Oude fiets of direct investeren?

Mark72

Rookie
2 nov 2018
5
5
Hallo,
Heb even gezocht, maar geen idee waar ik mijn vraag het beste kan stellen, dus maar even in algemene praat:

Vorige wk geslaagd en de grote A bijgeschreven op mijn rijbewijs. Ik wil zo snel mogelijk ervaring op gaan doen om uiteindelijk door files heen woon/werkverkeer te gaan rijden en regelmatig voor het avontuur te gaan toeren, waarbij bos/onverhard tot de mogelijkheden hoort. Dan kom ik uit op een adventure/toerfiets en heb ik als beginner de Suzuki V-strom 650 of BMW f700 (of 750)GS op het oog. Nu twijfel ik echter over over het volgende:

Is het niet verstandiger eerst op een goedkope oude fiets rijervaring op te doen voor ik mn spaarpot omdraai en 4 tot 8 duizend uit ga geven voor bovenstaande machines?
Ik zie op marktplaats bv een Suzuki VX800 voor 650 euro die ik nog best aardig vind ogen, cardan heeft en een, naar ik meen, betrouwbaar Vtwin blok heeft. ( ≥ SUZUKI VX800 HIGHLANDER - Motoren | Suzuki - Marktplaats.nl)
Wat raden jullie aan?
 
Transalp 600 of 650. Stuurt vele malen beter dan een vx800 en net zo betrouwbaar. Kost ca 2000- 2600euro maar veel meer fun en geschikt voor offroad.
 
Hoe kom je er bij om op een VX800 offroad te gaan rijden?
Dat is een intruder met een toeruiterlijk, heeft niks met een offroad te maken.
Koop een F650, een Transalp of een DR met E-start voor max 1500 en rij daar een jaar op rond, val zoveel je wil, leer dat een lichtere motor fijner is in het terrein en maak daarna opnieuw een keuze.
 
t was niet de bedoeling met de VX800 offroad te gaan. Licht offroad is wat ik op termijn wel wil, maar eerst maar eens voor een prikkie rij-ervaring opdoen, was mijn idee. Vooral de prijs trok me daarvoor naar de vx. Maar als de Transalp veel beter stuurt en ik toch low-budget wat ervaring op kan doen, is dat een betere suggestie.
 
ik zou vooral low budget beginnen en eens uitzoeken wat je nou echt leuk rijden vindt. Als je net begint en ook off road wilt rijden is de kans op schade volgens mij wel aanwezig. Lijkt me dat je daar met een budget fiets net wat minder zonde van maakt als met een veel duurdere.
Daarnaast is het ook wel handig om te onderzoeken hoe vaak je nu werkelijk off road gaat rijden en dan kun je daar je volgende, duurdere, fiets op afstemmen.
 
Daarnaast is het ook wel handig om te onderzoeken hoe vaak je nu werkelijk off road gaat rijden en dan kun je daar je volgende, duurdere, fiets op afstemmen.
:^ :^

Ik ben ook helemaal van de stroming goedkoop beginnen. En dat zeg ik in elk topic dat er weer over geopend wordt :) Om allerlei redenen, maar de belangrijkste zijn denk ik 1) dat je er nog achter moet komen wat voor rijder je precies bent, en 2) de relatief grote kans dat je als beginner je eerste motor wel eens gaat laten stuiteren.
 
stel je zelf de vraag vind je regelmatig sleutelen na werktijd leuk. zo niet neem dan een moderne motor met injectie. carburateurs zorgen bij moderne benzine en stilstand regelmatig voor storingen. ook kabelbomen worden oud en zorgen voor storingen.
en persoonlijk zou ik voor een redelijk moderne motor gaan de wegligging is dan een stuk beter je hebt een stuk minder onderhoud en daardoor waarschijnlijk meer lol in het rijden. dat hoeft niet te zeggen een nieuwe motor dat gaat ook een beetje ver maar tussen een jaar of 5 en 10 is best wat te vinden voor een redelijke prijs waar je weinig meer op afschrijft en die lekker betrouwbaar zijn.
 
Welnee, niet bang zijn voor carbs. Motoren zijn er 100 jaar lang mee uitgerust.
De enige motoren die je goedkoop gaat vinden met injectie zijn de BMW K modellen (al vanaf nieuw in 84 met injectie!) en daarmee wil je zonder zijspan echt het terrein niet mee in.
De rest is duurder of heeft last van kinderziektes en bokkerig rijgedrag.
Zeker de enigszins offroad gerichte modellen.
 
Mijn mening is test ritjes maken en dan een motor kopen die je aan staat ipv 2x geld uitgeven. Offroad doe je in het begin toch wel rustig.
 
stel je zelf de vraag vind je regelmatig sleutelen na werktijd leuk. zo niet neem dan een moderne motor met injectie. carburateurs zorgen bij moderne benzine en stilstand regelmatig voor storingen. ook kabelbomen worden oud en zorgen voor storingen.
en persoonlijk zou ik voor een redelijk moderne motor gaan de wegligging is dan een stuk beter je hebt een stuk minder onderhoud en daardoor waarschijnlijk meer lol in het rijden. dat hoeft niet te zeggen een nieuwe motor dat gaat ook een beetje ver maar tussen een jaar of 5 en 10 is best wat te vinden voor een redelijke prijs waar je weinig meer op afschrijft en die lekker betrouwbaar zijn.

Welnee, ik rij al bijna 30 jaar carb fietsen. Ja als je ze 5 jaar onder een kleedje zet moet er wel wat gebeuren, ook aan de carbs maar verder is het niks anders dan een injectie.
Mijn gpz900 uit 91 staat in de winter ook 4 maanden stil, in het voorjaar gewoon starten en lopen.

Koop iets wat geen afgetrapt hok is,als betrouwbaar bekend staat en laat het een goeie grote beurt geven en ga rijden.
Ga je onderuit is alleen je ego gedeukt en misschien je tank maar heb je nog geld over om wat ander te kopen of te laten repareren.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Ik heb (als 'herintreder', na 15 jaar geen motor rijden) vorig jaar een F650GS gekocht voor niet teveel. Het motorrijden blijkt te bevallen, dus de volgende mag wat steviger zijn en wat meer kosten. Ik heb toen de keuze gemaakt eerst te kijken op een goedkope fiets, en dan verder te zien.
Nog steeds blij mee.
 
Welnee, ik rij al bijna 30 jaar carb fietsen. Ja als je ze 5 jaar onder een kleedje zet moet er wel wat gebeuren, ook aan de carbs maar verder is het niks anders dan een injectie.
Mijn gpz900 uit 91 staat in de winter ook 4 maanden stil, in het voorjaar gewoon starten en lopen.

Koop iets wat geen afgetrapt hok is,als betrouwbaar bekend staat en laat het een goeie grote beurt geven en ga rijden.
Ga je onderuit is alleen je ego gedeukt en misschien je tank maar heb je nog geld over om wat ander te kopen of te laten repareren.
:^

Gewoon een nette goedkope all-road kopen, heb nog maar één keer carb problemen gehad na stilstaand, maar die stond ook buiten voor een half jaar.. Hoef je je ook geen zorgen dattie beschadigt en is 100x beter op een zandweg dan een straat motor (80+ op een zandpad gaat prima met een allroad zonder dat je rug kapot gaat of eraf trilt8-)). TransAlp is oersterk, zitten ook veel rotte tussen (mishandeld en slecht onderhouden) dus daar je moet wel voor uit kijken. Verder heb je nog de Bimmer F650GS, Aprilia Pegaso (ong. zelfde techniek als de BMW), Kawasaki KLE500, Yamaha Ténéré. Zijn allemaal prima motoren voor op straat en (licht) offroad.
 
Toen ik m'n fiets drie dagen had heb ik 'm, helemaal zelf, zonder dat ik iemand de schuld kon geven, om laten vallen. Maat van me had 'm twee dagen, schuiver gemaakt.

We waren allebei blij dat we niet meteen een dure fiets gekocht hadden!

"Op een oude fiets moet je het leren" wordt wel eens gezegd. I couldn't agree more. Als er iets gebeurt, en de vraag is bijna eerder "wanneer er iets gebeurt", is de schade bij een oude 2e hands motor een stuk minder extreem. Deuk in je ego hou je toch, maar zo blijft de deuk in je portemonnee in ieder geval beperkt ;)

Oh, en carbs zijn inderdaad prima. Injectie heb je minder onderhoud aan, maar als er iets mis mee is heb je ook meteen een probleem. Carburateurs moeten misschien een keer schoon gemaakt worden, maar ze zijn zo simpel, je kunt al het onderhoud helemaal zelf doen en als er ooit een brandstof probleem is dan hoef je niet meteen naar de garage.
 
Toen ik m'n fiets drie dagen had heb ik 'm, helemaal zelf, zonder dat ik iemand de schuld kon geven, om laten vallen. Maat van me had 'm twee dagen, schuiver gemaakt.

We waren allebei blij dat we niet meteen een dure fiets gekocht hadden!

"Op een oude fiets moet je het leren" wordt wel eens gezegd. I couldn't agree more. Als er iets gebeurt, en de vraag is bijna eerder "wanneer er iets gebeurt", is de schade bij een oude 2e hands motor een stuk minder extreem. Deuk in je ego hou je toch, maar zo blijft de deuk in je portemonnee in ieder geval beperkt ;)
Dat is dus niet atlijd zo, sommige reparaties kosten bij een oude of nieuwe fiets vergelijkbaar geld, en tenzij je het zelf gaat doen met tweedehands onderdelen kan het zomaar zijn dat je je heel wat kutter voelt over een reparatie die de helft van de kosten van je fiets dekt, dan over een reparatie die nog geen tiende van je motor heeft gekost. Voelt "redelijker" aan.
Oh, en carbs zijn inderdaad prima. Injectie heb je minder onderhoud aan, maar als er iets mis mee is heb je ook meteen een probleem. Carburateurs moeten misschien een keer schoon gemaakt worden, maar ze zijn zo simpel, je kunt al het onderhoud helemaal zelf doen en als er ooit een brandstof probleem is dan hoef je niet meteen naar de garage.
Ik heb een stuk of 10 motoren gehad, en heb er nu voor het eerst één met injectie. Sla er nou niet echt stijl van achterover, hij is niet bizar zuinig en rijdt ook niet soepeler dan m'n carb fietsen, eerder het tegengestelde. Storingen met de carbs heb ik eigenlijk nooit gehad, los van afstellingsdingen als ik zelf aan het in/uitlaattraject had geprutst.
 
Hallo Mark,als beginnersmotor vind ik die VX800 die je voorsteld een goeie optie, leuk ding voor niet te veel eurootjes.
Groet, Peter
 
Ik stond een half jaar geleden ook voor ditzelfde dilemma. Allereerst, kies een fiets waar je iets mee hebt: Je hebt niets aan een 'rationele' fiets die vaker wel dan niet laat staan. Zeker in het begin wil je zoveel mogelijk kilometers maken om lekker ervaring op te doen, zorg dus dat je een fiets koopt waar je met veel plezier op rijdt.

Voor mij was het belangrijkst om op een zo'n veilig mogelijke manier ervaring op te bouwen. Hierom wilde ik een motor die vergelijkbaar was met mijn lesfiets (SV650), niet te hoog en zwaar was en per se ABS had. Uiteindelijk ben ik hierdoor op de MT-07 beland tot volle tevredenheid. Volgend jaar ben ik van plan deze te vervangen door een all-road, maar als eerste fiets was dit een perfecte keuze.
 
Ik ben er helemaal niet voor om een oude of goedkope of minder mooie fiets te kopen. Ik vind dat je moet kopen wat je mooi vind en wat bij je past. Ik heb destijds 3 soorten motoren geprobeerd, offroad, cruiser en een toermotor. De laatste beviel me het best en daar ben ik naar gaan kijken. Ik heb gekocht wat ik mooi vind, zo nieuw dat hij nog in de krat zat en nooit spijt van gehad. En ja, was heel vervelend toen ik op tramrails onderuit ging en schade had. Maar om daarom nou een motor te kopen terwijl je in je hart eigenlijk een andere zou willen. Zoals eerder genoemd kost het oplappen van een oude hetzelfde als van een nieuwe.
 
Ik ben er helemaal niet voor om een oude of goedkope of minder mooie fiets te kopen. Ik vind dat je moet kopen wat je mooi vind en wat bij je past. Ik heb destijds 3 soorten motoren geprobeerd, offroad, cruiser en een toermotor. De laatste beviel me het best en daar ben ik naar gaan kijken. Ik heb gekocht wat ik mooi vind, zo nieuw dat hij nog in de krat zat en nooit spijt van gehad. En ja, was heel vervelend toen ik op tramrails onderuit ging en schade had. Maar om daarom nou een motor te kopen terwijl je in je hart eigenlijk een andere zou willen. Zoals eerder genoemd kost het oplappen van een oude hetzelfde als van een nieuwe.
Wel als je naar de dealer gaat en elk onderdeel waar een krasje opzit gaat vervangen door nieuwe OEM onderdelen...

Als je je fiets niet zelf kan repareren gewoon verkopen aan een handige harry en koop je weer een andere, nog steeds goedkoper dan een dure fiets professioneel laten repareren in het geval je onderuit gaat. Je fiets ernstig krom gereden (onwaarschijnlijk, maar toch), weg 4/8k i.p.v. 2k. Ik had er spijt van dat toen ik 18 was een motor had gekocht die eigenlijk te duur was voor mij en daarmee 2 maand later onderuit ging. Was liever onderuit gegaan op een motor die goedkoop te repareren was of goedkoop te vervangen was.

Met je hart kopen is als beginner ook onzin naar mijn mening, je weet niet eens wat je echt echt leuk vind of waardeert. Pas na wat kilometers op/in het zadel heb je een beter idee van wat je echt wil. Gelijk je spaarpot omdraaien voor een motor waarvan je denkt(!) dat het de ware is vind ik onverstandig. Je moet natuurlijk geen cruiser kopen als je een racemotor wil, maar dat lijkt mij logisch.
 
Welnee, niet bang zijn voor carbs. Motoren zijn er 100 jaar lang mee uitgerust.
De enige motoren die je goedkoop gaat vinden met injectie zijn de BMW K modellen (al vanaf nieuw in 84 met injectie!) en daarmee wil je zonder zijspan echt het terrein niet mee in.
De rest is duurder of heeft last van kinderziektes en bokkerig rijgedrag.
Zeker de enigszins offroad gerichte modellen.
100 jaar geleden, eigenlijk 20 jaar geleden had je nog fatsoenlijke benzine. De meuk die je tegenwoordig hebt verrubbert en verstopt carburateurs al na een paar maanden. Als je een beetje handig bent is het allemaal wel weer schoon te maken maar mijn hobby is het niet. Helemaal een reden om dingen als een GSX600 te mijden als de pest. Vier carburateurs en een hel om ze er uit te krijgen.
Voor een eenpitter als een DR is het nog wel te doen. Maar als het even kan zou ik geen carburateur meer willen. Je kan ook voor 1200 euro een R1100RS of voor 2000 een R1100GS kopen. Heerlijk met injectie. Maar inderdaad, geen fiets om een stoppelveld in te duiken.
 
Een met het meeste wat hier staat, maar niet dat je met een vx niet van de weg af kunt. Beetje bospad is met een lichte naked ook goed te doen. Als beginner ga je niet meteeen 80+ op onverhard. Maar een beetje gravel en harde zandpaden zijn met bijna elke motor wel te doen.
 
Ik ben er helemaal niet voor om een oude of goedkope of minder mooie fiets te kopen. Ik vind dat je moet kopen wat je mooi vind en wat bij je past. Ik heb destijds 3 soorten motoren geprobeerd, offroad, cruiser en een toermotor. De laatste beviel me het best en daar ben ik naar gaan kijken. Ik heb gekocht wat ik mooi vind, zo nieuw dat hij nog in de krat zat en nooit spijt van gehad. En ja, was heel vervelend toen ik op tramrails onderuit ging en schade had. Maar om daarom nou een motor te kopen terwijl je in je hart eigenlijk een andere zou willen. Zoals eerder genoemd kost het oplappen van een oude hetzelfde als van een nieuwe.

Helemaal mee eens. Het hart moet écht wel meebeslissen over wat voor motor je gaat rijden. Het is geen eco koekblikje!
 
Je moet zéker iets kopen wat je mooi en leuk vindt. Echter, als je jezelf even in 2001 waant, en destijds iets nieuws mocht kopen wat je leuk vond... wat was daar dan mis mee? Het enige dat je daaraan verandert is dat er nieuwere dingen zijn, en nieuwer = beter? Bij een auto misschien, maar auto's vallen niet om als je je dag niet hebt. Ook op een fiets van 800 euro kun je zo trots als een aap zijn, en daar kun je veel meer aan leren, zowel qua werking als qua rijden.

Natuurlijk kun je tegenwoordig veel beter glimmende dingen kopen, maar maar er is niets mis met een goede occasion. Ik heb nog nooit nieuwe motoren gehad, gewoon omdat ik dat niet eens wil. Als ik geld te véél had wel, maar puur de extra afschrijving (zonder schades) maken voor mij het rijplezier minder. Daarnaast mis ik het rijgevoel op veel nieuwe motoren, het rijdt allemaal bizar makkelijk tegenwoordig. Ja, dat is als beginner handig. Nee, jij bent het niet die zo makkelijk die bocht nam met 2 weken ervaring. Iemand die leert rijden op een stapel spaghetti leert veel beter aanvoelen wat er gebeurt dan iemand die dat op z'n TGV probeert. Het feit dat je echt voor peanuts rond kunt rijden op vette apparaten (weinig brandstof, belasting en verzekeringskosten, onderhoud ook laag als je het zelf doet) vind ik een belangrijk onderdeel van m'n lol. Als ik bij het uitproberen omval, dan zij dat zo. Onderdeel van de lol. Met een nieuwe motor zou ik dat veel minder hebben. Dan maar wat ouder, mijn eigenwaarde hangt niet aan hoe nieuw m'n motoren zijn. Wél aan m'n rijkunsten, daar ben ik eerlijk in. En ik had nooit zo goed leren rijden als ik continu bang was geweest voor krasjes. Want daarvan heb ik er wel wat verzameld over de jaren...
 
Terug
Bovenaan Onderaan