Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Beste NC 750 X 750 cc rijders

Iemand... en klopt het verbruik die Honda aangeeft van 3.5 liter per 100 km ? Of zitten jullie daar serieus boven , ik ben namelijk een rustige rijder , maar die nog steeds plezier beleefd aan het motor rijden , en wa betreft onderhoud , de gewone kosten bedoel ik dan als olie verversen , oliefilter en weet ik veel , valt dit best mee ? En zijn er bepaalde mankementen bij deze motor die zeker in de gaten gehouden moeten worden (...)?

Met vriendelijke groeten Panky

De spiegels maken 'm breed, die heb ik vervangen door offroad-spiegels (inklapbaar). Zonder problemen tussen de file door.

Verbruik is bij mij gemiddeld 3,8 liter/100 km, oftewel 1:26 bij een licht-sportieve rijstijl. Maar als het moet (tank bijna leeg), dan haal ik ook makkelijk bijna 1:40 (in "D"). Ik reken altijd 1:25 zodat ik nooit voor verrassingen kom te staan. Wanneer reserve wordt aangesproken, verandert de dagteller in aantal verbruikte reserveliters, heel onhandig en ook onbetrouwbaar. Laatste had ik 2,6 van de 4 reserveliters verbruikt en toen ik had getankt tot aan de rand, paste er 13,6 liter in...

Qua kosten bespaar ik sinds kort ruim 70 Euro per olieverversing want dat doe ik nu zelf (semi-synthetisch Castrol RS 10W40). Niet dat ik zo handig ben en snel ook niet, maar er zitten geen goede motorzaken in mijn omgeving en de aandacht waarmee ik het zelf doe, krijgt de motor nooit bij motorzaken. Luchtfilter zou ik ook wel zelf kunnen doen, heb een service manual digitaal en dat is toch wel erg praktisch. Zou eigenlijk standaard bij iedere motor meegeleverd moeten worden vind ik. De teller staat pas op 12000 of zo, dus ik kan nog even door (gem. 5000/jr).
 
Hoi allemaal,
Ik heb een probleem met de Honda nc 750 x dct versnelling.
Als ik de snelweg op rij gaat de versnelling keurig naar de 6de versnelling. bij het accelereren dan gaat hij naar de 5. Dit hoort ook zo. Echter dan zou bij constante gas weer moeten op schakelen naar de 6. En dat gebeurt niet. Dus je rijd op hogere toerental. En wil echt niet doorschakelen.

Als ik op een 80 kilometer weg dit doet dan gaat het schakelen wel naar 6. Alleen boven de 120 km/u en dan accelereren dan blijft de bak hangen op de 5de versnelling.

Iemand ook een dergelijk probleem gehad?

Ik heb wel gemerkt dat mijn DCT soms erg lang in 5 blijft hangen. Meestal schakelt hij naar 6 vanaf zo'n 110 km/u, maar soms pas bij 130 of nog wat hoger. Misschien als reactie na een vlotte inhaalactie, maar weet het niet zeker. Maar goed, zelf opschakelen naar 6 en dan blijft hij daar ook netjes in, totdat ik weer onder de 100 kom. Niet echt een probleem vind ik. Ik twijfel soms ook wel eens aan dingen, dus misschien past de motor zich aan aan zijn baasje.
 
Hallo nc-ers,
Ik ben al jaren geïnteresseerd in de nc-serie, voor dat ik mijn huidige motor (vfr800x) kocht heb ik ook een proefrit gemaakt op een nc750x dct.
Nu vind ik dat ik begin volgend jaar wel weer een andere motor mag en dat zou wel eens een nc750s dct kunnen worden.....
Zijn er hier berijders van een s die iets langer zijn dan gemiddeld en iets kunnen zeggen over het comfort en de ergonomie? Ter info, ik ben ongeveer 193cm.
 
De NC750X is iets hoger dan de 750S, met jou lengte denk ik dat een X handiger is.

"Seat height is different, with the NC750S at 31.1 inches and the NC750X at 32.6 inches"
 
Ok, tijd voor wat "resultaten" ....

17 voor, 43 achter, 114 schakels is de normale set-up, hiermee reed ik 1 op 25 tot 30, afhankelijk van route en hoe stevig ik door reed.
Meestal betekende dit bij 260+Km ongeveer 10L tanken.

17,39,112 de eerste paar keer bij 200 Km moeten tanken, dus 1 op 20... Maar mijn woon-werk route is ook verlegd naar een stuk met een en al file waar ik niet kan filteren... Afgelopen zondag een langere rit gemaakt die meer leek op de ritten die ik hiervoor met woon-werk maakte, 1 op 33 gereden...

Concreet:
Bij lagere snelheden is mijn gebruik gestegen,
bij een snelheid vanaf 50Km/u is mijn gebruik gelijk gebeleven of zelfs gedaald,
vanaf 120Km/u echter is mijn verbruik weer gelijk en daarboven gaat het verbruik ook weer wat hoger liggen.

Nu is huidige uitslag ook nog eens niet echt relevant voor jullie want mijn koppeling slipt (al een lange tijd... en dat merk ik nu steeds meer.)
In mijn 6e versnelling kan ik niet versnellen, snelheid gelijkhouden gaat maar geef ik gas bij dan begint ie terug te vallen.
(Ik moet dus terug naar 5 om te kunnen versnellen)
Voor de tandwiel wissel slipte mijn koppeling ook al in z'n 6, dan kon ik nog wel versnellen als ik maar voorzichtig gas bij gaf, ging ik te snel dan slipte hij net zo hard.
Het slippen van mijn koppeling heeft dan weer te maken met mijn (file)rijstijl in de eerste 10.000 Km....

Zal binnenkort weer een 17,43,114 erop leggen om deze cijfers te vergelijken op mijn nieuwe w-w route.
 
De NC750X is iets hoger dan de 750S, met jou lengte denk ik dat een X handiger is.

"Seat height is different, with the NC750S at 31.1 inches and the NC750X at 32.6 inches"

Dank je, ik weet het verschil in (zadel)hoogte.
De reden dat ik specifiek naar de S vraag is dat ik als volgende motor graag een "niet-wannabee-adventure-bike" wil hebben.

Dus als er iemand van rond mijn lengte is en ervaring heeft met de S houd ik mij aanbevolen.
Of misschien nog handiger: als er iemand is met een S die een dag op een vfr800x wil rijden en mij dan op de S laat rijden zou dat helemaal fantastisch zijn!
 
Hallo nc-ers,
Ik ben al jaren geïnteresseerd in de nc-serie, voor dat ik mijn huidige motor (vfr800x) kocht heb ik ook een proefrit gemaakt op een nc750x dct.
Nu vind ik dat ik begin volgend jaar wel weer een andere motor mag en dat zou wel eens een nc750s dct kunnen worden.....
Zijn er hier berijders van een s die iets langer zijn dan gemiddeld en iets kunnen zeggen over het comfort en de ergonomie? Ter info, ik ben ongeveer 193cm.
Ik rijd al 5 jaar op een S. Ik ben zelf 1.83 en ondanks dat ik er prima mee uit de voeten kan vind ik dat hij wel een tikkie hoger had gemogen. Ik moet te wel bij vertellen dat ik best lange benen heb (lichaamsverhoudingen zijn niet altijd even standaard ;-) )

Als je twijfelt kun je er misschien beter eentje voor een dag huren.
 
Je kunt een S of X gewoon enkele centimeters verhogen door een tailriser-set te monteren. Ook de voorveerspanning kun je wat opschroeven, maar daarmee wordt de achterveer ook wel wat stugger, en is dus de minder goede optie.
 
@DrasticHarm, huren is inderdaad ook een optie, ik heb alleen nog geen s in de verhuur gevonde. Misschien dat ik mijn vriendelijke dealer eens lief aan moet kijken en een hele lange proefrit moet vragen....

@Mister_RP, het gaat mij meer om de afstand tussen zadel en voetsteunen, dat bepaald het comfort.
 
Ik heb wel gemerkt dat mijn DCT soms erg lang in 5 blijft hangen. Meestal schakelt hij naar 6 vanaf zo'n 110 km/u, maar soms pas bij 130 of nog wat hoger. Misschien als reactie na een vlotte inhaalactie, maar weet het niet zeker. Maar goed, zelf opschakelen naar 6 en dan blijft hij daar ook netjes in, totdat ik weer onder de 100 kom. Niet echt een probleem vind ik. Ik twijfel soms ook wel eens aan dingen, dus misschien past de motor zich aan aan zijn baasje.
als je niet of minder versneld dan schakelt hij snel over, als je accelereert (steeds meer gas geeft) dan schakelt hij later over
 
Je kunt een S of X gewoon enkele centimeters verhogen door een tailriser-set te monteren. Ook de voorveerspanning kun je wat opschroeven, maar daarmee wordt de achterveer ook wel wat stugger, en is dus de minder goede optie.
Een tailriser zal niet helpen, toch? Want daarmee verhoog je de kont van de motor maar de afstand tussen het zadel en de steps blijft gelijk. Of begrijp ik verkeerd wat je met een tailriser doet?
 
Motor dood me contact omdraaien.
Nix nakka nada,, Optimate 3 erop gezet maar stijgt niet hoger dan 4 Volt.
Was de originele Yuasa nog, baald als een stekker. ytz14s, maar een nieuwe gekocht de oude kan naar de gemeente depot.
Had een accu voltmeter in de sigaretten aansluiting zitten, denk dat ie daardoor leeg gelopen is. Meestal doe ik
3 weken op de Optimat en dan 3 a 4 weken eraf. Maar toch leeg.
Nou ja, de accu was toch van 2014. Shit happens.
 
Ik heb mn Garmin aangesloten op de accu. Gewoon met 2 stekkers die ik zo los maak. Of de Garmin hangt aan de accu of hij is lis van de accu en met dezelfe stekker sluit ik ook de druppelaar aan. Stekkertje los en hij kan nooit via die weg de accu leeg trekken. Stekkertje zit in de helmruimte netjes verwerkt.
 
Zojuist een sw motech skidplate gemonteerd.. ben er wel tevreden over.

Ze zijn op het moment in de aanbieding bij Louis voor 150 euro, kon het niet laten.


cd5ace5a-6cc0-49c6-a112-bb537ae5cf70.jpg
db4d8e72-fabe-464b-a44e-a3e9ba1a4768.jpg
cd5ace5a-6cc0-49c6-a112-bb537ae5cf70.jpgdb4d8e72-fabe-464b-a44e-a3e9ba1a4768.jpg
 
Ziet er zeker netjes uit, lijkt goed te passen.

Ja idd, erg makkelijk te monteren en past perfect. Alle beugeltjes waarmee de standaard plastic kappen zitten gemonteerd vervallen en worden vervangen door SW-motech beugeltjes / vallen helemaal weg. De installatie was zeer makkelijk.. er zaten bijv. al gaten in de zijstandaard bevestiging voor deze skid-plate.
(Misschien heeft Sw-motech van te voren al met Honda bedacht dat deze erop moest gezet kon worden?)

Ik kwam trouwens hetzelfde tegen in de achterkant van de NC bij montage van de topkofferbeugel.. er zaten al gaten met schroefdraad voor deze beugels.

Schijnt niet te passen als je de OEM Midden-bok hebt....

Nee klopt, ik heb een sw-motech middenbok.. bij een standaard middenbok moet de skidplate ingekort worden.
 
@Mister_RP, het gaat mij meer om de afstand tussen zadel en voetsteunen, dat bepaald het comfort.

Oh, had ik even verkeerd begrepen... Je zou het zadel kunnen ophogen door een extra laag foam, met Tijger Leathers in Den Haag heb ik erg goede ervaringen. En anders zou je bijvoorbeeld een AirHawk-kussen gebruiken waardoor je zowel de tussenafstand als comfort verhoogt. Mooi vind ik het niet overigens.
 
Eerst maar eens een goeie lange proefrit. Verhogen van het zadel zou een optie kunnen zijn, en tijger leathers zit op fietsafstand!
 
Mocht de proefrit aanleiding geven tot aanpassing, vertel Tijger Leathers je probleem en dan komen zij altijd met de beste oplossing. Vakwerk en tussentijds proefzitten voor het beste resultaat. Ieder kontje is anders tenslotte... ;)
 
En ondertussen heb ik ook al diverse voetsteunverlagingssetjes gevonden. Moet al gek lopen wil ik een nc750s niet aan mijn ergonomische wensen aangepast krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Voetsteunen verlagen. Op zich interessant. Maar dan raak je de grond makkelijker met je voeten in bochten. En, kun je de voetrem dan ook verlagen? Anders is achter remmen lastig.
Heb je links naar geschikte velagingssets voor de nc700s?
 
Terug
Bovenaan Onderaan