Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Afgelopen maandag mijn groot rijbewijs gehaald. *O*
Ik had gehoopt dit eerste topic nog vol te kunnen maken met mijn Freewind, maar helaas. Motor is nu al verkocht en ik mag dus opzoek naar iets nieuws. :9~
 
Afgelopen maandag mijn groot rijbewijs gehaald. *O*
Ik had gehoopt dit eerste topic nog vol te kunnen maken met mijn Freewind, maar helaas. Motor is nu al verkocht en ik mag dus opzoek naar iets nieuws. :9~

Gefelicitfliptaart Solis! Ook ik mag (hopelijk🤞) mijn groot rijbewijs halen in de komende weken ;)
 
Thanks! Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee, er zijn zo veel leuke motoren te verkrijgen... Ik neig echter nu wel richting een 2-pitter, ik vond de CB650F van te rijschool toch iets te gesmeerd/soepel. Komende tijd even wat motoren test rijden denk ik, zoals op een DL650, F800ST of Shiver 750 en FZ6.
 
Haha, als je voor een SV gaat, dan begin je te lijken op Ridingdutch op Youtube, die heeft ook eerst een Freewind gehad en nu een oranje SV650 :')
 
Mijn broer heeft een blauwe 2007 SV650SA. Ik heb er een paar keer op mogen rijden maar ik vind de zitpositie niet helemaal top.
Haha, als je voor een SV gaat, dan begin je te lijken op Ridingdutch op Youtube, die heeft ook eerst een Freewind gehad en nu een oranje SV650 :')
Haha ja, ik zag trouwens zijn SV te koop staan op MP. Wel mooi kleurtje.

Al wel gereden op de DL van mijn vader, lekker soepel blok maar echt niet snel. Bij mij in de buurt staat een blauwe VFR800Fi te koop (bj 2001), leuk fietsje voor een schappelijke prijs. Misschien ga ik zoiets halen om de winter door te komen.
 
Mijn broer heeft een blauwe 2007 SV650SA. Ik heb er een paar keer op mogen rijden maar ik vind de zitpositie niet helemaal top.

Haha ja, ik zag trouwens zijn SV te koop staan op MP. Wel mooi kleurtje.

Al wel gereden op de DL van mijn vader, lekker soepel blok maar echt niet snel. Bij mij in de buurt staat een blauwe VFR800Fi te koop (bj 2001), leuk fietsje voor een schappelijke prijs. Misschien ga ik zoiets halen om de winter door te komen.

Hey, ik ga ook kijken naar een VFR800, maar dan wel de VTEC uit 2005! Hebben zo dan toch wel gelijke smaken :') In mijn buurt staat een een mooie rode, want die zijn sneller ;)
 
Ja, iets met flat spots juist voor VTEC @6500tpm enzo, is wel makkelijk te verhelpen met een powercommander :) (heb een paar cheape gebruikte gevonden met preloaded mapping)

Onderhoud zal waarschijnlijk wel wat duurder uitvallen dan de gewone FI, maarja, dat is motorrijden :')
' t is trouwens eentje met ABS als ik de verkoper mag geloven, want ik heb geen zin om met die motor op m'n bek te gaan.
 
Nieuwe XF rijder meldt zich. Volgende week vrijdag ga ik hem ophalen!
Ik ben op dit moment de 'back log' van dit topic aan het doorlezen (nu op p44).
 
Btw, de snelheidsmeter van mijn motor heeft kuren.
Soms (na hobbels of veel gas geven) gaat de snelheid op en neer of blijft die op 0 staan.
Dan na een tijd herpakt ie zich weer en dan geeft die weer de correcte snelheid weer.
iemand enig idee wat dit kan zijn?
 
Heeft er iemand interesse in een Bagster tankhoes + tanktas voor de xf?

Edit: toevoeging:

Ik ga waarschijnlijk dogbones lasersnijden om de XF ietsjes te verhogen, zijn er mensen geïnteresseerd in ook een setje?
Tevens ben ik bezig met een GSXR demper te monteren, daarvoor heb ik een flens nodig, die ga ik ook lasersnijden, dus mocht iemand er ook eentje willen..
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog niet bezig geweest met het lasersnijden van de dogbones of flens voor de demper. Na even kort onderzoek moest ik toch concluderen dat een serie maken te duur is (helemaal voor hoeveel animo er is), dus ik ga ze waarschijnlijk frezen. Kost meer tijd, maar minder geld.

Wat ik je wél kan vertellen is dat Aliexpress engine covers voor de drz (link) geen snelle en goedkope beun optie is ter vervanging voor specifiek DR650/xf650 engineguards/casesavers (zie foto). 1 Van de 2 van die drz dingen is te klein, maar als je 2 setjes besteld zou je de 2x de grote kunnen gebruiken en op maat maken (uitsparingen zagen/vijlen) en kunnen monteren (en dan kost het €22).
1547616585519.png
 
Dag iedereen! Een kersverse XF rijder meldt zich :W ik heb in Oktober mijn rijbewijs gehaald en een week later was ik de troste eigenaar van een bordeauxrode Freewind uit "99 met 30K op de teller. Ik heb inmiddels een dikke 5K woon-werkkilomters gereden en heb besloten om mijn XF om te gaan bouwen naar een scrambler/tracker. Ik krijg hulp van een zeer ervaren metaalbewerker maar kan absoluut wat tips/tricks gebruiken qua onderdelen. Voor degene die interesse hebben, ik heb een hoop spulletjes liggen waar ik graag andere blij mee maak. Het is de eerste keer dat ik mezelf aanmeld voor een dergelijk forum dus ik ben een groentje wat betreft communicatie. Fijne zondag allemaal!
 
Ik ben nog niet bezig geweest met het lasersnijden van de dogbones of flens voor de demper. Na even kort onderzoek moest ik toch concluderen dat een serie maken te duur is (helemaal voor hoeveel animo er is), dus ik ga ze waarschijnlijk frezen. Kost meer tijd, maar minder geld.

Wat ik je wél kan vertellen is dat Aliexpress engine covers voor de drz (link) geen snelle en goedkope beun optie is ter vervanging voor specifiek DR650/xf650 engineguards/casesavers (zie foto). 1 Van de 2 van die drz dingen is te klein, maar als je 2 setjes besteld zou je de 2x de grote kunnen gebruiken en op maat maken (uitsparingen zagen/vijlen) en kunnen monteren (en dan kost het €22).
Bekijk bijlage 1348258

Dat is wel jammer. Hoe heeft dit uitgepakt?
 
Dag iedereen! Een kersverse XF rijder meldt zich :W ik heb in Oktober mijn rijbewijs gehaald en een week later was ik de troste eigenaar van een bordeauxrode Freewind uit "99 met 30K op de teller. Ik heb inmiddels een dikke 5K woon-werkkilomters gereden en heb besloten om mijn XF om te gaan bouwen naar een scrambler/tracker. Ik krijg hulp van een zeer ervaren metaalbewerker maar kan absoluut wat tips/tricks gebruiken qua onderdelen. Voor degene die interesse hebben, ik heb een hoop spulletjes liggen waar ik graag andere blij mee maak. Het is de eerste keer dat ik mezelf aanmeld voor een dergelijk forum dus ik ben een groentje wat betreft communicatie. Fijne zondag allemaal!


Leuk! Gefeliciteerd met je aankoop :)
Onderdelen vinden voor een freewind kan soms lastig zijn, dus dat zou zeker mooi uitkomen.
Al enig idee wat je van plan bent?

Hou ons vooral op de hoogte!
 
Mijn motor nadert nu langzaam de 90000km, loopt nog steeds als een zonnetje.
De kuren van de snelheidsmeter worden denk ik veroorzaakt door een contact dat met een bepaalde beweging (over hobbels of met scherp insturen) net wat loskomt en daardoor een verkeerd signaal geeft.
Maar met hoe deze ingebouwd is en hoe weinig het voorkomt heb ik er nog niet verder naar gekeken.
Nu twijfel ik of het nog een meerwaarde heeft om de vering te upgraden, zeker aangezien ik niet weet hoelang het blok nog blijft draaien (al verwacht ik nog wel een tijdje)

Op naar de 100.000km! :]
 
Ik heb een adres gevonden die voor een schappelijke prijs 10 stuks kan maken, maar de persoon met wie ik samen een vergelijkbaar project doe had ze eerder nodig, dus we maken ze los met 'de hand'.
Ik zal foto's plaatsen als ik het af heb.

Is er iemand die interesse heeft in een standaard zadel ruilen tegen mijn verhoogde?
 
Ik heb een adres gevonden die voor een schappelijke prijs 10 stuks kan maken, maar de persoon met wie ik samen een vergelijkbaar project doe had ze eerder nodig, dus we maken ze los met 'de hand'.
Ik zal foto's plaatsen als ik het af heb.

Is er iemand die interesse heeft in een standaard zadel ruilen tegen mijn verhoogde?

Wist niet dat die bestonden. Hoe ziet zo'n zadel eruit?
 
Ik heb net een ander zadel gekocht, ik zal mogen even foto's van beiden posten zodat je het verschil kan zien.
(Maar aangezien ik net een extra zadel heb gekocht hoef ik hem niet meer te ruilen, maar kopen kan wel)
 
Vergelijking van de twee zadels. Ben er nog niet over uit of het lagere zadel nou een verbetering is, maar ik kan in ieder geval wel weer met de voeten aan de grond.
IMG_2478.JPG IMG_2479.JPG

Ook een bok geïnstalleerd, super blij mee! Meteen maar even naar de remgerij gekeken, ik heb nog een nieuwe voor schijf liggen, echter zaten de bouten zo vast dat ik het niet aandurfde nog om dat aan te gaan. Bij inspectie bleken de achter wiellagers helemaal gaar te zijn en die heb ik meteen maar vervangen (had ik ook nog liggen).
 
Vraagje.
Ik ben aan het kijken naar een andere motor en heb wel interesse in een XF650.
Nou is mijn vraag...zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij aanschaf?
Hoe is de kwaliteit van deze motoren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan