Zero Motorfietsen

Goede tip, ik zou die motor ook zeker mee willen hebben.

BF93B0F0-4396-43D6-96B6-1EB223B649C8.jpeg


Hier een foto van de aansluitingen, de drie voedingskabels zijn bekend, daar vóór (op de foto er onder) zit nog een vierde snoer. Ik dacht altijd dat het een massa aansluiting was maar het is een multistekker, dat moet de bewuste sensor zijn.
 
Grote kans dat het meerdere sensoren in 1 zijn,gezien het aantal draden.
Als je die al kan vinden zou al mooi zijn.
Kom je mogelijk toch bij specialisten uit die je kunnen helpen.
 
Grote kans dat het meerdere sensoren in 1 zijn,gezien het aantal draden.
Als je die al kan vinden zou al mooi zijn.
Kom je mogelijk toch bij specialisten uit die je kunnen helpen.
Zit wellicht ook een temperatuurvoeler in?
Dat was ik ook zeker van plan inderdaad. Lijkt me niet meer dan normaal aangezien het mijn eigendom is? Zal het wel duidelijk afstemmen voordat ze hem eruit schroeven.
In de koekblikwereld is het volgens mij vrij gebruikelijk dat je oude 'ding' ingeleverd wordt en wordt gereviseerd (bijv. versnellings(ruil)bak).
 
Vanochtend bij Tilburg stond een motorrijder aan de kant van de weg. Ik ben gestopt om te kijken of ik kon helpen. Bleek een Zero motorfiets te zijn met een gebroken snaar.

Ik ben erg geinteresseerd in de Zero (helaas heb ik op het moment geen geld om een andere motor te kopen), maar ik vraag me wel af of die snaren niet erg makkelijk breken, want dat zou het voor mij minder interessant maken.

Ik had al wel gelezen dat die snaren niet zo duur zijn, dus is het misschien nuttig om ze eens per jaar (of na een bepaald aantal km) preventief zelf te vervangen?
 
Vanochtend bij Tilburg stond een motorrijder aan de kant van de weg. Ik ben gestopt om te kijken of ik kon helpen. Bleek een Zero motorfiets te zijn met een gebroken snaar.

Ik ben erg geinteresseerd in de Zero (helaas heb ik op het moment geen geld om een andere motor te kopen), maar ik vraag me wel af of die snaren niet erg makkelijk breken, want dat zou het voor mij minder interessant maken.

Ik had al wel gelezen dat die snaren niet zo duur zijn, dus is het misschien nuttig om ze eens per jaar (of na een bepaald aantal km) preventief zelf te vervangen?
Stond anderhalve week ook stil met dezelfde oorzaak. Snaartje kost 140 piek, inclusief laten monteren 185. Dus eigenlijk zou ik voor dat geld niet zelf gaan klooien, want die boys doen het dus in een half uurtje, en ik niet. Maar goed, dat is mijn mening. Ik had ruim 18K op de teller toen hij knapte. Mijn plan is nu om hem na 14 a 15K inderdaad preventief te vervangen.
 
Was dat misschien een SR ? Als een riem echt doormidden breekt, afscheurt sta je inderdaad stil, bij mijn minder krachtige S breken er tot nu toe alleen soms tanden af, dan kun je met beleid nog gewoon thuiskomen.
Ik heb ook gelezen van riemen die breken bij 6000 km maar ik ga echt niet preventief vervangen bij 5000 km. Een riem laat zich niet voorspellen, hij kondigt zich ook niet aan.

Sinds deze riem een tand mist, maar het gewoon nog prima doet, heb ik een reserve riem bij me. Het zou een idee kunnen zijn een reserve riem alvast om de achterbrug te monteren zodat je snel verder kunt als de eerste riem breekt.
Daar geef ik de voorkeur aan boven zo vroeg preventief vervangen want ook dát is geen garantie.
 
Ik heb vroeger in de aandrijftechniek gewerkt en zou langs mijn oude werk gaan met die snaar.
Wellicht kunnen ze hem vergelijken met iets uit het standaardpakket.
Prijzen van 5 - 50 euro schat ik. _O-
Maar het kan ook net iets anders zijn. :)
 
Nou, kijk maar eens.

De riem is 14 mm breed, heeft 220 tanden. Pitch is 8 mm.

Dit staat er op na het Zero logo: 30-08084
Dit na het Gates logo: USA 049E11
 

Bijlagen

  • 74260623-02A5-4276-B014-1D6EF559630E.jpeg
    74260623-02A5-4276-B014-1D6EF559630E.jpeg
    469,1 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
De hoogte en de radius van de tanden zal ook wel belangrijk zijn.
Maar langs een bedrijf rijden in industriële aandrijfriemen zou misschien voordelig kunnen zijn, eventueel voor een groepsinkoop. :)
 
De pitch, onderlinge tandafstand is 8 mm.
Op het Amerikaanse forum las ik dat ie alleen via Zero te krijgen is.
 

Bijlagen

  • B097A412-CC4A-466B-99AD-2213785A1456.jpeg
    B097A412-CC4A-466B-99AD-2213785A1456.jpeg
    677 KB · Weergaven: 18
Lijkt een PolyChain GT2 Carbon, maar die is er standaard niet in 14mm (12, 21,36, 62).
Deze zit onder mijn SR uit modeljaar 2015: 132T / 30T, Poly Chain® GT® Carbon™ aandrijfriem. Dit lijkt wel in de buurt te komen qua specificaties: Tandriem Poly Chain® GT2 8MGT-1760-12 - Zamro € 101,69 (incl. btw) / incl. verzendkosten

Vanaf modeljaar 2017 is het een ander type: 90T / 20T, Poly Chain® HTD® Carbon™ aandrijfriem
 
Laatst bewerkt:
Deze zit onder mijn SR uit modeljaar 2015: 132T / 30T, Poly Chain® GT® Carbon™ aandrijfriem. Dit lijkt wel in de buurt te komen qua specificaties: Tandriem Poly Chain® GT2 8MGT-1760-12 - Zamro € 101,69 (incl. btw) / incl. verzendkosten

Vanaf modeljaar 2017 is het een ander type: 90T / 20T, Poly Chain® HTD® Carbon™ aandrijfriem
Die van Zamro is alleen geen carbon uitvoering.
Die HTD Carbon? Steek en breedte?
 
Goede tip, ik zou die motor ook zeker mee willen hebben.

Bekijk bijlage 1331660

Hier een foto van de aansluitingen, de drie voedingskabels zijn bekend, daar vóór (op de foto er onder) zit nog een vierde snoer. Ik dacht altijd dat het een massa aansluiting was maar het is een multistekker, dat moet de bewuste sensor zijn.


waarschijnlijk aan het aantal en kleuren te zien:
wit motortemperatuur
geel hal sensor A
groen hal sensor B
Blauw Hal Sensor C
Rood spanning
zwart massa
 
Kijk, de man met ervaring.
Het gaat dus om een Hall sensor, zoals die ook in verbrandingsmotoren zitten als input voor het ontstekingstijdstip.
Wat zou hier het probleem kunnen zijn dat ze niet gewoon de Hall sensor vervangen maar dat ze de hele elektromotor verwisselen ?
 
waarschijnlijk het afregelen van de motor op de nieuwe sensoren. maar ik zou best wel willen proberen ze te vervangen en afregelen.
het afregelen van een motor, die kleine zilverkleurige dus:)
IMGP0272.JPG
 
OK, thanks.

Hoe moet ik me dat voorstellen, gaat het om de mechanische positie van die Hall sensor of is het software ? En tussendoor meet je het resultaat op de vermogenstestbank ?
 
eerst laat je de motor mee draaien met de andere motor, dan kan je de instellingen bekijken betreffende de wikkelingen en de sensor.
dan ga je de motor laten werken, staat de hulpmotor op een toerental ingesteld en de motor op koppelafgifte. dan kan je meten hoe de motor het doet.
bij het vervangen van de sensors is het belangrijkst te bepalen waar ze staat in de omgang, dit stel je dan in in de software.
 
Ik heb nog geen Zero, maar wel vaak naar gekeken en ook bijna aangeschaft.
Vannacht gedroomd dat ik na alle verhalen over de aandrijfriem eens onder de motor ging kijken wat er bij mij onder zat.
Zie ik alleen een dunne ronde snaar zoals van een dikke O-ring. Maar dan zo lang als een riem. :Y _O-

En hij reed nog wel zo lekker in mijn slaap. Koppel. :9~
Ik was dus verbaast dat het allemaal over die riem ging.
Maar ik had er wel vertrouwen in omdat het een vrij nieuwe Zero was.
Ze zullen er wel goed over nagedacht hebben na al die jaren. :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan