Honda CB125F, wie heeft er een?

Daar ik totaal geen ervaring heb met een windscherm, kwam ik op internet deze tegen.
Is dat denken jullie afdoende om tegen wind te beschermen, zijn er ook nadelen aan een windscherm verbonden ?

Windscherm Puig Honda CB 125 F 15-18
 
Er is op internet zeer veel discussie over windschermen te vinden. Mijn ervaring is dat een effectief windscherm zo hoog is dat je er net overheen kan kijken. Dan zit je uit de rijwind en heb je de minste turbulentie. Zonder het opzetruitje was het geluid echt niet te harden, ondanks de lage snelheid van de 125. Het opzetruitje was dag en nacht verschil.

Ik gok erop dat het Puig ruitje wat aan de lage kant is om je effectief tegen de elementen te beschermen.

De nadelen die ik ervaar met een ruit(je) is dat het zijwindgevoelig kan zijn omdat hij aan het stuur vast zit. En dat het er (zeker in mijn geval) niet uit ziet.
 
Laatst bewerkt:
Hoi allen heb een vraag over de Honda cb125 , ik ben op zoek naar een leuke 125 of lichte motor voor woon/werk verkeer , heb nu een scootertje maar na 7 jaar en 52000 km verder wil ik deze gaan vervangen , zelf ben ik een Kawasaki lief hebber maar deze hebben sinds nu eigenlijk pas een 125 en is dus een beetje duur , ktm heeft ook een 125 , rijd mijn zoontje mee maar ook daar ligt de prijs een stuk hoger dan de cb125 , is misschien ook meer motor dan de cb125 .
Nu heb ik een paar leuke cb125 gezien zoals in Nederland als net over de grens in België, als ik deze in België haal betaal ik nog invoer kosten , weet niet hoeveel precies , maar zijn er nog bepaalde puntjes waar je op moet letten of is dit gewoon een betrouwbaar leuk motortje .
 
Het is gewoon een leuk simpel motortje. Ik heb hem 2 jaar gebruikt om naar school te gaan, 25 km enkele reis. Behalve remblokjes, olie en een luchtfilter heb ik er bijna niks aan hoeven doen, behalve de trommelrem achter schoonmaken omdat ie begon te piepen. Ik ben er wel achter gekomen dat hij graag wil roesten. De middenbok heb ik er met opbokken van af getrapt, pisbakkenstaal. Dus wil je hem het hele jaar door gebruiken, spuit hem goed in.
 
Het is gewoon een leuk simpel motortje. Ik heb hem 2 jaar gebruikt om naar school te gaan, 25 km enkele reis. Behalve remblokjes, olie en een luchtfilter heb ik er bijna niks aan hoeven doen, behalve de trommelrem achter schoonmaken omdat ie begon te piepen. Ik ben er wel achter gekomen dat hij graag wil roesten. De middenbok heb ik er met opbokken van af getrapt, pisbakkenstaal. Dus wil je hem het hele jaar door gebruiken, spuit hem goed in.

Roesten , ai dat had ik eigenlijk niet verwacht en het is de bedoeling voor een woon/werk fiets , dus het hele jaar :] , maar poetsen we misschien iets beter op de plekken waar het vuil zich wat meer verzameld , heb er 1 gezien en binnen kort eens gaan bekijken hoe deze er uit ziet .
 
Honda kwaliteit is over het algemeen goed hoor. Ik denk dat roest over het algemeen goed te voorkomen is, maar je moet wel af en toe aandacht besteden aan de plekken waar veel vuil tegenaan vliegt. Ik poets tegenwoordig met Vulcanet, een methode waarbij je zonder water poetst. De betreffende doekjes zijn vochtig en bevatten een reinigende en roestwerende functie. De lakdelen en alles kun je er mee doen. Zonder krassen. De delen waar veel vuil tegenaan komt, (zoals de middenbok) doe ik dan als laatste en gooi dan het doekje weg. Volgens Vulcanet zou je ongeveer 2 jaar met 1 verpakking kunnen doen.
 
Wellicht interessant voor de CB125F rijders hier;

Vorige week heb ik Michelin Pilot street voor en achter gemonteerd.
Mooie bandjes en een stuk zachter dan het volledig afgereden Michelin rubber uit 2011 dat er op zat. (die was achter tot de indicatoren op en voor gaan cuppen) Ze geven gelijk meer vertrouwen en tot nu toe, na ca. 200km, geen slippertje of ander raar gedrag gehad. Ik heb er op droog en in lichte miezer, natte weg mee gereden.

Voor zit er nieuw ruim 6mm diep profiel op, achter ruim 7mm.

Ik heb ze bij Pneus-online gekocht. Die waren onder de grote aanbieders het goedkoopste. Beide banden zijn van eind 2017 en inclusief 1 nieuwe binnenband van Michelin was ik 101 Euro kwijt.

(plaatje van interweb maar wel dezelfde maten)
Michelin.PNG
 
sommige maten worden verkocht als TL/TT , zoals de rechterband.
daar kan dus een Tube(type) = binnenband in gebruikt worden.
dat moet je dan alleen doen als je een wiel hebt met spaken, dan is hij niet luchtdicht, sommige modernere motoren (gs1200) hebben wel spaken maar die gaan door de velg rand en zijn dus Tube(Less) , het wiel kan dan voorzien worden van een Tubeless band.
een binnenband monteren op een velg die bedoelt is voor Tubeless banden is niet de bedoeling, die kan dan waarschijnlijk de band onder druk zetten en niet zorgen voor de afdichting waarvoor hij ontworpen is.
Dat laatste ondanks dat als de band OOK geschikt is voor TT , zoals eerder genoemd voorbeeld, maar dan hangt het dus van het wiel af.

TL;DR geen binnenband monteren als je een velg en band hebt die voor TL bedoelt zijn :t

ik hoor graag als ik het mis heb, onvolledig ben.

zie ook net dat dat de vraag niet was, sorry hoor ;)
 
Zijn dat soort banden niet tubeless???
Ik begrijp het binnenband verhaal niet.
Je toch geen spaakwielen?

Ik heb geen CB maar een CG. Met spaakwielen dus, zoals op mijn foto op de eerste pagina te zien is.
Bandenmaten zijn wel gelijk aan de CB. En de banden mag je als Tubeless en met binnenband gebruiken. Zoals LPZ mooi beschreven heeft.
 
Zo...de nieuwe bandjes zitten er inmiddels onder. Dat zal een stukje beter (en veiliger) straks. Zelf de wielen gedemonteerd en voor € 125,00 was ik klaar. Gemonteerd en wel.
Een paar plaatjes bij het verhaal....

34891766jr.jpg


34891774au.jpg


34891788cp.jpg


34891792xc.jpg
 
Ah, de City pro. Interessant! Kon geen vergelijk tussen die en de Street vinden op het web. Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.
 
Dat gaat even duren Nicolaas. In maart gaat de motor mee naar Spanje. Daar zal ik de banden flink aan de tand voelen. Ik heb de banden laten monteren bij een belgische vriend. Ik weet niet of dat nog verschil uit maakt. Of wordt dit type band ook in Nederland geleverd?
 
Via internet is alles in Nederland verkrijgbaar.
De City pro klonk mij een beetje als stuurband voor in de stad. Ik doe lange rechte stukken dus denk dat de Street meer mijn band zal zijn. Sneeuw nog niet geprobeerd met de banden. Wel stuurmoffen gemonteerd voor de kou.
 
Een update van mijn CG125;
Huidige km stand: ca. 56.000.

Ik heb er in een jaar (februari 2019 tot februari 2020) 10.000km bij gezet met een verbruik tussen de 1:43 en 1:49. (de 1:50 moet deze zomer gaan gebeuren)
Het minste verbruik haal ik met de Ron95 van de Avia (1:49.2). Shell V-power, BP Ultimate en Total Excellium doet ca. 1:45 tot 1:47. De Tinq en andere merkloze benzine zit daar onder.
Benzinekosten voor 10.000km is 380 Euro.
Overige onderhoudskosten 228 Euro. (balhoofdlager, ketting + tandwielen, koppeling platen, banden, olie, etc.)

Het doel om zo goedkoop mogelijk te rijden bevalt tot nu toe prima.

Van de halverwegen 2018 gemonteerde banden begint de achterband (Michelin Pilot street) een beetje op te raken nu. Die begint wat te cuppen en dat voel je bij nattigheid op de straat. Bij droog merk ik het niet.
Ik ben prima te spreken over deze banden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan