Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Heb vandaag de motor toch maar laten staan, moest daarom alleen wel het koekblik krabben :(. De warme billen waren daarentegen wel erg aangenaam.

IMG_20190121_103303 800x600.jpg
 
Geen problemen met starten vanochtend, en gelukkig ook niet met rijden. Extra fleecevest aan want ik kon de binnenvoering van mijn jas niet vinden, ligt waarschijnlijk op de zaak. Gerbings lekker aan de stroom en gaan met die banaan. Heel de weg kunnen genieten van de verduisterde maan. Bij vertrek zo'n -4 boven Amsterdam, bij aankomst in Eindhoven was het gezakt tot -8. Prima te doen.
 
Met dit weer is koud starten een zware taak voor je accu.
Vanuit het niets je contact aanzetten en de startknop indrukken betekend dat hij vanuit het niets, terwijl hij door en door koud is, vol aan de bak moet.

Het kan nut hebben de accu eerst even inwendig 'wakker' te maken. Even het contact aanzetten en verder niets. Even de accu een klein beetje stroom laten leveren. Na 30 seconden is de accu intern wat 'opgewarmd', als je nu de startknop gebruikt dan is de weerstand in de accu al een stuk minder en zal de accu veel makkelijker de power leveren om te starten. :Y

Je hebt nu hetzelfde gedaan, die 10 minuten aan de lader zorgen ervoor dat de accu intern wat opgewarmd is en de weerstand om stroom af te geven minder word, als het ware.

Ja dat werkt wel, maar dat lijkt me niet de standaard procedure om te kunnen starten.
Hij zou normaal moeten starten, net als een auto dat doet.
Ofwel heeft je motor lang stil gestaan, ofwel is de accu te klein voor je motor, ofwel is je accu kapot.
 
Vanochtend bij vertrek een beetje kuren. Prima starten maar bij het inschakelen van de versnelling sloeg hij een paar keer af. Beetje morrelen aan de schakelaar en stekker van de jiffy en hij deed het weer. Zal wel door de pekel komen. Van het weekend maar effe loshalen en schoonmaken.
 
Dat telt ook mee en sommige accu's zijn wel erg onder bemeten. Het is een natuurkundig verschijnsel dat accu's meer moeite hebben naarmate de temperatuur daalt (onder nul.) Dat is al helemaal zo met een Lithium accu.

Ja dat werkt wel, maar dat lijkt me niet de standaard procedure om te kunnen starten.
Hij zou normaal moeten starten, net als een auto dat doet.
Ofwel heeft je motor lang stil gestaan, ofwel is de accu te klein voor je motor, ofwel is je accu kapot.
 
Dat telt ook mee en sommige accu's zijn wel erg onder bemeten. Het is een natuurkundig verschijnsel dat accu's meer moeite hebben naarmate de temperatuur daalt (onder nul.) Dat is al helemaal zo met een Lithium accu.
Ik dacht dat die daar juist minder last van hadden? :?

De KTM heeft een 9Ah accu'tje, als deze de geest geeft ga ik voor een zwaardere lithium accu. Dit ding heeft echt moeite. Wie verzint het om in een zware twin zo'n dingetje te frotten |(
 
Van de lithiumaccu's van elektrische fietsen wordt gezegd dat je die bij kamertemperatuur moet opladen en dat ze, als je dat ('s winters) in een koude schuur of buiten doet, een aanzienlijk kortere levensduur hebben.
 
Van de lithiumaccu's van elektrische fietsen wordt gezegd dat je die bij kamertemperatuur moet opladen en dat ze, als je dat ('s winters) in een koude schuur of buiten doet, een aanzienlijk kortere levensduur hebben.
In de handleiding van een Zero DS staat zelfs dat hij in zn totaliteit niet oplaad onder de -3 graden.

En ja hoor, er valt een klein laagje debielenpoeder en alles staat magisch 3 seconden later weer vast en alle auto's gaan in bejaarde modus lijkt het wel -O-
 
debielenpoeder
_O-

Ik ben vandaag thuis gebleven. Vind 't wel prima, kan thuis alles wat ik op kantoor kan en werk op dezelfde laptop...
Vanmorgen dacht ik nog even dat 't wel mee viel maar 't begint hier in Heemskerk nu wel serieus te sneeuwen.
 
Mja, zolang het droog blijft en niet is platgereden kun je er aardig doorheen rijden. Ben er ook wel eens door overvallen en je moet toch naar huis. Beetje voorzichtig doen, dat wel.
 
Ik hoor de hulpdiensten alweer uitrukken (brandweer, politie en ambulance volgens P 2000), maar dat is vast niet voor een motorrijder. Die rijden niet in dit weer.
 
Laatst bewerkt:
Dat viel allemaal best mee. Meer last gehad van de file dan van de sneeuw. Flink voorzichtiger filteren, dat wel, want tussen de rijbanen was niet schoongereden natuurlijk. En uiteraard stond het op de enkelbaanse weg Utrecht in ook helemaal vast, dus mocht ik toch nog aansluiten... |(

Feit dat ik de noppen er onder heb liggen hielp ook wel met het vertrouwen, natuurlijk.
 
Mijn motor met banden van een heel harde rubbersoort en geen noppen heeft vandaag een dagje rust gehad. Vanochtend was ik bang dat ik er spijt van zou krijgen, maar het zou met de kennis van nu gewoon erg onverantwoord geweest zijn. Achteraf de juiste keuze dus.

Vannacht gaat het warm water regenen toch?
 

Hihi, te grappig :) Ik heb de motor thuis gelaten, ook omdat mijn bestemming 1.5 uur rijden is, in de avondspits van vanavond was dat geen feestje geweest op de motor. Ik denk dat het op zich wel te doen zou zijn geweest, maar waarom risico opzoeken. 1x onderuit en er is voor 500€ schade om hem weer mooi te krijgen met een beetje pech. Vond overigens dat de snelwegen in de randstad prima schoon waren, maar in het oosten van het land lag er best veel sneeuw op. Vraag me af of dat met de prioriteit te maken heeft of simpelweg omdat de sneeuw later was gevallen in het oosten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan