Zero Motorfietsen

Ach, zo’n nachtmerrie is die riem nu ook weer niet.
Ik rijd inmiddels 3000 km met een beschadigde riem, eerst hield ik me nog iets in maar de laatste tijd vergeet ik het steeds en trek ik vaak vol op, geeft ie niets om.
 
Zero heeft al zo ongeveer de grootste range op de markt en Zero hééft tenminste een fatsoenlijke presterende elektrische motor in de modellenreeks in tegenstelling tot... Ja, tot bijna iedereen eigenlijk.

Wat ik veel liever zou zien is dat ik de motor zonder dure extra voorziening kan laden bij elke bestaande (auto)snellader.
Dan kan ik toch die ene keer dat het nodig is een grote afstand afleggen zonder dat ik bij de andere 99% van de ritten een veel te dure motor bij me heb.
 
Zero heeft al zo ongeveer de grootste range op de markt en Zero hééft tenminste een fatsoenlijke presterende elektrische motor in de modellenreeks in tegenstelling tot... Ja, tot bijna iedereen eigenlijk.

Wat ik veel liever zou zien is dat ik de motor zonder dure extra voorziening kan laden bij elke bestaande (auto)snellader.
Dan kan ik toch die ene keer dat het nodig is een grote afstand afleggen zonder dat ik bij de andere 99% van de ritten een veel te dure motor bij me heb.
Die was er ooit, alleen hebben ze de Chademo weggedaan om onverklaarbare redenen. De charge tank is nu wel beschikbaar op oudere modellen.

Voor de rest vind ik het maar een meh update dit jaar.
 
Zo onverklaarbaar was die reden niet om met Chademo te stoppen. Er was een probleem dat niet alle laders het Chademo protocol (vanaf 50V) volgden en minmaal 200V aanboden.

https://chargedevs.com/features/zer...13-better-interoperability-testing-is-needed/
In Cali rond de fabriek ja. Hier in Europa ben ik nog geen Chademo lader tegen gekomen die niet vanaf 50V werkt. En zelfs dan nog, liever een paar laders die niet meedoen dan niet kunnen laden bij alle laders.
 
Wat ik eigenlijk bedoel is dat het voltage van de batterij zou moeten passen bij de gelijkstroomladers, dan kun je rechtstreeks laden zonder extra dure zware
apparatuur.
 
Op het moment dat de concurrentie dat wel kan zal het wel een keer komen. Blijkbaar hebben ze nu nog niet genoeg concurrentie van Energica. Die hebben het laden verder wel redelijk goed voor elkaar.
 
Op het moment dat de concurrentie dat wel kan zal het wel een keer komen. Blijkbaar hebben ze nu nog niet genoeg concurrentie van Energica. Die hebben het laden verder wel redelijk goed voor elkaar.
Volgens mij waren de verkoopaantallen van Energica nog onder de 200 stuks op jaarbasis voor de hele wereld. 8)7
 
Zou zomaar kunnen, ze hebben de prijs ook niet echt mee.

Ach, het ligt er net aan waar je waarde aan hecht. Een snellaadsysteem is niet gratis, en weten waar je moet zijn voor goed inkopen scheelt ook flink.
In de lease komen ze ongeveer net zo duur uit. Meerwaarde versus lagere restwaarde.
 
Naar aanleiding van een ander topic op ElectronicMotorcycleForum vanochtend geprobeerd om het vermogen te limiteren (omdat een ander problemen ervaarde met de motor bij full throttle). Helaas boodt dit geen soelaas en stond ik (wederom) stil op de vluchtstrook van de A9 en moest ik echt een handmatige reset doen dmv contactsleutel omdat de motor zichzelf niet meer kon resetten (gelukkig weet ik nu precies hoe het gebeurd, dus bij de eerste "stotter" voeg ik uit naar rechts op een relatief veilige manier). Ik ben er dus wel uit dat ik MP Amsterdam de motor ga laten vervangen.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Update:
Slechte nieuws:
De 2013 DS electromotor blijkt toch ineens niet meer leverbaar (mijn Zero staat al 4+ weken stil in afwachting van de vervangings-motor die "zogenaamd" vanuit Zero HQ in de VS verscheept zou worden. Verrassende wending dus..)

Goede nieuws:
Ze gaan er nu een nieuwe electromotor onder zetten (nog onduidelijk of dit 2018 of 2019 DS motor gaat worden), maar de software aanpassingen die nodig zijn om de oudere Controller (MY13) te laten praten met de nieuwe motor (MY18/19) is nog niet volledig afgerond. Vanuit de VS zit hier al veel druk achter, ook om te zorgen dat zij hun eigen product langer kunnen blijven supporten zonder veel oudere onderdelen op voorraad te hoeven houden, wat voor hen ook gunstig is en goed voor het merk-vertrouwen in het algemeen.

Beste nieuws:
In de tussentijd zal ik door Zero Benelux van een 'leen'-Zero worden voorzien voor mijn woon-werkverkeer, tot het moment dat de software gereed is en de nieuwe motor eronder kan. Heel bij dus als ik deze zsm op kan halen, want ik ben die auto en de files wel zat ondertussen.
Update2: "Leen"-Zero stond binnen 24u klaar in Amsterdam en blijkt een Zero DSR MY18 te zijn! :}:t
Heel erg netjes van Zero Benelux om zo mijn dagelijkse woon-werk verkeer, welke ik al jaren 100% per motor doe, weer te kunnen zoemen ipv broemen :]
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen donderdag was ik aan de beurt....

Bij het wegrijden vanaf het werk deed de motor raar, er tikte iets en het leek of de riem oversloeg. Ik ben wel viermaal kort na elkaar gestopt en kon er maar niet achterkomen wat de oorzaak was, maar de riem was slap en meerdere tanden kun je zo met de nagel opwippen dus mij leek het een goed moment om die dan maar te wisselen. Het vertrouwen is er nu wel een beetje uit.

Ik ben terug gelopen en heb op het werk de riem gewisseld. Dat wisselen is zo gebeurd, inclusief de achterbrug die even los moet, het lastigste is nog het ondersteunen van de motor bij gebrek aan middenbok.
Tijdens het wisselen kwam de oorzaak aan het licht, het rechter achterwiellager is kaduuk. Dat merk je niet als je gewoon aan het wiel draait, het blijkt alleen onder belasting, of nu met het losse wiel.


08C5E5AF-E627-4EFD-B521-61A12E66B61C.jpeg


Het heeft ook niet te maken met de spanning op de riem, het linker lager is dubbel, dat zit vrijwel precies in het hart van de achterpoelie. Maar het rechter lager is stuk, dat vangt ongeveer niets op qua krachten van de riem.

Inmiddels is het wiel er uit en heb ik bij SKF een lager gekocht, speciaaltje, dat wel. Met rubber seal, de RS uitvoering.
ik was van plan alle lagers te vervangen, immers nu ben ik er toch mee bezig en die andere lagers zullen het ook niet fijn gevonden hebben. Toch doe ik het niet, de lagers zijn voor SKF normen prijzig, en de twee linker lagers zijn net zo moelijk te verwijderen. Die komen later wel.

De buitenring zit zodanig in z’n holte dat je er onmogelijk een poelietrekker op kunt zetten. Ik zal moeten slijpen of lassen om hem er uit te krijgen. Daarom is het prima dat de motor op m’n werkplek staat, daar heb ik alle apparatuur.
 
Laatst bewerkt:
Zo wilde ik het doen maar de buitenring is groter dan de binnenste diameter van de naaf. Er is dus geen rand om tegenaan te tikken.
Ik denk dat ik hem doorslijp met een potloodfrees, dan is de spanning er af en zal ie wel komen.
 
Meesterlijk dat je die riem gewoon ter plekke vervangt; ik zou daar echt een dag voor uit getrokken hebben :X (dus vandaar maar laten doen)
 
4 jaar, 4 maand en 55.000 km.
Zijn wel weinig km's om al een lager aan gort te hebben ...
... hoe staat het met garantie? Al betwijfel ik of je dat nog hebt na ruim 4 jaar ...
Bij die km stand zou dat lager bij mij dus binnen twee jaar al kapot geweest zijn, en dus nog binnen de garantie hebben gevallen :P
 
Het oude lager gaf zich niet zomaar gewonnen, ik moest de buitenring op twee plaatsten helemaal doorslijpen om hem er uit te kunnen krijgen maar het is gelukt. Ik moet er niet aan denken wat een motorzaak hiervoor gerekend had...
Het nieuwe lager zit er in en alles werkt weer. Ben er zojuist mee naar huis gereden.

Bekijk bijlage 1340296

Op zich valt het wisselen van de riem best mee, het lastigst is het ondersteunen van de motor, zeker als je alleen bent. Bij gebrek aan middenbok of lift deed ik dat met stapels hout.
Wat ik toch lastig vind is het afstellen van de riem. Het luistert heel nauw en je hebt soms geen idee welke kant je op moet stellen.

Het zou kunnen dat dit vroeg is voor een lager, maakt me niet zoveel uit, doordat ik het zelf kon heb ik de kosten behoorlijk binnen de perken weten te houden.
Verder is nu meteen de riem gewisseld, was niet echt nodig geweest achteraf. Aan de andere kant, het vertrouwen slonk en nu is het gewoon mijn reserve riem. Hij zit in de koffer.

.20595BD1-6A79-42B8-AF6B-726638E4694A.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan