Het grote Honda Transalp topic deel 3

Dat kan ik me voorstellen. Dit zijn voor mij ook wel de twee lastigste punten van de TA. Je kunt wel kijken naar de buitenkant van de velg om te kijken of er barstjes/scheurtjes om de spaken heen zitten. Dan zijn ze vaak een eind heen. Aan de andere kant is er weinig van te zeggen, want ik had een keer gouden velgen die er keurig uitzagen, maar van binnen toch behoorlijk rot waren. De eerlijkheid van de koper is daar ook wel belangrijk bij. Het geldt wel alleen voor de gouden velgen, de zilveren zijn een stuk beter. Dat is misschien het overwegen waard, maar dan kijk je wel naar nieuwere modellen.
Een andere optie is om een TA te kopen bij vertrouwde adressen zoals Waffie of Oldtimer van het TA club forum en zo zijn er nog een paar. Dan weet je zeker wat je krijgt. Zeker bij Oldtimer, want die restaureert ze voor de hobby en die staan er altijd weer keurig bij. Of wat budget reserveren voor eventuele nieuwe velgen in de toekomst.
 
Gezien de leeftijd van de laatste reactie verwacht ik niet dat er veel transalp rijders zijn hier... :N

Mocht dat wel het geval zijn, en iemand nog een knipperlicht voor een XL700V over hebben, dan hou ik mij graag aanbevolen. O-)
 
Sinds ongeveer een maand ben ik ook TransAlp rijder. Nadat ik 8 jaar lang op een Yamaha Diversion heb gereden, moet ik zeggen dat dit wel erg soepel en makkelijk stuurt!

Ik heb een XL650V uit 2000 met 1600 km op de teller kunnen kopen! Ondertussen zit ik op bijna 4000 km, dus tellertje loopt mooi door. Onderstaand een foto van t beestje.

TA.jpg
 
Het is zeker de bedoeling lang plezier te hebben van de motor! Gisteren heb ik een set Heavy Duty valbeugels en een Heavy Duty middenbok geplaatst. Ik snap nu heel goed wat iedereen bedoelt met het moeilijk opbokken van de TA. Heb in de schuur een stoeptegel (3cm dik) neergelegd om de motor makkelijk op te bokken en in mn topkoffer zit een houten blokje van 3cm dik (voor onderweg). Mocht iemand nog een "opbok handvat" over hebben, dan houdt ik me aanbevolen.
 
Weer even wat leven in de dit topic schoppen: ik heb in mijn zoektocht naar een eerste motor de Transalp 650 vrij hoog op de shortlist staan, echter zit ik met een prangende vraag waar ik na een hoop gezoek geen helder antwoord op krijg:

Is de TA 650 geschikt voor vakanties met een passagier? Zowel qua ruimte als qua power.

Ik heb gelest op een Yamaha MT-07 en dit vond ik qua vermogen en koppel een zeer fijne motor. De TA is in dat opzicht een stuk minder krachtig en ik heb daardoor mijn twijfels of deze motor geschikt is voor mijn beoogde gebruik met een passagier. Ik hoef niet met een passagier 150+ te rijden, maar het is wel fijn als je een beetje vlot kan inhalen met 130 km/u. :]

Alvast bedankt.
 
Weer even wat leven in de dit topic schoppen: ik heb in mijn zoektocht naar een eerste motor de Transalp 650 vrij hoog op de shortlist staan, echter zit ik met een prangende vraag waar ik na een hoop gezoek geen helder antwoord op krijg:

Is de TA 650 geschikt voor vakanties met een passagier? Zowel qua ruimte als qua power.

Ik heb gelest op een Yamaha MT-07 en dit vond ik qua vermogen en koppel een zeer fijne motor. De TA is in dat opzicht een stuk minder krachtig en ik heb daardoor mijn twijfels of deze motor geschikt is voor mijn beoogde gebruik met een passagier. Ik hoef niet met een passagier 150+ te rijden, maar het is wel fijn als je een beetje vlot kan inhalen met 130 km/u. :]

Alvast bedankt.
Qua comfort is de TransAlp heel geschikt voor 2up. Vermogen is wat minder maar in het vlakke Nederland gaat dat ook prima, ook op de snelweg. Alleen als je bijv. op vakantie in de bergen 2up gaat rijden plus wat zooi dan moet je de motor natuurlijk wel aan het werk zetten. Ligt er dus ook aan wat voor rijder je bent/gaat zijn, als je geen haast hebt berg op of het geen probleem vind om de motor een beetje te uitmelken dan is een TransAlp prima. Als je wel altijd power wil kun je beter kijken naar een Varadero/GS etc. maar dan lever je wel weer in op handelbaarheid.

V-Strom 650 is ook nog een optie, heb je 13pk meer in een vergelijkbaar pakket. Een zware tourder zoals een GS zou ik persoonlijk niet aanraden als eerst motor.
 
Een zware tourder zoals een GS zou ik persoonlijk niet aanraden als eerst motor.
Ik heb een TA gehad en rij nu een GS. Ik zou de GS zeker wel aandurven als eerste motor. Het gewicht verdwijnt zodra je rolt, dus dat vind ik geen argument. Aan de andere kant is het wel zo, dat als je offroad gaat de TA makkelijker is dan de GS. Of in ieder geval met mijn offroad kwaliteiten. ;)
Met de TA 650 kom je overal. Ook met 130. Maar als je 130 rijdt met een passagier en bagage moet je geen powerwheelies verwachten.
 
Ik heb een hele boel ta's gehad, waaronder dat type hierboven. Ik ben uiteindelijk toch voor een gs gegaan. Die alpen zijn prima maar toch wel traag en ze voelen niet meer van deze tijd. Heel comfortabel, prima motor en betrouwbaar enzo. Maar uiteindelijk wil je toch wat moderners.
 
Ik heb een TA gehad en rij nu een GS. Ik zou de GS zeker wel aandurven als eerste motor. Het gewicht verdwijnt zodra je rolt, dus dat vind ik geen argument. Aan de andere kant is het wel zo, dat als je offroad gaat de TA makkelijker is dan de GS. Of in ieder geval met mijn offroad kwaliteiten. ;)
Met de TA 650 kom je overal. Ook met 130. Maar als je 130 rijdt met een passagier en bagage moet je geen powerwheelies verwachten.
Gewicht hoeft geen probleem te zijn maar met lage snelheden is wat lichters wel wat fijner als beginner, zeker als het om een motor gaat met een relatief hoog zwaartepunt. Kon overigens de 30kg extra van de TDM850 wel merken bij krappe bochten, hij verbergde het wel goed door het kleinere 18" voorwiel maar het was voor mij wel voelbaar. Mijn voorkeur gaat dus sowieso uit voor een lichtere motor. :)

Ik heb een hele boel ta's gehad, waaronder dat type hierboven. Ik ben uiteindelijk toch voor een gs gegaan. Die alpen zijn prima maar toch wel traag en ze voelen niet meer van deze tijd. Heel comfortabel, prima motor en betrouwbaar enzo. Maar uiteindelijk wil je toch wat moderners.
Dat snap ik heel goed, alleen al tussen de 600 en de 650 zit al een aardig verschil op de weg (stuk stabieler, betere remmen etc). Tis dat ik zelf een V-Strom oerlelijk vindt (en de GS ookO-):9) maar dat is simpelweg wel een betere motor in die prijsklasse. Ik ga zelf gewoon alvast sparen voor de Ténéré 700, dat is op moment toch wel de motor voor mij (voldoende power, relatief laag gewicht en het juiste formaat wielen). Tot die tijd knor ik gewoon door op de TA600. :)
 
Gewicht hoeft geen probleem te zijn maar met lage snelheden is wat lichters wel wat fijner als beginner, zeker als het om een motor gaat met een relatief hoog zwaartepunt. Kon overigens de 30kg extra van de TDM850 wel merken bij krappe bochten, hij verbergde het wel goed door het kleinere 18" voorwiel maar het was voor mij wel voelbaar. Mijn voorkeur gaat dus sowieso uit voor een lichtere motor. :)
Dat vind ik dus heel prettig van de GS. Door de opbouw van de motor heb je het zwaartepunt behoorlijk laag liggen. Ik ben zelf ook meer van de lichtere motoren, maar zolang je hem niet op hoeft te pakken voldoet de GS in het gooi- en smijtwerk wel aan dat gevoel.


Ik ga zelf gewoon alvast sparen voor de Ténéré 700, dat is op moment toch wel de motor voor mij (voldoende power, relatief laag gewicht en het juiste formaat wielen). Tot die tijd knor ik gewoon door op de TA600. :)
Daar ben ik ook over aan het denken. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Bedankt voor alle zeer nuttige reacties. :t

Wel bevestigd het, helaas, enigzins mijn vermoeden dat een TA 650 in de bergen met duo passengier niet de meest geschikte fiets zal zijn.

Momenteel bestaat mijn shortlist (o.a. op basis van mijn budget) uit de TA 650, V-Strom 650 en een Cagiva Gran Canyon. Laatste is natuurlijk een exoot vergeleken met de andere twee, maar een 900cc Ducati blok wat qua vermogen dicht bij mijn lesmotor komt en een prachtig Italiaans uiterlijk (smaak i know) laat mijn hartje wel sneller kloppen. De TA en de GC zijn ook niet te grote/brede motoren, iets wat de V-Strom wat meer heeft maar vond deze wel heerlijk zitten. Gewicht is bij alle drie redelijk vergelijkbaar én die 10kg meer of minder geloof ik wel.

Moet ze alle drie overigens nog proefrijden en ik verwacht dat ik daarna ook een beter beeld kan vormen.

En die Ténére 700 lijkt me ook een geweldige fiets worden, maar past nog een aantal jaar niet in mijn budget.
 
Bedankt voor alle zeer nuttige reacties. :t

Wel bevestigd het, helaas, enigzins mijn vermoeden dat een TA 650 in de bergen met duo passengier niet de meest geschikte fiets zal zijn.

Momenteel bestaat mijn shortlist (o.a. op basis van mijn budget) uit de TA 650, V-Strom 650 en een Cagiva Gran Canyon. Laatste is natuurlijk een exoot vergeleken met de andere twee, maar een 900cc Ducati blok wat qua vermogen dicht bij mijn lesmotor komt en een prachtig Italiaans uiterlijk (smaak i know) laat mijn hartje wel sneller kloppen. De TA en de GC zijn ook niet te grote/brede motoren, iets wat de V-Strom wat meer heeft maar vond deze wel heerlijk zitten. Gewicht is bij alle drie redelijk vergelijkbaar én die 10kg meer of minder geloof ik wel.

Moet ze alle drie overigens nog proefrijden en ik verwacht dat ik daarna ook een beter beeld kan vormen.

En die Ténére 700 lijkt me ook een geweldige fiets worden, maar past nog een aantal jaar niet in mijn budget.
Wel rekening mee houden dat de Caviga wel duurder in onderhoud is dan de gemiddelde jap.

En als je het asfalt niet gaat verlaten zou ik de TDM900 ook overwegen, is wat handelbaarder dan de 850, heeft 85pk en is ook comfortabel 2up. Kunnen ook prima hoge kilometerstanden behalen dus ééntje met wat meer op de klok is geen probleem (mits fatsoenlijk onderhouden uiteraard).
 
Wel rekening mee houden dat de Caviga wel duurder in onderhoud is dan de gemiddelde jap

Yes i know, en is ook onderdeel van de afweging natuurlijk. Ben van plan morgen alle drie de motoren te proefrijden dus hoop aan het einde van de dag een beter beeld te hebben. Wie weet zelfs een motor...
 
Sinds maandag staat er een mooie wit/blauwe Honda Transalp XL700V uit 2009 voor de deur. De motor heeft wat fijne opties zoals mistlampen, verwarmde handvaten, middenbok, valbeugels en volledige kofferset. De TA is fijne motor, waar ik me gelijk op thuis voelde. Afgelopen maandag kleine 200 km gereden en vandaag ook een mooi ritje gedaan door Haarlem, Spaarnwoude, Spaarndam, Santpoort, Overveen, Bloemendaal en Zandvoort :]
 
Gefeliciteerd met de Transalp !. Is er bij de TA700 geen aan/uit effect bij het gasgeven door de injectie ?.
(Ik heb een africatwin 750, misschien dat ik tzt een ta700 wil rijden. Iets moderner, niet zwaarder en niet hoger dan de AT....).
 
Gefeliciteerd met de Transalp !. Is er bij de TA700 geen aan/uit effect bij het gasgeven door de injectie ?.
(Ik heb een africatwin 750, misschien dat ik tzt een ta700 wil rijden. Iets moderner, niet zwaarder en niet hoger dan de AT....).

Het heeft wel een aan/uit effect, maar ik vind het niet vervelend en ben ook niet anders gewend. Heb ook het idee dat het effect ook minder heftig is dan bij een Yamaha MT-07. Kan aan mij liggen...:?
 
Hallo Transalp rijders, (en andere meelezers)

Ik ben van plan een Transalp XL600V aan te schaffen, en vroeg me af wat veel voorkomende problemen zijn bij deze uitvoering.

Dus, waar moet/kan ik op letten bij de aanschaf?

Ben.:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan