Oproep: rechtszaak bijwonen over dodelijke verkeersruzie, voor aandacht voor onze kwetsbaarheid

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
6.415
1.051
Borger-Odoorn
Naar aanleiding van dit topic:

Door de verkeersruzie met twee dodelijke slachtoffers als triest resultaat lijkt het me echt goed om aandacht te vragen voor de kwetsbaarheid van de motorrijder in het verkeer. Voor ons heeft een 'klein' pest-/of wraakactietje immers vaak verstrekkende gevolgen; veel meer dan een beetje schade aan een voertuig.
De verdachte in de verkeersruzie, die straks voor moet komen op verdenking van doodslag op twee motorrijders, heeft zich dat mogelijk ook niet echt gerealiseerd op dat moment. (NB dit topic en deze oproep zijn niet bedoeld om verder in te gaan op wat er precies in dit specifieke geval gebeurd is).

Om in de pers landelijk aandacht voor onze kwetsbaarheid in het verkeer te vragen, stel ik voor dat we met zoveel mogelijk motorrijders tijdens de rechtszitting op de publieke tribune plaatsnemen.
We zijn herkenbaar doordat we allemaal onze motorjas/-pak dragen en evt. handschoenen. Uiteraard gaan we niet demonstreren, geen spandoeken, niets roepen en gedragen we ons correct. Ons statement maken we puur door herkenbaar aanwezig te zijn. Misdragingen leiden alleen maar af van de inhoud van onze boodschap. Nogmaals, het gaat me om aandacht voor de kwetsbaarheid van motoren in het verkeer, zeker bij pesterijen in het verkeer, maar uitdrukkelijk niet om een gerichte actie tegen deze specifieke verdachte.

De pers zal ongetwijfeld aanwezig zijn bij deze zitting en het kan bijna niet anders, dan dat ze hier aandacht aan gaan besteden. Dit komt dan beslist in het nieuws.

Wie gaat er mee?
 
Misschien handig om te vermelden waar en op welk tijdstip de rechtszaak zal plaatsvinden.
 
Misschien handig om te vermelden waar en op welk tijdstip de rechtszaak zal plaatsvinden.

Zodra dat bekend is, doen we dat natuurlijk. Dat zal nog wel een poosje duren. Ik neem aan dat het plaatsvindt in Amsterdam, aangezien het ongeval daar ook plaatsgevonden heeft.

Is er iemand die weet, hoe we daar achter kunnen komen? misschien deze site in de gaten houden?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook al; met de gedachte gespeeld. Ik wil de excuses en uitvluchten van die moordenaar wel eens horen.
 
Ik begrijp je bedoeling maar ik denk dat deze zaak geen goed voorbeeld is om aandacht te vragen voor de kwetsbaarheid van onze doelgroep. Het blijft voor ons gissen wat er precies is gebeurd maar uit de publieke media lijkt het er sterk op dat de motorrijder zelf de confrontantie heeft opgezocht en zijn gelijke heeft getroffen op 4 wielen.

Als dit ook de uitkomst is van het proces sta je min of meer met je bek vol tanden en kan je kritische vragen verwachten van journalisten. Wat kunnen motorrijders zelf doen om dit te voorkomen? Waarom gaat zo'n iemand het gevecht aan met een sterkere verkeersdeelnemer? Zou een extra cursus bewustwording van een eigen gedrag niet op zijn plaats zijn? Waarom moet er ieder voorjaar gewaarschuwd worden bij de eerste mooie dagen voor motorrijders, dat zijn immers toch ook maar gewone verkeersdeelnemers?

Al met al denk ik dat hier aanwezig zijn in grote getalen eerder gezien wordt als intimidatie en je je erg makkelijk in de voet schiet.
 
Ik bemoei me niet met de inhoud, ik heb een mening. De rechter mag oordelen. Om een mening te vormen hoef ik nergens rekening mee te houden. In Nederland schijnt het tegenwoordig zelfs de norm te zijn om een mening te hebben zonder kennis.
 
Ik begrijp je bedoeling maar ik denk dat deze zaak geen goed voorbeeld is om aandacht te vragen voor de kwetsbaarheid van onze doelgroep. Het blijft voor ons gissen wat er precies is gebeurd maar uit de publieke media lijkt het er sterk op dat de motorrijder zelf de confrontantie heeft opgezocht en zijn gelijke heeft getroffen op 4 wielen.

Als dit ook de uitkomst is van het proces sta je min of meer met je bek vol tanden en kan je kritische vragen verwachten van journalisten. Wat kunnen motorrijders zelf doen om dit te voorkomen? Waarom gaat zo'n iemand het gevecht aan met een sterkere verkeersdeelnemer? Zou een extra cursus bewustwording van een eigen gedrag niet op zijn plaats zijn? Waarom moet er ieder voorjaar gewaarschuwd worden bij de eerste mooie dagen voor motorrijders, dat zijn immers toch ook maar gewone verkeersdeelnemers?

Al met al denk ik dat hier aanwezig zijn in grote getalen eerder gezien wordt als intimidatie en je je erg makkelijk in de voet schiet
.

Beter als dit kan je het niet verwoorden.
De gedachte gang is netjes, maar de uikomst zal minder zijn (denk ik)..
Er zullen immers worden gaan vallen die hier of daar gevoelig zullen gaan overkomen.

En daar er al genoeg aandacht voor is, zo op het WWW.


Moet je voorstellen, als je dan daar zelf op dat houten stoeltje zal zitten.
Tegen over de rechter, naast de familie van de getroffenen, en een zaal vol motor rijders...
Dan is intimidatie inderdaad eerder aanwezig dan een 'statement'

Het enige dat je als motorrijder kunt doen, is zelf proberen het goede voorbeeld te geven.
En hoe dan ook geen confrontatie aan te gaan.
(hoe begrijpelijk het ook soms kan zijn om je 'gram' te willen halen)


Desalnietemin (leuk woord zo, aan elkaar) ben ik ook benieuwd naar wat er gebeurt is.
Daar er in dit soort gevallen vaak al ruim van te voren iets is gebeurt.
Wat uiteindelijk na het rimpel-effect drastisch fout is gegaan..
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
Ik begrijp je bedoeling maar ik denk dat deze zaak geen goed voorbeeld is om aandacht te vragen voor de kwetsbaarheid van onze doelgroep. Het blijft voor ons gissen wat er precies is gebeurd maar uit de publieke media lijkt het er sterk op dat de motorrijder zelf de confrontantie heeft opgezocht en zijn gelijke heeft getroffen op 4 wielen.

Als dit ook de uitkomst is van het proces sta je min of meer met je bek vol tanden en kan je kritische vragen verwachten van journalisten. Wat kunnen motorrijders zelf doen om dit te voorkomen? Waarom gaat zo'n iemand het gevecht aan met een sterkere verkeersdeelnemer? Zou een extra cursus bewustwording van een eigen gedrag niet op zijn plaats zijn? Waarom moet er ieder voorjaar gewaarschuwd worden bij de eerste mooie dagen voor motorrijders, dat zijn immers toch ook maar gewone verkeersdeelnemers?

Al met al denk ik dat hier aanwezig zijn in grote getalen eerder gezien wordt als intimidatie en je je erg makkelijk in de voet schiet.
Zelfs al zou de motorrijder de confrontatie gezocht hebben, mag je dan een aanslag plegen? De auto is niet zijn gelijke, het is een dodelijk wapen. Als je moeite hebt om te beantwoorden wat motorrijders zelf doen om veilig door het verkeer te komen maak je kennelijk niet voldoende kilometers op twee wielen. Ik ben dagelijks bezig om fouten van anderen op te vangen of te anticiperen op dom gedrag. Ik ben niet bang voor de pers, ik durf best uit te leggen waarom ik daar als motorrijder ben. Misschien moet je ook eens 's winters gaan rijden, dan kom je er achter dat er nog minder mensen in hun spiegel of over hun schouder kijken, in april zijn ze het helemaal verleerd.
 
Dat lijkt me vragen naar de bekende weg, natuurlijk mag je van mij een aanslag plegen op motorrijders, dat suggereer ik tenslotte ergens? En ja dit is sarcame, lijkt me duidelijk dat zoiets gestraft moet worden. En het tweede stuk is op de man spelen, denigrerend, getuigd van niet goed lezen en sluit af met hele vreemde logica. Maw, ik begrijp niks van je reactie...
 
T is vrijdag of niet?

Aandacht vragen voor de groep/gevaren etc. ga je niet tijdens een rechtszaak doen lijkt me ?! Bedoeling van die rechtszaak is volgens mij niet om iedereen een platform te geven ?

Sowieso snap ik de link niet zo goed !

Wel weer een mooi topic waar een ieder zn ongezouten mening even kan geven over van alles en nog wat..
 
Ik bemoei me niet met de inhoud, ik heb een mening. De rechter mag oordelen. Om een mening te vormen hoef ik nergens rekening mee te houden. In Nederland schijnt het tegenwoordig zelfs de norm te zijn om een mening te hebben zonder kennis.


Maar daar hoef je toch niet aan mee te doen. Niet alleen naar jou toe, je oordeel even uitstellen heeft mij veel goeds en moois gebracht.;):t
 
Zelfs al zou de motorrijder de confrontatie gezocht hebben, mag je dan een aanslag plegen? De auto is niet zijn gelijke, het is een dodelijk wapen. Als je moeite hebt om te beantwoorden wat motorrijders zelf doen om veilig door het verkeer te komen maak je kennelijk niet voldoende kilometers op twee wielen. Ik ben dagelijks bezig om fouten van anderen op te vangen of te anticiperen op dom gedrag. Ik ben niet bang voor de pers, ik durf best uit te leggen waarom ik daar als motorrijder ben. Misschien moet je ook eens 's winters gaan rijden, dan kom je er achter dat er nog minder mensen in hun spiegel of over hun schouder kijken, in april zijn ze het helemaal verleerd.

Ik denk dat je "zijn gelijke" niet begrepen hebt zoals ik heb begrepen heb.
M.i. ging dat in dit geval om iemand die zijn gelijk wilde halen en die nog iemand tegenkwam die zijn gelijk wilde halen. Zijn gelijke in gelijk willen hebben....
(Of dat feitelijk zo is weten we niet.)

Dagelijks worden er heel veel fouten gemaakt in het verkeer de fouten van andere probeer ik allemaal voor te zijn in de hoop dat een ander dat voor mij doet als ik eens een keer een fout maak. Niemand is foutloos. Twee mensen die denken hun gelijk te moeten halen gaat meestal fout.
 
Het schijnt dat een paar dagen later nog een motorrijder moedwillig aangereden is geworden door een koekblikker en de motorrijder is daarbij ook om het leven gekomen.
Was op het nieuws. Weet alleen niet meer waar
 
Ik begrijp je bedoeling maar ik denk dat deze zaak geen goed voorbeeld is om aandacht te vragen voor de kwetsbaarheid van onze doelgroep. Het blijft voor ons gissen wat er precies is gebeurd maar uit de publieke media lijkt het er sterk op dat de motorrijder zelf de confrontantie heeft opgezocht en zijn gelijke heeft getroffen op 4 wielen.

Als dit ook de uitkomst is van het proces sta je min of meer met je bek vol tanden en kan je kritische vragen verwachten van journalisten. Wat kunnen motorrijders zelf doen om dit te voorkomen? Waarom gaat zo'n iemand het gevecht aan met een sterkere verkeersdeelnemer? Zou een extra cursus bewustwording van een eigen gedrag niet op zijn plaats zijn? Waarom moet er ieder voorjaar gewaarschuwd worden bij de eerste mooie dagen voor motorrijders, dat zijn immers toch ook maar gewone verkeersdeelnemers?

Al met al denk ik dat hier aanwezig zijn in grote getalen eerder gezien wordt als intimidatie en je je erg makkelijk in de voet schiet.
Hoewel ik me erg kan vinden in het punt dat Lady_Di wil maken ben ik het eens met btb: deze zaak gaat over (de gevolgen van) verkeersagressie, niet over kwetsbaarheid van motorrijders, of anderszins belangen van motorrijders als groep.

In tegenstelling tot rechtszaken die gaan over dijkafsluitingen voor motorrijders zonder juridische grond, bijvoorbeeld, zijn wij als motorrijder strikt genomen helemaal geen betrokkene in deze zaak. En juist het stempel "verkeersagressie" dat erop gedrukt is kan zich heel gemakkelijk tegen de brengers van de - op zich goede, vind ik - boodschap keren. Dat komt domweg omdat niemand begrijpt wat wij er nu helemaal mee te maken hebben (niets immers), terwijl er wel een soort algemeen beeld bestaat dat motorrijders zich in het verkeer agressief gedragen (vraag het een doorsnee weggebruiker, met dank aan media, en sommige motorrijders).

Een dwaas die op motorrijders inrijdt doet dat net zo makkelijk bij andere weggebruikers als-ie daar aanleiding toe ziet. Welke rol de motorrijders er precies in hadden weten we niet, evenmin of de waarheid daaromtrent überhaupt boven gaat komen. Want juist de betrokken motorrijders zijn er niet meer, en het is maar afwachten wat de verschillende getuigen nou eigenlijk precies gezien en verklaard hebben. Kortom, de ingrediënten voor een (voor ons) teleurstellende uitspraak zijn er, helaas, het is tenslotte niet de eerste keer dat een automobilist - soms aantoonbaar opzettelijk - een motorrijder van de weg maait om er met behoudt van rijbewijs en slechts een voorwaardelijke taakstraf vanaf te komen.

Hoedanook, @Lady_Di , als je dit doorzet hoop ik oprecht dat je je punt zult kunnen maken, ook al betwijfel ik dat erg. In dat kader nog wat goedbedoelde tips, kijk maar of en wat je ermee doet;

Vooropgesteld dat het tot een openbare zitting komt kun je idd (proberen om) gewoon naar binnen te lopen. Gebruikelijker is het om even te overleggen met de advocaat van de aanklager. In dit geval is dat dus het OM, wellicht zou je daar contact mee op kunnen nemen. Die kan je gaan steunen in het initiatief, of doet dat niet. In elk geval weet je dan meteen of het op prijs wordt gesteld c.q. nuttig is. Want vergeet niet dat een massaal demonstratief aanwezig zijn van motorrijders óók effect kan hebben op de uitspraak, en dat kan zowel de goede als de slechte kant op gaan.

Andere optie is om even te bellen met belangenverenigingen zoals KNMV of MAG, gewoon om te zien hoe zij aankijken tegen de slagingskans van dit initiatief. Persoonlijk verwacht ik niet dat die snel mee zullen gaan. Er zal dan eerst - via media e.d. - een link gemaakt moeten worden met kwetsbaarheid van motorrijders én een aantoonbare relatie zijn vastgesteld met een soort algehele verkeersagressie tegen ons als groep. Dat onderzoek is volgens mij nog nooit gedaan.

Ander dingetje om misschien in de overweging mee te nemen is of de eventuele nabestaanden van de slachtoffers het leuk gaan vinden dat we ons ongevraagd in deze (hun) zaak mengen ...

Succes in ieder geval.
 
Je hebt er gekken bij.
Ik ken het alleen van YouTube filmpjes.
Motor rijder slaat spiegel eraf, auto rijder word boos, en duwt motorrijder van zijn motor op de snelweg.
 
Dat motorrijders een kwetsbare groep is dat is bij iedereen al bekent om daarvoor bij die rechtszaak
aandacht te gaan vragen vind ik niet nodig,dit was een verkeersruzie die uit de hand gelopen is,het hadden net zo goed 2
auto,s kunnen zijn,de rechter zal er over oordelen en dat vind ik genoeg.
Je moet als motorrijder ook de confrontatie niet opzoeken,ik heb agressief reageren op het gedrag van andere weggebruikers
al heel lang geleden afgeleerd,iedereen maakt wel eens een onbedoelde fout in het verkeer en maak mij daar echt niet druk om.
 
Laatst bewerkt:
Of het verongelukte stel iets uit heeft gelokt of niet, is helemaal niet relevant.
In hoeverre deze specifieke chauffeur doodslag te verwijten valt, ook niet.
Nogmaals: het gaat NIET om deze specifieke zaak maar over het fenomeen van motorrijder-pesten in het algemeen. Het is dan ook geenszins mijn bedoeling de uitspraak te beïnvloeden. Ik ga er trouwens vanuit dat een rechter professioneel genoeg is om zich niet te laten beïnvloeden door wie er toevallig op de publieke tribune zit.

Als je kijkt naar de gemiddelde situatie waarin een automobilist een motorrijder wil 'afstraffen' dan denk ik dat de doorsnee chauffeur gewoon de motorrijder op zijn plek wil zetten, maar zich helemaal niet realiseert hoe riskant dit voor de motorrijder is. En dat wil ik duidelijk maken. Een andere chauffeur in een auto pesten is op zich ook iets waarmee je gevaar veroorzaakt, maar meestal hooguit krassen en deuken tot gevolg heeft, maar het gevaar bij een motorrijder is -tig keer zo groot.
Wij zijn ons dat terdege bewust, maar genoeg chauffeurs blijkbaar niet.
Daarbij is er nog een hoop onbegrip tov motorrijders, bijvoorbeeld automobilisten die nog steeds niet weten dat filerijden is toegestaan.

Ik hoop daarom dat onze bijdrage ertoe leidt dat na een publicatie hierover chauffeurs zich een keer extra achter de oren krabben vóór ze een motorrijder willen 'opvoeden'. Zelfs als die zich heeft misdragen door te schoppen.
 
Laatst bewerkt:
Met het statement rondom de gevaren voor motorrijders zal niemand het hier oneens zijn. Alleen het staat volkomen los van wat zich daar heeft afgespeeld en zit je wellicht tussen nabestaanden met het idee de publiciteit van de rechtzaak naar je toe trekken voor je eigen belang. Dit is gewoon een super tragische afloop van een conflict tussen 2/3 mensen.

Nu reed hij op een motor.. maar hij had net zo goed op een wielrenfiets kunnen zitten..
 
Nogmaals: het gaat NIET om deze specifieke zaak ....

Wanneer er een punt gemaakt moet worden wat NIET met deze zaak te maken heeft, dan moet je ook NIET bij deze zaak gaan zitten en moet je hier een ander moment en andere plaatst voor kiezen.

En ik snap dondersgoed je insteek en bedoeling, maar dit is niet de manier en het juiste moment om je boodschap over te brengen over de kwetsbaarheid van een motorrijder.

STEL er komt uit dat de motorrijder om wat voor een reden dan ook, iets heeft gedaan waardoor de stoppen bij deze automobilist doorsloegen. Dan leggen mensen automatisch een verband tussen de hele groep motorrijders die bij DEZE zaak aanwezig waren en de zaak zelf. Vervolgens denkt het volk dat wij als motorrijders achter het gedrag van deze motorrijder staan. Dan is de kans erg groot dat je het negatieve beeld , wat veel niet-motorrijders over motorrijders toch al hebben, voedt. Lijkt me niet goed.

STEL er komt uit dat de motorrijder niks gedaan heeft en de automobilist moedwillig, met voorbedachte rade en zonder aanleiding de motorrijder aan heeft gereden, dan is het weer een heel ander verhaal.

Niemand weet wat er is gebeurt en dus ook niet de uitkomst van de rechtzitting en dus ook niet welke indruk je wekt als je daar met een hele groep motorrijders gaat zitten.

En nogmaals het is allemaal speculatie en ik geef en wil ook niemand "de schuld" geven en/of dingen goed praten. Er zijn zoveel scenario's mogelijk waarbij de enige echt foute is als de automobilist moedwillig en zonder aanleiding de motorrijder voor z'n sokken heeft gereden.
 
Audi drukt auto van de weg bij Eindhoven

Dit gebeurde 2 jaar geleden bij Eindhoven. En die bestuurder heeft ook een behoorlijke douw gekregen. En wat er vooraf is gegaan aan het ongeluk is inderdaad niet (of minder) relevant, want je mag volgens mij nooit iemand van de weg af rijden.
Die behoorlijke douw kreeg de Audi-bestuurder vooral omdat-ie de ongevalsplaats verliet zonder hulp te verlenen of zich bekend te maken. De strafmaat in zaken waar de veroorzaker de ongevalsplaats niet verlaat - zoals in dit geval - is helaas bedroevend laag, maar dat is mijn mening.
 
Of het verongelukte stel iets uit heeft gelokt of niet, is helemaal niet relevant.
In hoeverre deze specifieke chauffeur doodslag te verwijten valt, ook niet.
Nogmaals: het gaat NIET om deze specifieke zaak maar over het fenomeen van motorrijder-pesten in het algemeen. Het is dan ook geenszins mijn bedoeling de uitspraak te beïnvloeden. Ik ga er trouwens vanuit dat een rechter professioneel genoeg is om zich niet te laten beïnvloeden door wie er toevallig op de publieke tribune zit.

Als je kijkt naar de gemiddelde situatie waarin een automobilist een motorrijder wil 'afstraffen' dan denk ik dat de doorsnee chauffeur gewoon de motorrijder op zijn plek wil zetten, maar zich helemaal niet realiseert hoe riskant dit voor de motorrijder is. En dat wil ik duidelijk maken. Een andere chauffeur in een auto pesten is op zich ook iets waarmee je gevaar veroorzaakt, maar meestal hooguit krassen en deuken tot gevolg heeft, maar het gevaar bij een motorrijder is -tig keer zo groot.
Wij zijn ons dat terdege bewust, maar genoeg chauffeurs blijkbaar niet.
Daarbij is er nog een hoop onbegrip tov motorrijders, bijvoorbeeld automobilisten die nog steeds niet weten dat filerijden is toegestaan.

Ik hoop daarom dat onze bijdrage ertoe leidt dat na een publicatie hierover chauffeurs zich een keer extra achter de oren krabben vóór ze een motorrijder willen 'opvoeden'. Zelfs als die zich heeft misdragen door te schoppen.
Het doen van publicaties over kwetsbaarheid van motorrijders is oké, net als het publiceren over achteloos, onverschillig gedrag en/of verkeersagressie. Maar dat doe je het beste op basis van verifieerbare feiten. Deze rechtszaak is sowieso niet het juiste platform voor jouw "zaak". Juist het onderwerp van de rechtszaak (verkeersagressie, waar altijd meerdere partijen aan bijdragen) maakt je pleidooi op voorhand al minder overtuigend, dus je gaat je punt er niet kunnen maken.

Als je, als motorrijders zijnde, jouw punt wilt maken, dan zul je eerst moeten kunnen aantonen dat er sprake is van structurele verkeersagressie tegen motorrijders in het bijzonder, liefst toon je tevens aan dat die motorrijders nooit iets aan dei agressie bijdragen. Ik denk dat zoiets niet objectief is aan te tonen, en in elk geval is dat onderzoek nog niet gedaan. Vooralsnog is het dus de perceptie van een klein groepje motorrijders. Als je wilt publiceren, dan zul je met verifieerbare feiten moeten komen, en anders ben je gewoon een roepende in de woestijn, helaas.

Alleen maar roepen dat je als motorrijder zo kwetsbaar bent en dat iedereen daar rekening moet houden is imho onzin, want dan vraag je om 1 van de volgende reacties (zelf kiezen):
  • Nou en?
  • Huh?! Wie ben jij?
  • Scherp opgemerkt, maar ga dan niet motorrijden.
  • Aha, juist, willen alle verkeersagressors / opvoeders er voortaan eventjes op letten alleen nog maar andere auto's te raken? Ja? Fijn, dank voor de medewerking.
  • Goed punt, ga maar maandelijks een VRO doen om je rijbewijs te behouden, zestien gele vestjes dragen, halfjaarlijks een nieuwe helm halen, snelheidsbegrenzer erop: voortaan niet sneller dan 15 km/u, en succes met je hobby.
  • Inderdaad, mss moeten we dat hele motorrijden maar gewoon verbieden, want zo te horen is het nog gevaarlijker dan kindertjes naar de opvang brengen met een stint.
P.S. je zou, zoals o.a. ik dat een poos geleden deed, ook kunnen overwegen je aan te sluiten bij clubs die al veel langer met deze materie bezig zijn, zoals SWOV, MAG, KNMV, Motorrijdersplatform, etc. , en kijken of je daar iets kunt betekenen als vrijwilliger.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan