Honda PCX 125/150 deel 5

Mijn PCX maakt ook geluid bij het ronddraaien van het achterwiel en hoor niet veel verschil met de filmpjes. Misschien dat in het 2e deel van het eerste filmpje een rauwer geluid met meer onderbrekingen te horen is. Heb wel eens met een schroevendraaier tussen mijn oor en het motorblok, als een dokter naar een motorblok geluisterd. Daarbij hoor je een kakkafonie aan geluiden. Misschien dat daarmee kapotte lagers en/of tandwielen beter te herkennen zijn.
Heb tot op heden de 10W40 gebruikt voor de eindoverbrenging, maar ga over op 75W90. Vond bij de vorige wissel de olie dunner (meer waterig) als normaal. Las dit ook op andere fora. Gelukkig was de olie schoon zonder ijzerdeeltjes.

Kunnen bezitters die problemen gehad hebben met deze overbrenging misschien aangeven of er bezuinigd is op oliewisseling van de eindoverbrenging? Misschien dat te lang doorrijden de olie te dun maakt om smerende werking te kunnen garanderen.
@Jeroen: Weet je zeker dat een krukaslager kapot is? De PCX heeft kogellagers en worden gesmeerd door de motorolie. Hoe is vastgesteld dat het lager kapot is? Het kan een maandagmorgen model zijn, maar kapot gelopen krukaslagers hoor je niet meer zo vaak.

.
 
Laatst bewerkt:
Mijn PCX maakt ook geluid bij het ronddraaien van het achterwiel en hoor niet veel verschil met de filmpjes. Misschien dat in het 2e deel van het eerste filmpje een rauwer geluid met meer onderbrekingen te horen is. Heb wel eens met een schroevendraaier tussen mijn oor en het motorblok, als een dokter naar een motorblok geluisterd. Daarbij hoor je een kakkafonie aan geluiden. Misschien dat daarmee kapotte lagers en/of tandwielen beter te herkennen zijn.
Heb tot op heden de 10W40 gebruikt voor de eindoverbrenging, maar ga over op 75W90. Vond bij de vorige wissel de olie dunner (meer waterig) als normaal. Las dit ook op andere fora. Gelukkig was de olie schoon zonder ijzerdeeltjes.

Kunnen bezitters die problemen gehad hebben met deze overbrenging misschien aangeven of er bezuinigd is op oliewisseling van de eindoverbrenging? Misschien dat te lang doorrijden de olie te dun maakt om smerende werking te kunnen garanderen.
@Jeroen: Weet je zeker dat een krukaslager kapot is? De PCX heeft kogellagers en worden gesmeerd door de motorolie. Hoe is vastgesteld dat het lager kapot is? Het kan een maandagmorgen model zijn, maar kapot gelopen krukaslagers hoor je niet meer zo vaak.

.

Gezien het feit dat ik niet 100% zeker weet of de PCX is voorzien van specifieke transmissieolie ga ik deze zelf vervangen. Dit is een klusje welke prima te doen is, het oude eruit en vervolgens vullen tot het weer retour loopt.. even wachten op de druppelvorming en de bout weer terug plaatsen, hier kan weinig fout gaan. Ik heb lucas oil besteld, 80W-90 GL5 variant. Iets duurder maar lees er veel positieve verhalen over. 13 euro per fles.

Kun je toch al gauw 4 x je olie verversen 😁
 
Geweldig, nu is er vergelijkingsmateriaal.. Dan klinkt de mijne net zo, ik laat het voor de zekerheid controleren door motoport. Maar dit stemt mij positief!... Thanks

graag gedaan. vergeet niet dat het een partij tandwielen zijn die maar deels in de olie liggen. en die hebben altijd een beetje speling (backlash) wat geluid maakt.

ter vergelijking... heb ooit eens een bandit 600 gehad. olie gekoeld blok. leek wel uit elkaar te vallen qua motorgeluid. dat hoorde erbij en heb er 80000 km mee gereden.
 
Kunnen bezitters die problemen gehad hebben met deze overbrenging misschien aangeven of er bezuinigd is op oliewisseling van de eindoverbrenging? Misschien dat te lang doorrijden de olie te dun maakt om smerende werking te kunnen garanderen.

.

nee gekocht met een resonantie in het achterwiel. dat werd steeds erger, dus ben ik op zoek gegaan. had toen 5000 km op de klok.

toen ik de eindoverbrenging open had bleek de vorige eigen.... euh beunhaas getracht de lagers te verwijderen. wat krasjes hier en daar. waarschijnlijk dichtgebouwd en verkocht aan de eerste de beste sukkel (ik).

3 tientjes en 6 uur huisflijt later had ik nieuwe lagers gemonteerd en rijd ie als een zonnetje. de rest van de scooter is helemaal top. nu 10000 op de klok en voor de 2e keer klepjes / olie etc. ondanks berichten hier op het forum houd ik het onderhouds schema aan. doe het zelf en vind het leuk, dus winwin.
 
Er wordt op diverse fora gesproken over 75W90 en 80W90. Heb in de winkel beide varianten aan een uitgebreide klotsproef onderworpen en had het vermoeden dat 75W90 qua dikte "vergelijkbaar" was met de door Honda voorgeschreven 10W40.
Staat inmiddels een busje 75W90 in de garage te wachten om verwerkt te worden.
@lompje: Na 5000km is wel erg snel. Heb in de zomer wel eens de temperatuur van de achteroverbrenging gevoeld en deze was behoorlijk warm.
Rij in de wintermaanden alleen woonwerk en bij deze 2x20km wordt de overbrenging wel warm, maar lang niet zo extreem.
 
Die van jou mankeert niks toch? Dat je iets hoort lijkt me normaal.

Overigens hoor je bij die andere filmpjes wel dat er echt iets mis is. Ik heb het ook een keer met een 50cc brommer gehad, nou dat hoorde ik gelijk dat dat niet pluis was.

Ik wacht het af of die van mij het ook krijgt. Duimen maar van niet.
 
Die van mij, pcx 150, 06-2016 met 35.000 km op de teller staat nu bij de dealer.
Net 6 nieuwe lagers in de eindoverbrenging. Twee nieuwe lagers in de "achteras"
Nu blijkt dat het geluid nog niet weg is. Krukas lager moet vervangen worden.
Dit wordt een hele dure reparatie, Scooter is net 28 maanden oud..

Balen!

Weet je al wat dat geintje gaat kosten? En breng je hem naar een motor dealer of scooter dealer?

Klein beetje bezorgd dat ik straks ook de pineut ben, maargoed we zien het wel.
 
Die van jou mankeert niks toch? Dat je iets hoort lijkt me normaal.

Overigens hoor je bij die andere filmpjes wel dat er echt iets mis is. Ik heb het ook een keer met een 50cc brommer gehad, nou dat hoorde ik gelijk dat dat niet pluis was.

Ik wacht het af of die van mij het ook krijgt. Duimen maar van niet.

klopt. het filmpje is van gisteren. om aan te geven wat gezond geluid is.
 
Balen!

Weet je al wat dat geintje gaat kosten? En breng je hem naar een motor dealer of scooter dealer?

Klein beetje bezorgd dat ik straks ook de pineut ben, maargoed we zien het wel.


De motor gaat naar de motor dealer. Nog geen idee wat de kosten zullen gaan worden.
Aangezien de motor slecht 28 maanden oud is, heeft de dealer het probleem nu mij Honda Benelux neergelegd.
Hopelijk zien die ook in dat dit niet kan en mag en komen ze over de brug met een coulance regeling.
Anders zullen de kosten oplopen met de vorige lagers samen naar de 1.000 euro.
 
De motor gaat naar de motor dealer. Nog geen idee wat de kosten zullen gaan worden.
Aangezien de motor slecht 28 maanden oud is, heeft de dealer het probleem nu mij Honda Benelux neergelegd.
Hopelijk zien die ook in dat dit niet kan en mag en komen ze over de brug met een coulance regeling.
Anders zullen de kosten oplopen met de vorige lagers samen naar de 1.000 euro.


Dat is schrikbarend hoog!, overigens is er in Nederland een site welke originele onderdelen levert? . Ik vond reeds een site in België. Maar om daar nu een filtertje te bestellen 😁, verzendkosten zijn net zo duur als het luchtfilter zelf
 
Geweldig, nu is er vergelijkingsmateriaal.. Dan klinkt de mijne net zo, ik laat het voor de zekerheid controleren door motoport. Maar dit stemt mij positief!... Thanks
Ik heb de lagers van het koppelingshuis 2 keer laten vervangen, 1 keer door Motoport Hillegom en vorig jaar door Goedhart Bodegraven. Binnen 1 jaar was het schurend geluid alweer terug. Ik heb er een alternatief koppelingshuis (complete kit) opgezet van 101 Octane. Het schurend geluid is bij mijn PCX125 hiermee geheel verdwenen, zie foto's hieronder:
Complete Clutch/ Rear Pulley- SH/ PCX 125
 
op aliexpress heb je ook onderdelen (filters). veel scooteronderdelen sites hebben onderdelen van de pcx.

Thanks.. Dan ga ik
Ik heb de lagers van het koppelingshuis 2 keer laten vervangen, 1 keer door Motoport Hillegom en vorig jaar door Goedhart Bodegraven. Binnen 1 jaar was het schurend geluid alweer terug. Ik heb er een alternatief koppelingshuis (complete kit) opgezet van 101 Octane. Het schurend geluid is bij mijn PCX125 hiermee geheel verdwenen, zie foto's hieronder:
Complete Clutch/ Rear Pulley- SH/ PCX 125

Perfecte oplossing dus, is de levering enigszins acceptabel via bovenstaande link?. Morgen ga ik sws de transmissieolie vervangen voor kroon Oil Gearlube GL-5 80W90, staat los van het geluid uiteraard maar safety first :)
 
Kwam deze tegen in Nederland, 40 euro compleet, is dit dezelfde?.. Wel van hetzelfde merk overigens
 

Bijlagen

  • 16807_set_kupplung_glocke_honda_kymco_malaguti_125cc_web.jpg
    16807_set_kupplung_glocke_honda_kymco_malaguti_125cc_web.jpg
    58,9 KB · Weergaven: 9
Kwam deze tegen in Nederland, 40 euro compleet, is dit dezelfde?.. Wel van hetzelfde merk overigens
Is niet hetzelfde onderdeel. De poelie waar de aandrijfriem inloopt ontbreekt en is daarom goedkoper.
Ik denk dat de lagers in de poelie zitten. Vandaar heb ik een complete kit gekocht, de lagers zijn vooraf ingevet. Voor mij een prima vervangingskit. Oude Honda koppelingshuis eraf, 101-Octane erop. Zeer eenvoudig eigenlijk. De link die ik opgaf is voor mijn PCX125 van 2011, ik weet niet of de nieuwere PCX modellen hetzelfde kopplingshuis heeft.

Ik heb deze kit al in 2017 gekocht, maar heb toen nog 1 keer de originele koppelingslagers laten vervangen als een laatste poging, echter tevergeefs. Voordat ik deze kit heb gekocht, heb ik mij er eerst van overtuigd dat het schurende geluid uit deze koppelingshuis lagers komt.
Ik heb daarvoor het koppelingshuis verwijderd en aan het achterwiel gedraaid. Met koppelingshuis hoorde ik duidelijk een schurend geluid. Zonder koppelingshuis was dat schurend geluid weg. Dus wist ik zeker dat het probleem in het koppelingshuis zat en niet in de eindoverbrenging.
Als ik de PCX vooruit of achteruit duw, hoorde ik dat schurende geluid ook duidelijk en het klonk net alsof er olie was vervangen door zand. Met de 101-Octane hoor ik bij duwen vrijwel niets, dus een aanzienlijke verbetering.

Ik zag vorig jaar al dat de as van de eindoverbrenging waar het koppelingshuis opgeschoven wordt, wat slijtplekken vertoond, ter hoogte van de naaldlagers. Tot nu toe lijkt dat goed te gaan, is blijkbaar nog niet heel ernstig. Deze lagerconstructie is blijkbaar een van de weinige zwakke punten van de PCX.
Zie foto hieronder, de pijlen wijzen naar slijtage.
AsEindoverbrenging.png
 
Ik heb mijn koppelingshuis aan 24000km vervangen door een originele Honda en voorlopig geen last heb nu 34000 km. Heb de lager wel al eens ingevette tussendoor. Had het schuurende geluid al van 8000 km. Volgens mij kan het eigenlijk geen kwaad als je je er niet aan stoort
 
Ik heb mijn koppelingshuis aan 24000km vervangen door een originele Honda en voorlopig geen last heb nu 34000 km. Heb de lager wel al eens ingevette tussendoor. Had het schuurende geluid al van 8000 km. Volgens mij kan het eigenlijk geen kwaad als je je er niet aan stoort


Dat kan heel goed natuurlijk, ik vind dat soort geluidjes altijd hinderlijk 😊. Momenteel is het ook geen prio voor mij
 
Dit is het oude transmissieolie, is zoals ik het inschat al even geleden
 

Bijlagen

  • IMG_20181124_120355.jpg
    IMG_20181124_120355.jpg
    707,7 KB · Weergaven: 17
Er wordt op diverse fora gesproken over 75W90 en 80W90. Heb in de winkel beide varianten aan een uitgebreide klotsproef onderworpen en had het vermoeden dat 75W90 qua dikte "vergelijkbaar" was met de door Honda voorgeschreven 10W40.
Staat inmiddels een busje 75W90 in de garage te wachten om verwerkt te worden.
@lompje: Na 5000km is wel erg snel. Heb in de zomer wel eens de temperatuur van de achteroverbrenging gevoeld en deze was behoorlijk warm.
Rij in de wintermaanden alleen woonwerk en bij deze 2x20km wordt de overbrenging wel warm, maar lang niet zo extreem.

Ik heb er nu 80W-90 in gedaan, het oude was zwart van kleur, even kijken of dat ook gebeurt met specifieke transmissieolie. Vervangen kan nooit kwaad en te vaak ook niet 😉
 
Wat gebeurd er eigenlijk bij lager problemen? Ik heb het een keer gehad met een Sym Orbit, toen maakte die scooter eerst een pokkeherrie bij het rijden (hoorde je ook een schurend geluid met verplaatsen) en uiteindelijk ging hij ook niet meer vooruit, is dat ook zo met de PCX? Stel ik hoor het een keer, dan kan ik namelijk beter niet nog een woon-werk verkeer ritje doen namelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan