het uit gaat pakken. Ik weet wel dat een 125 gwn weg te klein is voor mijn lengte. Maar een 450 weer net te bruut voor een beginner, maar dat is wat ''ze'' zeggen. Ik neig nu naar 250, 2 takt, vanwege de mogelijkheid om zelf te onderhouden.

We gaan t meemaken!

Het maakt eigenlijk geen reet uit wat je koopt. Je koopt meestal snel toch weer wat anders, en weer opnieuw en weer opnieuw, en dan kom je er achter dat je van 2 of meer motoren nog gelukkiger wordt enz enz. En met spullen gaat het net zo. En na een aantal jaren denk je, jezus wat heb ik een zooi.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zoekende naar een enduro!
Ik neig naar een WR450F!

Er staan er niet heel veel te koop op MP of Speurders.
Weet iemand nog veel sites waar enduros op te koop staan?

XX
 
mijn wr450F komt van marktplaats. 1/2 jaartje geleden gekocht. Er stonden toen +/- 10 wr450f te koop .

Ben zelf wel erg ervaren motorrijder op de weg maar 0 ervaring in het zand. De wr450f is bruut sterk maar kan zeker ook rustig gereden worden. Wat mij betreft geen slechte keus.

Ben zelf erg fan van Japanse motoren. rij alleen maar Japans. Met name yamaha en Honda. In verhouding tot Europese merken wat minder karakter maar zeer betrouwbaar en waar voor je geld.
 
Ahh nice. Thanks.

Wat is het verschil tussen de yz en de wr? De yz is meer een crossversie? Iets sterker?
 
Terug
Bovenaan Onderaan