Zero Motorfietsen

Een smalle neigende auto waarbij je achter elkaar zit, met motorfietsstuur en “gas”handvat. Full time convertible.
 
Nee sorry, een quad is een heel ander ding dan de Aeon Quadro.

Een quad heeft voor vaak dubbele triangels die elk afgeveerd zijn op het frame, achter zit vaak een “normale” motorfiets achterbrug maar dan met doorgestoken as en wielen aan weerszijden. Beide wielen veren gelijk in en uit, de quad staat altijd rechtop. Een quad heeft dan ook geen motorfietsbanden.

De Aeon Quadro lijkt op de MP3 en de Metropolis; die gaat neigend, als een motorfiets door de bocht, heeft dus ook motorfiets banden.
Beide voorwielen steunen op elkáár af en samen kunnen ze pendelen. Bij de Aeon werkt dat hydraulisch, elke triangel wordt afgesteund door een cilinder, beide cilinders zijn verbonden en een stikstof accumulator aan die hydrauliekleiding zorgt voor de vering.
De achterkant is helemaal apart want elk wiel heeft z’n eigen enkelzijdige wielophanging, ook die pendelen en samen veren ze.

Ben eigenlijk wel benieuwd of ze er ook een differentieel in gestopt hebben.
 
Laatst bewerkt:
Denk zelf eigenlijk niet echt dat er in NL een markt voor is. Al die hobbels op de wegen moet ik nog tegenkomen, maar qua techniek zou het een mooi staaltje werk zijn als dit zo werkt (met differentieel).
 
:W

Aan iedereen die hier een Zero rijd.
Ik ben me al enige tijd aan het verdiepen in Electrisch motorrijden en zou graag wat meer ervaring willen horen van de eigenaren zelf.

Ik heb wat vragen.
-wat heeft je doen besluiten om een elektrische motor aan te schaffen.

-gebruiken jullie heb woonwerk of ook voor fun?

- wat zijn je oplaad kosten en merk je die aan je stroomrekening thuis?

- Wat zijn de onderhoudskosten jaarlijks ?

-is iemand wel is op vakantie geweest met de Zero? (het verhaal van Trui Hamoulli heb ik gelezen)

- hebben jullie nog een benzine motor erbij? en zouden jullie weer een benzine motor aanschaffen?

last but not least, hoe zit het nou echt met de actieradius, en de oplaadtijd. hoe werkt het in de praktijk. Halen jullie de opgegeven data van de fabrikant? Wat is het verschil met winter en zomer?

ik snap dat het een lap tekst is, en niet iedereen zin heeft in mijn vragen maar ik denk wel dat electrisch rijden iets is waar we niet om heen kunnen en wil daarom wat info om me voor te bereiden op een overstap. Ik heb me al ingeschreven voor een test ritje.

bedankt voor de genen die de tijd willen nemen voor mijn vragen!

*O*
 
Ik heb wat vragen. [...]
Hieronder een poging je wat informatie te geven op basis van mijn persoonlijke ervaringen (rij een Zero DS MY13 sinds Juli dit jaar)

-wat heeft je doen besluiten om een elektrische motor aan te schaffen.
Was toe aan wat nieuws (reed een Piaggio MP3 voor woon-werk waar ik al jaren op was uitgekeken) en 'droomde' al enkele jaren over een Zero totdat ik eerder dit jaar een mooie 2e handse in Belgie wist te scoren. De combinatie van het 'groene' rijden en het gemak waarmee je een Zero door het verkeer sturen waren voor mij doorslaggevend
-gebruiken jullie heb woonwerk of ook voor fun?
Puur woon-werk en af en toe een ander ritje waar handig, maar weinig tot geen plezierritjes (heb 2 jonge kids van 2 en 4, dus ga in het weekend niet ook nog eens op pad zonder hen..)
- wat zijn je oplaad kosten en merk je die aan je stroomrekening thuis?
Alles met een E-motor gaat in kWh, kosten dus afhankelijk van je energieleverancier (bij mij Greenchoice a 21 cent per kWh incl BTW). Ik betaal ongeveer 2 euro cent per km aan stroom (volle 'tank' is voor mij c.8.5 kWh (9.4 kWh pakket, maar laat hij je nooit volledig ontladen) en daar kan ik c.90-100km op rijden)
- Wat zijn de onderhoudskosten jaarlijks?
Nog geen onderhoud gehad. Staat nu bij de dealer voor nieuwe banden (= 300 euro voor Michelin Anakee 3) en helaas ook voor een nieuwe electromotor aangezien een sensor kaduuk bleek na 5 jaar en reparatie net zo duur als vervanging (1300 euro ex montage). Krijg hierdoor wel een 2018 electromotor met extra vermogen in mijn MY13
-is iemand wel is op vakantie geweest met de Zero? (het verhaal van Trui Hamoulli heb ik gelezen)
Helaas niet, zal praktisch ook echt wel een uitdaging zijn met mijn relatief kleine accupakket. De nieuwere 14.4 kWh pakketten brengen dan toch echt al wel 50% extra range
- hebben jullie nog een benzine motor erbij? en zouden jullie weer een benzine motor aanschaffen?
Nope & nope!
-last but not least, hoe zit het nou echt met de actieradius, en de oplaadtijd. hoe werkt het in de praktijk. Halen jullie de opgegeven data van de fabrikant? Wat is het verschil met winter en zomer?
Mijn accupakket is ondergarantie in 2016 vervangen bij vorige eigenaar (+ gratis upgrade naar 9.4 kWh) en hiermee rijd ik circa 100 km, waarbij dit geen snelweg van 130 km/u moet zijn, want dan vliegt je accu leeg! 110 km/u op de snelweg gaat prima en bovenstaande range is dan ook een combinatie van 110km/u op de snelweg en wat werk binnendoor (50-80km/u) bij vertrek en aankomst. Totale range bij mijn 9.4 kWh pakket varieert van 80 tot 120 km afhankelijk van je rijstijl.
Heb de 'kou-performance' van mijn batterij nog niet echt kunnen testen en rijd nu op een 'leen'-zero van de importeur waar ik het 'zomer-verbruik' niet van ken, dus heb geen goede vergelijking van zomer vs winter. In mijn voormalige stekker-lease-auto (Audi A3 e-tron) merkte ik wel echt dat ik zo'n 20% minder ver kwam in de winter vs zomer, wat dan een combinatie is van lager vermogen van pakket in de winter + meer gebruik verwarming in de winter
 
Laatst bewerkt:
Veel is natuurlijk te vinden in dit topic maar hier alles op een rijtje.


-wat heeft je doen besluiten om een elektrische motor aan te schaffen.
# Gewoon, het is de toekomst.
En het rijdt goed, erg goed. Als je elektrisch rijdt wil je niet meer terug naar benzine.

-gebruiken jullie heb woonwerk of ook voor fun?
# Beide, woon-werk is ideaal met een elektrische motor en toeren doe ik ook elektrisch want het rijdt veel leuker dan benzine.

- wat zijn je oplaad kosten en merk je die aan je stroomrekening thuis?
# Ik rijd 1 op 12, dus 12 Km uit 1 kWh. en ik "tank" grotendeels van overschot aan eigen zonnestroom.
We merken het vast wel maar aan stroom kost het véél minder dan de besparing aan benzinekosten.

- Wat zijn de onderhoudskosten jaarlijks ?
# Geen idee.
Er zit niet veel aan dat onderhoud vraagt; banden, remmen en een riem die soms moet worden vervangen. Banden zijn de grootste kostenpost.

-is iemand wel EENS op vakantie geweest met de Zero? (het verhaal van Trui Hamoulli heb ik gelezen)
# Nee, maar misschien dat ik hem nog eens meeneem op de trailer. Het lijkt me wel leuk om schakelvrij en in relatieve stilte de weggetjes in de Alpen te verkennen.

- hebben jullie nog een benzine motor erbij? en zouden jullie weer een benzine motor aanschaffen?
# Ja, ik kreeg er ongeveer niets voor bij inruil dus heb ik de vorige motor nog. Laatst was dat gemakkelijk toen bij de Zero een lager stuk was.
Nee, ik denk niet dat ik ooit nog een benzinemotor koop.
Kijk, de Zero is niet perfect, het is geen oerbetrouwbare degelijke Honda. Maar de elektrische aandrijving is zóóó perfect dat ik hem die gebreken vergeef.
Er is gewoon nog maar weinig keus, destijds was ook Energica nog geen optie, Brammo is gestopt en de bestaande motorfietsfabrikanten zijn in diepe slaap. Op een enkeling na vertikken ze het om iets elektrisch te bouwen.


-last but not least, hoe zit het nou echt met de actieradius, en de oplaadtijd. hoe werkt het in de praktijk. Halen jullie de opgegeven data van de fabrikant? Wat is het verschil met winter en zomer?
# Ik weet niet wat de fabrikant opgeeft, heb je ook weinig aan want iedereen rijdt anders.
Als ik woon/werk doe is mijn actieradius meestal zo'n 140 km. Ga ik een rondje dijkweggetjes doen dan kom ik zomaar verder dan 200 km.

Opladen duurt wel lang, hij laadt met de standaard lader van 1400 Watt. Maar dat gebeurt 's nachts als ik in dromenland ben, ik heb er dus geen last van.
De batterij van de Zero is geschikt voor snelladen maar je hebt wel speciale apparatuur nodig. Ik heb daar niet voor gekozen.
Thuis stal ik de motor in de garage, er hangt een snoer dat in een tijdschakelaar zit. Dat snoer prik ik in en meer doe ik niet. De tijdschakelaar zet 's nachts van 2 tot 5 spanning op de lader en als ik even later wegrijd staat ie weer keurig op 80%.

Verschil tussen zomer en winter (wat betreft de batterij) merk ik weinig van maar mijn motor stal ik dan ook altijd binnen.
 
Bedankt voor de input tot dusver. Maar voelt het soms niet gewoon als pionieren met een electro motor?
Kan je bijv. ook gebruik maken van de fastbed laders als je de extra charge-tank hebt?
 
Pionieren ? Dat doet denken aan behelpen omdat je zo nodig iets nieuws wilt...

Vergeleken met een conventionele motor is elektrisch rijden volwassener, veel volwassener.
Zo modern vind ik de huidige motorfietsen met hun zuigermotoren en mechanische schakelbakken niet....

Laden bij Fastned heb ik geen ervaring mee, Erasmos wel en die kan je daar vast alles over vertellen. Terugbladeren helpt ook.
 
Pionieren ? Dat doet denken aan behelpen omdat je zo nodig iets nieuws wilt...

Vergeleken met een conventionele motor is elektrisch rijden volwassener, veel volwassener.
Zo modern vind ik de huidige motorfietsen met hun zuigermotoren en mechanische schakelbakken niet....

Laden bij Fastned heb ik geen ervaring mee, Erasmos wel en die kan je daar vast alles over vertellen. Terugbladeren helpt ook.
Ja niet om beledigend over te komen natuurlijk :D
ik ga de zoek functie is flink gebruiken. !
 
-wat heeft je doen besluiten om een elektrische motor aan te schaffen.
Ik zou hem leasen (werk bij leasemaatschappij die 't in het gamma heeft) en niet zozeer kopen. Reden om erop te gaan rijden is de toekomst, plus ik ben gek van 'duurzaam' vervoer en de techniek erachter.

-gebruiken jullie heb woonwerk of ook voor fun?
In dit geval zou het 80% woon-werk of werkverkeer zijn - klantbezoeken, evenementen etc. - en dan 20% fun.

- wat zijn je oplaad kosten en merk je die aan je stroomrekening thuis?
Uiteraard zul je dit merken aan je stroomrekening thuis. Een normaal gezin met 2 volwassenen en 2 kids gebruiken zo'n 3.500 kWh per jaar. Als je hier een motor met 13kWh accupakket aan hangt, danwel Zero, danwel Energica, en je laad deze driemaal per week van 0 naar 100%, dan laad je per week dus 39 kWh extra. Zeg eens dat je 40 weken rijdt, dan gebruik je simpelweg 1.560 kWh extra per jaar. Doe dit maal jouw stroomkosten van circa € 0,21 en je bent € 327,60 extra kwijt aan stroom. Fastned laadt met € 0,60, dus reken het maar uit :)

- Wat zijn de onderhoudskosten jaarlijks ?
Geen idee nog, die ervaringen moet ik nog ondervinden.

-is iemand wel is op vakantie geweest met de Zero? (het verhaal van Trui Hamoulli heb ik gelezen)
Dit zou ik zeker proberen :D Goed plannen, timen en er lekker wat tijd voor uittrekken!

- hebben jullie nog een benzine motor erbij? en zouden jullie weer een benzine motor aanschaffen?
Rij nog op een Suzuki V-Strom DL650. Zou er enkel een aanschaffen om hard (hoge snelheid) te gaan, dus klasse GSX R-1000. Aangezien dat weer meer risico met zich meebrengt is dat meteen weer een argument het niet te doen.

last but not least, hoe zit het nou echt met de actieradius, en de oplaadtijd. hoe werkt het in de praktijk. Halen jullie de opgegeven data van de fabrikant? Wat is het verschil met winter en zomer?
Met de Energica kom ik op zo'n 120 km gemiddeld. Hierbij rijd ik een klein beetje snelweg om naar Fastned te komen, en de rest zo'n 80 km/h. Hierbij rem ik regeneratief op het hardst, dus gebruik verder geen remmen en win hiermee energie terug. De Zero zal ik nog moeten ervaren.

Ben wel benieuwd naar de Livewire :-))
 
:^

2019_Harley_Davidson_LiveWire.png
 
Pfoeh, echt hé! Ik vind hem écht wel sexy. Januari de prijzen, vanaf oktober leverbaar ofzo.
En snellaadfunctie :-))
De eerste keer dat ik hem zag (Motoplus) was ik ècht flabbergasted.
Vanaf deze hoek is hij wel wat lompjes.
Maar zeker een motor die werkt op de hebberigheid. :Y Ik en Harley. 8)7

BMW heeft voor de journalisten van Motoplus ook een elektrische S1000R getoond.
Maar daar hoor en zie je verder niets over. Foto's maken was ook verboden.
Ze vonden hem er wel erg productie klaar uitzien.
 
Hmm. Dit is toch de concept uit 2014 ofzo? Productiemodel ziet er wel degelijk anders uit.. Gelukkig :p Maar even zien in januari wat dit beestje mij in de lease gaat kosten, en even proberen te pre-orderen!
 
Hmm. Dit is toch de concept uit 2014 ofzo? Productiemodel ziet er wel degelijk anders uit.. Gelukkig :p Maar even zien in januari wat dit beestje mij in de lease gaat kosten, en even proberen te pre-orderen!
De bewuste site zegt:
Deze site is niet bereikbaar
Het duurt te lang voordat 180.179.160.101 reageert.


Volgens MCN is dit het gehomologeerde produktiemodel:

Harley-Davidson_LiveWire.jpg


Ik zie in ieder geval knipperlichten, kentekenplaathouder/kenteken en reflectoren.
Die doen ze normaal gesproken niet op een designstudie / beurs-show motor. :)
 
Laatst bewerkt:
Het geeft toch aan dat er ook mooie motoren gemaakt kunnen worden met een accu.
Vaak hebben mensen van die futuristische ideeen bij een electrische motor. Harley heeft dit qua styling perfect gedaan!
 
:W

Aan iedereen die hier een Zero rijd.
Ik ben me al enige tijd aan het verdiepen in Electrisch motorrijden en zou graag wat meer ervaring willen horen van de eigenaren zelf.

Ik heb wat vragen.
Beetje laat, maar ik doe ook nog even een duit in het zakje :)

-wat heeft je doen besluiten om een elektrische motor aan te schaffen.
Ik heb serieus echt een verschrikkelijke hekel aan tanken. en dat moet met een conventionele motor zo vaak
Schakelen op een motor voelde ineens zo vreselijk overbodig en ouderwets
Ik reed alleen maar in de Randstad in de spits, dus snel, smal, niet schakelen is ideaal.


-gebruiken jullie heb woonwerk of ook voor fun?
Alleen maar ww, maar dat doe ik met al mijn motoren. Ik heb "voor de fun" rijden nooit begrepen (ooit een keer geprobeerd, en ik verveelde me kapot). Wat niet wegneemt dat mijn woonwerk ritje wèl fun is.


- wat zijn je oplaad kosten en merk je die aan je stroomrekening thuis?
Geen idee. Moet dit jaar wel 600 eu bij betalen, maar ik ben niet nagegaan waar dat aan lag.


- Wat zijn de onderhoudskosten jaarlijks ?
Gemiddeld nu ongeveer 50 euro denk ik. Ik heb welliswaar ook de banden vervangen, maar dat was alleen omdat ik de standaardbanden doodeng vond, niet omdat ze versleten waren.



-is iemand wel is op vakantie geweest met de Zero? (het verhaal van Trui Hamoulli heb ik gelezen)
Nee, ik heb een gezin. Anders zou het best een leuke uitdaging kunnen zijn.



- hebben jullie nog een benzine motor erbij? en zouden jullie weer een benzine motor aanschaffen?
Ik heb er geen motor bij. Als ik m'n Zero nu kwijt zou raken, zou ik noodgedwongen een benzinemotor kopen, omdat ik me nu geen andere Zero kan veroorloven, maar anders niet.


- last but not least, hoe zit het nou echt met de actieradius, en de oplaadtijd. hoe werkt het in de praktijk. Halen jullie de opgegeven data van de fabrikant? Wat is het verschil met winter en zomer?

Oplaadtijd boeit mij niet: ik kom 's avonds thuis, en 's ochtends is hij weer vol. Geen idee hoe lang hij erover doet. Het verschil in de winter en de zomer valt doorgaans mee. Wat echt uitmaakt is tegenwind. Ik heb wel eens meegemaakt dat ik qua snelheid niet boven de 100 uitkwam. Het was toen rond het vriespunt maar het waaide ook hard. Ik denk nu dat het met name aan de wind lag. De motor komt dan echt moeilijk vooruit. Op goeie dagen haal ik wel 160KM per uur.
Actieradius hangt heel erg sterk af van hoe je rijdt en weer die tegenwind. Ik denk dat de fabriekswaarden wel haalbaar zijn, met een lekker windje in de rug :P
In de praktijk zal je bij normaal rijden misschien op zo'n 150KM kunnen komen. Normaal rustig rijden. Bij "pittig" rijden misschien 110 a 120 km.
 
Mijn banden zijn aan vervanging toe, ik wil nu beide tegelijk vervangen zodat ik eindelijk een ander type kan nemen.

Hier op het forum las ik lovende dingen over de Continental Road Attack 2; dat leek me wel wat. Ik rijd de laatste tijd als op eieren, ik vond die Battlax al niet zo denderend met nattigheid en nu ze bijna af zijn is het vertrouwen echt minimaal.

Vorige week gebeld met de bandenspeciaalzaak, blijkt dat die Road Attack helemaal niet leverbaar is, pas weer in april volgend jaar...
Ik had geen haast maar nog vier maanden doorrijden is geen optie.

Wat is een ander goed alternatief ? Ik zou graag meer vertrouwen hebben met nat wegdek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan