Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Nog een vraagje:

Is er een bepaald bouwjaar wat niet wordt aangeraden?
Ik zie nu een redelijke staan uit het jaar 2006.

XX
 
Yz is cross , WR is met kenteken (enduro). Plus wat motorische verschillen en rijwielverschillen, vering ed.
 
inderdaad. Grofweg gezegd is de YZ de cross versie zonder kenteken en de WR de enduro met kenteken. En dus ook met verlichting voor, achter, electrische starter ( stiekum best fijn O-) ) en zijstandaard.
 
Ik heb zelf een husaberg 390 uit 2012. Het is mijn eerste enduro daarvoor jaren op het circuit gereden. De 390 is top, vermogen genoeg voor alle omstandigheden. Ik rij ermee op de crossbaan en offroad ritten. Wel de vering bij van Laar laten aanpassen.
 
SWM RS300/500R of Beta Xtrainer 300 (2takt met oliepomp) moet je voor 6500 ook nieuw hebben, toch?
swm-rs500r-1.jpg

Xtrainer---right---white_1.jpg



Ah nee, Holland.. BPM?


Klopt in NL kost de beta xtrainer 7580euries.
Heb er zelf een van 2018 waar nu ongeveer 55uur/1258km op staat. top motor vooral vanwege de oliepomp waardoor je gewoon benzine kan tanken...... en de onderhoudsintervallen zijn ook top. mijne xtrainer komt eventueel te koop dus bij interesse of vor meer info stuur maar een pb
 
Ja klopt, nee ik stop ermee, die hele verhuizing altijd en de kosten voor een seizoen rijden koop ik een nieuwe enduro.
Maar ik ben helemaal over, vind het technischer moeilijker dan asfalt en af en toe crosbaantje pakken is ook heel leuk.
Ik heb nog steeds me weg motor waar ik soms nog wel een circuit dagje ga rijden met me maten gewoon puur voor de fun.
Laat even weten hoe het is bevallen de 250, en ben je niet bang dat die weer te licht is? Aangezien je ook een grote jongen bent.

Ga jij wel door met circuitrijden?

Afgelopen zaterdag via MXperience op het circuit van Veendam gereden. We kregen de rood witte Honda CRF 250 4 tak tot de beschikking en dat liep uitstekend. Voor mijn lengte en gewicht en ervaring ( nul) een prima fiets. Snel zat en vergevingsgezind. Als je een keer mis zat met versnelling, geen probleem en pakte prima op. Genoeg koppel en stuurt echt goed. Ik heb echt veel plezier gehad op deze 250 en ik ga dan ook voor een 250.

De discussie blijft wel 2 of 4 tak. In principe verschilt het niet heel veel zeiden ze in kosten 4 tak vs onderhoud zelf doen 2 tak, maar dat is maar 1 mening. 4 tak gaat wat langer mee, maar is duurder etc...Belangrijker vond ik dat de 4 tak echt fijn reed en niet voor niks daar als beginnersfiets werd gebruikt. Een 2 tak zal wat anders reageren, maar geeft ook plezier. Aja keuzes ;)

Voorlopig heb ik nog wat maanden om te overwegen wat t gaat worden, maar ik neig naar de 250 - 4 tak. Jij al verder in de zoektocht?
 
Welke verschillende kleuren zijn er en wat is het verschil?

Die kleuren hebben te maken met de compound.
Rode band is harde compound en slijt niet echt hard vind ik.
Groen is zachte compound, en misschien is er ook nog wel een gele die daar tussen in zit.
 
Daarachter zit een bout van het linksysteem. Hoort afgedopt te zijn.
 
Afgelopen zaterdag via MXperience op het circuit van Veendam gereden. We kregen de rood witte Honda CRF 250 4 tak tot de beschikking en dat liep uitstekend. Voor mijn lengte en gewicht en ervaring ( nul) een prima fiets. Snel zat en vergevingsgezind. Als je een keer mis zat met versnelling, geen probleem en pakte prima op. Genoeg koppel en stuurt echt goed. Ik heb echt veel plezier gehad op deze 250 en ik ga dan ook voor een 250.

De discussie blijft wel 2 of 4 tak. In principe verschilt het niet heel veel zeiden ze in kosten 4 tak vs onderhoud zelf doen 2 tak, maar dat is maar 1 mening. 4 tak gaat wat langer mee, maar is duurder etc...Belangrijker vond ik dat de 4 tak echt fijn reed en niet voor niks daar als beginnersfiets werd gebruikt. Een 2 tak zal wat anders reageren, maar geeft ook plezier. Aja keuzes ;)

Voorlopig heb ik nog wat maanden om te overwegen wat t gaat worden, maar ik neig naar de 250 - 4 tak. Jij al verder in de zoektocht?

Begrijp nooit waarom er vaak gezegd wordt, bij 2 Takt kan je zelf onderhoud doen en bij een 4 Takt kan dat niet? Het reguliere onderhoud blijft toch hetzelfde, filters, olie e.d. Kleppen controleren / stellen is ook maar een half uurtje werk en zo spannend is dat ook weer niet.
 
Het regulier onderhoud geloof ik ook wel, maar hoe zit dat met een zuiger?
Volgens mij moet die vaker gewisseld worden bij een 2 takt dan bij een 4 takt. Enige waarmee je zit bij een 4 takt als je aan de zuiger wil is de ketting. Die ene keer dat je het moet doen kost het wat meer werk, maar als je zelf een zuiger wil vervangen bij een 2 takt, kan je dat ook wel bij een 4 takt.
 
Als je de zuigers vervangt volgens de officiële onderhoudsschema's dan scheelt het elkaar vaak niet veel qua uren. In de praktijk blijkt dit echter anders te zijn.

Bij 2 takt motoren zijn er veel minder onderdelen aanwezig waardoor het makkelijker sleutelen is. Geen timing ketting of kleppen stellen ect. Het reguliere onderhoud is gewoon hetzelfde tot er daadwerkelijk iets kapot gaat of vervangen moet worden.

Een revisie van een 2 takt blok kost 1/3 van een 4 takt blok.
 
Makkelijker lijkt me dat ook zonder weer terug instellen van ketting, kleppen. Wellicht verschilt het ook hoeveel ervaring je hebt met sleutelen. En die revisie dat hoorde ik ook dat die goedkoper is. Hoe minder onderdelen, hoe makkelijker sleutelen, klinkt eigenlijk wel logisch :+
 
Dag allemaal,

Ik heb een WR450F van 2010. Mijn voorlicht werkt al een hele tijd niet meer. Ik heb reeds het lampje getest en dat werkt nog. Ook heb ik alle stekkers/kabels nagekeken en deze werken ook nog. De batterij is nieuw en werkt ook goed. Stator geeft gewoon op een normaal toerental 14,5V. Het achterlicht werkt wel gewoon. Ik ben eigenlijk ten einde raad en ik zou niet weten waar het defect zou kunnen liggen. Iemand die hier een idee heeft?

Ik heb het voltage al gemeten aan de lamp zelf en daar geeft hij niet de juiste spanning. Kabels zien er verder wel oké uit.
Alvast bedankt voor de hulp!

Mvg,

Xasuntox
 
Misschien zit het defect in je schakelaar op het stuur? Heb ik zelf een keer gehad, groot licht deed het wel, dimlicht niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan