elektronica probleem na revisie honda VF 750S

MarnixGijssen

Rookie
8 okt 2018
22
0
Na 5 maanden en honderden uren demonteren, monteren, reinigen en zoeken naar onderdelen is mijn 35 jaar oude VF750 toe om aan de accu te snuffelen. Hoewel de VF in 1983 zijn tijd ver vooruit was met techniek waaronder de elektronica was mijn zorg wat werkt er nog…. Ik heb de motor niet draaiend gezien en deze heeft vijf jaar ergens in d e hoek gestaan. Stap voor stap wil ik de elektronica weer op gang brengen. Wat heb ik gedaan met de elektronica:
  • Hele kabelboom gestript, nagekeken en opnieuw ingetapet
  • Alle connectoren los gehaald, schoongemaakt, waar nodig gerepareerd en ingespoten met contact reiniger
  • Alle schakelaar (waar mogelijk) schoongemaakt en ingespoten met contactreiniger
  • Futuristisch dashboard van VF 750 helemaal uit elkaar gehaald. 3 van de vier bevestigingen waren afgebroken en ik hier nieuwe bevestigingspunten gemaakt, 5 lampjes waren doorgebrand en vervangen.
  • Contactslot schoongemaakt en ingespoten met contactspray
  • Helingshoekmeter onder de stuurkolom schoongemaakt,
  • Worm elektrische aansturing kilometer teller aan het voorwiel schoongemaakt
  • 2e hands knipperbollen gevonden en gemonteerd
  • Koppelingsschakelaar vervangen, remschakelaars schoongemaakt en ingespoten met contactspray
  • Claxon afgesteld en schoongemaakt
  • Pulse bij de starter clutch schoongemaakt
  • Startmotor gereviseerd
  • Versnellingsbak switch (die op de schakelwals zit) ligt er nog uit omdat ik niet in alle versnellingen goed contact heb via de multimeter (ook geen signaal op het dashboard)
Als eerste moet dit voldoende zijn om in elk geval de contacten op orde te hebben. Het spannende moment toen de accu (ik heb even een auto accu met startkabels aangesloten omdat ik mijn nieuwe accu nog niet wil blootstellen aan deze experimenten).
In eerste instantie alleen het klokje gaat aan en het voorlicht. Bij een tweede keer aan en uitschakelen hoorde ik – na ongeveer 30 seconden - een soort gebrom uit het dashboard (klinkt een beetje op een kapotte clignoteur) – water meter komt op, fuel gaat aan, olie en neutraal lamp gaat aan.
Richting aanwijzers en achterlicht werkt niet. Na doormeten ben ik bang dat de sensor, stop& tail die bij het achterlicht zit defect is. Ook mis ik de control unit voor (microprocessor control unit) voor het automatisch afslaan van de richtingaanwijzers. Op de aangewezen plek bij de zekeringen zit niets maar ook geen connector die er los bij zit. Volgens het handboek moet dit een klein vierkant kastje zijn? Deze beide problemen pak ik op als het dashboard probleem is opgelost.
Wat gebeurt er (of juist niet)
In de periode tussen het aanzetten van het contact en het branden van lampjes op het dashboard zit ongeveer 30 seconden en is de spanning in het systeem rond de 6 volt. Claxon doet het dan ook heel zachtjes, als de lampjes op het dashboard na 30 seconden branden heb ik weer 12 volt. Als ik de rem indruk gaan de dashboard lampjes (soms) ook uit maar het remlicht brand wel.
Is er soort eerste versie van motormanagement waardoor na het aanzetten van het contact het systeem zich controleert of is er iets goed mis?
Ik heb de motor nog niet gestart na de revisie omdat ik de uitlaatcollector net heb gelast aangezien deze niet meer (in goede staat) te verkrijgen is. Daarna nog spuiten en dempers plaatsen. Dus eerst de elektronica…..
Waardoor komt het dat het 30 seconden duurt voordat de alles op het dashboard werkt, de tussentijds de spanning daalt en als ik rem de dashboard verlichting uitgaat? Is er een stappenplan om de elektronica te stap voor stap door te nemen.
Ik vind het niet eenvoudig om het probleem te omschrijven en kan me voorstellen dat enige toelichting wenslijk is – ik hoor het graag.
 
Volgens mij kunnen die meldingen niet weg, maar ik kan me vergissen.

Als je op reset drukt, checkt hij alles opnieuw, dus als de 'storing' niet weg is komt die weer terug. Het display waar de 'error' wordt weergegeven is tevens je gear indicator, dus die ben je ook kwijt als er een storing is. En dat rode licht blijft dan ook branden.
 
Ik heb vanmorgen 2 nieuwe werkplaatshandboeken van The Dutchy ontvangen waaronder de trouble guide voor het dashboard. Waarvoor mijn dank. Het is voor mij de eerste keer dat ik een zo gedetailleerde troubleshooting guide heb gezien voor alleen het instrumentenpaneel. Na jullie tips heb ik toch vandaag een andere kabelboom gekocht omdat er met die van mij de afgelopen 35 jaar flink is geklust en wegegeknipt. Nu ik weer een originele kabelboom heb kan ik ook de unit voor de automatische afslag van de richtingaanwijzers plaatsen. Deze was nu geheel verdwenen, zowl de bedrading als de unit. Vond tevens een CENTRALINE unit bij de sloopt. Ben benieuwd of ik deze ingenieuze techniek van automatische afslag ook weer aan de praat krijg.

Ik vond tevens een intrumentenpaneel met een gescheurd huis maar het binnenwerk nog intakt. Dit is onderhand ook een schaars artikel aan het worden. Ga alle contacten, stekkers, massa aansluitingen weer nalopen, drogen en schoonmaken en het instrumentenpaneel weer in ere herstellen. Eerst de basis op orde daarna met de troubleshootingguide stap voor stap diagnose stellen. Ben hier wel weer even mee bezig maar zal jullie op de hoogte houden. Nog bedankt voor de tip voor de foto's. Kreeg ze al niet al te scherp maar de volgende zullen beter zijn.
 
Volgens mij kunnen die meldingen niet weg, maar ik kan me vergissen.

Als je op reset drukt, checkt hij alles opnieuw, dus als de 'storing' niet weg is komt die weer terug. Het display waar de 'error' wordt weergegeven is tevens je gear indicator, dus die ben je ook kwijt als er een storing is. En dat rode licht blijft dan ook branden.

Het staat op de foto van het instrumentenpaneel uit mijn werkplaatsboek dat ik had bijgevoegd, maar het zou kunnen dat ik het verkeerd vertaal of verkeerd begrijp.

Wat jij zegt klinkt inderdaad wel logischer, dat is gangbaar.
 
Vandaag de kabelboom ontvangen. Helaas is het een kabelboom uit 1982. Mijn 84 versie (gelijk aan de 83) heeft toch een aantal extra's waaronder de zekering voor de ventilator, de connector voor de cancelunit , bobines links en in het midden en een extra connector vanuit het dashboard. Net iets te veel om er iets moois van te maken. Ga nog even verder zoeken naar een andere kabelboom of de oude kabelboom in ere herstellen. Mis bij een mogelijk herstel nog wel de connector voor de turn signal unit. De unit heb ik vandaag wel ontvangen maar de connector om aan de kabelboom t emaken heb ik niet. Net als vroeger een groot houten bord met spijkers om de draadboom en connectoren vast te maken en dan stap voor stap opbouwen. Gelet de tijd die vraagt is een nieuwe kabelboom sneller maar je moet hem wel zien te vinden. Ik hou jullie op de hoogte. Mochten jullie nog suggesties hebben............
 
Bedankt voor de tips. Ga ze zeker na want kan nu via de fotos die worden aangeboden de verschillen zien. Meeste zijn van model 82. Als ik zie hoe de staat is van de aangeboden kabelbomen heb ik stiekem ook nog de gedachte om de originele kabelboom te restaureren met de onderdelen van de kabelboom die ik vandaag heb ontvangen. Weet ik zeker dat er geen draadbreuk inzit omdat ik dan elke verbinding doormeet. Rolletje kabelboom linnen zijn de kosten niet maar de tijd.......
To be continue........
 
Nederland klinkt wel wat beter ook in verband met als er toch wat aan mankeerd.

Voordeel van de USA is dat er onderin nog een behoorlijk aantal staten zijn met een droge luchtvochtigheid.
Daar komen nog steeds jaren tachtig VFjes uit de schuur met 10000 mijl op de teller die er hagelnieuw uitzien.
Niks geen vochtproblemen.

Nadeel is geloof ik dat er veel zijn die niet overzee willen versturen.
Te moeilijk, geen zin in en ze raken het daar ook wel kwijt.
 
De kabelboom van een Sabre is niet super complex, maar het is gewoon heel veel draad. Met name alles wat richting het dashboard gaat. Als je dat na wil maken ben je wel ff bezig.. Tweedehands spul blijft 30+ jaar oud, maar als die in de basis al een stuk beter is scheelt dat aanzienlijk. Beetje slordig van Woesthoff dat de bouwjaren niet exact kloppen dan btw.

Overigens, als je de motor voor nu wil laten lopen, daar heb je maar weinig voor nodig. Heb voor mijn VF750 Magna project ook zelf een boom gemaakt. Heb de ori boom zover gestript dat alleen het nodige nog over was en dat bleek erg weinig te zijn.
 
De kabelboom van een Sabre is niet super complex, maar het is gewoon heel veel draad. Met name alles wat richting het dashboard gaat. Als je dat na wil maken ben je wel ff bezig.. Tweedehands spul blijft 30+ jaar oud, maar als die in de basis al een stuk beter is scheelt dat aanzienlijk. Beetje slordig van Woesthoff dat de bouwjaren niet exact kloppen dan btw.

Overigens, als je de motor voor nu wil laten lopen, daar heb je maar weinig voor nodig. Heb voor mijn VF750 Magna project ook zelf een boom gemaakt. Heb de ori boom zover gestript dat alleen het nodige nog over was en dat bleek erg weinig te zijn.


Hebben ze daar geen can-bussysteem voor uitgevonden_O-:+
 
In de afgelopen twee weken wat minder tijd gehad dan ik had willen besteden aan de VF. Er toch voor gekozen om de originele kabelboom na te kijken. Kabelboom gestript en met de geweldige HPX Zelfklevende textiel beschermingstape weer netjes omwonden. Lekker spul. blijft soepel en de boom is veel flexibeler dan met de vinyl tape. Paar kleine beschadigingen hersteld maar geen grote schade gevonden. Alle contacten, stekkers, enz. weer droog gemaakt. Ook op de motor zelf alle contacten weer droog en schoon. Cockpit ging nog wel een paar avonden inzitten. Alles weer uit elkaar gehaald, schoongemaakt, en weer voorzichtig in elkaar gezet. Kunststof is na alle jaren best bros geworden. Printplaat nog eens extra onder de loep genomen en geen bijzonderheden ontdekt. Vond op de sloop ook nog een zekeringkast van een nieuwer type waardoor ik af ben van de glazen zekeringen. Frampje gemaakt dat het weer past op de originele plaats. Gisteren even de accu aangesloten en helaas.... euvel is er nog steeds maar.... ik kan nu het klokje instellen zowel de minuten als uren - dat kon eerst niet dus een klein succesje. Morgen verder opzoek naar een mogelijk aardlek en met het handboek erbij stap voor stap doormeten. to be continue...
 

Bijlagen

  • kabelboom VF750s_021118.jpg
    kabelboom VF750s_021118.jpg
    350,4 KB · Weergaven: 23
  • tellerhuis Honda VF750s_021118.jpg
    tellerhuis Honda VF750s_021118.jpg
    269 KB · Weergaven: 27
  • zekeringkast VF750s_021118.jpg
    zekeringkast VF750s_021118.jpg
    270,3 KB · Weergaven: 23
Hebben ze daar geen can-bussysteem voor uitgevonden_O-:+

Bedankt voor je tip. Het probleem is dat ik niet precies weet wat er nu precies in het dashboard zit. Het is een soort eerste aanzet voor een motormanagement omdat het ook foutmeldingen registreerd. Tenslotte gaan alle kabels naar het dashboard. Ik heb even overwogen om de tellers van de magna erop te zetten maar dan moet ik ook de aandrijving van de km teller aanpassen van electrisch naar kabel - dus ook andere voorpoten enz. Knipperlichten, verlichting is relatief eenvoudig te omzeilen. Ik ga nog even verder met meten en wellicht kom ik het euvel tegen.
 
Korte update. Aardlek gevonden - zat in de contactschakelaar. Nadat ik deze uitelkaar had genomen bleek dat de contacten erg vervuild waren en tussen aan/uit heen schoven. Achterlicht werkt ook weer, remlichten werken, voorlicht werkt - behalve de knipperlichten. Alle testen die in de verschillende handleidingen staan uitgevoerd. Met name het relais wat de stuurschakelaar uitzet had wat aandacht nodig. Handvat uitelkaar genomen en de contacten schoongemaakt. Relais (voor wat je hier aan kunt doen)schoongemaakt, busje wat in het relais in en uit schuift schoongemaakt en licht geschuurd. Het test programma om handmatig het relais aan / uit te zetten werkt nu, hoeksensor onder het balhoofd werkt nu ook, snelheidsmeter getest blijft de centrale unit over. Ga nu op zoek na een gebruikte unit en hopelijk werken de richting aanwijzers dan weer. Nogmaals bedankt voor al jullie support. Volgende stap - het starten van motor met de gereviseerde carburateurs en motorblok. To be continue....
 
Vandaag de grote dag. Na 6 jaar stil te hebben gestaan en 7 maanden sleutelen, reviseren en improviseren kan ik een poging wagen om te starten. Mooi systeem gekocht om aan het plafond op te hangen met 1 liter benzine zodat ik de vacuüm benzinekraan kan omzeilen. Na 1 keer starten lopen. Ongelooflijk. Dit had ik nooit durven hopen. Loopt mooi en rond. Zelfs de instrumenten doen wat ze moeten doen. Drie puntjes die nog aandacht vragen en waar ik jullie advies over zou willen vragen.
1) Het verbindingsbuisje op de carburateur waar de benzineslang opzit heeft bij het opstarten flink gelekt. Is nu over. Dit onderdeel heb ik niet los gehad omdat het een hele klus is en om het weer goed in elkaar te krijgen. Ik heb alle carburateurs helemaal uit elkaar gehad, schoon gemaakt maar niet los gehad van het frame. Ziet er toch naar uit dat het simpele o ringentje niet goed afsluit. Wat is jullie advies hierin. Nu heeft het gelekt, is nu dicht, gaat het nog wat werken /uitzetten door de warmte van de carburateurs, of toch maar vernieuwen...........
2) Een tweede punt is dat het kleppendeksel behoorlijk zweet - dit ga ik weer los maken en met vloeibare pakking opnieuw aanbrengen. De rubber pakking is tenslotte ook wat jaartjes oud en niet meer zo soepel.
3) Een derde punt is dat de koppeling niet pakt. Veel gehannes gehad met het op druk brengen van de koppeling. Is uiteindelijk wel gelukt en je hoort bij het inknijpen van de koppeling de pen aanslaan in het blok maar koppelen met de motor aan is er nog niet. Ga eerst proberen of de koppelingsplaten na al die tijd vast zitten. Met de achterrem proberen en met draaiende motor kijken of ze los schieten anders maar weer open maken.

Graag jullie tips / adviezen.
 
Weet je zeker dat het langs dat buisje lekte en niet een vlotter was die even bleef hangen toen de carb voor het eerst volstroomde oid? Die buisjes zijn erg fragiel en staan erom bekend dat ze makkelijk breken. Maar als het echt daarlangs lekte, tja dan zit er helaas niks anders op dan de boel weer los te halen om het goed na te lopen. Je wil natuurlijk niet het risico lopen dat het onderweg gaat lekken. Kan zijn dat het dat het ringetje was uitgedroogd en door de benzine weer iets soepeler werd ofzo, maar dan is die wel aan vervanging toe.

Dat klepdekselrubber krimpt wat na verloop van tijd, je kunt ze nog nieuw kopen geloof ik. Bij mijn VF heb ik er ook een heel dun laagje vloeibare pakking opgesmeerd, werkt opzich wel, niet ideaal maar want het blijft wel een beetje zweten.

Ik heb hetzelfde gehad met het ontluchten van de koppeling, bij mijn bleek alle lucht er toch niet uit te zijn. De ontluchtingsnippel bij mijn VF bleek ook verstopt te zijn wat het ontluchten haast onmogelijk maakte. Zou alles toch weer loshalen en checken/schoonmaken en nog eens opnieuw ontluchten.
 
De banjo bout op het reservoir is meestal een aandachtspunt.. Daar blijft lucht hangen. Deze kun je ook ontluchten door hem te lossen en tijdens inknijpen vastzetten. Pas echter wel op de vloeistof.. Dat is net verf afbijt. Dus de omgeving rond de banjo afdekken met doeken.
 
Bedankt voor de tips. Ik heb gelukkig een complete set carburateurs liggen waar ik tot nu toe alleen de stationair sproeiers en de vier membranen uit heb gehaald. De buisjes zien er nog goed uit dus ik heb van alles een reserve paar. Heeft één van jullie ervaring met het loshalen van de carburateurs. In alle werkplaats handboeken wordt ontraden om deze los te halen tenzij het echt moet. Volgens mij een kwestie van zorgvuldig loshalen en opletten waar de veertjes vast zitten en naar toe vliegen.

Ik ga det trucje met de banjo bout eens proberen. Is er een test mogelijkheid (even los van dat je bij draaiende motor merkt dat de koppeling werkt) of te horen of het werkt? Ik hoor namelijk een duidelijke klik in het blok als ik de koppeling in knijp. Als ik het goed heb wordt dan de pen ingedrukt. Door lucht in het systeem kan het dus betekenen dat de pen niet ver genoeg wordt ingedrukt?
Ik gebruik tegenwoordig DOT 5 op siliconenbasis van Eurol. Dit wordt geadviseerd voor klassiekers en heeft als groot voordeel dat het niet agressief is voor je lak. Je kunt het echter alleen gebruiken als je alle voorgaande olien eruit hebt dus zoals bij mijn als alles gereviseerd is en brandschoon.

Vervelende is dat je haast niet bij de bouten op het kleppendeksel komt zonder een groot deel te demonteren.(als de carburateurs eraf moeten is dit een goed moment) Ik heb goede ervaringen met de vloeibare pakking van Forch (K164). Zit in een mooie bus met een tutje om dunnen lijnen te trekken (net als siliconen voor de badkamer je hebt er alleen geen spuitpistool voor nodig want dat zit in het busje zelf).
 
Heeft één van jullie ervaring met het loshalen van de carburateurs. In alle werkplaats handboeken wordt ontraden om deze los te halen tenzij het echt moet. Volgens mij een kwestie van zorgvuldig loshalen en opletten waar de veertjes vast zitten en naar toe vliegen.
Ik heb ze uit elkaar gehaald en ultrasoon gereinigd van mijn VF750F.
Maak van te voren foto's van de carb in gemonteerde toestand, met name van de veertjes en de loop van leidingen en choke stangen.
Koop bij Action een bak of 2 bakken met 4 grote(of meer) vakken erin. Nummer deze 1 t/m 4 en haal elke carb 1 voor 1 uit elkaar en onderdelen in bij behorende nummer wegleggen. Carb 1 in bakje 1, enz,.. Handig is een grote doos met boven doorzichtig plastic maken en 2 gaten voor je handen om het wegspringen en kwijtraken van de veertjes te voorkomen.
Bestel van te voren een revisie set van de carbs. Er zullen rubbbers /O-ringen kapot of uitgedroogd zijn.
Wees voorzichtig met de benzine leidingen,deze zijn teer.
 
Bedankt voor de tip. Zal zeker gedetailleerde foto's maken dat voorkomt later een hoop stress en het apart nummeren van de carburateurs zal ik ook doen. De carburateurs heb ik onlangs helemaal uitelkaar gehaald, schoon gemaakt, gereviseerd en voorzien van nieuwe membranen, pakkingen en stationairsproeiers. Hij loopt na 6 jaar stil te heben gestaan als een zonnetjes - alleen die lekkage......
 
Terug
Bovenaan Onderaan