Klimaat

Als er nou eens fatsoenlijke alternatieven zouden zijn. Dus niet gelijk een volledig electrische auto aan moeten schaffen, wat voor mij en denk vele anderen geen haalbare en / of praktische zaak is. Maar milleuvriendelijke opties. Vroegah had je de VW Lupo 3L. Zonder electrische ramen, airco en stuurbekrachtiging. Dat ding gebruikte (in de eco stand) bijna niets. Zo'n betaalbaar, tweedehands alternatief is er nu niet meer.
Waarom moeten we allemaal 150pk in de auto en 200km/h kunnen?

Waarom wordt er door de auto en motor fabrikanten zo weinig geinvesteerd in zuiniger kunnen rijden? De VW XL1 is een mooi voorbeeld van dat het kan. (ondanks dat het een hybride is)

Voordat we allemaal via onze portemonee de electrische auto of OV in gepest worden moeten we nog een hele tijd met fossiele brandstoffen door. Dus OEM's: geef ons de mogelijkheid dit zo lang mogelijk te rekken. Opgebruiken doen we het toch wel.

(Ja, ik ben die slak die met max. 80km/h op zijn 125cc-tje richting zijn werk 40km verderop kruipt voor ongeveer 1.5 liter benzine per dag.)
Kia Picanto 1.0 ?
 
Ben jij zo'n eikel die het liefste uitrollend tot stilstand komt?
Met een hele file achter je met mensen die wel door willen rijden....

Vreselijk asociaal dat soort wegmisbruikers.
Je doet een aanname. Ja ik ben het type bestuurder dat het liefst nirt remt maar de motor het werk laat doen. Maar als ik denk daar andere bestuurders mee te hinderen en ze kunnen er niets aan doen pas ik mijn gedrag aan.
Dus op een zeer rustige weg waar ruim zicht is en waar ingehaald mag worden doe ik het wel. Na de rotonde trek ik wat rustiger op zodat de bestuurder ruim de kans heeft mij in te halen.
Als het een langer stuk weg is waar dat allemaal niet mogelijk is laat ik het gas los op zo'n manier dat ik vanaf ongeveer 50 km/h moet remmen voor de rotonde. Ook trek ik harder op en als de gewoonte op die weg zo is dat er altijd harder gereden wordt rijd ik tussen de 85 en 90 op de GPS. Als ze dan nog last van me hebben is het hun schuld, ik heb me met deze maatregelen voldoende aangepast.

Zo rijd ik op de snelweg ook wel eens zo langzaam dat vrachtwagens mij inhalen (enkel in de auto). Ik heb een oude auto met een automaat die zijn beste tijd gehad heeft. Dusna 800 meter de snelweg op zorgt ervoor dat ik wat trager rijdt. Is het zo rustig dat de vrachtwagen niet hoeft te remmen en in kan halen rijdt ik rustig door. Is het wat drukker dat moet die automaat van mij het ontgelden want ik ga geen vrachtwagen pesten...


Ik rijd dus erg rustig zodra het mogelijk is maar pas mij in ruime mate aan aan mijn omgeving en probeer niemand tot last te zijn. Behalve die stress kippen welke het al te langzaam vinden gaan op een 80 weg als je 95 (GPS) rijdt en je bij de eerste kleine mogelijkheid voorbij komen. Die interesseren me niet. Zodra die bumperkleven ga ik terug naar 80, ze zoeken het maar uit. En als het dan druk is heeft die persoon toch echt pech.

Het rijd ook gewoon zo kut als je achter zo iemand rijd ,laat maar lekker uitrollen:Z

Die file kan alleen ontstaan als de persoon achter me wel de drang heeft om hard te rijden maar niet het lef en/of de kennis heeft om in te halen. En voor veel mensen is 2 auto's inhalen te lastig dus... Maar ook dat is niet mijn schuld.
 
Meestal laat je je uitrollen als je af moet remmen ergens voor ,dus dat wordt lastig inhalen toch?
 
doet me wat denken aan die mensen die 100 mtr voor de afslag al gaan uitrollen terwijl ik erachter rechtdoor wil....
je moet er dan met een kamikaze actie omheen slingeren tussen alle tegenliggers door.....en bedankt maar weer....

of die eikels die streep 120 op de linkerbaan rijden en het verdommen je er langs te laten.....wie zijn zij om voor politie agentje te gaan spelen?
De laatste keer dat ik keek was dit nog een vrij land dus als ik 180 wil trappen in me asbak dan doe ik dat.....de financiele consequenties draag ik toch ook zelf???
ooo....en verbruik??? wat dondert dat nou....of ie 1:10 of 1:8 loopt...als het daar op vast zit ken je beter gaan lopen...
Rutte mag me wel bedanken als ik mijn jaarlijks boete budget overmaak aan het cjib.....8-)

Vieze fatsoensrakkers die met hun rijstijl anderen nodeloos in gevaar brengen...|(:r
 
Kia Picanto 1.0 ?
TOP 10 Zuinige auto's, benzine klein - ANWB Auto

Had een Japannertje (3 cil. 1.0 benzine) uit 89 die 1 op 18,5 reed na een jaar meten adhv tankbonnen.
Natuurlijk was dat ding wat lichter en onveiliger, maar je kunt gerust stellen dat er in 30 (28 gezien het overzicht) jaar tijd geen revolutionaire vooruitgang is geboekt op het gebied van verbruik.

De markt bepaald uiteindelijk en die boeit het kennelijk niet zoveel
 
doet me wat denken aan die mensen die 100 mtr voor de afslag al gaan uitrollen terwijl ik erachter rechtdoor wil....
je moet er dan met een kamikaze actie omheen slingeren tussen alle tegenliggers door.....en bedankt maar weer....

of die eikels die streep 120 op de linkerbaan rijden en het verdommen je er langs te laten.....wie zijn zij om voor politie agentje te gaan spelen?
De laatste keer dat ik keek was dit nog een vrij land dus als ik 180 wil trappen in me asbak dan doe ik dat.....de financiele consequenties draag ik toch ook zelf???
ooo....en verbruik??? wat dondert dat nou....of ie 1:10 of 1:8 loopt...als het daar op vast zit ken je beter gaan lopen...
Rutte mag me wel bedanken als ik mijn jaarlijks boete budget overmaak aan het cjib.....8-)

Vieze fatsoensrakkers die met hun rijstijl anderen nodeloos in gevaar brengen...|(:r

Je doet me denken aan een collega van me. Was een inlener met een auto van de zaak. Die moest hij op een gegeven moment inleveren omdat er teveel naar de zaak gebeld werd over zijn rijstijl...
Met zijn privé auto was het niet veel anders. Hij moest op een landweggetje een gast door de berm inhalen omdat die maar de maximum snelheid reed. Wat dacht die trage gast wel niet.
"Nee, ik ben scherper als ik door kan rijden." Dat leek de rechter een mooi moment om zijn pasje maar een rijdje appart te leggen.

Als je hard wil rijden ga je naar een circuit. Als je een uit rollende medeweggebruiker met kamikazeacties in moet halen zou ik toch maar eens een wekker kopen die op tijd af gaat zodat je normaal de tijd kan pakken om aan het verkeer deel kan nemen.
 
Je doet me denken aan een collega van me. Was een inlener met een auto van de zaak. Die moest hij op een gegeven moment inleveren omdat er teveel naar de zaak gebeld werd over zijn rijstijl...
Met zijn privé auto was het niet veel anders. Hij moest op een landweggetje een gast door de berm inhalen omdat die maar de maximum snelheid reed. Wat dacht die trage gast wel niet.
"Nee, ik ben scherper als ik door kan rijden." Dat leek de rechter een mooi moment om zijn pasje maar een rijdje appart te leggen.

Als je hard wil rijden ga je naar een circuit. Als je een uit rollende medeweggebruiker met kamikazeacties in moet halen zou ik toch maar eens een wekker kopen die op tijd af gaat zodat je normaal de tijd kan pakken om aan het verkeer deel kan nemen.
:Z
 
zucht... daar gaan we weer.. :/
de een wil peut sparen en hanteert nieuwe rijden technieken, en de ander rijd t liefst V-max voor meest
efficiënte verkeersdoorstroming, en beiden vinden elkaar aso op de weg....

dus bij deze DE oplossing: masaal de koekblikken verbannen van de weg en iedereen op de motor :]
files krimpen dan gelijk, iedereen kan dan profiteren van het gegeven dat een motor veel minder peut nodig heeft om snel te zijn (pluspunt voor zowel de speedfreaks als ook de milieu hippie's) en last but not least: de mensen met de juiste rijstijl blijven dan rijden, terwijl zij met een aso/gevaarlijke/verkeerde rijstijl vanzelf de gevolgen daarvan ervaren wegens gebrek aan bescherm kooi op vier wielen, en omdat een motor nu eenmaal eerlijker is v.w.b. respons op verkeerd rijgedrag.... })
 
zucht... daar gaan we weer.. :/
de een wil peut sparen en hanteert nieuwe rijden technieken, en de ander rijd t liefst V-max voor meest
efficiënte verkeersdoorstroming, en beiden vinden elkaar aso op de weg....

dus bij deze DE oplossing: masaal de koekblikken verbannen van de weg en iedereen op de motor :]
files krimpen dan gelijk, iedereen kan dan profiteren van het gegeven dat een motor veel minder peut nodig heeft om snel te zijn (pluspunt voor zowel de speedfreaks als ook de milieu hippie's) en last but not least: de mensen met de juiste rijstijl blijven dan rijden, terwijl zij met een aso/gevaarlijke/verkeerde rijstijl vanzelf de gevolgen daarvan ervaren wegens gebrek aan bescherm kooi op vier wielen, en omdat een motor nu eenmaal eerlijker is v.w.b. respons op verkeerd rijgedrag.... })
Laat me even weten als het zover is aub. Blijf ik op mijn ZRX een tijdje van de weg af, tot het kaf zich van het koren gescheidt heeft... :+
 
TOP 10 Zuinige auto's, benzine klein - ANWB Auto

Had een Japannertje (3 cil. 1.0 benzine) uit 89 die 1 op 18,5 reed na een jaar meten adhv tankbonnen.
Natuurlijk was dat ding wat lichter en onveiliger, maar je kunt gerust stellen dat er in 30 (28 gezien het overzicht) jaar tijd geen revolutionaire vooruitgang is geboekt op het gebied van verbruik.

De markt bepaald uiteindelijk en die boeit het kennelijk niet zoveel
Ik denk dat die vooruitgang in verbruik er technisch wel zal zijn, alleen dat het in de praktijk een beetje teniet wordt gedaan door het hogere gewicht en meer energieverbruikers van moderne auto's.
 
Meestal laat je je uitrollen als je af moet remmen ergens voor ,dus dat wordt lastig inhalen toch?
Ik heb een 1.6 aan een oude automaat (4 bak) gekoppeld, optrekken gaat op z'n best een beetje vlot. Als ik vervolgens langzaam optrek op een lege overzichtelijke weg, na die rotonde, heeft men genoeg mogelijkheid om in te halen. En de meeste haast-stress-langzame mongoolui halen echt na de eerste keer in.


doet me wat denken aan die mensen die 100 mtr voor de afslag al gaan uitrollen terwijl ik erachter rechtdoor wil....
je moet er dan met een kamikaze actie omheen slingeren tussen alle tegenliggers door.....en bedankt maar weer....

of die eikels die streep 120 op de linkerbaan rijden en het verdommen je er langs te laten.....wie zijn zij om voor politie agentje te gaan spelen?
De laatste keer dat ik keek was dit nog een vrij land dus als ik 180 wil trappen in me asbak dan doe ik dat.....de financiele consequenties draag ik toch ook zelf???
ooo....en verbruik??? wat dondert dat nou....of ie 1:10 of 1:8 loopt...als het daar op vast zit ken je beter gaan lopen...
Rutte mag me wel bedanken als ik mijn jaarlijks boete budget overmaak aan het cjib.....8-)

Vieze fatsoensrakkers die met hun rijstijl anderen nodeloos in gevaar brengen...|(:r
100 meter AL gaan uitrollen ???
Heb je liever dat hij bovenop de rem gaat 5 meter voor het te laat is?
En vervolgens MOET je er omheen?

Ik ben het helemaal eens met je over het links plakken, daar heb ik ook een hekel aan.
En het verbruik, ik heb nu eenmaal niet veel over aan het eind van de maand dus als ik met rustig rijden elke maand een fles whiskey kan kopen van het bespaarde geld... Het interesseert mij wel dus. Dat jij niet om jouw verbruik geeft interesseert mij dan weer geen enkele ruk. Dat jij je zo druk maakt over het rijgedrag van de vent voor je zonder dat hij gekke of onverwachte dingen doet zegt meer over jouw. En ik denk dat jij zo'n haastbaas bent die alleen om zijn eigen geeft.
Maar dat laatste is enkel gebasseert op je post hier en gaat enkel over je rijgedrag, misschien ben je verder wel een geweldige vent.
 
TOP 10 Zuinige auto's, benzine klein - ANWB Auto

Had een Japannertje (3 cil. 1.0 benzine) uit 89 die 1 op 18,5 reed na een jaar meten adhv tankbonnen.
Natuurlijk was dat ding wat lichter en onveiliger, maar je kunt gerust stellen dat er in 30 (28 gezien het overzicht) jaar tijd geen revolutionaire vooruitgang is geboekt op het gebied van verbruik.

De markt bepaald uiteindelijk en die boeit het kennelijk niet zoveel

Sterker nog, we zij alleen maar achteruit gegaan....
Een solex had een tankje van 2,5 liter, daar kon je met gemak 100km mee rijden, ging wel niet hard, maar je kwam er
een honda SS50 viertact werd in NL teruggeknepen naar 45 kmh, die liepen ook 1 op 50....
Toen de Bol d'or 900 uitkwam, verbaasde men zich er over dat die bij 50 kmh 1 op 35 liep
Het is makkelijk te doen maar de mens wil comfort, luxe, veiligheid etc etc...
een golf woog vroeger toen hij uitkwam 700 kg, tegenwoordig weegt zo'n hondehok 1100-1200 kg
die 45 km karretjes lopen ook met gemak 1 op 40 op diesel
 
Als je de top 3 best verkochte auto's in de VS (Ford F-Series, Chevrolet Silverado en de RAM Pickup bron) vergelijkt met wat er hier het meest verkocht wordt (Polo, Clio, Picanto bron), zijn we als NL eigenlijk al het beste jongetje van de klas. Dan gaan wij mondiaal echt niet het verschil maken door het gebruik van E10 te stimuleren. Natuurlijk begint het bij jezelf, maar ik denk dat mondiaal gezien investeringen beter gedaan kunnen worden in opkomende economieën, waar dat geld veel meer effect gaat hebben. Opwarming van de aarde stopt namelijk niet bij de grens en dat wordt nog wel eens voor het gemak vergeten.
 
Geen wonder dat hier in NL alleen kleine autootjes rijden...............
Grote auto's hebben ze zodanig fiscaal ontmoedigd, dat je de lol wel vergaat om privé een dikke bak te kopen.
Mega-bedrag aan BPM, een MRB waar je van duizelt en daarnaast nog een literprijs die vooral uit tax bestaat.

Alleen voor onze Tesla-vrienden worden mooie regelingen gemaakt.
Fiscale bijtelling was voor 5jr verlaagd naar 4% ipv 22% voor een auto van een ton euries. De rekening gaat de kleine man in zijn oude Fiat Panda betalen.
Tel maar even uit: 4% bijtelling ipv 22% scheelt voor de Tesla €18.000 pj. Dus een voordeel in 5jr van €90.000 bijtelling.
Laten we voor het gemak maar effe zeggen in 50% belasting-tarief. Bijtelling €4000. Dat wordt dan €2000 pj netto waar je privé Tesla voor gaat rijden.
Dus meneer de directeur rijdt netto voor €160 per maand 5 jaar onbeperkt privé-km's in zijn Tesla. Zelfs zijn parkeer-bonnetjes mag ie straks nog aftrekken.
Jan-de-Arbeider betaalt met zijn oude Panda alleen voor benzine al nagenoeg hetzelfde bedrag.
Hebben we het nog niet over afschrijving en onderhoud om z'n oude gebakje op de weg te houden. Parkeren moet ie ook ZELF betalen.

Je zou zeggen dat 't nu wel genoeg gaat zijn.
Nee, onze milieu-drammers willen 'onze Jan' echt uit z'n Panda pesten door de brandstoftax voor benzine nog eens EXTRA te gaan verhogen.
Dat is voor stimuleren van elektrisch rijden. Gaat de directeur dan straks NOG goedkoper rijden........................???

Dat is alles alleen de financiële kant van het verhaal. Maar nu het milieu....................
Elektrisch rijden is helemaal NIET zo vreselijk schoon. Uitstootvrij elektrisch rijden in de binnenstad is natuurlijk oke.
Bij thuiskomst gaat de auto aan de stekker. Tig Amperes stroom gaan onze Tesla weer tot leven brengen.
Waar komt die stroom eigenlijk vandaan? Juist ja, 100km verder staat er een kolen-centrale roet uit te braken om deze stroom te maken.

Bottomline: Wat is onze milieu-winst?
 
charles-darwin-quote-it-is-not-the-strongest-of-the-species-that-survive-nor-the-most-intelligent-but-the-one-most-responsive-to-change1.jpg
Lekker out of context. Darwin had het over aanpassing over generaties, niet aanpassing binnen generaties. Oftewel, als de kinderen het maar beter doen dan wij zijn we nog steeds een geslaagde soort :t

Scheelt ook weer, kan ik normaal blijven doen.
 
Ik ben wel voor een bbq in december bij 18 graden , rij dus fijn de dikste en snelste Fiesta met de meeste uitstoot en altijd 98 erin en de motor ga ik ook fijn altijd 98 in tanken.
Voordeel van 20km van de Belgen af wonen :mrgreen:
 
Wat ze beter kunnen doen.. Kantoorbanen en banen die op afstand kunnen werken zoals sommige ICT banen / helpdesk etc.. Gewoon thuis laten werken. Of 50/50.. Het kan natuurlijk niet bij alle banen maar ik denk dat het al veel zou schelen. Er zijn voortaan genoeg mogelijkheden om goed op afstand te kunnen werken.. het kan schijnbaar dus wel

Thuiswerken vanwege sneeuw: geen extreme files verwacht vanavond
 
Kan ik mee instemmen!

Had ik in verleden ook vaak genoeg.
Het was vreselijk NODIG dat wij het werk op kantoor zouden doen. <niet dus> Velen moesten aanzienlijke afstand afleggen om op het 'werk' te komen.
Dat was ook bij mij het geval. Er waren genoeg dagen dat ik geheel 'op mezelf' op kantoor aan het werk was.
Vrijwel geen werk-contact. Contact was dan alleen sociaal. Om daarvoor dan te moeten reizen..................?

Verzoeken om bijv 2 of 3 dgn in de week, thuis te werken vonden absoluut geen gehoor.
Maar wel altijd klagen over de DURE vergoeding voor de reiskosten.....................:?
Mss waren de 'managers' bang om de CONTROLE te verliezen.
 
Kan ik mee instemmen!

Had ik in verleden ook vaak genoeg.
Het was vreselijk NODIG dat wij het werk op kantoor zouden doen. <niet dus> Velen moesten aanzienlijke afstand afleggen om op het 'werk' te komen.
Dat was ook bij mij het geval. Er waren genoeg dagen dat ik geheel 'op mezelf' op kantoor aan het werk was.
Vrijwel geen werk-contact. Contact was dan alleen sociaal. Om daarvoor dan te moeten reizen..................?

Verzoeken om bijv 2 of 3 dgn in de week, thuis te werken vonden absoluut geen gehoor.
Maar wel altijd klagen over de DURE vergoeding voor de reiskosten.....................:?
Mss waren de 'managers' bang om de CONTROLE te verliezen.

Zodra ze op hun kantoortje zitten dan zijn ze toch meteen de "Controle" kwijt.
 
Tja, bij 'ons' ook een ding. De eerste maanden mocht ik niet thuiswerken, omdat ik nog niet zelfstandig kon werken (werd ingewerkt door iemand uit Polen, via een interne chatapplicatie...). Nu mag het wel, maar liever niet meer dan eens per week. Reden: anders raken 'we' bureaus kwijt omdat ze niet nodig zijn. ;)
 
Lekker out of context. Darwin had het over aanpassing over generaties, niet aanpassing binnen generaties. Oftewel, als de kinderen het maar beter doen dan wij zijn we nog steeds een geslaagde soort :t

Scheelt ook weer, kan ik normaal blijven doen.

Nope, We doen het slechter dan de vorige generatie op dit moment dus met jouw eigen argumentatie ben je dus een mislukking.
We stoten immers veel meer uit met zijn alle dan de vorige generatie.

Wat jij daarbij normaal noemt is vooral niets aanpassen. Die soorten hebben geen succes volgens Darwin...:W
 
Nope, We doen het slechter dan de vorige generatie op dit moment dus met jouw eigen argumentatie ben je dus een mislukking.
We stoten immers veel meer uit met zijn alle dan de vorige generatie.

Wat jij daarbij normaal noemt is vooral niets aanpassen. Die soorten hebben geen succes volgens Darwin...:W

En nu eens niet random domme dingen roepen zonder randvoorwaarden/omstandigheden mee te nemen ;)

De CO2-uitstoot is net zo hoog als ruim een kwart eeuw geleden, terwijl de sectoren die deze uitstoot veroorzaken steeds omvangrijker zijn geworden (bron:CBS)

Er zijn 2 miljoen mensen bijgekomen in Nederland sinds 1990 en toch is de totale uitstoot gelijk gebleven.
Er zijn nu ruim 50% meer mensen dan 1960 in Nederland en de uitstoot is met slechts met 40% toegenomen. En dat is inclusief het enorme uitbreiden van o.a. de havens die door heel Europa gebruikt worden ten opzichte van een land dat in puin lag en amper werkend industrie had.

Dus hoe kom je erbij dat we veel meer uitstoten dan de vorige generatie? :?

Volgens jouw logica moeten we weer in slecht geïsoleerde kastelen zonder ruiten gaan wonen, want de co² uitstoot in 1600 was vrijwel niet aanwezig...
 
En nu eens niet random domme dingen roepen zonder randvoorwaarden/omstandigheden mee te nemen ;)



Er zijn 2 miljoen mensen bijgekomen in Nederland sinds 1990 en toch is de totale uitstoot gelijk gebleven.
Er zijn nu ruim 50% meer mensen dan 1960 in Nederland en de uitstoot is met slechts met 40% toegenomen. En dat is inclusief het enorme uitbreiden van o.a. de havens die door heel Europa gebruikt worden ten opzichte van een land dat in puin lag en amper werkend industrie had.

Dus hoe kom je erbij dat we veel meer uitstoten dan de vorige generatie? :?

Volgens jouw logica moeten we weer in slecht geïsoleerde kastelen zonder ruiten gaan wonen, want de co² uitstoot in 1600 was vrijwel niet aanwezig...

En nu eens niet alleen zo ver kijken als je neus lang is. :X
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan