Honda PCX 125/150 deel 5

De PCX is weer onder handen genomen met de producten van Muc-Off.. geweldig spul vooral de motor protectant is zeer nice, laat een glanzende film achter op de parts!. Zou in principe ook de kappen er mee kunnen doen maar daar gebruik ik de silicone shine voor, ben wel een fan geworden van hun producten. Voegt weinig toe aan dit topic.. wou het ff kwijt 😁

Mijn pcx krijgt 1x per jaar een lauw sopje met dreft :+ daarna dikke laag s100 anti roest.
 
Vandaag, bijna 200km, 3 blokjes. Heb de tank in 2012 eens helemaal leeg gereden (totdat motor ermee stopte) er ging toen 6.36 liter in. PCX125 2011 model.
Bekijk bijlage 1341390
In de zomer kom ik uit op zo'n 1 op 50. In de winter met handschoenverwarming aan 1op 45. Provinciale wegen 60/80km/u. Zuinigst: 1 op 53, na 300km 5.65 liter E10. Minst zuinig 1 op 42.34 in februari.
Gemiddelde vanaf 1 januari 2018 tot vandaag: 8266km, 175.66 liter E10 = 1 op 47. Uitgaven €663.46, dit is €0.125/km. Hierin zit: WA verzekering €3.16/maand, wegenbelasting €10.34/maand, benzine, onderhoud (nieuwe banden voor en achter, remblokken voor, olie, richtingaanwijzer relais, remlichtschakelaar).
Kilometer prijs sinds aanschaf in 2011 incl afschrijving is €0.16/km (85895km, €13721).

Nog een kleine update, aangekomen op mijn werk in Hoofddorp, sprong de meter van 2 naar 1 balkje. Afgelegde afstand van de hierboven genoemde 3 balkjes naar 1 is 24.4km.
Van2-1 streep.png

Vanmiddag naar huis, precies bij het tankstation begon het balkje te knipperen, afgelegde afstand van 1 balkje naar een knipperend balkje = 22,1km:
Van1-knipper streep.png

Er ging 5.39 liter E10 in de tank:
TankBeurt.png

Bijna tot aan de rand gevuld, de benzine loopt niet over als ik de dop er rustig opzet:
VolleTank.png


Vorige tankbeurt was bij 85895 km, stand deze tankbeurt 86141, afstand = 246km, 5.39 liter = 1 op 45.64. Handschoen verwarming aan.
 
Ter info de tankinhoud van de pcx
Model 2009 (zonder esp kleine luchtfilter) 6,2l
Model 2012 (met ESP) 5,9l
Model 2015 (led koplampen) 8l
Model 2018 (met abs) 8l

als die van mij begint te knipperen rij ik nog zo'n 20km alvorens ik tank
 
Nog een kleine update, aangekomen op mijn werk in Hoofddorp, sprong de meter van 2 naar 1 balkje. Afgelegde afstand van de hierboven genoemde 3 balkjes naar 1 is 24.4km.
Bekijk bijlage 1341973
Vanmiddag naar huis, precies bij het tankstation begon het balkje te knipperen, afgelegde afstand van 1 balkje naar een knipperend balkje = 22,1km:
Bekijk bijlage 1341974
Er ging 5.39 liter E10 in de tank:
Bekijk bijlage 1341975
Bijna tot aan de rand gevuld, de benzine loopt niet over als ik de dop er rustig opzet:
Bekijk bijlage 1341976

Vorige tankbeurt was bij 85895 km, stand deze tankbeurt 86141, afstand = 246km, 5.39 liter = 1 op 45.64. Handschoen verwarming aan.

Dat ga ik ook proberen te redden 😂😂, mooi in kaart gebracht overigens 👍👍. Thanks for the update!.. super
 
Gisteren wat later getankt dan normaal.
239,5 km en 5,87l getankt. (Volgens het boekje kan er 5,9l in)
Verbruik 40,8 km/l of 2,45l/100km
IMG_20181212_171928.jpg
IMG_20181212_171919.jpg
 
Tussen België en Nederland zit een prijsverschil
Vandaag België E10 1,392€ max prijs
Nederland weet ik niet
 
Ik tank af en toe in Duitsland in Rhede (familiebezoek Noord-Oost Groningen) of België in Stekene (familiebezoek Zeeuws-Vlaanderen).
In beide gevallen een Avia tankstation, Rhede en Alphen a/d Rijn zijn bemand, Stekene is onbemand.

een indicatie prijsverschil:
- Avia Rhede = €1.44. Avia Alphen aan den Rijn = €1.60: verschil = €0.16.
- Avia Stekene = €1.26. Avia Alphen aan den Rijn =€1.51: verschil = €0.25.

Deze week was prijs Avia tankstation in Alphen ad Rijn €1.46. De benzine prijzen schommelen sterk en is lastig te vergelijken.
Op de plaatsen waar ik tank heb ik de indruk dat België (in mijn geval Stekene) het goedkoopst is en is voor mij maar zo'n 3 km omrijden.
Rhede is wel een stuk verder omrijden, echter we combineren dat met een bezoek aan een restaurant in de buurt.

Als ik in NO Groningen of ZeeuwVlaanderen kom, vul ik de benzinetank altijd.
Met mijn vorige Ford Galaxy, scheelt dat op een tankbeurt van zo'n 60 liter in Stekene €15.
Heb sinds oktober een Ford Fiesta (2018 model), daar gaat een stuk minder benzine in maar rijdt gemiddeld ook weer zuiniger (zo'n 1op17) dan de Galaxy (1op11). De PCX125 is natuurlijk super zuinig (1op47).

Iets off-topic:
Ik heb dit jaar zo'n 2373km gefiets op mijn nieuwe e-bike. Een volledig lege Bosch 500Wh accu opladen duurt ongeveer 7 uur en heeft dan 531Wh uit het elektriciteitsnetwerk opgenomen. Ik heb dit op mijn werk gemeten met een Tektronix PA1000 power analyzer en een gestabiliseerde BKprecision 9801 300W netvoeding ingesteld op 230V/50Hz. Bij een kWh prijs van ongeveer €0.19 incl heffingen en BTW, kost 1 volle accu lading €0.19/kWh *0.531kW = €0.10. Gemiddelde verbruikte accu capaciteit na een retourrit woon-werk van 51.5 km is zo'n 57.3%. Opladen kost dan ongeveer €0.10 * 57.3% = €0.0573.
Vergeleken met de PCX125, uitgaande van 1op47 bij 51.5km wordt 1.096liter benzine verstookt en bij een literprijs van €1.46 zijn de brandstofkosten €1.60. De e-bike is dus 27.9 keer goedkoper dan dezelfde rit met de PCX als je puur kijkt naar kosten elektriciteit en benzine. Ik weet nu nog niet wat de onderhoudskosten van de e-bike zijn, zoals banden en ketting en hoelang de accu meegaat. E-bike accus zijn erg prijzig, zo'n €500-€1000. Over een aantal jaren kan ik beter beoordelen wat de inruilwaarde en km prijs van mijn e-bike is. Ander voordeel e-bike: heb geen dure motor kleding en helm nodig.

Mogelijk intressant voor de elektro-techneuten onder ons: zie foto's hieronder:
Power analyzer, scherm weergave op het moment dat de e-bike accu vol is (na bijna 7 uur):
PA-1000.png

Stabiele netvoeding 230V, 50Hz, de Bosch accu lader is hierop aangesloten, staat 418.9 minuten aan:
9801.png

Foto van de gehele meetopstelling:
De accu lader is via een soort splitter aangesloten omdat de power analyzer de spanning (de 2 bruine draden) en de stroom (de 2 blauwe draden) moet meten.
Opstelling.png

Had er ook nog een Testo 885-2 warmtebeeld camera bijstaan om te kijken naar de warmte ontwikkeling.
De Bosch accu lader wordt best wel warm (61.5graden) en is helaas energieverlies, de accu blijf wel mooi koel, zie hieronder:
Testo.png


Weer on-topic:
De 100% elektrisch PCX lijkt mij interessant, met name omdat je de motor niet meer hoort en onderhoud waarschijnlijk beperkt blijft tot de banden. Ik verwacht een stevige prijs indien deze in Nederland op de markt komt. De vraag is dan of de km prijs lager zal zijn dan mijn huidige PCX rekening houden met de afschrijving en een eventuele accu wissel na 8 jaar (?). De hybride PCX is een mooi stukje techniek, maar ik weet niet of voor woon-werk verkeer zoveel zuiniger is dan een PCX125. Komt er nog een PCX op waterstof?
 
Ik tank af en toe in Duitsland in Rhede (familiebezoek Noord-Oost Groningen) of België in Stekene (familiebezoek Zeeuws-Vlaanderen).
In beide gevallen een Avia tankstation, Rhede en Alphen a/d Rijn zijn bemand, Stekene is onbemand.

een indicatie prijsverschil:
- Avia Rhede = €1.44. Avia Alphen aan den Rijn = €1.60: verschil = €0.16.
- Avia Stekene = €1.26. Avia Alphen aan den Rijn =€1.51: verschil = €0.25.

Deze week was prijs Avia tankstation in Alphen ad Rijn €1.46. De benzine prijzen schommelen sterk en is lastig te vergelijken.
Op de plaatsen waar ik tank heb ik de indruk dat België (in mijn geval Stekene) het goedkoopst is en is voor mij maar zo'n 3 km omrijden.
Rhede is wel een stuk verder omrijden, echter we combineren dat met een bezoek aan een restaurant in de buurt.

Als ik in NO Groningen of ZeeuwVlaanderen kom, vul ik de benzinetank altijd.
Met mijn vorige Ford Galaxy, scheelt dat op een tankbeurt van zo'n 60 liter in Stekene €15.
Heb sinds oktober een Ford Fiesta (2018 model), daar gaat een stuk minder benzine in maar rijdt gemiddeld ook weer zuiniger (zo'n 1op17) dan de Galaxy (1op11). De PCX125 is natuurlijk super zuinig (1op47).

Iets off-topic:
Ik heb dit jaar zo'n 2373km gefiets op mijn nieuwe e-bike. Een volledig lege Bosch 500Wh accu opladen duurt ongeveer 7 uur en heeft dan 531Wh uit het elektriciteitsnetwerk opgenomen. Ik heb dit op mijn werk gemeten met een Tektronix PA1000 power analyzer en een gestabiliseerde BKprecision 9801 300W netvoeding ingesteld op 230V/50Hz. Bij een kWh prijs van ongeveer €0.19 incl heffingen en BTW, kost 1 volle accu lading €0.19/kWh *0.531kW = €0.10. Gemiddelde verbruikte accu capaciteit na een retourrit woon-werk van 51.5 km is zo'n 57.3%. Opladen kost dan ongeveer €0.10 * 57.3% = €0.0573.
Vergeleken met de PCX125, uitgaande van 1op47 bij 51.5km wordt 1.096liter benzine verstookt en bij een literprijs van €1.46 zijn de brandstofkosten €1.60. De e-bike is dus 27.9 keer goedkoper dan dezelfde rit met de PCX als je puur kijkt naar kosten elektriciteit en benzine. Ik weet nu nog niet wat de onderhoudskosten van de e-bike zijn, zoals banden en ketting en hoelang de accu meegaat. E-bike accus zijn erg prijzig, zo'n €500-€1000. Over een aantal jaren kan ik beter beoordelen wat de inruilwaarde en km prijs van mijn e-bike is. Ander voordeel e-bike: heb geen dure motor kleding en helm nodig.

Mogelijk intressant voor de elektro-techneuten onder ons: zie foto's hieronder:
Power analyzer, scherm weergave op het moment dat de e-bike accu vol is (na bijna 7 uur):
Bekijk bijlage 1342684
Stabiele netvoeding 230V, 50Hz, de Bosch accu lader is hierop aangesloten, staat 418.9 minuten aan:
Bekijk bijlage 1342685
Foto van de gehele meetopstelling:
De accu lader is via een soort splitter aangesloten omdat de power analyzer de spanning (de 2 bruine draden) en de stroom (de 2 blauwe draden) moet meten.
Bekijk bijlage 1342692
Had er ook nog een Testo 885-2 warmtebeeld camera bijstaan om te kijken naar de warmte ontwikkeling.
De Bosch accu lader wordt best wel warm (61.5graden) en is helaas energieverlies, de accu blijf wel mooi koel, zie hieronder:
Bekijk bijlage 1342693

Weer on-topic:
De 100% elektrisch PCX lijkt mij interessant, met name omdat je de motor niet meer hoort en onderhoud waarschijnlijk beperkt blijft tot de banden. Ik verwacht een stevige prijs indien deze in Nederland op de markt komt. De vraag is dan of de km prijs lager zal zijn dan mijn huidige PCX rekening houden met de afschrijving en een eventuele accu wissel na 8 jaar (?). De hybride PCX is een mooi stukje techniek, maar ik weet niet of voor woon-werk verkeer zoveel zuiniger is dan een PCX125. Komt er nog een PCX op waterstof?

interessante post!

ik was ook het denken aan een e-bike. ww is voor mij 17km enkele rit. pittig, maar wel te doen. en het betaald zich wel uit denk ik.
echter als ik weer binnen 16 thuis ben, droog en wel, heb ik de keuze wel weer gemaakt.

los daarvan; wat voor werk doe je?
 
Zeer interessante post!, dit vind ik altijd mooi om te lezen. Een E bike is voor de relatief korte afstanden zeker aantrekkelijk, zelf heb ik dagelijks een 100km af te leggen en dit is persoonlijk iets te gek. Uiteraard kan het wel, maar dat ga ik zeker niet doen als de pcx ter beschikking staat. Wellicht in de toekomst!, maar zeer leuk beschreven 👍
 
Ik wil de pcx 150 voorzien van een topkoffer, echter zijn er vele in de aanbieding. Ik denk dat ik voor een Givi ga, alleen ben ik nu opzoek naar de juiste montageplaat.. Heeft iemand tips welke te nemen?. Ben niet zo van het boren en plug and play behoeft de voorkeur 😊
 
Gaten zitten overige
Ik wil de pcx 150 voorzien van een topkoffer, echter zijn er vele in de aanbieding. Ik denk dat ik voor een Givi ga, alleen ben ik nu opzoek naar de juiste montageplaat.. Heeft iemand tips welke te nemen?. Ben niet zo van het boren en plug and play behoeft de voorkeur 😊

De gaten zijn reeds aanwezig in de body, ik kan er alleen niet achter komen welke type er opzat.. Ik heb hem gekocht zonder de koffer.
 
geen idee of de mijne standaard is maar ik heb deze erop zitten, shad 39 liter.
en mijn kofferrek ziet er zo uit, vastgebout aan de standaard bevestiging onder het plastic.
a_shad3263_3.jpg
 
Goedemiddag allemaal,

Vorige week stond ik stil op de A4 met mijn PCX 125 uit 2010. Ik voelde dat hij in ging houden en bij het geven van vol gas leek het of hij verzoop. Uiteindelijk ben ik de vluchtstrook op gegaan en viel de PCX meteen uit. Ik probeerde hem opnieuw te starten maar mijn accu trok dat niet meer. Dus mijn accu was ook aan vervanging toe. Nadat ik afgetakeld was startte de PCX wel weer. Echter wat mij opviel was dat ik nadat ik het contact aan had gezet niet meer het zoemend geluid hoorde van de brandstofpomp (althans ik denk dat dat de brandstofpomp is). Tevens kan ik hem niet meteen starten en moet ik een aantal seconden wachten voordat mijn startknop reageert. Dus ergens tussen de startknop en de bezinepomp zit het niet goed. Inmiddels heb ik de accu vervangen maar daar lag het niet aan. Hij rijdt wel gewoon maar ik ben niet meer de snelweg op gegaan.

Wie komt dit probleem bekend voor? Dank alvast!
 
Bij mij was het een vuile injector. Nadat een flesje injectorcleaner was toegevoegd was het opgelost.
 
Weet iemand hoe deze led lampjes heten? Zitten onder de koplamp. Zijn allebij overleden.
 

Bijlagen

  • 8811BE14-538B-43EF-9D8C-ECC899540B1D.jpeg
    8811BE14-538B-43EF-9D8C-ECC899540B1D.jpeg
    924,8 KB · Weergaven: 18
Hoi mag ik eens hier de vraag weg leggen over de Honda pcx , heb er 2 gezien de ene is een 125cc uit 2011 met 7000 km en start/stop systeem , weet niet of ze dit allemaal hebben en en voor 2000 euro en de andere is een 150 cc met 12300 km uit 2014 voor 2200 euro , weet niet of dit ook start/stop systeem heeft , ze staan alle bij bij een dealer .
Zit er groot verschil in deze 25cc verschil , zijn er zwakke punten , of net als kleppenstellen / veesnaar / spanrollen of onderhoud om de hoeveel km moet dit , verbruik zal ook zuinig zijn neem ik aan .
Kunnen jullie mij eens wat antwoorden geven , het word een scooter voor dagelijks gebruik , woon / werk en gewoon over N wegen
 
Hoi mag ik eens hier de vraag weg leggen over de Honda pcx , heb er 2 gezien de ene is een 125cc uit 2011 met 7000 km en start/stop systeem , weet niet of ze dit allemaal hebben en en voor 2000 euro en de andere is een 150 cc met 12300 km uit 2014 voor 2200 euro , weet niet of dit ook start/stop systeem heeft , ze staan alle bij bij een dealer .
Zit er groot verschil in deze 25cc verschil , zijn er zwakke punten , of net als kleppenstellen / veesnaar / spanrollen of onderhoud om de hoeveel km moet dit , verbruik zal ook zuinig zijn neem ik aan .
Kunnen jullie mij eens wat antwoorden geven , het word een scooter voor dagelijks gebruik , woon / werk en gewoon over N wegen

Kan niet voor de 150 praten, maar volgens mij is daarmee redelijk hetzelfde.

Ik vind 2000 euro behoorlijk aan de prijs. Zou particulier kijken. Heb mijn 2011 met 5000 km gekocht voor 1700,- begin dit jaar.

Als je onderhoud volgens het boekje doet ben je elke 4000 km aan de beurt. Kleppen / olie etc. Als je dit bij een dealer doet ben je elke 4000 km dus een 300 euro kwijt (veel arbeidsuren)

Als je dus veel km maakt en zelf niet handig bent kan het duur uitvallen. Als je het zelf kunt kan je bijna niet goedkoper rijden.
 
Er zit nog wel wat tussen in. Olie vervangen of een nieuwe bougie steken kun je makkelijk zelf leren en kan zowel door het besparen van uren (nou ja, minuten dan) als het besparen van het marge van de dealer op die onderdelen best al een verschil maken met beperkte kennis en weinig gereedschap.
 
Bij een dealer heb je wel garantie en geeft je wat meer zekerheid. Volgens mij zijn de verschillen tussen de 125 en de 150 niet gigantisch. Omdat ik nooit met de PCX op de snelweg kom, heb ik voor de 125 gekozen. Kan op 80km wegen makkelijk meekomen.
Daarbij zocht ik destijds een jonge gebruikte PCX met weinig kilometers voor een leuke prijs. De 150 was toen net uit en was prijstechnisch niet interessant.

Ik weet niet of de 2014 PCX al van de 3e generatie is. Bij de 3e generatie is de vormgeving behoorlijk aangescherpt. Dit zou nog een rol kunnen spelen in de beslissing. De 125PCX is van de eerste generatie.

Onderhoud wordt hier grotendeels in eigen beheer gedaan. Kleppen stellen hebben we verlengd tot 10000km. Olie verversen is geen lastige klus en heb nog de originele riem (21500km).
 
Terug
Bovenaan Onderaan