Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Helemaal goed.

Je hoeft inderdaad niet altijd helemaal vol te laden, net genoeg is ook genoeg.

Laden wordt vaak één op één vergeleken met tanken maar dat is niet terecht. Laden kun je ook thuis of op de bestemming en je hoeft er niet bij te blijven. Het kan zijn dat je iets meer moet plannen maar dat went snel en dan is een elektrische motor gewoon heel goed inzetbaar.
 
Gisteren de Energica met een lange (145 Km) snelwegrit met fiks tegenwind, teruggebracht naar Groningen.
Weer met beide voetjes op de grond: op dat vlak kan de Eva nog niet tippen aan m'n FJR (en het doel waar ik destijds de Yamaha voor heb aangeschaft: snelwegkilometers vreten)

Het hele stuk (waar je meestentijds 130 mag) verplicht 100 rijden omdat je anders de Fastned halverwege, en Groningen als eindpunt, niet red. Op een sportfiets. Met belabberde spiegels, zodat je achteropkomend verkeer niet in de smiezen hebt. En bij de Fastned 35 minuten wachten voordat hij weer 100% is (en ik wilde 'm maximaal volladen, want ik heb op dat stuk 2x de hele lading nodig. En nog met enigszins samengeknepen billen rondrijden).
Zoiets is leuk als je met je custom lekker rondtuft / alle tijd van de wereld hebt, maar niet, zoals ik met de FJR normaliter doe, om snel en comfortabel van A naar B te komen.

Eigenlijk heeft de Energica nog net te weinig marge. Dat je halverwege moet laden ok, maar laat me dan dat stuk wel 130 kunnen rijden en met een beetje marge aan % nog bij de Fastned aankomen. Meer fastneds is leuk, maar het zit 'm toch nog echt in de beperking van de motor. Want anders sta je alsnog meerdere keren te laden.

Je hebt wel veel bekijks onderweg. Veel auto's die even naast je blijven hangen, opgestoken duimpjes etc. En de laadpaal kunnen ze beter omdopen tot praatpaal. Want je rijdt nog echt een uniek stuk techniek. En wat dat betreft gaan de ontwikkelingen ook hard.

Ik heb na dit weekje, 600 Km op de Eva, dus mixed feelings. Vijf van de zes dagen heeft-ie prima gedaan wat ik er van verwachtte - en meer. Zolang de stukken snelweg beperkt blijven, je tussentijds kunt laden is het allemaal prima te doen. De laatste dag was (weliswaar zoals verwacht) een beetje een reality-check. Met nog een ondefineerbare storing ook (even op de vluchtstrook uit/aan zetten en verder alsof er niks aan de hand was). Maar misschien is de vergelijking op dat vlak met een FJR ook niet helemaal eerlijk, want het is ook het vergelijken van een streetfighter met een groottoerder. Beiden hebben ook nu al een ander publiek. Maar bij gebrek aan keuzes, m.n. op het gebied van zwaardere elektrische motorfietsen, is dit wat er aan vergelijkingsmateriaal overblijft. Misschien is het ook wel goed voor mijn eigen mindset: een beetje onthaasten is voor mijzelf ook niet verkeerd.
Wat dat betreft blijft het gewoon een Italiaan(se): net als m'n ducati en cagiva voorheen is er geen 'compromis'. Hier moet je het mee doen, take it or leave it.

Conclusie?
1. Mijn volgende motor wordt zeker geen plofmotor meer
2. De Energica blijft trekken. Maar dat doet het merk al sinds ik 't in 2016 voor het eerst zag. Dus ik ga heel hard sparen.

20190218_153106830_iOS.jpg20190221_075543236_iOS.jpg20190222_084101251_iOS.jpg20190222_101925514_iOS.jpg20190222_120320955_iOS.jpg
 
Wind is een belangrijke factor bij een elektrische motorfiets. Omdat ongeveer alle energie ook daadwerkelijk wordt besteed aan het voorbewegen van de motor en omdat de luchtweerstand bepalend is voor verreweg het grootste deel van het energieverbruik merk je het meteen als je tegenwind hebt.

Met een stevige tegenwind neemt het verbruik enorm toe en dus neemt de range ook heel hard af.
Andersom, als je een stevige wind mee hebt daalt het verbruik ook enorm, het effect is veel sterker dan bij een verbrandingsmotor.

Een goede kuip zal kunnen helpen maar een motorfiets blijft natuurlijk een beroerde stroomlijn houden vergeleken met een goede elektrische auto.
 
Een mooi verslag. Ik herken de momentjes op de snelweg inderdaad wel, het is al beter met snelladers dan eerst, maar op sommige stukken blijft het lastig. Voor mij zijn die lange ritten beperkt en hebben meestal een vrijetijd-karakter, maar 'even' naar Friesland knallen is wel rekenen. Tenzij je mega-files treft, dan ben je weer koning. Die spiegels, ik denk dat jij erg verwend bent met de FJR. Ik ervaar ze ook als net ietsje te dichtbij (altijd je arm in beeld), maar, ze trillen tenminste niet ;).

@Hybride, klopt inderdaad, van de wind, maar meestal ervaar ik toch vaker hinder van tegenwind dan voordeel van wind mee.
 
Dat gevoel zal wel menselijk zijn maar je hebt natuurlijk net zo vaak de wind mee als tegen.

De Zero heeft op het dashboard een indicatie “Power” en “Torque”, er verschijnen meer streepjes naarmate het gevraagde vermogen of geleverde koppel hoger liggen. Terugleveren geeft ie ook op die manier weer.
Met een stevige wind mee zie ik duidelijk dat ie maar heel weinig vermogen nodig heeft. Ik kan dan zeg maar 100 km/h rijden met het vermogen dat hoort bij 50 km/h.
Andersom heeft onze vriend met de Energica meegemaakt.
 
@GranCandy heeft hier gewoon een serieus nadeel van de elektrische motor benoemd.

De motor heeft een heel hoog rendement, je hebt dus niet veel energie nodig om een eind te kunnen rijden totdat... Ja, totdat je een forse tegenwind hebt want dan ineens heb je wel veel meer energie nodig om dat zelfde stuk te rijden...

Gisteren stond er een stevig windje, een paar stukken van mijn route moest ik er pal tegenin. Op de terugweg nam ik dezelfde weg en met de wind vol van achteren kon ik het motortje soms horen zingen.
Thuis gekomen bleek het dagverbruik gewoon gelijk aan dat op andere dagen.
 
Voor aanstaande zaterdag een proef/test rit gepland op de Energica ee9.*D*D
Na een aantal jaar geleden al eens op een Zero te hebben gereden ben ik al enthousiast geworden over electrisch motorrijden, dus ben benieuwd of het enthousiasme er nog steeds is na een rondje op de Energica. Het zou dan zomaar kunnen, dat er dan binnen niet al te lange tijd eentje bij mij voor de deur komt te staan. :P
 
Laatst bewerkt:
Voor aanstaande zaterdag een proef/test rit gepland op de Energica ee9.*D*D
Na een aantal jaar geleden al eens op een Zero te hebben gereden ben ik al enthausiast geworden over electrisch motorrijden, dus ben benieuwd of het enthausiasme er nog steeds is na een rondje op de Energica. Het zou dan zomaar kunnen, dat er dan binnen niet al te lange tijd eentje bij mij voor de deur komt te staan. :P
Gaaf, ik wordt er helemaal enthousiast van. ;) *O*
 
Mooi, dat is alvast een begin :+
Verplaats hem naar een doordeweekse dag in de buurt en ik wil mee. :+

Ducati moet nu ook wel ieder moment meer bekend gaan maken. :?
En er is een elektrische BMW S1000R gespot door de mannen van Motoplus.
Die laatste is echter helemaal nog niet officieel bekend.
 
Even wat anders.
Ik zie of hoor niets meer van de Spaanse Volta BCN terwijl die nog wel in de prijslijst staat van Scooter & Bike express.
Iemand een idee of die nog geleverd wordt in NL, want de prijs was wel goed [dacht ik].
 
:^

Ducati zou binnenkort iets aankondigen.
Een BMW S1000R is gespot in elektrische uitvoering.
En de Fuell van Buell een paar posts eerder is ook sportief.
 
Laatst bewerkt:
We weten hier allemaal dat urban mobility perfect is voor een elektrische motor: in de stad krijg je accu nauwelijks leeg en daarom is er dat als fabrikant qua design een technisch makkelijk segment om in te opereren. Een Energica SS9 zou in potentie best een aardige tourmotor zijn, zeker qua vermogen en zit, maar mist de kuip en eigenlijk moet er dan ook nog wat accucapaciteit bij om het zonder uitgelachen te worden touring te noemen. Voor het kleine Energica waarschijnlijk een te hoge drempel, want met een nieuw (gegoten) accupakket en plasticdelen voor een kuip, wordt er niets verdiend; al hun motoren delen ook niet voor niets het frame, motor en accu.

Hoe ligt dit voor BMW? die hebben geld en de technologie, maar wagen zich kennelijk ook nog niet aan een KT/RT equivalent, is voor te stellen, want als dat slecht ontvangen/begrepen wordt, gaat de reputatie van ultieme tourmotor er misschien aan. Ze eten net als bij de auto's van twee walletjes en ontwikkelen een i3 en C-evo die strikt in een ander segment opereren dan de hardcore BMW producten. Van Ducati verwacht ik ook geen tourmotor van 300+kg...
 
Zouden ze nu gewoon een oude CB350 leeg getrokken hebben?
De prijs en de range zien er wel goed uit maar het ziet er wel een beetje hipster bij elkaar getrokken uit.
De achterbrug is te lang
De accu staat te ver naar voren
naafmotor
Het achterspatbord is te lang/ volgt de lijn niet
Het voorspatbord mist een beugeltje
Waarom zijn de spatborden niet beide chroom?
De koplamporen zouden ze zich in Oost Duitsland nog voor schamen

Alles straalt China/aftermarket terwijl het idee best leuk is. Jammer. Terug naar de tekentafel en met dezelfde componenten een samenhangende motor bouwen!
Het Zundapp achterlicht is wel mooi, maar waar moet je kentekenplaat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan