Hoelang kunnen we nog motorrijden?

Wow ! We gaan zelfs in kleurtjes dingen proberen duidelijk te maken ? :P

Had gehoopt dat deze zinloze discussie wel dood zou bloeden maar blijkbaar krijgen een paar mensen er geen genoeg van ?
 
Dat weet ik, maar al die filters en regeneratie processen veranderen niets aan wat er uit komt, alleen maar hoe.
Als ik ga kakken komt er kak uit mijn gat, de samenstelling is afhankelijk van wat ik eet. Door buikoefeningen en yoga zal ik minder snel diarree krijgen, en misschien kak ik meerdere keren kleine deeltjes, wat het aangenamer maakt voor mijn gat, minder overlast voor mijn wc en afvoer, dat wel, maar verder is die kak nog steeds dezelfde met het zelfde eindresultaat wat betreft millieubelasting ...
... ja ik weet het, rare vergelijking, maar toch ...
Geloof jij echt dat sprookje? Als morgen een pak meer overstapt op elektrisch rijden stopt dat mooi. Dat hebben wij hier al gezien met zonnepanelen. Plots alle subsiedies stop gezet, verschillende fabrieken dicht, en de elektriciteitsfactuur van mensen ZONDER zonnepannelen 20 a 30% gestegen om al die certificaten van zonnepanelen eigenaars te betalen, en ondertussen gaan die mensen hun rekening NIET omhoog.
Mooie subsiedies zijn dat.
Het zal bij elekrisch rijden net zo vergaan, dat weet iedereen.
Dus ontwaak maar uit dat sprookje ;)
Eu ... watte?? Een Smart instapmodel??
Ten eerste is 20.000€ zelfs voor een gewone smart belachelijk veel.
En een instapmodel kan je dat niet noemen, ik heb moeite met in te stappen in zo een ding.
Als ik daar een ongeval mee krijg, zal de brandweer zeggen, "mannen, we moeten de auto open knippen, die arme sukkelaar zit helemaal opgevouwen", waarop mijn reactie zal zijn, "maar nee hoor, zo zat ik al nadat ik er mij in ongeveer 10 minuten ingelepeld had."
Maar nu effe serieus, ik heb het over een gemiddelde gezinsberline, de vergelijking met een smart gaat dus totaal niet op. Dat is géén auto, dat is een overdekte vierwielige motor.
Een gezinsberline is een 4 of 5 deurs auto, met vijf volwaardige zitplaatsen, en een koffer die kan dienen voor zowel een daguitstapje als naar de winkel gaan voor grote inkoop.
Zulk een elektrische wagen moet aan de prijs van om en bij de 20.000€ probleemloos te maken zijn. Mét een actieradius van 300km of meer, ipv die 160km bij een Smart.

Wow ! We gaan zelfs in kleurtjes dingen proberen duidelijk te maken ? :P
:^
Had gehoopt dat deze zinloze discussie wel dood zou bloeden maar blijkbaar krijgen een paar mensen er geen genoeg van ?
Het onderwerp houd anders wel nauw verband met het motorrijden in de toekomst :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en vergeet het N.L caravannetje erachter ook vooral niet ,er zijn nog maar weinig elect auto s waar een trekhaakje aan mag voor een aanhanger of caravan b.v,ja een paar fietsen dat mag nog net , of moeten alle vakantiegangers toch maar in het vliegtuig :?
O ja ,kut dat is teveel in problemen denken je moet dat niet doen joh _O-
 
en vergeet het N.L caravannetje erachter ook vooral niet ,er zijn nog maar weinig elect auto s waar een trekhaakje aan mag voor een aanhanger of caravan b.v,ja een paar fietsen dat mag nog net , of moeten alle vakantiegangers toch maar in het vliegtuig :?
Ik heb anders wel al een Tesla met aanhangwagen zien rijden hoor!
Op de bodem van de caravan zou natuurlijk een extra grote batterij kunnen zitten om de auto te voeden.
Die caravan wordt dan natuurlijk meteen 250 tot 500 kg zwaarder, afhankelijk van de grootte, en de grootte van de batterij, maar ik zie daar wel een hulp in.

Vliegtuigen worden steeds zuiniger. Een A380 van Londen naar Singapore verbruikt "maar" ongeveer 270.000L kerosine, 50 jaar geleden had een (van vergelijkbare grootte) vliegtuig 3 tot 5 keer zoveel nodig.

Men investeert nog steeds in nog betere technologieën, en er wordt al geëxperimenteerd met vliegtuigen die hoger kunnen vliegen, want hoe hoger ze vliegen, hoe sneller ze vliegen bij hetzelfde uurverbruik.
Ook zijn er al berekeningen gemaakt om zeer hoog te gaan, op grote hoogte de vleugeloppervlakte vergroten en (deels) te zweven tot ze weer onder een bepaalde hoogte zitten, maar dan duurt een vlucht ruim 2x zo lang, en dat wil de buisuness wereld niet.
 
zo zwaar wordt een caravan van @DKP dan ook wel :t
Ja, als je het bijvoorbeeld hebt op zo een immens lange dubbelasser van 1750kg bijvoorbeeld, daar kan dan een batterij van pakweg 500kg in, het zal je auto niet de wereld doen rondrijden, maar in het slechtste geval durf ik te geloven dat je daarmee de actieradius van de trekkende auto niet omlaag haalt, dus ik bedoel, auto met 500km actieradius, de caravan heeft een grote batterij voor extra power, berekend op wat nodig is voor die caravan, waardoor je mét je caravan nog steeds 500km kan rijden.
Dan moet je natuurlijk wel 2x (of 3x) zoveel batterij opladen, maar die kunnen gelijktijdig opgeladen worden, de batterij van de carvan kan in 2 a 3 delen verdeeld worden, en een lader per deel aansluiten.
Je betaalt dan wel meer om te laden, maar dat is logisch, nu kost het je ook veel meer aan brandstof als je met caravan rijdt.
 
Maar is dat dan ook een auto voor de gewone man/vr :N
Dat klopt, maar een elektrische gezinsberline van om en bij de 20.000€ heedt immers genoeg aan een max trekgewicht van 900 tot 1200 kg (afhankelijk van de auto), de meeste huidige gezinsberlines (size a la Skoda Fabia Combi) mogen meestal alvast niet meer trekken.
In die gewichtsklasse moet wel een caravan (klein, maar niet te klein, met enkele as) met extra batterij te maken zijn denk ik.
 
Met zulke gewichten mag iedereen straks wel een vractwagen rbw hebben, zie dat niet zo zitten
 
Dat klopt, maar een elektrische gezinsberline van om en bij de 20.000€ heedt immers genoeg aan een max trekgewicht van 900 tot 1200 kg (afhankelijk van de auto), de meeste huidige gezinsberlines (size a la Skoda Fabia Combi) mogen meestal alvast niet meer trekken.
In die gewichtsklasse moet wel een caravan (klein, maar niet te klein, met enkele as) met extra batterij te maken zijn denk ik.
dan weet je w.s niet wat een caravan nu al weegt ?
 
Met zulke gewichten mag iedereen straks wel een vractwagen rbw hebben, zie dat niet zo zitten
Als je heden ten dage rijdt met een caravan van 1750 kg, hangt daar wellicht een auto van minstens hetzelfde gewicht voor, dat is al 3,5t of meer, dus je zit er nu ook niet ver van af.
En zulk een grote caravan, en een geschikt trekkend voertuig, dan spreken we al over een heel hoog prijskaartje, zo hoog, dat de kost voor een particulier vrachtwagen rijbewijs de kost niet is.

Met een gewone gezinsberline en caravan met batterij valt wel onder de 3,5t te blijven.
En als dat er ookt zou komen, veranderd er misschien wel wat aan de rijbewijzen daarvoor, wie weet ...

Hmmm ... de motor kan er wel niet meer bij in, tenzij de caravan toch niet te groot is natuurlijk.
Maar ook dat is geen probleem, "schat, jij rijdt met de auto en caravan, ik doe de reis per motor", en zo rijd je weer méér met de motor :]
Om het maar weer on topic te draaien :+
Elektrisch uiteraard O-)
 
dan weet je w.s niet wat een caravan nu al weegt ?
Die van mijn buurman minder dan 750kg, volledig uitgerust en 4 slaapplaatsen. Niet slecht, toch?
Die van mijn moeder iets rond de 1400kg, maar dat is al een veel ruimere, mag ook wel, ze woont er min of meer in.
 
Dit topic heet "Hoelang kunnen we nog motorrijden?"
Auto's en caravans mogen van mij per direct verboden worden.
 
Dit topic heet "Hoelang kunnen we nog motorrijden?"
Auto's en caravans mogen van mij per direct verboden worden.
Beste meneer de brave huisvader*, er bestaan ook caravans ... eu ... caravannetjes voor achter de motor, dus ...

* ohw ... blijkbaar heb je die ondertitel niet meer :?
 
Dat weet ik, maar al die filters en regeneratie processen veranderen niets aan wat er uit komt, alleen maar hoe.
Als ik ga kakken komt er kak uit mijn gat, de samenstelling is afhankelijk van wat ik eet. Door buikoefeningen en yoga zal ik minder snel diarree krijgen, en misschien kak ik meerdere keren kleine deeltjes, wat het aangenamer maakt voor mijn gat, minder overlast voor mijn wc en afvoer, dat wel, maar verder is die kak nog steeds dezelfde met het zelfde eindresultaat wat betreft millieubelasting ...
... ja ik weet het, rare vergelijking, maar toch ...

en klopt ook niet ;)
Na katalysator of slimme filters verandert de chemische samenstelling van het gas. Net als bijv. AdBlue doet bij diesels. Zo wordt het eindresultaat wel degelijk anders wat betreft milieubelasting.
 
Dat klopt, maar een elektrische gezinsberline van om en bij de 20.000€ heedt immers genoeg aan een max trekgewicht van 900 tot 1200 kg (afhankelijk van de auto), de meeste huidige gezinsberlines (size a la Skoda Fabia Combi) mogen meestal alvast niet meer trekken.
In die gewichtsklasse moet wel een caravan (klein, maar niet te klein, met enkele as) met extra batterij te maken zijn denk ik.

Gezinsauto's die 1200kg mogen / kunnen trekken dan zit al gauw in de category Golf en die ga je ook niet voor € 20.000 vinden.
In NL zit je dan ook al snel tussen de de € 30-40.000....
Daarbij heeft toch iedereen maar last van al die caravans op de weg dus is dat probleem ook gelijk opgelost.
 
Als je heden ten dage rijdt met een caravan van 1750 kg, hangt daar wellicht een auto van minstens hetzelfde gewicht voor, dat is al 3,5t of meer, dus je zit er nu ook niet ver van af.
En zulk een grote caravan, en een geschikt trekkend voertuig, dan spreken we al over een heel hoog prijskaartje, zo hoog, dat de kost voor een particulier vrachtwagen rijbewijs de kost niet is.

Met een gewone gezinsberline en caravan met batterij valt wel onder de 3,5t te blijven.
En als dat er ookt zou komen, veranderd er misschien wel wat aan de rijbewijzen daarvoor, wie weet ...

Hmmm ... de motor kan er wel niet meer bij in, tenzij de caravan toch niet te groot is natuurlijk.
Maar ook dat is geen probleem, "schat, jij rijdt met de auto en caravan, ik doe de reis per motor", en zo rijd je weer méér met de motor :]
Om het maar weer on topic te draaien :+
Elektrisch uiteraard O-)

De max 3,5 voor een BE rijbewijs is zonder het gewicht van de aanhanger.
Je mag dan ook met een RAM die maximaal 3,5t mag wegen (afhankelijk van het type) nog 5t aanhanger er achter hangen en dan is nog steeds een BE genoeg..
Feiten blijven blijkbaar toch lastig.O-)
 
en klopt ook niet ;)
Na katalysator of slimme filters verandert de chemische samenstelling van het gas. Net als bijv. AdBlue doet bij diesels. Zo wordt het eindresultaat wel degelijk anders wat betreft milieubelasting.

Klopt helemaal maar dat maakt ze hier niets uit.
Ze willen gewoon kost wat kost niets....
 
De max 3,5 voor een BE rijbewijs is zonder het gewicht van de aanhanger.
Je mag dan ook met een RAM die maximaal 3,5t mag wegen (afhankelijk van het type) nog 5t aanhanger er achter hangen en dan is nog steeds een BE genoeg..
Feiten blijven blijkbaar toch lastig.O-)
Ik ben er niet helemaal van op de hoogte, maar volgens mij ligt dat in B toch net anders, en mag je met een BE ook niet over de 3,5t met de aanhanger, dus zit je aan 7t max. Wat sowieso al niet slecht is natuurlijk.

Maar ik kan het mis hebben.

Ik heb zelf ook geen BE, dus mijn aanhanger mag niet meer wegen dan mijn auto, en de gehele sleep niet meer dan 3,5t. En daar lig ik niet van wakker, heb het niet echt nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan