olie versus koppeling.

Thomss

Olie met een rietje
13 okt 2018
90
9
Hilversum
hoe gedraagt de koppeling zich als de olie langer (in tijd e/o afstand) in het blok zit.
in een negative antwoord.. is het dan beter te spoelen?? en dan verse olie er in of moet ook dan de koppeling vervangen worden....
Thomss
 
Eerst alles controleren en gangbaar maken. Daarna ev nieuwe olie.
dat is niet wat ik bedoelde. ik bedoelde dus,
1) hoe gedraagt de koppeling zich als de olie langer (in tijd e/o afstand) in het blok zit.
2) als het een negative uitkomst heeft, is het dan beter te spoelen?? en dan verse olie er in of moet ook dan de koppeling vervangen worden
daar bedoelde ik mee tast de olie zoals boven omschreven de functie van de koppeling aan.
ik heb niets gezegd over dat de koppeling vast zit.
 
dat is niet wat ik bedoelde. ik bedoelde dus,
1) hoe gedraagt de koppeling zich als de olie langer (in tijd e/o afstand) in het blok zit.
2) als het een negative uitkomst heeft, is het dan beter te spoelen?? en dan verse olie er in of moet ook dan de koppeling vervangen worden
daar bedoelde ik mee tast de olie zoals boven omschreven de functie van de koppeling aan.
ik heb niets gezegd over dat de koppeling vast zit.
Nauwelijks invloed. Koppeling kan gaan plakken, door stilstand. Vandaar dat ik dat noemde.

Olie doet wel meer dan enkel iets met de koppeling. En olie kan ook verouderen.

Hoe lang is de olie gebruikt voor stilstand, en hoe lang was de stilstand?
 
hoe gedraagt de koppeling zich als de olie langer (in tijd e/o afstand) in het blok zit.
in een negative antwoord.. is het dan beter te spoelen?? en dan verse olie er in of moet ook dan de koppeling vervangen worden....
Thomss
Enige juiste antwoord is: hangt er vanaf. Waarom wil je het weten? Met olie "spoelen" zou ik niet als eerste doen om koppelingsproblemen te verhelpen.

Een olie-flush met speciaal middel daardoor zou ik wel overwegen bij een oude motor of met oude olie (tijd e/o afstand), maar niet per sé voor de koppeling.
 
Ik heb wel eens meegemaakt, na lang stilstaan, dat ik de koppeling toch eerste even wilde bekijken voor het weer starten. Toen waren er doodleuk een aantal gevoerde plaatjes dermate vastgeplakt aan de tussenschijven dat een aantal blokjes 'afbrak' en aan de tussenschijf bleef zitten. Het waren er maar een paar, en ik heb het schoongemaakt en 't doet het nog gewoon goed. Maar als je dan zomaar start dwarrelen die losse blokjes dus ergens in je blok rond. Weet niet hoe blij je daarmee moet zijn :)
 
ik heb in Palermo een olielekkage gehad, en daar was geen olie voorhande.
ik heb toen 2.4 liter uit een sloopfiets gehaald en ben daar mee terug gereden..
(onderweg nooit meer aan gedacht)
thuis heeft de motor een paar maanden stilgestaan ivm outsourcing.
nu heb ik het gevoel dat de motor meer toeren maakt dan voorheen bij de zelfde snelheid.
vandaar dat ik vroeg als spoelen voldoende zal zijn of zal het zo zijn dat de lamellen dermate aangetast kunnen zijn dat het beter is deze te vervangen. (deze koppeling zit er ongeveer net 10000 km in. en zou zonden zijn deze weer te vervangen als het niet echt nodig is.
ik heb het nog niet open gemaakt...
 
ja dat doe ik nu ook,
echter het dagelijkse ww deed ik voorheen 210km op een tank nu zit ik aan de 180.
ook heb ik het gevoel dat de motor meer toeren draaid als voorheen bij de zelfde snelheid.
het zondermeer vervangen van een koppeling die er op zich nog niet zo lang in zit heb ik mn twijfels over.
gebrek aan "sleuteltijd" doet mij zaken strakker plannen..
overigens weet ik niets van de olie die ik er in palermo in heb gegooit..
 
ik heb in Palermo een olielekkage gehad, en daar was geen olie voorhande.
ik heb toen 2.4 liter uit een sloopfiets gehaald en ben daar mee terug gereden..

(onderweg nooit meer aan gedacht)
thuis heeft de motor een paar maanden stilgestaan ivm outsourcing.
nu heb ik het gevoel dat de motor meer toeren maakt dan voorheen bij de zelfde snelheid.
vandaar dat ik vroeg als spoelen voldoende zal zijn of zal het zo zijn dat de lamellen dermate aangetast kunnen zijn dat het beter is deze te vervangen. (deze koppeling zit er ongeveer net 10000 km in. en zou zonden zijn deze weer te vervangen als het niet echt nodig is.
ik heb het nog niet open gemaakt...
8)7
Sorry, ik kon geen woorden vinden...
 
Als je nou eerst even gewoon nieuwe olie in dondert , open maken kun je dan later nog wel.
Maar wat in hemelsnaam is `outsourcing` , en wat heeft dat met de olie te maken ?
 
ja dat doe ik nu ook,
echter het dagelijkse ww deed ik voorheen 210km op een tank nu zit ik aan de 180.
ook heb ik het gevoel dat de motor meer toeren draaid als voorheen bij de zelfde snelheid.
het zondermeer vervangen van een koppeling die er op zich nog niet zo lang in zit heb ik mn twijfels over.
gebrek aan "sleuteltijd" doet mij zaken strakker plannen..
overigens weet ik niets van de olie die ik er in palermo in heb gegooit..
Ik denk dat je overbrengingsverhouding veranderd is doordat de olie die je gebruikt hebt in een hoogtoerige motor hoort :Y


Dat, of het is onzin natuurlijk. Olie heeft niets met de toerentallen van doen, tenzij de motor nu permanent een beetje door de koppeling slipt maar dat gebeurt op kruissnelheid eigenlijk niet, tenzij je koppeling echt compleet naar god is.
 
Ik denk dat je overbrengingsverhouding veranderd is doordat de olie die je gebruikt hebt in een hoogtoerige motor hoort :Y


Dat, of het is onzin natuurlijk. Olie heeft niets met de toerentallen van doen, tenzij de motor nu permanent een beetje door de koppeling slipt maar dat gebeurt op kruissnelheid eigenlijk niet, tenzij je koppeling echt compleet naar god is.
 
ik vermoed dat laatste, dat de koppeling door de vervuiling in de olie slippend is.
goed, ik heb nu maar goedkope olie gekocht en daar zal ik een 100 km mee gaan rijden.. als het verbetert vervan ik die weer voor de juiste olie en spaart het mij de kosten van een koppeling uit.
verbetert het niet, kan ik vooralsnog de koppeling vervangen .

ik denk dat dit de meest reeele oplossing is..
 
ik vermoed dat laatste, dat de koppeling door de vervuiling in de olie slippend is.
goed, ik heb nu maar goedkope olie gekocht en daar zal ik een 100 km mee gaan rijden.. als het verbetert vervan ik die weer voor de juiste olie en spaart het mij de kosten van een koppeling uit.
verbetert het niet, kan ik vooralsnog de koppeling vervangen .

ik denk dat dit de meest reeele oplossing is..

Waarom niet meteen de juiste olie? Met de verkeerde olie kan je koppeling ook slippen, zo heb je alsnog niks uitgesloten.
 
dat blok moet ik zowiezo spoelen, dus een goedkopere olie is dan een gulde middenweg.
100 km sturen op die olie kan niet ziveel kwaad..maar kan wel het een en ander uitsluiten.
als ik gelijk de juiste (dure) olie er in giet, kan ik die ook na 100 tot 200 km er uitgooien om dat die dan al vol zit met de eerdere vervuiling... toch...
of zit ik er goed naast...???
 
dat blok moet ik zowiezo spoelen, dus een goedkopere olie is dan een gulde middenweg.
100 km sturen op die olie kan niet ziveel kwaad..maar kan wel het een en ander uitsluiten.
als ik gelijk de juiste (dure) olie er in giet, kan ik die ook na 100 tot 200 km er uitgooien om dat die dan al vol zit met de eerdere vervuiling... toch...
of zit ik er goed naast...???
Zo doe ik het ook altijd.. maar je hebt met olie uit een sloopblok gereden :? dus die goedkope olie is hoogwaardiger dan dat. :9
Slechte olie bestaat trouwens eigenlijk niet. Wat is de meerwaarde van dure olie behalve een 'hopelijk' langere stand-tijd of extreem gebruik?
De rest van de onderbuikgevoelens is door niemand aan te tonen zonder een enorme grote en dubbelblinde vergelijkingstest.

Ik ben wel even nieuwsgierig om welke motor en olie het gaat. :)
 
@Worldbeater, normalerwijze gebruik ik Putoline Nano tech 4+ 10W40 in de SV1000
wat ik er in palermo in had gegooid, was aanvankelijk een noodoplossing van tijdelijke aard, echter in de "heat of the game" nooit meer aangedacht tijdens de terug rit (+/- 2500km). wat dat voor olie was weet ik niet.
 
Alle olie is beter dan geen olie. Sloopblok klinkt dramatisch (en ik zie dan voor me hoe je naast je motor staat, andere blok op z’n kant houdend als een melkpak tijdens het overgieten_O-), maar zegt natuurlijk niets over wat je eruit hebt gehaald. Kan heel prima zijn. Ik snap niet helemaal dat je na een lekkage 2,4 liter moest bijvullen. Wat was er lek, de aftapbout? :P

Ik sluit me bij wat anderen aan dat het niet waarschijnlijk is dat je koppeling continu slipt. Een hoger toerental bij kruissnelheden is eigenlijk niet mogelijk, tenzij je de kettingset toevallig vervangen heb oid. Het kan geen ander geluid zijn waar je op afgaat?
 
Ik ben wel even nieuwsgierig om welke motor en 'goedkope' olie het gaat. :)
Ik heb vijf TL1000's gehad. Geen ervaring met goedkope olie daarin.

Edit. Wel in een Cagiva Raptor 1000 = ook Suzuki TL/SB blok. Die reed gewoon altijd op Action 5W40.
Geen koppelingslip ondanks dat koppel. :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan