Slepende voorremmen

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.560
113.009
Rèswèk
Op onze RD's zitten remklauwen, die komen op een paar types yamaha voor uit de periode '81 - '84, zoals wat XJ-Seca's. Op bijna geen een van deze RD's komen die voorremmen vrij, sommige klauwtjes zijn met complete nieuwe zuigerts en ringen gereviseerd maar dat helpt geen jota. Moeilijk rollen en zonder te remmen gloeiende schijven..
Wat zou er aan het handje kunnen zijn, het is ooit goed geweest.

Iemand ervaring met deze klauwtjes? Uiteraard is het remvloeistofkanaal in orde

 
Oplossing
Is uitgeborsteld, ook nog eens controleren... Anderzijds: Klem zitten kan natuurlijk ook komen door andere oorzaken, ergo:
Hoe zwaar moet of mag een zuigertje lopen? zo licht of je op een knop in de lift drukt of moet er zoveel weerstand optreden dat je stevig met 2 duimen de zuiger erin drukt

Het terugtrekken van de remzuiger komt door de vervorming van de keerring. Als de zuiger niet of onvoldoende terug getrokken wordt is de keerring oud en 'versleten'. Of heeft de zuiger teveel weerstand door vervuiling of klemt de stofring (problemen buiten de remklauw daar gelaten). Monteer je de zuiger met alleen de stofring, dan voel je de weerstand die de keerring zou moeten overwinnen. Hoe lager die is, hoe beter de keerring zijn werk...
Zelf dacht ik dit voor elkaar te hebben... er is echter geen methode om te meten of de functie van die keerringen ook daadwerkelijk aan de norm voldoet. Uit jouw verhaal blijkt dat de stofringen eigenlijk alleen maar stofringen zijn. Mijn idee was dat deze de juiste weerstand horen te bieden om het volledig terugtrekken van de zuigers door de keerringen te verhinderen. Of het is inderdaad een zeer complex onmeetbaar samenspel van stofring en keerring. Mochten die stofringen er alleen maar in zitten om straatklinkers, stoepranden, kasseien, koeien en krokodillen bij de keerring vandaan te houden is het wellicht een optie om het een keer zonder die stofzakken te proberen, danwel de stoute schoenen aan te trekken en deze te vervangen door een O-Ring. Dan kan de keerring in alle rust zijn functioneren bewijzen. Kan ik hieruit concluderen dat de zuiger zonder de ringen weerstandloos onder in de klauw moet vallen, slechts met een fluitend geluid de resten remolie uit het aansluitgat van de banjobout spugend?

Ga af op je boerenverstand zou ik zeggen. Als je het wiel een slinger geeft en de remmen slepen nagenoeg niet, dan zou ik er niets meer aan doen. Naar mijn idee moeten stofringen zo min mogelijk weerstand geven. Maar ik ben niet werkzaam bij AP lockheed ofzo hè? O-ring zou ik zelf niet doen, zie er de meerwaarde niet van in..? Zonder ringen zou ik ook verwachten dat de zuiger zich zo laat zakken in de lege klauw.

Moet wel zeggen dat de oude techniek misschien niet te vergelijken is met de moderne techniek. En het oude spul op zijn best misschien niet kan zijn wat we vandaag de dag gewend zijn.
 
Even terug gelezen maar je bent al die tijd bezig met de zuiger en keerring maar je meld niet of je glijpennen wel soepel lopen , spelingsvrij en zonder weerstand .
Die zijn vaker de boosdoeners van het slepen dan de zuiger zeker als je de zuiger met een lichte druk terug kan duwen in de cilinder .
Als je niet voor het originele uiterlijk gaat kan je ook over wegen om betere remmen er op te zitten
 
Oja voor de doemdenkers kawa rijd met Chinese remklauwen met Chinese remschijven ( 310mm) en chinese remleidingen en rempomp en ankert als een racer met twee vingers tot voorwielstoppies al vele duizenden kilometers
En de remklauwen van Brembo passen zonder aanpassingen en die zijn ook niet duur te vinden op Markplaats bv
 
Mijn gedachten zijn idd al even afgeweken naar bijvoorbeeld de originele FZR klauwen waar ik zat goede van heb.... Maarja het is in mijn geval een originele RD
 
Dan goed controleren of alle schuif delen ook daadwerkelijk schuiven zonder weerstand pas dan invetten en monteren anders heeft de rubberen keerring geen kans om de zuiger en blok terug te trekken en blijft het vaste blok aan de binnenkant slepen
Probleem is wel dat om vier á vijf weken weer kan doen als je een beetje pech met het weer hebt( veel regen moet rijden bv)
 
De remservo kan hier ook roet in het eten gooien, hij moet na gebruik de druk ook weer weglaten, en omdat het blijkbaar een RD dingetje is zou ik daar gaan zoeken. Ik weet niet zeker maar als je een paar keer flink de hendel inknijpt, loslaten en dan de ontluchtings nippel openen, puft het eruit dan zou ik de servo aanwijzen, omdat je alles verder gehad hebt.
Sterke en wijsheid verder 8-)
 
Ik heb met mijn Erdee F1 (1986) nog nooit problemen met de remmen gehad , zijn die dan zo anders ? Dubbel zuiger type remmetjes.
Is inderdaad een nieuwer type, ik heb op mijn FII ook geen problemen. Diezelfde klauwen zitten ook op alle FZRren, achter. Die kan je toetakelen wat je wilt maar ze blijven het gewoon doen...
 
Als je de klauw gereviseerd hebt blijven r nog 3 dingen over: 1) leiding verstopt(ouderdom), 2) hoofdremcilinder werkt niet goed (reviseren) 3)DOT 5 of wat andere meuk er in geflikkerd? zwellen de rubber afdichtingen op en knellen en sluiten de boel op en af.
 
Als je de klauw gereviseerd hebt blijven r nog 3 dingen over: 1) leiding verstopt(ouderdom), 2) hoofdremcilinder werkt niet goed (reviseren) 3)DOT 5 of wat andere meuk er in geflikkerd? zwellen de rubber afdichtingen op en knellen en sluiten de boel op en af.
1 alles nieuw en lopen goed door, blijkt al meteen bij achteruit ontluchten waaruit ook de hoofremcilinder ontzenuwd wordt. Geen dot 5, gewoon dot 4
 
OK, ik heb hier lang over na gedacht, dus hou je vast.
Je gaat ermee rijden / remmen totdat ze weer vast zitten.
( je hebt gereedschap meegenomen ! )
Vervolgens maak je de leidingen op je remklauwen los.
Zitten ze nog steeds vast is het mechanisch en ga je de remklauwen loshalen.
Met je zaklamp die je ook had meegenomen kijk je of je remzuigers teruggekomen zijn .
Als deze teruggekomen zijn lopen je blokken niet soepel/ glijpennen o.i.d.
Zijn je zuigers niet teruggekomen zit het toch in de stofring of afdichting.
Het is prima weer voor een ritje dus.......
 
Als de klauwen en pomp al helemaal nagekeken zijn, en je relatief eenvoudig de zuigers naar binnen kunt drukken, dan zit het probleem mogelijk wel ergens anders.
Haal de borgbouten van de voorwiel as eens los, en je as een keer een paar slagen los en weer vast. Vervolgens een paar keer goed inveren en kijken of de remmen weer vast gaan zitten. Als ze dan gewoon 'los' blijven, dan de borgbouten vast en een nieuwe controle. Zouden dan goed moeten zitten, zo niet, dan ligt je probleem in de bevestiging van je voorwiel.
 
Je zegt in je openingspost dat BIJNA alle RD's dit hebben, zaak dus om de eigenaar v/d RD zonder dit probleem even grondig uit te horen....
Zelf vrees ik dat het gewoon een wat mindere constructie is, die er in de loop der tijd niet beter op wordt 8-).
(ken die klauwtjes wel, vindt ze ook wel behoorlijk.......iel).
 
Morgen ga ik er waarschijnlijk aan werken. Als het geen mooi weer is. Dan zit ik op de FZR. Ik heb ook wel het idee dat de schuine kant in de groef niet doet wattie moet doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan