Geen kaas gegeten van elektrisch schema. Toch knutselen..

  • Onderwerp starter Anoniempje118
  • Startdatum
A

Anoniempje118

Guest
Het is einde motorseizoen voor mij en ik was al een hele tijd van plan om het dashboard van mijn Vmax te modden. Ik heb vorig seizoen al een digitale KOSO teller aangesloten, dus wilde ik nog twee coole digitale metertjes in het dashboard ipv die ouwe meuk. Ik ben dus aan het knutselen gegaan. Als eerste het ding demonteren en de stekkers loskoppelen. Deze dus:

IMG_20181110_190204.jpg


Vervolgens het hele binnenwerk vakkundig slopen met een boormachine, dremel, bijtel en tang, zodat de meters er in passen. Van het originele dashboard is dus alleen het omhulsel nog aanwezig. Geen bedrading. Geen connectoren. Resultaat:

IMG_20181112_151032.jpg


"Zoooo".
"Klaaaaar."
"Oh shit..."
"Knipperlichten, koplamp en remlicht werken niet."
"Hmm... even uitvogelen welke draden ik aan elkaar moet knuppen van de connectoren die ik heb losgehaald."

Nou... Da's niet zo simpel. Mijn kennis is enigszins beperkt. O-)_O-

Dit is mijn kennis van electronica:

- "Rood staat spanning op en zal tegen de 12v zijn."
- "Zwart is aarde en moet 0v zijn."
- "Spanning en aarde draden niet tegen elkaar aanhouden, dat geeft kortsluiting."

Ik heb dus van een hele middag allerlei draden tegen elkaar gehouden om de combinatie te vinden zodat de verlichting weer werkt. Tenminste... Alles behalve koplamp. Als het lampje er uit is, dan werken de knipperlichten en het remlicht. Steek ik het lampje echter in de koplamp... Dan is het knipperlichtrelais bezig om dood te gaan.

Deze dus:

Knipperlicht relais vmax.jpg


Wat heb ik gedaan?

===============

Ik heb de grijze kabel van de witte connector verbonden met een kabel die 12v krijgt nadat de motor op contact staat.

en

Ik heb de bruine kabel van de rode connector aangesloten op de oranje kabel van de KOSO teller aangesloten.

===============

Iets anders lukt niet. Dan werken de knipperlichten en het remlicht niet.

Maar goed. Nog steeds geen koplamp dus. En als ik een los lampje op een andere bron uit het circuit aansluit, krijg ik hetzelfde probleem. Het knipperlicht relais is dan stervende.

Ik heb dus van alles gedaan, behalve het goede. Wie helpt mij uit de brand? Welke kabel(s) moet ik waarmee verbinden om een fatsoenlijk werkend circuit te krijgen? Ik heb al iets gehoord als: "Je moet een diode plaatsen", maar dan moet ik wel weten welke / waar en hoe zit het met de rest van de kabels.

Hier zijn de schema's:

IMG_20181114_191849.jpg


en

IMG_20181114_191733.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is via Imgur. Die privacy shit is hetzelfde als cookies accepteren op een website. Helaas moet je wel elke foto even aanklikken.
 
Ik had inderdaad al geprobeerd om de gele draad van de witte connector aan te sluiten op de gele draad van de KOSO teller. Dat gaf geen resultaat. Maar goed, ik had niets met de groene gedaan. Dit is ook eigenlijk een beetje de pest. Het lijkt mij logisch dat ik alle draden van de witte en de rode connector weer ergens zal moeten aansluiten, maar ik zou niet weten hoe. Ik kom met redeneren een eind in de goede richting, maar ik blijf een totale noob die aan het gokken is.
 
Ik had inderdaad al geprobeerd om de gele draad van de witte connector aan te sluiten op de gele draad van de KOSO teller. Dat gaf geen resultaat. Maar goed, ik had niets met de groene gedaan. Dit is ook eigenlijk een beetje de pest. Het lijkt mij logisch dat ik alle draden van de witte en de rode connector weer ergens zal moeten aansluiten, maar ik zou niet weten hoe. Ik kom met redeneren een eind in de goede richting, maar ik blijf een totale noob die aan het gokken is.

Had je dan ook de zwarte massa van koplamp en, zwarte massa van Koso teller op massa aangesloten?
Als je alleen de gele draad had aangesloten zou het alleen het groot licht moeten werken.
Dat geledraad van je Koso teller is alleen maar dat er een blauwlampje op je teller gaat branden als je groot licht aanzet.
Je moet dus het gele en, groene draad vanaf de schakelaar op het stuur, rechtstreeks op de koplamp aansluiten en, 1 vertakking op het gele draad van grootlicht naar geeldraad koso teller aansluiten
 
Laatst bewerkt:
Had je dan ook de zwarte massa van koplamp en, zwarte massa van Koso teller op massa aangesloten?
Als je alleen de gele draad had aangesloten zou het alleen het groot licht moeten werken.
Dat geledraad van je Koso teller is alleen maar dat er een blauwlampje op je teller gaat branden als je groot licht aanzet
Zwarte massa van de koso teller was idd op de massa aangesloten. Zwarte massa van de koplamp ben ik verder niet bij geweest. Dit circuit is (was) toch al werkend voordat ik de connectoren van het dashboard er af heb gehaald?

Ik ben echt een leek en hoop hier iets van te leren.
 
Oh ja, ook niet geheel onbelangrijk.

Dit...:

"Ik heb de grijze kabel van de witte connector verbonden met een kabel die 12v krijgt nadat de motor op contact staat."

... is dus de grijze kabel die normaal gesproken de pulsen doorgeeft aan de originele analoge toerenteller.

Moet eerlijk zeggen dat ik het nog niet aangedurfd heb om de motor te starten.|(
 
Oh ja, ook niet geheel onbelangrijk.

Dit...:

"Ik heb de grijze kabel van de witte connector verbonden met een kabel die 12v krijgt nadat de motor op contact staat."

... is dus de grijze kabel die normaal gesproken de pulsen doorgeeft aan de originele analoge toerenteller.

Moet eerlijk zeggen dat ik het nog niet aangedurfd heb om de motor te starten.|(
Dude, waarom knoop je dat dan elkaar ? Je zegt zelluf...
Dit is mijn kennis van electronica electriek:

- "Rood staat spanning op en zal tegen de 12v zijn."
- "Zwart is aarde en moet 0v zijn."
- "Spanning en aarde draden niet tegen elkaar aanhouden, dat geeft kortsluiting."

Edit: maar ik moet zeggen, die meters zien er cool uit! 8-)
 
Als die grijzedraad voor de Rpm pulsen is, dan moet die op de Brown&Red (bruin&rood) Rpm wire van de koso teller.
Die zit nu dus verkeerd.
Ga ik nog proberen, maar heb destijds gebruik gemaakt van de magneetsensor en de bekabeling die daar bij hoort.
 
Dude, waarom knoop je dat dan elkaar ? Je zegt zelluf...


Edit: maar ik moet zeggen, die meters zien er cool uit! 8-)
Thanks..:+

Maar het gekke is dus dat de manier die ik nu gebruikt heb, de enige is hoe ik de knipperlichten en het remlicht weer werkend kreeg. Maar de contactsleutel nog een standje verder draaien doe ik nu toch nog maar ff niet.:N
 
Je zegt dat je knipperrelais dood gaat als je het lampje in de koplamp zet.
Wat hoor je dan, begint die anders te tikken dan normaal ?
Heb je een multimeter?
Dan kan je het een en, ander gaan controleren want waarschijnlijk maak je nu sluiting tussen koplamp en, knipperrelais.
 
Laatst bewerkt:
Hij maakt dan een ratelend geluid, de knipperlichten werken niet meer en de koplamp "beweegt" dan ook. (Het licht)

En ja, ik heb een multimeter.
 
Zet de multimeter op de piepstand.
Trek je knipperrelais eruit en, zet 1 draad van de multimeter, op 1 draad die normaal op het knipperrelais zit.
zet het andere draad van de multimeter op je gele draad van je koplamp, zet hem daarna op de groene draad van je koplamp.
Zet nu 1 draad van de multimeter op het andere draad die normaal op het knipperrelais zit en, begin weer opnieuw.
Ik zie op de tekening dat je 5 draden heb op je knipperrelais dus leef je uit:)
Als die gaat piepen heb je probleem gevonden.

Meet ook de draden van de koplamp, dus 1 draad multimeter op groen ,1 tegen frame of massadraad, doe dit ook met de gele draad.
Gaat die piepen heb je het probleem gevonden, je heb dan sluiting + tegen massa.

Wat bedoel je koplamp beweegt, word die zwak/fel of, gaat die aan uit?
Als het laatste het geval is dan heb je de koplamp als knipperlicht aangesloten:)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan