Fabrieks banden z 1000

?

...

Guest
Goedemorgen allemaal,

Ik heb 2 weken geleden mijn rijbewijs gehaald en ben nu trotse eigenaar van een kawasaki z1000. Nu zitten hier standaart dunlop banden op maar ik hoor hier en daar slechte ervaringen over de grip van de banden. Hebben meer mensen hier ervaring mee?
 
Het zou mij niet verbazen als de journalisten überhaupt niet altijd dé doorsnee motor meekrijgen. Daar wordt toch heus wel een beetje extra gezorgd dat ze het doen zoals het moet, en als ze net ietsje beter banden krijgen dan doen ze dat. Ik heb overigens best wel eens langs zien komen dat de banden bij standaard montage niet ideaal waren :)


Is dat een aanname of weet je zeker dat een motor aangeboden voor een testdag vaak geoptimaliseerd word?

Ik lees toch ook nog wel eens in reviews dat vooral de afstelling van de vering wel een stukje beter had gekund als ze bijvoorbeeld in Spanje aan het rijden zijn met 10 journalisten. En dan is er meestal geen tijd om dat nog even anders af te stellen.

In bandentesten hebben ze het natuurlijk voornamelijk altijd over het gevoel wat een band geeft.
In de topmerken zit weinig verschil en meer grip dan je ooit nodig zal hebben op straat.
En dan zijn er altijd 1 of 2 uitschietertjes met oneindig veel grip en feedback in elke situatie.
 
Is dat een aanname of weet je zeker dat een motor aangeboden voor een testdag vaak geoptimaliseerd word?

Ik lees toch ook nog wel eens in reviews dat vooral de afstelling van de vering wel een stukje beter had gekund als ze bijvoorbeeld in Spanje aan het rijden zijn met 10 journalisten. En dan is er meestal geen tijd om dat nog even anders af te stellen.

In bandentesten hebben ze het natuurlijk voornamelijk altijd over het gevoel wat een band geeft.
In de topmerken zit weinig verschil en meer grip dan je ooit nodig zal hebben op straat.
En dan zijn er altijd 1 of 2 uitschietertjes met oneindig veel grip en feedback in elke situatie.
Ik zeg niet zozeer dat ze compleet geoptimaliseerd worden, maar wel in hun beste doen zijn. Vering is natuurlijk sowieso van heel veel afhankelijk en dat kan de leverancier al niet voorzien. Maar een "fabrieksmontage" Q2 vervangen voor een "particuliere Q2" ziet niemand en schijnt de ervaring nogal op te poetsen. Bijvoorbeeld.

Die uitschietertjes met de extra grip slijten meestal ook extra hard, we zitten gewoon op een punt dat je mag kiezen welke kwaliteiten je wilt, als je je maar beself dat je keuzes op andere gebieden gevolgen hebben.
 
Waar zou ik dit FEIT terug kunnen vinden?

Dat is niet terug te vinden, om gezeur en wilde verhalen te voorkomen.

Wat mij na de wissel van de orginele Dunlops naar Michelin vertelt is door een motormaatje die racet, is dat de fabrikant van de motor eist dat de bandenleverancier deze banden veel grip moet geven.
Eigenlijk wil Dunlop dit liever niet omdat de band dan véél te snel gaar is, en dan stapt men gelijk over naar een ander merk.
Net als wat ik deed in 2008.

Motorsport gaf voor de rest geen uitleg toen ik het erover had dat de band wel héél snel versleten was (achterband 4500km).
Allen dat Michelin Pilot Power wel een goeie band was voor mijn nakend.
Waarschijnlijk hebben ze deze ook gewoon op voorraad dus lekker makkelijk voor beide.

Het is 10 jaar geleden maar ik denk dat de grip gewoon goed was.
Tenminste, bij droog weer. Ik rij niet zo vaak in de regen.

Beide modellen/ zijn ook een beetje overdaad voor een Z750. Dit zijn zeer sportieve banden. Meer richting buikschuiver dan toer.
Voor een Z1000 weet ik niet of het overdaad is.
 
Laatst bewerkt:
Vrijdag heb ik de motor dan ga ik de bandjes wel testen en geef ik door welke type dunlop banden erop zitten. In ieder bedankt voor jullie reacties het komt er gewoon op neer denk ik dat de banden redelijk zijn maar als je beter wilt de portemonnee moet trekken.
Veel plezier vrijdag! Als je gewoon rechtdoor rijdt zijn het vast geen verkeerde bandjes (ook al is het type nog onbekend). Ga je gek doen in de bochten, dan kan het zijn dat je wat rustiger moet doen. Maar gek doen mag toch niet op de openbare weg :+.
Weet niet of het een nieuwe fiets is die je gekocht hebt. Zo ja, dan gewoon de eerste kilometers op deze banden maken en rustig je fiets inrijden. Tegen de tijd dat hij is ingereden heb je vast zelf al een gevoel gekregen van "goed of niet goed".
 
vreemd dat ik bij een testdag nooit van de journalisten iets lees van...
Ik zou deze motor wel eens op " aftermarketbanden" willen proberen, want de OEM's die er onder liggen zijn het niet waard om een motorband genoemd te worden....
r
Lees dan eens "Das Motorrad".
Daar lees je dat niet alleen zeer regelmatig, maar zie je ook bij de 50.000km tests die ze doen wat het effect is van de diverse andere banden die ze gemonteerd hebben. De verschillen zijn soms opzienbarend.
 
Wat je denkt en gelooft is niet zo relevant, het is een FEIT dat eerste montagebanden vaak geen standaard banden zijn die je in de handel koopt. Bandenfabrikanten maken daar wel degelijk goedkopere series voor.
Als dat een FEIT is kan je daar ook wel een linkje van geven. Anders zal ik het onder reclamepraat en hear say moeten klassificeren.
Als je op de de sites van bandenfabrikanten kijkt zie je dat ze er trots op zijn dat ze OEM leverancier zijn. Dat gaan ze dat echt niet verpesten door ondermaatse banden te leveren.
 
Ik weet dat het vroeger zo ging. Maar dat was in de tijd van Bridgestone en Yokohama. Dunlop was toen nog Engels. Maar een fabrikant heeft er ook niets aan als de klanten in de eerste week allemaal op hun bek gaan. Zowel de bandenfabriek als de motorfabriek krijgen de beste reviews als het ding fatsoenlijk presteerd.
En ik geloof ook niet dat Dunlop een budget lijntje heeft draaien voor Kawasaki. Dunlop wil graag reclame maken dat ze 1e leverancier zijn. Ik denk dat ze daar een leuke korting voor geven. En het draait inderdaad om dubbeltjes. Want een dubbeltje inkoop verschil is aan het eind van de keten gauw tientjes voor de klant.
Ik denk niet dat er verschil zit tussen de OEM banden en de vakhandel. Het grote verschil zit hem in de afgenomen hoeveelheden Er komt bij Kawa niet twee keer in de week een DHL busje.
Ik kan het niet helpen wat jij geloofd, maar ik ben het met je eens als je zegt dat een motor alleen goede reviews krijgt op goede banden. En dat is dan ook een probleem geweest voor diverse motormodellen, dat ze door hun banden achterbeleven in vergelijkingstests. Hun keuze, hun probleem.

Ik heb nooit geschreven dat Dunlop een budgetlijntje heeft draaien voor Kawasaki. Ten eerste heb ik geen merk genoemd, en ten tweede gaat het niet zo. De meeste bandenfabrikanten hebben een aantal mallen voor budgetbanden, en die kunnen voor een bepaalde specifieke motorfiets iets aangepast worden als het nodig is. Maar diezelfde budgetband kan ook heel goed op een andere budgetmotor verkocht worden.

Natuurlijk wil elke bandenfabrikant graag OEM-leverancier zijn. Veel consumenten zijn namelijk merkentrouw, en kopen braaf weer hetzelfde merk banden als er af-fabriek op gemonteerd zaten. En natuurlijk geven ze flinke kortingen op aantallen.
Maar de banden waar ik het over heb zijn specifiek alleen OEM-modellen, ze zijn niet in de handel te koop (en ook nooit geweest). Ze hebben oon een andere naam/typenummer.

Daarnaast heb je nog motoren die af fabriek afgeleverd worden met de vorige generatie banden van de grote merken, en die zijn meestal wel prima. Ik ken 1 uitzondering die ik niet bij naam zal noemen van een band die wel een bepaalde bekende naam had, maar onderhuids anders/goedkoper geproduceerd was. Dit is bevestigd door de desbetreffende contactpersoon bij de importeur die ik regelmatig spreek.

Tot slot heb je nog de dure motorfietsen die meestal wel met de laatste generatie motorbanden afgeleverd worden. Maar ook hier zal de keuze van de motorfabrikant meestal vallen op de goedkoopste band die voldoet. En die keuze kan in de loop van 1 jaar veranderen, of er worden zelfs soms 2 merken/modellen banden door elkaar geleverd.
 
Ik heb mijn nieuwe motor eerder kunnen ophalen dan gepland. De fabrieksbanden zijn gewoon goed ze zijn nu helemaal ingereden en het voelt betrouwbaar.

Welke type banden het zijn zal ik vanmiddag effe doorgeven voor diegene die daar interesse in had. Ik zou niet weten wat die maat van mij bedoelde met weinig grip want ik heb dat helemaal niet zo ervaren.
 
Ik heb mijn nieuwe motor eerder kunnen ophalen dan gepland. De fabrieksbanden zijn gewoon goed ze zijn nu helemaal ingereden en het voelt betrouwbaar.

Welke type banden het zijn zal ik vanmiddag effe doorgeven voor diegene die daar interesse in had. Ik zou niet weten wat die maat van mij bedoelde met weinig grip want ik heb dat helemaal niet zo ervaren.

Volgens mijn maatje was het juist andersom.
Meer grip zei hij volgens mij 10 jaar geleden?
En dus harder slijten.
 
Ik heb mijn nieuwe motor eerder kunnen ophalen dan gepland. De fabrieksbanden zijn gewoon goed ze zijn nu helemaal ingereden en het voelt betrouwbaar.

Welke type banden het zijn zal ik vanmiddag effe doorgeven voor diegene die daar interesse in had. Ik zou niet weten wat die maat van mij bedoelde met weinig grip want ik heb dat helemaal niet zo ervaren.


Nou mooi*O**O* :t, weer een nutteloos topic dus eigenlijk ,omdat je bang gemaakt wordt door iemand anders zonder zelf het eerst te proberen-O-
 
Nutteloos wat mij betreft, door niet eerst is wat te proberen ,maar afgaan op een ander zijn oordeel,wat voor de een ruk is, is voor de ander perfect,
zeker wat banden betreft ;) hij had er nog geen meter mee gereden -O-
 
Nutteloos wat mij betreft, door niet eerst is wat te proberen ,maar afgaan op een ander zijn oordeel,wat voor de een ruk is, is voor de ander perfect,
zeker wat banden betreft ;) hij had er nog geen meter mee gereden -O-

Daar heb je gelijk in.

Het motormaatje waar ik het eerder over had heeft er volgens mij ook niet zo heel veel verstand van.
Zijn voordeel is dat hij mooi kan lullen maar ik ken hem al langer dan vandaag.
Hij hoort dingen van experts en dan gelooft hij het.
Ik weet nog een verhaaltje van een aantal jaren geleden in de Dolomieten.
Ik weet niet meer hoe we erop kwamen maar ik moest de druk in mijn motorbanden verlagen met 0,1 bar, en ik zou vast en zeker het verschil merken. Als ik iets niet begrijp of niet geloof kan ik onmundig dom kijken. Ik was eerlijk en zei na het domme kijken dat ik aan zijn verhaal twijfelde.
Druk verlaagt en de volgende dag vroeg hij al, en merk je het verschil?
Ik voelde totaal geen verschil, dus Nee.

Maar ik heb trouwens ook niks met feedback van een band en grip in alle omstandigheden.
Ik weet dan nooit waar het over gaat, ik geef gewoon altijd gas, en bij wat slechter weer doe ik het wat rustiger aanO-)
 
Laatst bewerkt:
Waar zou ik dit FEIT terug kunnen vinden?

Hier:
Fabrieks banden z 1000

Als dat een FEIT is kan je daar ook wel een linkje van geven. Anders zal ik het onder reclamepraat en hear say moeten klassificeren.
Als je op de de sites van bandenfabrikanten kijkt zie je dat ze er trots op zijn dat ze OEM leverancier zijn. Dat gaan ze dat echt niet verpesten door ondermaatse banden te leveren.

Want alle feiten staan op internet?
Het zal mij een zorg zijn hoe jij het classificeert en of je mij geloofd. Dit is informatie uit eerste hand van 1 van de grootste bandenfabrikanten. Bovendien kun je het gewoon gaan bekijken hoor, loop maar eens een showroom in en ga banden onder nieuwe modellen bekijken. En kijk dan ook even of er achter het type band toevallig nog een extra letter/codering staat op de wang.
 
Motorbandenfabrikanten leveren diverse modellen banden aan motorfietsfabrikanten.
In zijn algemeenheid kiest de motorfietsfabrikant de beste aanbieding van de bandenfabrikanten uit, en is dit een combinatie van eigenschappen en prijs.
Vaak (maar zeker niet altijd) wordt er niet veel meer dan enkele tientjes (in dollars) betaald voor een setje banden, dus ga maar na welke kwaliteit daarvoor geleverd kan worden. Vooral op levensduur en grip in de regen is er vaak een fors verschil.
De OEM-banden van een bepaald merk mag je niet vergelijken met banden van dit zelfde merk dat via de vakhandel geleverd wordt. Ze kosten dan ook veel meer....
Dus dezelfde merk en type band die je op een OEM is van ander kwaliteit dan dat ik die los zou lopen?

Bijvoorbeeld, mijn motor is geleverd op Pirelli Anger GT, Is deze anders dan de Angel GT die ik los zou kopen?
 
Dus dezelfde merk en type band die je op een OEM is van ander kwaliteit dan dat ik die los zou lopen?

Bijvoorbeeld, mijn motor is geleverd op Pirelli Anger GT, Is deze anders dan de Angel GT die ik los zou kopen?


Vraag het maar niet, want je krijgt toch geen duidelijk antwoord.
Het is weer omgeven door een waas van geheimzinnigheid door experts.

Ik ben dit hele topic al aan het afsluiten, antwoord komt er toch niet dus ik heb geen fuck aan al die spannende verhalen.
Ik geef gewoon gas en als het achterwiel een beetje raar gaat doen is dat een teken om het rustiger aan te gaan doen.

Da's een beter indicatie dan de experts hiero.
 
Bij Pirelli valt dat wel mee..... maar bijvoorbeeld Dunlop heeft dat wel. De OEM banden komen vaak uit Japan terwijl de aftermarket banden in Europa gemaakt worden en afwijkend van constructie en/of compound zijn.
 
Dus dezelfde merk en type band die je op een OEM is van ander kwaliteit dan dat ik die los zou lopen?

Bijvoorbeeld, mijn motor is geleverd op Pirelli Angel GT, Is deze anders dan de Angel GT die ik los zou kopen?

Dat is inderdaad gebeurd in minimaal 1 geval. En desbetreffende band is op meerdere typen motor geleverd. De motorfietsfabrikant wist trouwens dat dit een afwijkende band betrof en is er mee accoord gegaan. Ze hebben gewoon de matrijzen van een reeds bestaand bandmodel gepakt en daar een ander karkas en rubbercompound in gedaan.
En ik zeg dus niet om welk merk/model het gaat, dus jouw aanname dat het om Angels gaat is voor jouw rekening.
 
Vraag het maar niet, want je krijgt toch geen duidelijk antwoord.
Het is weer omgeven door een waas van geheimzinnigheid door experts.

Ik ben dit hele topic al aan het afsluiten, antwoord komt er toch niet dus ik heb geen fuck aan al die spannende verhalen.
Ik geef gewoon gas en als het achterwiel een beetje raar gaat doen is dat een teken om het rustiger aan te gaan doen.

Da's een beter indicatie dan de experts hiero.

Prima, dat is aan jou.
Ik probeer alleen informatie te geven, maar als je die niet wilt is dat jouw keuze.
 
Ja, en?

Die hebben nog steeds de zelfde specificaties als de van oorsprong in Duitsland gemaakte SA2 banden. Bij Dunlop is dat niet zo....ik zie ook niet wat Conti met dit Dunlop verhaal te maken heeft.

Nou nou, gaat het wel?
Ik wil alleen maar aangeven dat men zich soms blind staart op gegevens van horen zeggen, en dat veel producenetn , van om het even wat, fabrieken hebben staan in andere delen van de wereld.

Maar mijn welgemeende excuus voor het reageren op jouw post, edelachtbare.
 
Terug
Bovenaan Onderaan